Werken in een penitentiaire inrichting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:31

Ik werk in de GGZ op gesloten afdelingen.
Wat wil je weten?
We hebben veel vacatures en je kan hier ook werken en leren.
Helaas zijn vaste contracten wel lastig, ik moet er weer een half jaartje uit.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 02:45

Naomi schreef:
Ik werk in de GGZ op gesloten afdelingen.
Wat wil je weten?
We hebben veel vacatures en je kan hier ook werken en leren.
Helaas zijn vaste contracten wel lastig, ik moet er weer een half jaartje uit.

Afdeling voor jongeren? Ik vroeg me af of daar stage gelopen kan worden? Lijkt me namelijk niet in een jeugdinrichting maar ik dacht ik kan het wellicht proberen.. Volgend jaar moet ik toch in iets soort gelijks stage gaan lopen. Het moet iets zijn in de jeugd en opvoedhulp. Als een gesloten inrichting niet kan, moet ik toch iets anders verzinnen. Ookal zou ik het in een gesloten jeugdinrichting het gaafst vinden! Wel tof dat er inderdaad veel vacatures open staan, is dat dan voor Pedagogisch Medewerkers MBO of HBO niveau?

Tiahastrona

Re: Werken in een penitentiaire inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:45

Werk in een jji moet je hbo voor hebben.

Op indeed staan veel vacatures (ook stages) voor werk in de jeugdzorg. Kan je wat ideeën opdoen van bedrijven en zien wat er allemaal is.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 11:52

Tiahastrona schreef:
Werk in een jji moet je hbo voor hebben.

Op indeed staan veel vacatures (ook stages) voor werk in de jeugdzorg. Kan je wat ideeën opdoen van bedrijven en zien wat er allemaal is.

Thanks!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:07

Savannah, zeker gezien jouw leeftijd denk ik dat de kans dat je binnen een gesloten jeugdinrichting stage mag gaan lopen zeer klein is. Het is niet zomaar even een snuffelstage waar je binnen komt. Mocht je desondanks toch persé in een jeugdinrichting (rijks- of particulier) stage willen lopen kun je ze bekijken via deze website: https://www.dji.nl/locaties/justitiele- ... index.aspx Eerlijk gezegd zal ik als ik jou was toch eerder kijken of je terecht kan ik een GGZ instelling voor begeleid/beschermd wonen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 13:59

Amburtjoz schreef:
Savannah, zeker gezien jouw leeftijd denk ik dat de kans dat je binnen een gesloten jeugdinrichting stage mag gaan lopen zeer klein is. Het is niet zomaar even een snuffelstage waar je binnen komt. Mocht je desondanks toch persé in een jeugdinrichting (rijks- of particulier) stage willen lopen kun je ze bekijken via deze website: https://www.dji.nl/locaties/justitiele- ... index.aspx Eerlijk gezegd zal ik als ik jou was toch eerder kijken of je terecht kan ik een GGZ instelling voor begeleid/beschermd wonen.

Ja, ik weet het. Dat zei ik ookal. Begeleid wonen vind ik ook een leuke plek voor stage. Het is geen snuffelstage voor bijvoorbeeld een week. Het is voor minimaal 1 en maximaal 2 jaar. Dus geen snuffelstage maar een vaste stage voor 2 dagen in de week. Bedankt voor de link!!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:05

Snap ik! Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat daar kinderen zitten die ernstige misdaden gepleegd hebben en je er niet 'zomaar' even binnen loopt om eens rond te kijken. Van verhalen weet ik dat je het in dat soort inrichten als jonge student niet altijd makkelijk hebt. Ik hoop dat het lukt bij een GGZ of iets dergelijks, dat lijkt mij ook erg goed als 'opstap' naar het (mentaal) "zwaardere werk" :j Komt vast goed, en wie niet waagt wie niet wint he :-)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 18:45

Amburtjoz schreef:
Snap ik! Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat daar kinderen zitten die ernstige misdaden gepleegd hebben en je er niet 'zomaar' even binnen loopt om eens rond te kijken. Van verhalen weet ik dat je het in dat soort inrichten als jonge student niet altijd makkelijk hebt. Ik hoop dat het lukt bij een GGZ of iets dergelijks, dat lijkt mij ook erg goed als 'opstap' naar het (mentaal) "zwaardere werk" :j Komt vast goed, en wie niet waagt wie niet wint he :-)

Lieve reactie! Krijg vanuit het thuisfront alleen maar negativiteit over wat ik na mn studie als werk wil gaan doen, dus dit doet me goed! Bedankt! :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:10

Ik zou eerst eens bij de ggz gaan kijken. Qua leeftijd ben je iid nog te jong. En moet je ook niet willen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:23

Ik werk met volwassen in een gesloten inrichting. Onze stagiaires zijn meestal 19 jaar. Te jong! Ze moeten heel rap volwassen worden. Vaak te snel. Wat je ziet en mee maakt is geen kattenpis en doet wat in je hoofd. Daar moet je mee om kunnnen/leren gaan

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 12:55

belle_boef schreef:
Ik werk met volwassen in een gesloten inrichting. Onze stagiaires zijn meestal 19 jaar. Te jong! Ze moeten heel rap volwassen worden. Vaak te snel. Wat je ziet en mee maakt is geen kattenpis en doet wat in je hoofd. Daar moet je mee om kunnnen/leren gaan

Klopt. Gelukkig heb ik al veel meegemaakt en wil ik vanuit ervaring ook op dit gebied gaan werken. Maar het is inderdaad heel jong.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:59

Toen ik HBO maatschappelijk werk en dienstverlening deed en ook graag in een gesloten jeugddetentie wilde stage lopen kreeg ik als reactie dat ze alleen stagiaires wilden van 25 jaar of ouder. Uiteindelijk heb ik mijn 3e jaarsstage gedaan in de crisisdienst bij een jeugdzorginstelling.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 12:21

Olympia schreef:
Toen ik HBO maatschappelijk werk en dienstverlening deed en ook graag in een gesloten jeugddetentie wilde stage lopen kreeg ik als reactie dat ze alleen stagiaires wilden van 25 jaar of ouder. Uiteindelijk heb ik mijn 3e jaarsstage gedaan in de crisisdienst bij een jeugdzorginstelling.

Ja, mijn leeftijd zit even niet mee.. normaal is het hoe jonger hoe beter alleen nu even niet.. was dat een leuke stage?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:35

Dat is helemaal niet waar, hoe jonger hoe beter. Ik ben vlak voor mijn 31e van baan geswitcht in een sector waar ik helemaal geen ervaring mee had, maar wel in kon werken met mijn diploma's.

Daarnaast was mijn stage leuk? De stage was heel zwaar en zou ik niet zo weer overdoen als stage. Ik was hun eerst stagiaire en moest veel dingen zelf uitzoeken/uitvinden. Kon niet altijd mee ergens heen. Zaken over kindermishandeling of misbruik kon ik al niet mee.

Het vroeg vooral veel schakelen, ook omdat je met zoveel problematiek te maken had. Van kleine dingentjes tot grote dingen. Elke dag was weer anders. Ook werk je met kinderen/jongeren en ouders en opvoeders. Je moet daar ook goed tussen kunnen schakelen.

Je geeft aan dat je al veel hebt meegemaakt, maar eerlijk gezegd. In mijn jaargang van de opleiding zeiden veel jonge meiden dat ook. Dat ze deze studie gingen doen omdat ze zelf een moeilijke jeugd hadden gehad oid. De helft daarvan is afgevallen, omdat de studie en stages erg zwaar zijn. En confronterend kunnen zijn. Ik denk dat je dat niet moet onderschatten en beter klein kan beginnen.

Ik heb voor mijn hbo opleiding mbo gedaan met de wetenschap ik ga de pabo doen. Stages gelopen in diverse klassen. Daarna 1 jaar pabo gedaan en er toen mee gestopt. Ik had toen op elke groep van de basisschool wel stage gelopen. In mijn eerste jaar van het HBO liep ik stage in buurthuizen. 2e jaar heb ik stage gelopen als leerlingbegeleidster op een middelbare school. 3e jaar dus in de crisisdienst. Een mooie opstap naar deze stage en ook ee heel logische. Ik had immers met veel doelgroepen kennis gemaakt, maar ook op een losse manier geleerd om met ouders te praten over de ontwikkelingen op school van hun kind. En tijdens mijn 2e jaars stage geleerd om ook te overleggen met andere zorginstanties.

Ik denk dat als ik deze stappen ervoor niet had gemaakt dat mijn stage in het 3e jaar heel anders was geweest. En dus ook nog zwaarder dan dat het al was.
Laatst bijgewerkt door Olympia op 24-11-17 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:37

Ik denk ook dat de zwaarte enorm wordt onderschat.
Er komen echt heftige casussen voorbij.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:59

En vergeet niet dat het bij elke instelling een combinatie is van allerlei doelgroepen bij elkaar. Je kan een stukje psychiatrie tegen komen maar ook licht verstandelijke beperking en verslaving.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:04

En vaak allema tegelijk :D

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 13:21

Haha dank jullie wel voor alle info! Ben hier erg mee geholpen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:37

quera schreef:

Dat denk ik dus ook. En op jonge leeftijd is dat gewoon heel veel om te verwerken en dan heb je al je verplichte schoolopdrachten nog.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 18:41

belle_boef schreef:
quera schreef:

Dat denk ik dus ook. En op jonge leeftijd is dat gewoon heel veel om te verwerken en dan heb je al je verplichte schoolopdrachten nog.

Klopt. Ben me er ook van bewust :j