Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:15

ik zou gaan voor goede examen trainingen! je bent echt nog niet verloren. Gewoon alles op alles zetten.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:37

Biscuitje schreef:
Erg bedankt voor alle overtuigende berichten! Dit motiveerd mij enorm!

Niemand die ervaring heeft het 4. Staats examen HAVO doen?

Ik heb hier ervaring mee, maar wel voor maar 1 vak. Ik vond het een ramp. Je mist mensen die je kunt vragen voor hulp en uitleg en de verplichte lessen, de volledige verantwoording komt op jou neer. Als je je vervolgens door het CE doorworstelt moet je nog nog een mondeling doen ter compensatie van je SE cijfers. Als een mondeling je ligt is het geen ramp, maar ik vond het drie keer niks. Zat ik daar voor een mondeling natuurkunde. Staatsexamen ook niet gehaald, had een 5 als eindcijfer. Dit was dus natuurkunde, havo.

Je cijfers zijn niet geweldig maar genoeg ruimte voor verbetering natuurlijk. Dei kans heb je nog, het nog nog geen mei. En daarnaast mocht je zakken is er niks mis met een extra jaartje op het volwassenonderwijs of gewoon op de school waar je nu zit. Dat overkomt zo veel mensen. Ik zou het zonde vinden als je (nu al) afzakt naar de havo. Je bent de eerste 5 jaren doorgekomen, dus dit laatste jaar gaat je vast ook lukken.

Ten slotte, ik las als nadeel van optie 1 dat je alles van alle jaren weer moet leren. Nergens voor nodig voor je examens. Puur de stof voor je laatste jaar is belangrijk (er van uitgaande dat de basis van voorgaande jaren er prima in zit). Veel proefexamens maken, en met veel bedoel ik echt veel. Zodat je bekend bent met de manier van vragen en ook weer alles even hebt gezien qua stof. Dan komt het vast en zeker goed. Succes! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:44

Zoals anderen ook zeggen, je staat er helemaal niet heel slecht voor. Het kan beter maar met bijles en/of examentrainingen kan je het prima gaan halen :j
En overleg eens met je decaan of mentor over het niveau van het CE; het is vaak makkelijker dan SE's.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:49

Stap in elk geval niet over nu naar de HAVO, want dan kom je mogelijk van een koude kermis terug. Valt vies tegen. Benadering van de stof is net even anders, dan je op VWO/Atheneum gewend bent... De tips zijn al gegeven. Hier zelf ervaring door van (met overgang naar) 6 Atheneum over te stappen naar 5 Havo, want toen nog numerus fixus op de enige leuke opleiding die ik wilde volgen. Ik dacht, dan heb ik hogere cijfers met Havo 5, want je komt van 6 Atheneum/VWO, meer kans v.w.b. inloting. Dus hogere cijfers, hoger segment, dan cijfers 6 VWO, zeg maar, was het idee. ~ Dat viel dus even tegen. Mijn cijfers waren - ondanks ruime inzet, want ik wilde snel van school af - niet afdoende. Ben geslaagd, drie keer uitgeloot. Iets anders gaan doen qua opleiding, leuke opleiding, fantastische tijd, maar niet wat ik wilde. Kreeg een baan aangeboden en vervolgens belde ze de dag dat ik contract zou tekenen vanaf de opleiding op of ik niet alsnog wilde beginnen met die opleiding (4 jaar). Achteraf denk ik, stom, twee keer de kans gehad en niet gepakt of anders uitgepakt. Ben gaan werken, want ik zag 4 jr studeren niet nog een keer zitten. Versnelde opleiding was niet mogelijk. Was er even goed klaar mee. Uiteindelijk nog naar het buitenland vertrokken. Doe nu werk waar ik ooit na mijn middelbare schooltijd voor opgeleid bent. Afwisselend zeker, onder niveau (no offense), zeker, veilig (ja), inkomen (vast, ja). Ligt mijn hart daar, nee. Heb ondertussen nog wel een HBO opleiding afgemaakt in deeltijd. Wat langer over gedaan (dus termijn planning v.w.b. leren en uitstellen, herkenbaar). Opleiding was kleinschalig en eerste twee jaar goede opleiding, persoonlijke begeleiding, etc. Daarna grote INholland fusie.. en ging bergafwaarts. Uiteindelijk met dit papiertje, ook daar niet in geheel in werkzaam :Y)

:D Nu nog steeds zoekende, wat ik dan wel wil doen. Opleiding blijft trekken, financieel de mogelijkheden niet, anders had ik het wel alsnog gedaan. :j {:} Anderzijds ook erg dankbaar voor de keuzes en lessen die ik gemaakt heb en waar ik nu sta, eind dertig :P

Dus .. succes met je keuze :j En ZET 'M OP!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:50

Als je nu serieus aan de slag gaan en waar mogelijk begeleiding neemt zie ik niet waarom het niet zou kunnen lukken.
En mocht het nou niet lukken? Ik kan je vertellen dat ik achteraf heel blij ben dat ik niet in één keer voor mijn VWO ben geslaagd. Ik was er destijds echt nog niet klaar voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:50

Tja, dat je een doorzetter bent blijkt uit je schoolcarriere dus nu nog even een paar maanden plannen/bikkelen en vol vertrouwen die eindexamenperiode in. Ook al zou het niet zo daverend gaan, je hebt ook nog herexamens. Niet te zwaar aan tillen en toch proberen je VWO te halen, ook daarmee heb je op het HBO een voorsprong. En gezien de resultaten tot nu toe terwijl je aangeeft moeite met planning te hebben heb je het toch maar mooi gefikst om in 6 VWO te zitten.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:00

ik zou sowieso ook die samengevat boekjes kopen/lenen! daar staat alles heel beknopt in!. Samen met extra trainingen en bijles (en veel oefenen examens maken moet het goedkomen toch)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:11

Nog even bikkelen meid, je bent nog ontzettend jong.
Ik weet niet waar in NH je woont, maar ik ben werkzaam op een huiswerkinstituut als begeleider en examencoach.
Wij hebben op dit moment veel instromers, die bang zijn het niet te gaan halen.
Veel ouders willen ontzettend graag helpen, maar zijn zelf al zo lang uit de materie. Ook is er door de jaren heel veel veranderd. Wij zijn dagelijks bezig met alles wat te maken heeft met leren, plannen, toetsen en examens. Daarom is juist externe begeleiding in jouw geval een erg goede 'aanvulling' om ook zelf er weer vertrouwen in te krijgen :)
Wij hebben ook een vestiging in Amsterdam en Purmerend en ik weet dat mijn collega's samen met jou voor een verbeterd resultaat kunnen zorgen! Mocht je interesse hebben, stuur me dan even een PB :)

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:12

Die gemiddeldes vallen toch reuze mee? Voor een 7 mag je een 5 hebben hè. Ik ben dit jaar geslaagd met cijzers die toch nog wel wat lager waren dan die van jou (4 en 3). Zorg ervoor dat je echt veel examens gaat oefenen, zo zul je er snel achter komen dat examens eigenlijk allemaal hetzelfde zijn opgebouwd. Maar iedere week voor 2 of 3 vakken een examen en hou bij welke stof je de meeste fouten in maakt, ga dat nog meer oefenen. Je kan het, kom op, even doorzetten en dan heb je gewoon je VWO diploma. Niet afzakken naar havo of naar de vavo! Gewoon doorzetten en dan haal je het.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:21

Kan je niet examentrainingen volgen? Ik zou er gewoon voor gaan, anders heb je al die jaren ''voor niks'' VWO gedaan. Het is nog maar een halfjaartje, en dan ben je er vanaf komop!

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:27

Bij de universiteit in Nijmegen hebben ze erg goede examentraining!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:58

Citaat:
Aardrijkskunde: 6,2 (gaat nog iets omlaag met het laatste SE cijfer erbij) 15%
Algemene Natuur Wetenschappen: 7,1 Maatschappijleer: 7,4 Profielwerkstuk: 8 = eindcijfer 7,5 :D
Wiskunde A: 4,9 (ik wil het laatste SE herkansen, telde voor 30%) 30% (exl. herkansing)
Nederlands: 4,9 60%
Engels: 5,8 60%
Duits: 6,6 40%
Geschiedenis: 5,7 (gaat nog iets omhoog met laatste SE cijfer erbij) 40%
Economie: 5,3 29%

Even los van wat je nog moet gaan halen, zijn dit de cijfers die je op dit moment op je examens zou moeten halen wil je slagen:
Aardrijkskunde: 5,8
Wiskunde A: 7,1
Nederlands: 7,1
Engels: 6,2
Duits: 5,4
Geschiedenis: 6,3
Economie: 6,7
Plus ervoor zorgen dat je een 6 haalt op je rekentoets.

Hiermee slaag je geheid, dus met een totaal gemiddelde van een 6 op elk vak en daarbij 2x een 5 onafgerond op je CE. Als het je lukt om een 6 of hoger te halen op duits of aardrijkskunde, dan mag je met een 5,5 gemiddeld ook slagen (want dan is er maar 1 cijfer onder de 6), en is het geen probleem als je op een ander vak een lager cijfer hebt. Hier heb ik ook nog geen rekening gehouden met je cijfer voor maatschappijleer/profielwerkstuk e.d. die ruim voldoende is en dus ook voor een marge zorgt bij je totaalgemiddelde.
Dit is ook maar een voorbeeld dus pin je er absoluut niet op vast, er is nog veel schuiven mogelijk onderling.

Dit alles gebasseerd op de regels;
Een 6 gemiddeld, met maximaal 2x onder de 6 op je examens, waarvan maximaal 1 op zijn laagst een 4 en 1 op zijn laagst een 5 mag zijn
óf
Een 5,5 gemiddeld, met maximaal 1x onder de 6 op je examens die op zijn laagst een 4 mag zijn.
Bij beide gevallen geld maximaal 1x onder de 6 op een kernvak (nl, wis, eng, ook de rekentoets voor jou), en deze regel overtreft de eerdere regels. bron

Al met al zeg ik; dit is zéker haalbaar! Als jij denkt dat in ieder geval een 6 op je rekentoets haalbaar is dan moet het goed komen. Als je nog geen samengevat en examenbundels hebt gekocht, zou ik dat zeker doen! Die hebben mij erg geholpen.
Het belangrijkste nu is dat je moet nu gaan knallen met de gewone toetsen voor nederlands en wiskunde, hoe hoger je gemiddelden daarvan, hoe lager je CE cijfer mag zijn ;).

Geloof me ik heb mensen zien zakken die er beter voor stonden, en ik heb ook mensen zien slagen die er (veel) slechter voor stonden. Maw; je gemiddeldes nu hoeven niets te zeggen over je examencijfers, zolang je maar wel je best blijft doen en ervoor gaat! Stressen wordt het toch of je er nou goed voor staat of niet. Denk er even zo over na; als jij nu 4 a 5 maanden echt gaat knallen, en het echt echt echt echt echt wilt, kan je nu 4 maanden per dag een paar uur eraan besteden en dan haal je het geheid. Dan kan jij na die 5 maanden na je examens vakantie vieren en zou het zelfs zonder her moeten lukken.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:11

Optie 1 en examencursussen in Leiden volgen! Succes TS, goed dat je erover nadenkt en voor- en nadelen afweegt, maar ga voor die eerste optie, zet je tanden op elkaar en ga dit jaar knallen, als het niet lukt dan kun je daarna altijd nog zien!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:09

Volgens mij kloppen die cijfers niet laraxxxemma. Wij hoefden iig maar een 5.5 per vak te halen wat afgerond een 6 is.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:17

Ik heb overigens wel ervaring met volwassen onderwijs, maar ik deed drie vakken die ik nog nooit gehad had (wel mn gymnasium diploma maar alleen alpha vakken, heb toen op VAVO drie beta vakken gedaan). Ik vond het heerlijk, maar vooral omdat de vakken mij goed lagen. MAAR het is wel echt, je volgt de lessen en that's is. De lessen waren vaak niet eens veel uitleg, vooral gewoon opdrachten maken en als je eens een vraag had kon je daarmee geholpen worden, maar je was redelijk op jezelf aangewezen. In jouw geval, als je moeite hebt met bepaalde vakken, raad ik het echt af. Veel slecht gemotiveerde leerlingen (is mijn ervaring), dus dat helpt niet mee. Ik zou, zoals ik al zei, voor optie 1 gaan en VAVO vermijden zo lang het kan!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:59

Undefined schreef:
Volgens mij kloppen die cijfers niet laraxxxemma. Wij hoefden iig maar een 5.5 per vak te halen wat afgerond een 6 is.

Nee, het moet onafgerond een 6 zijn en dan mag je 2x een onvoldoende halen. Die 5,5 mag inderdaad ook, mits je maar 1 onvoldoende hebt. Zie de bron uit mijn bericht.
Als ik voor een 5,5 op elk vak bereken kom ik voor TS op teveel onvoldoendes en zal ze alsnog zakken
Hier nogmaals bron

Edit; misschien bedoelde je op het gemiddelde van alleen de CE's zie ik net. Het probleem voor TS daarmee is, dat als ze op al haar examens een 5,5 zou halen (en dus gemiddeld een 5,5 heeft op haar CE) ze alsnog zou zakken doordat ze op haar normale cijfers onvoldoendes heeft, die geen voldoende / boven de 6 worden na een 5,5.

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:12

Examentraining bij universiteit Leiden.
Niet goedkoop maar gegarandeerd succes!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:56

Heel herkenbaar verhaal.

Ik heb het tot 5VWO geschopt, toen door allerlei zaken mezelf laten aanpraten dat ik VWO eindexamen niet zou halen, en dat zakken een ramp zou zijn. Jaar erna dus eindexamen 5 HAVO gedaan, dat was echt een peulenschil.

Ik wilde eigenlijk altijd universitair biologie gaan doen, maar HBO leek me geschikter, dus dat ben ik toen gaan doen. Het beviel mij alleen totaal niet. Te weinig theoretische diepgang, veel wazig praktijkwerk en strenge eisen. Uiteindelijk na een half jaar gestopt, en naar het volwassen onderwijs gegaan. Volwassen onderwijs is zwaar, het is echt hard werken, maar het was het dubbel en dwars waard, ik heb alle VWO vakken in een jaar gehaald en zit nu in mn 3e jaar van mijn bachelor Biologie. Universiteit is qua stof lastiger, maar je bent er ook vrijer. Vanwege dezelfde problemen waardoor het in 5VWO ook niet ging (combo van faalangst, ADD en perfectionisme) loop ik hier soms ook tegen enorme bulten stress aan. Geen probleem, dan volg ik gewoon een periode een vak minder. Dan loop je wel vertraging op, maar ik kan met die extra tijd wel werken om zo ook weer wat kosten te drukken (en even mijn aandacht van mn studie te halen).

Ik zou je heel erg willen aanraden gewoon door te gaan met het VWO, je staat er echt niet super slecht voor. Je eindexamen telt voor 50% dus er kan nog van alles gebeuren. In het ergste geval haal je een paar vakken niet waardoor je misschien zakt. Dan zou ik gaan kijken bij het volwassenonderwijs (vavo), want dan hoef je in dat jaar alleen de vakken te doen die je niet hebt gehaald. Zo kan je dus al je tijd en energie rustig in die vakken steken, en daarnaast misschien ook een beetje werken, en extra tijd om na te denken over je studiekeuze. + je doet twee keer achter elkaar eindexamenjaar, dus je hebt 2x een lange zomer om te reizen ;).

Als je nu overstap naar de HAVO haal je waarschijnlijk je eindexamen. Maar dan ben je straks geslaagd, en weet je niet wat je wilt doen? HBO is veel werk, en ik heb al zoveel mensen zien afvallen op die strenge eisen omdat ze er niet 100% voor gingen (inclusief mezelf :') ). Dan kan je alsnog via de VAVO je VWO halen, maar dan zal je alle vakken moeten doen, en dat is best wel zwaar.

Mocht je nog vragen hebben over deze keuzes, of bijv de vavo dan mag je natuurlijk pb'en ;).

Examentrainingen zijn ook een aanrader, maar kijk goed waar je deze wilt volgen (ze zijn niet overal even goed), het is niet zo dat je dan nog stof zou moeten gaan leren, maar het gaat echt om hoe je de examens aanpakt. Bij ons waren de CE's heel anders dan de SE's, was echt niet te vergelijken. Vraag ook raad aan je decaan, al kan het zijn dat ze je richting de havo praten omdat dat beter is voor hun slagingspercentage...maar dat is bij de meest (fatsoenlijke) scholen niet.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 02:15

laraxXxemma schreef:
Undefined schreef:

Nee, het moet onafgerond een 6 zijn en dan mag je 2x een onvoldoende halen. Die 5,5 mag inderdaad ook, mits je maar 1 onvoldoende hebt. Zie de bron uit mijn bericht.
Als ik voor een 5,5 op elk vak bereken kom ik voor TS op teveel onvoldoendes en zal ze alsnog zakken
Hier nogmaals bron

Edit; misschien bedoelde je op het gemiddelde van alleen de CE's zie ik net. Het probleem voor TS daarmee is, dat als ze op al haar examens een 5,5 zou halen (en dus gemiddeld een 5,5 heeft op haar CE) ze alsnog zou zakken doordat ze op haar normale cijfers onvoldoendes heeft, die geen voldoende / boven de 6 worden na een 5,5.

O serieus?? Dan hebben ze dat aangepast sinds mijn tijd :') wij mochten 5,6 dacht ik.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 02:33

Ts ik zou echt voor 1(met backups up 2) gaan! Ik ben zelf mijn vwo examens in gegaan met 3 5'en en een 4.. was door alle docenten eigenlijk al opgegeven.. ik had al in mijn hoofd dat ik jouw optie nummer 2 niet erg zou vinden en dat ik gewoon mijn best ging doen en beste van makrn. Juist doordat ik niet de lat te hoog had gelegd voor mijzelf, kon ik wel in 1x presteren en had ik in 1x met mijn CE alles opgetrokken naar een voldoende. Succes!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 02:37

1810naomi schreef:
Ik zou sowieso proberen nog even een paar maanden te knallen in de hoop dat je je VWO-diploma haalt. Ik ben drie jaar geleden helaas gezakt en heb een extra jaar VWO moeten doen. Nu doe ik een universitaire opleiding en heb ik het onwijs naar mijn zin. Leren gaat ook goed. Ik ben nog altijd blij dat ik er op dat moment niet voor heb gekozen om HAVO te doen.

Mensen die er veel slechter voorstonden dan ik (en ook veel slechter dan dat jij op dit moment staat) hebben hun examens super goed gemaakt en zijn gewoon geslaagd. Zelfs een meisje dat haar examens in ging met 6 minpunten.

Geef dus nog niet op en ga er voor! Ik ben ook altijd erg van het uitstellen en met "druk" leer ik het beste. Wat voor mij nu heel erg helpt, is het maken van een rooster. Ik schrijf op wat ik per dag moet leren en kras iedere keer hetgeen dat ik geleerd heb door.

Succes!!

Mijn broertje werkt in de catering en komt geregeld in Leiden bij een instituut/iets die examentraining geven.
Dat zal echt dezelfde zijn denk ik, maar volgens mijn broertje zijn de ervaringen daar echt ontzettend goed.
De studenten die daar training geven moeten echt op alle vakken echt zeer hoog scoren willen ze daar mogen staan.
Als je wil ts wil ik best vragen aan mijn broertje of hij meer info heeft over wat studenten heb mogelijk verteld hebben qua ervaring ermee.
Hij is daar vaak en staat dus te cateren en hij eet daar dan ook mee, hij hoort dus ook gewoon wat er gezegd wordt en de werkwijze kent hij meen ik ook.
Hij was heel erg positief over de werkwijze en de studenten die de trainingen geven.
Volgens hem waren er aardig wat studenten die bepaalde dingen nu ineens doorhadden doordat ze het anders benaderen, of iets die kant op.
Ik wil het best navragen, het was niet heel goedkoop maar volgens broerlief is het het geld echt dik waard wat hij qua ervaringen hoorde.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 02:39

Ik heb ook een training gedaan in Leiden!! Echt top bevallen en heb zelfs niet eens meer mijn boek erna meer open gedaan voor het examen.. ben met een 5 erin gegaan en 8 gehaald op CE!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 04:40

En hier kwamen ze bij ons op school en vergoedde school zelfs nog een deel van de kosten. Ik zou echt kijken of dat een mogelijkheid is TS! :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:02

Hi TS, wat rot dat je zo onzeker bent over je aankomende examen. Ik heb een aantal jaren gewerkt bij Twente Summercampus, tijdens bijspijkerkampen en eindexamentrainingen. Het fijne ervan was dat begeleiding daar zelf studenten zijn en dus niet zo heel lang geleden examen deden. Daarnaast ben je intern (een lang weekend of week toen) samen met anderen die in hetzelfde schuitje zitten. Overdag was het leren in blokken en savonds deden we leuke dingen. Ik heb er zelf hele goede herinneringen aan,en kreeg hele goede verhalen terug van deelnemers. Alleen al voor het zelfvertrouwen zou ik het je aanraden.
Wel zou ik je de tip willen ge en om te kijken naar de sfeer op trainingen. Ik heb begrepen dat die sterk verschilt (bv Leiden tov Twente, alleen al door accomodatie verschil - Twente is op de campus in het groen, Leiden in de stad). Zoek iets wat bij je past. Het grappige is dat zo'n week dus ook heel gezellig is, zo is mijn ervaring.

Edit: Na googelen zie ik dat het nu Twente Academy heet

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:51

En Ts, hoe sta je er nu in?