Wat kost een kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:40

net zo duur als je wilt maken. in het begin: er zijn mensen die duizenden euro's uitgeven aan een kinderkamer en wandelwagen maar tweedehands heb je ook prima spul voor een prikkie. ik was nog geen 400 euro kwijt voor kamertje, 2 wandelwagens, box. vond het niet erg om kamertje een nieuw likje verf te geven. ook kleding heb ik veel via marktplaats gekocht. (nog steeds). veel merkkleding. laat iemand anders maar 30 euro voor een shirt betalen, koop het graag over voor 3-4 euro;-) koop ook veel nieuw hoor. maar zoals speelgoed koop ik veel op oranjemarkt, facebook en speelgoedbeurzen. vaak zo goed als nieuw.

in het begin was ik misschien 80 euro per maand kwijt. luiers (kruidvat eigen merk) en flesvoeding ook van kruidvat. en kleertjes als het te klein was. met een maand of 4-5 gingen ze vaster voedsel eten en dan kan je kiezen tussen kant en klare potjes eten en fruit a 1-2 euro per dag maar ze kunnen ook prima met de pot mee eten.

ik heb nu 2 kinderen van 5 en 3 en ben alleenstaand en red het qua kosten prima. je krijgt ook nog kinderbijslag en afhankelijk van je inkomen ook nog andere toeslagen zoals kindgebonden budget. ik red het hier prima van. af en toe een paar schoenen. kan je ook zo duur maken als je wilt. (mits je geen kinderen met probleemvoeten hebt). ik ken mensen die alleen maar schoenen bij een speciaalzaak kopen a 80-90 euro per paar die na 1,5 maand al weer te klein zijn maar je kan ook prima naar de scapino voor 30 euro per paar. hetzelfde met kleding. wil je merkkleding nieuw a 25 euro per shirt of een goedkoper merk waar je voor dat geld 3-4 dingen kan kopen. of op makrtplaats veel kleding van kan kopen.

als ze ouder worden krijg je de sporten en zwemlessen. mijn oudste zit nu op zwemles a 54 euro per maand. mag binnenkort een sport of muziekles uitzoeken.

en hoe ouder ze worden, hoe meer kosten natuurlijk. studies, schoolboeken, fietsen, kleding waar ze snel uit zijn enz...

maar die prijzen van het nibud daar kom ik nog niet eens bij in de buurt :(

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:41

zonnebloem18 schreef:
@Laura: Hij wil 1 keer in de 6 weken naar de kapper? Dat bepaald hij toch niet zelf? Ik ga zelf niet eens 1 keer in de 6 weken naar de kapper.

Mannen zijn qua kappers toch anders vind ik. Zeker met korte koppies moet dat bijgehouden worden.

Zelf ga ik 1 keer per 6 maanden

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:41

Geen idee over mogelijk prijsverschil tussen België en Nederland, maar mijn ervaring is dat vooral de opvang veel geld kost. In België kunnen ze vanaf 2,5 naar school, ervoor dus onthaalmoeder of creche indien je werkt. Dat kost hier 25 euro per dag ongeveer (tenzij gesubsidieerde creche, maar daar weinig plaats dus niet altijd een optie). Verder zijn voornamelijk schoenen vrij duur, 50-60 euro voor een paar goeie schoenen is niet overdreven en ze verslijten er een hoop (echt sleet of er snel uitgegroeid). De rest van de kleren is minder noodzakelijk om er veel geld aan te besteden en is dus een beetje wat je er aan wil geven, schoenen moeten ze wel heel de dag op lopen. Kosten voor school, voeding, ... valt ook best mee. Als ze ouder worden stijgen de kosten, ook als ze bv willen verder studeren. In België krijg je voor drie kinderen 500 euro er maand, hiermee betalen we kleren, school, lidgelden van sport/hobby, ... en we komen daar ruim mee toe (kinderen zijn tussen 6 en 10). Voeding, cadeautjes en reizen bv zitten daar niet in, we zijn gescheiden en het kindergeld komt op een gemeenschappelijke rekening.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:44

Ja zijn haar moet netjes worden bijgehouden worden..en vergeet ook niet wat een puber weg eet 8)7 waar hij het laat mag joost weten :')

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:05

Luiers ongeveer 15 a 20 euro per maand
Flesvoeding 24 euro per maand (4 x eigen merk)
Kleding geen idee wordt niet bijgehouden
Baby potje voeding 25 euro per maand
Extra's 15 a 20 euro
En dat voor een baby van 7 maand.

Voor mijn dochter van 3
Voeding, ze eet gewoon met ons mee
Kleding wordt niet bijgehouden maar schat 100 a 150 euro per kwartaal?!
Extra's ongeveer 20 euro per maand een speelgoed enz.

Zal vast wel dingen zijn vergeten maar dit is ongeveer een schatting, je kan het natuurlijk net zo duur of goedkoop maken als je zelf wil, wij gebruiken wel eigen merk luiers en voeding. En potje voeding is ook geen must, je kan ook je eigen eten met een blender fijn maken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:07

Zoals gezegd, je maakt het zo duur als je wip, natuurlijk zijn er basisbehoeften. Wij zijn nu zwanger van ons eerste kindje. Aantal dingen waar ik op heb gelet: geen hele nieuwe uitzet, ledikantje, wieg en box zijn van ons vroeger, kinderwagen wel nieuw, maar ook niet de hele duurste, kleren groot deel overgenomen, wel wat nieuwe dingetjes van aanbieding tot goedkoop tot wat duurdere stukken. Sommige dingen heb ik wat meer in geïnvesteerd, bv goed matrasje, 2 goede dekentjes,... we willen wasbare luiers gaan proberen, iets grotere aankoop in een keer maar dan ben je ook voor de hele luierperiode klaar. Je bespaart algauw 500euro. Zelfde, we hebben wasbare billendoekjes, scheelt ook weer van die omdoen kopen. Voeding proberen we uiteraard borstvoeding, voor de hapjes heb ik een tweedehands babycook kunnen overnemen, zelf maken en invriezen is ook weer goedkoper (en gezonder) dan tig potjes kopen. En ga zo maar door. Valt best mee dus als je een beetje nadenkt. Wil ook wel graag een spaarrekening en verder gewoon duurzaam speelgoed, waar gewoon over nagedacht wordt.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:10

Het is idd maar net wat je belangrijk vind.
Ik vind het leuk om kleding voor de kids te scoren. Nieuw of tweedehands maakt me niet uit als het nog mooi is. Ze hebben ook veel krijgertjes. Maar ik vind het toch erg fijn dat er ruimte is om voor ze te shoppen.
Mijn dochter is echt een spriet, die heeft dezelfde jasjes die ik vorig jaar ietsje ruim had gekocht nog steeds aan. En ook kleding gaat erg lang mee.
Zoontje is het tegenovergestelde en van hem heb ik al veel kleding ongedragen weg moeten leggen, omdat hij er dan alweer uit gegroeid was... En hij is pas 4 maanden...
Qua speelgoed hetzelfde. Kan prima goedkoper, of tweedehands, maar ik wil wel eens wat kunnen kopen.
Verder de luiers. Ik ben daar best een snob in. Gebruik echt het liefste pampers. Maar die haal ik wel altijd in een aanbieding voor 40 of 50 % korting. Dan zijn ze 5 of 6 euro per pak. Als ze nog erg klein zijn gaan er echt bergen luiertjes doorheen, maar dat wordt snel wat minder.
Ik geef borstvoeding, dat kost niets natuurlijk, maar je moet wel investeren in een goede kolf en bergen en bergen borstcompressen.
In principe stoom ik zelf. Heb een keer zo'n stoommachine gekregen, maar dat gaat ook goed in een zeef boven een gewone pan. En niets mis met de staafmixer.
Potjes alleen als we weggingen of bij mijn dochter toen ik zo ziek was.
Ik vind wel dat het vrij snel oploopt met druppeltjes en smeerseltjes en druppeltjes etc. Maar mss is dat ook niet allemaal zo nodig. Ik vind het gewoon fijn als ik van alles in huis heb voor als een van de twee een snotneusje, zeer keeltje, stukgevallen knietje, droog huisje etc heeft.
Opvang kan erg oplopen als je niet zoveel toeslag krijgt. We hebben een tijd 670 euro per maand moeten betalen voor 2 dagen per week, vanwege ingewikkelde omstandigheden. Gelukkig hebben we een deel daarvan toch met terugwerkende kracht nog teruggekregen, maar anders waren we een hoop geld kwijt geweest.
Nu gaat de oudste naar de peuterspeelzaal en dat is voor ons iets van 80 euro voor 2 dagdelen geloof ik.
En in het begin heb je even een startuitzet nodig. Maar veel daarvan kun je ook goedkoop krijgen of via marktplaats. Wij studeerden nog toen de oudste kwam, dus toen ook veel op marktplaats gestruind en van alles opgepimpt (sowieso leuk!). Ik hou ook van zelf een beetje knutselen achter de naaimachine, dus ook aardig wat zelf gemaakt.
Het hoeft dus allemaal niet zo duur, maar het is wel prettig als er wat ruimte is om niet overal op te hoeven beknibbelen.
En als ze groter worden wordt het denk ik allemaal een stuk duurder met reisjes en boeken voor school, hobbies, zakgeld etc.
Oja, ook hebben ze beiden een spaarrekening voor later, waar we elk jaar geld op zetten.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 26-12-16 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:13

Oh maar met marktplaats of welke tweedehands site is ook niks mis mee, mijn babykamer voor de eerste kwam ook van marktplaats (die ik wilde was nieuw niet meer te krijgen) en kinderwagen hadden we dan wel weer nieuw (ongeveer 600 euro excl. accessoires)
Shampoo en zalfjes enz... eerste aankoop veel zwitsal, daar na overgestapt naar supermarkt en Etos eigen merk, ruikt ook lekker en scheelt je de helft!!

Maar wij hebben 2 dochters en we kunnen alles van de eerste nu weer gebruiken voor de tweede, die is ook net als de eerste in de zomer geboren. Dus qua kosten scheelt dat enorm

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:13

Volgens mijn moeder koste ik alleen veel vanwege mijn paard.. :')

Denk dat je niet zo makkelijk een bedrag kunt noemen. Sommige kinderen kunnen een ziekte hebben waardoor aangepaste voeding nodig is bijvoorbeeld, kost meer. Sommige ouders betalen de studie en laten het kind de stufie zelf houden (ja, die ken ik), sommige kinderen betalen de studie zelf, enzovoort. Maar zie op mn werk wel eens gezinnen voorbij komen met 8 kinderen die op bijstandniveau leven, met veel creativiteit is een hoop mogelijk.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:14

Ligt ook aan je eigen inkomen en hoeveel toeslagen je krijgt.
Wij moesten voor de peuterspeelzaal de volle mep betalen.
Dat was toen, zoon is nu 16 jaar oud, €98 pm voor 3 ochtenden per week.

Zwemles is duur.
Wij betaalden €55 voor 10 lessen en hij leste 2x per week.
Prijzen zijn in,iddels wel omhoog gegaan.

Schoolgeld basisschool was €55 per jaar incl schoolreisje.

Schoolgeld Havo is €140 per jaar. Schooltas €100.
Klas 2, uitje naar Maastricht a €160.
Klas 3, uitje Lille/Ieper a €140.
Klas 4, studiereis naar Elba a €500
Klas 4 grafische rekenmachine van €119

Elk kwartaal €150 kleedgeld + zakgeld.

Vanwege zijn ziekte een bril (€100), ebike (€1800) en ipad met toetsenbord (€650).

Kleding wassen en soms bergen eten.
Maar hij is het meer dan waard.

We sparen elke maand €50 voor zijn studie.
Hij staat op onze polis van de uitvaartverzekering.

smurfje

Re: Wat kost een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:48

De dames hebben nu al een spaarrekening voor later. Allebei hun eigen. En daar wordt door ons en door opa en oma wat op gestort per maand. Zo hebben ze straks studie en rijbewijs geld.

Verder eten ze al bouwvakkers, maar dat is nog niet echt te merken in de boodschappen. Ik eet zelf niet zoveel, en daarom compenseren ze dat wel redelijk.

Verder gaan wij niet echt op vakantie. Of andere zaken.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:18

DebGizmo schreef:
Cerastes schreef:
Nou wij hebben één dochtertje van bijna 3 en ik vind vooral goede schoenen vrij duur en jassen...
Ze heeft per maat schoenen 3-5 paar.. 1 paar schoenen kost ongeveer 30euro.

Jassen kosten ook 25-40euro ze heeft altijd 2 jassen. .voor naar stal en netjes...

Elke 3 maanden ofzo nieuwe schoenen en jassen 3-4x per jaar..

Dus alleen dát is vrij duur. ..

Peuterspeelzaal kosten voor 2 ochtenden pw 160 per maand...

5 paar schoenen en 4 jassen per jaar??? Sorry maar wat moet een kind met 5 paar schoenen? Wat is er mis met 1, hooguit 2 paar?

En peuterspeelzaal gaat naar inkomen. Hier 2 dagen ook 160 euro, maar na belastingaftrek nog maar 32 euro.

3 tot 5 paar schoenen is niet raar vind ik.. regenlaarsjes voor op stal ,gewone schoenen en een paar laarsen of sandalen (ligt aan zomer / winter) en een paar crocs voor in de tuin.
En in de winter nog een paar snowboots...

En qua jassen: 2 winterjassen ( stal en gewoon) , 2 zomer jasjes (stal en gewoon) en 2 tussen jasjes (herfst/winter) idem..

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:34

Hier groeit het nog niet zo hard. Dus doen ze nog met 2 paar schoenen per kind in een half jaar.

Voor de rest komt er heel veel van mp en Facebook. Dat krijgen ze dan gewoon. Daar hoef ik niet voor te betalen en dat kan gewoon prima. Schoenen Is tot nu toe het enige wat ik echt nieuw voor ze heb verkocht.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 02:05

De totale bedragen komen ook echt wel even shocking over, voor iedereen op eigen niveau van inkomsten/uitgaven. Maar als je bedenkt dat als je bv nu 100 euro per week aan boodschappen doet, dat per jaar ook 5200 is en dit over 20 jaar ook ruim een ton is en dan zitten daar nog geen kleren, studiekosten enz bij... In elk gezin worden kindjes groot en natuurlijk wil je dat ze in hun omgeving gewoon mee kunnen met het gangbare. In een luxe villawijk in het gooi is de levensstandaard gemiddeld anders dan in een volkswijk elders. Maar waarschijnlijk gaan jullie het vast redden hoor. Maar wel prima iets om goed over na te denken want het koat je echt wel iets en als het echt nu al maandelijks knijp is of je je financieel redt, is het mss best verstandig om daar iets aan te doen als dat mogelijk is.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 04:03

Super bedankt voor de duidelijke antwoorden! Wij zijn niet erg merkbewust dus dat zal een voordeel zijn denk ik.

We denken er zeker bewust over na, maar ik ben zo iemand die overal beren op de weg ziet (en wil zien geloof ik). Het is natuurlijk niet zo maar iets waar je voor gaat. En ik heb mijn twijfels ook al geuit in het topic wanneer weet je of je moeder wil worden. En het financiële plaatje was daar zeker een aandeel in toen ik het nibud maar volgde. Die twijfel is nu wel redelijk weg, bedankt daarvoor.

Ook blij dat hier geen antwoorden kwamen zoals joh waar maak je je druk om t wordt vanzelf groot.... daar heb ik er genoeg van gehoord.

xMariekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 07:28

Onze grootste kostenpost is de kinderopvang. Ongeveer € 300 per maand voor 2 kindjes 2 dagen per week. Kleding koop ik op de kinderkledingbeurs. Dat is € 50 per x (2x per jaar) inclusief jasjes. Enkel nog wat rompertjes van de hema die ik er nog bij haal. Luiers van de kruidvat zijn bijna altijd in de aanbieding. Luierdoekjes van de etos ook.
Schoenen krijgen ze van opa en oma :)
En eten is borstvoeding en verder gewoon mee eten.
Denk dat voor veel mensen de grote kostenpost is dat ze minder gaan werken.
Het schijnt dat je 17% van je inkomen aan je kind besteed...

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 07:32

Hier zelf geen kinderen en ook de wens niet. Maar ik vind het erg goed dag je wel erover nadenkt. Beter goed doordacht dan maar klakkeloos een kind op de wereld zetten. (Al vind ik dat veel mensen er niet goed genoeg over nadenken) maargoed dat ter zijde. Je hele leven veranderd en tuurlijk kan je lang niet alles voorzien (werkloosheid of (ernstige ) ziekte bijvoorbeeld) maar dat je er zo goed over nadenkt is super! Mijn complimenten daarvoor

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:47

Als je de pech hebt voor n dieet hulpmiddelen ivm handicap of andere aanpassingen leerstoornis etc maak je borst maar nat! dat kost kapitalen! -O-
Veel dingen zijn al genoemd maar wat het belangrijkste is kun je het zelf aan om letterlijk 24/7 klaar te staan met alles voor je kind en het gezegde: kleine kindjes kleine problemen, grote kinderen grote problemen is eigenlijk best waar heb ik ondervonden.
En dan gaat het soms niet eens om geld maar om de vraag wat is wijsheid, hoe pak ik dat goed aan.
Laatst bijgewerkt door kwita op 27-12-16 09:12, in het totaal 2 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:03

Onze grootste kostenpost is mijn vermindering in salaris omdat ik 24 uur in plaats van 40 uur ben gaan werken. Dit scheelt zo'n 1100 euro per maand. Ook is de kinderopvang duur. Voor ons zo'n 400 euro per maand na KOT. Dat is dus al 1500 euro aan kosten. Vanaf maart hebben we geen opvang meer nodig. Alleen moeten ze 3x per week overblijven op school. Dit kost 60 euro per maand bij 2 kinderen.
Aan kleding voor 2 kinderen geef ik zo'n 100 euro per maand uit. Dat lijkt heel veel, maar 1 paar goede schoenen kost al zo'n 80 euro. Mijn dochter heeft hele smalle voeten en kan alleen bepaalde merken aan waardoor we altijd boven de 100 euro zitten per paar.
Ik schroom niet om mp en fb te gebruiken voor koop en verkoop, dat scheelt. Kinderkamer en wagen kwamen van mp en heb ik beiden voor 2 kinderen gebruikt. Daarna weer goed verkocht.
Qua voeding gaf ik een jaar borstvoeding en hebben ze werkelijk altijd vers gegeten. Dat waren de kosten die niet. Nu ze ouder worden, stijgen de boodschappenkosten wel iets, maar geen luiers meer compenseert dat weer.
Sporten en zwemles zijn echt duur. Mijn dochter heeft gelukkig net haar C behaald. 2 jaar lang 55 euro per maand. Mijn zoon moet nog beginnen.
Mijn dochter turnt in de selectie. Leuk dat ze talent heeft, maar het maakt het gelijk duur met 50 euro per maand. Vanaf maart gaat ze nog meer trainen, dus dan gaan we 70 euro per maand betalen. Een turnpakje is erg duur, dus die koop ik via mp of fb. Voor wedstrijden draagt ze een pakje van de club. Deze moet worden aangeschaft voor 85 euro....
De kinderen krijgen nieuwe fietsen. Dochter wordt in maart 7 en krijgt dan een nieuwe fiets a 280 euro. Een goede fiets vinden we belangrijk, dus met de jaren zullen deze kosten stijgen.
Aan school betalen we nu 110 euro ouderbijdrage per jaar en gemiddeld 30 euro per schoolreisje. Vanaf maart gaat mijn zoon naar school, dus verdubbelen die kosten. Ook deze kosten zullen alleen maar stijgen.
Vakanties zijn duurder geworden, we gaan altijd kamperen. De kinderen en wij hebben meer eisen (zwembad en speeltuin, koelkast kunnen huren), waardoor een camping ons tegenwoordig 50 euro per nacht kost. We nemen ook meer mee, dus huren we een dakkoffer a 200 euro per vakantie.
Uitstapjes maken wij heel vaak. Soms gratis, vaak ook niet. Maar kan je zo gek maken als je zelf wilt. ...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:05

Ook kunstvoeding is niet enorm duur, ik denk 30-40 per maand op het hoogtepunt en dan had ik zeker niet het goedkoopste merk (Hero = ook niet de duurste trouwens) Kruidvat verkoopt eigen merk voor 2/3 van die prijs.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:05

Een baby kost niet zo veel, maar de kosten lopen wel op naarmate ze ouder worden.

Onze oudste is nu 5. Zijn zwemles kost 34 euro in de maand, judo ook.
De bso kost netto zo'n 75,-p.m. voor één dag in de week.
Dan eten ze hier goed mee dus denk dat hij me inmiddels zo'n 150,- p.m. 'kost ' (want het voelt voor je eigen kind toch echt niet als kosten...)
Oh ja, we sparen ook voor ze.

Het kost je vooral een leven aan zorgen erbij :+ :x

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:21

de kunst voeding hypo allergeen kruidvat is 9.95 en die van nutrilon 14.50 maar heb je peptie nodig echt hele speciale dieet voeding kost het zo 75 euro voor 3 potten.
En borst voeding al had ik het willen geven ...ik had het niet. En meneertje kon slecht drinken...bij dochterlief ging het alles prima!

maar je kunt niet alles vooraf berekenen en het is goed dat je het afweegt, maar het leven komt zo het komt .Je kunt niet alles 2e hands en ook ik heb een voorjaarsprinces en een winter koninkje...dus tja dan kun je de jurkjes en rokjes weer ruimen voor stoere broeken en shirts en de 62 van dochter waren zomer shirts wel neutraal ,maar wat heb ik er aan in hartje winter....je hebt toch winter kleding nodig!
blijf dicht bij jezelf en wees creatief dat helpt veel mbt besparen!
Laatst bijgewerkt door kwita op 27-12-16 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:23

Dieetvoeding kregen wij volledig vergoed

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:27

benangelique schreef:
Dieetvoeding kregen wij volledig vergoed

Ik ben er wel voor verzekerd maar de intolerantie is geen lactose allergie dus die vlieger gaat bij ons niet op

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:28

Je kan je geld aan zoveel verschillende dingen uitgeven....er is natuurlijk al een wereld van verschil tussen bvb. een moeder die toch al niet veel geld binnen bracht en borstvoeding geeft, of een moeder die flink minder gaat werken door de komst van de kleine en die dure melkpoeder koopt, zoals wij de NannyCare geitenmelk gaven in plaats van een huismerk ofzo. Ik geloof dat je voor de prijs daarvan iets van 3 blikken van een ander merk koopt :=

Maar dat bleek wel een goede zet gezien die van ons het véél beter doet op geitenmelk dan op de moeilijker te verwerken "lange eiwitten" van koemelk waarvan hij veel sneller verstopt raakt / krampen krijgt / onrustig wordt.

Kleren kan je voor een habbekrats scoren op Facebook / Marktplaats / 2e hands winkels en via http://www.KrijgDeKleertjes.nl zelfs gratis pakketten ruilen :)

Er is heel veel leuks voor heel weinig geld te koop. Verkopen is echter een stuk lastiger...vanwege het enorme aanbod -O-

Sinds een paar maanden heb ik wollen kleertjes ontdekt en dat bevalt zó ontzettend goed, had ik dat maar eerder geweten!! Is nieuw behoorlijk duur in aanschaf, maar dat is het ook waard omdat het materiaal erg grote voordelen biedt t.o.v. ander spul. Het is bovendien enorm elastisch waardoor het heel lang mee gaat en het niet zo slobbert op onze slanke gespierde spijker :P

En als je het wilt doorverkopen dan gaat dat ook veel makkelijker voor een veel betere prijs dan standaard spul, waardoor je van de opbrengst weer wat nieuws kan kopen en de kosten per saldo eigenlijk heel goed meevallen :)

En gebruik je alle spullen die je aanschaft voor meerdere kindjes dan wordt het in verhouding natuurlijk steeds goedkoper +:)+

Die van ons eet wel heel gezond en dat is toch best prijzig hoor, goed, lekker en veel biologisch fruit en groente enzo. Avocado's, frambozen en noten enzo, dat kost toch wat meer dan een zakje chips als snack :P