rijden met drank op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:32

Aangezien ik familie en vrienden heb verloren door mensen die dachten ook nog te kunnen rijden met drank op zal ik zonder te aarzelen direct de politie bellen en melden dat een dronken bestuurder de weg op gaat. En als het even kan ook nog zeggen waar hij/zij langs gaat rijden, geen enkele medelijden mee en zeer onverantwoord gedrag, kl**tzakken.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:33

Lijkt mij een moeilijke situatie, ik zou er ook niet vrolijk van worden als ik zou weten dat een goede vriend van mij met alcohol op achter het stuur zou gaan zitten. Gelukkig heb ik geen vrienden die dat doen, dus dat scheelt :)

Een kennis van mij (21 jaar toen) is 3 jaar geleden ook met alcohol op achter het stuur gestapt, hoefde maar 5 km naar huis te rijden. Ze wilden een taxi voor hem bellen, hij mocht ook wel blijven slapen, maar hij is toch achter het stuur gestapt. Hij is dus tijdens die rit verongelukt. Een hele grote schok voor iedereen, want je staat er vaak niet bij stil dat het zomaar fout kan gaan, maar voor iedereen in mijn (en zijn) omgeving is het wel echt een eye-opener geweest. Soms moet het eerst heel erg fout gaan voordat mensen inzien dat je sommige dingen gewoon echt niet moet doen. Maar tot dan betwijfel ik of je tot dat soort mensen kunt doordringen.

Inderdaad wat Westernfreak zegt, als mensen alcohol ophebben vinden ze vaak dat het wel meevalt en dat ze nog prima kunnen rijden.

Nies_

Re: rijden met drank op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:42

Ik vind het ook dom en onverantwoord, maar ik ga echt niet iemand zijn sleutels afpakken. Volgende keer als ik er niet bij ben doen ze het toch wel weer en ik ben (gelukkig) hun moeder niet.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:44

Ik pak gewoon de sleutels af van die persoon, maar zal er de dag erna dan ook voor zorgen dat hij bij zijn auto komt... Eigenlijk zijn ze dan de dag erna altijd dankbaar...

Gister zaten wij ook op een verjaardag, vriend paar pilsjes op, ik 1,5 wijntje, maar was gezellig, dus nog blijven hangen en uiteindelijk toch taxi gebeld, terwijl we helemaal niet zoveel op hadden... als ik moet rijden drink ik geen druppel...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:45

Volgende keer breng ik haar gewoon naar huis. In dit geval kon ik echt de volgende dag niet mee de auto ophalen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:48

Sleutels afpakken of evt als die persoon wel weg rijdt politie bellen en aangeven dat er iemand met teveel alcohol op achter het stuur zit en het kenteken doorgeven en als je weet waar die gene woont de route doorgeven die ze gaan rijden.
Ik zou het mezelf nooit vergeven als die persoon een ander dood rijdt, omdat ik niet hard genoeg durf op te treden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:48

Je hebt er wat van gezegd en 2x aangeboden om hem thuis te brengen. Dat heb je goed gedaan. De man is volwassenen dus hij bepaalt uiteindelijk zelf wat hij ermee doet.

Jammer (en ik schrik ervan) dat er dus toch mensen zijn die met drank op achter het stuur kruipen. Ik doe zelf of wél drinken en met de taxi/fiets naar huis of echt helemaal niks.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:50

Ik zou bij een kennis of een vriend echt niet de sleutels afpakken of de politie bellen.
Zou het wel willen misschien, maar dat zou ik echt niet kunnen maken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:50

Storm schreef:
Ik zou bij een kennis of een vriend echt niet de sleutels afpakken of de politie bellen.

Lekker boeiend, mensen die teveel drinken en gaan autorijden hoef ik niet in mijn vriendenkring. :=

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:51

Storm schreef:

Beschouw je die mensen als je vrienden? Ik zou geen vrienden kunnen zijn met iemand die met drank op achter het stuur stapt... Iemand die zo onverantwoordelijk met andermans leven omgaat, is mijn vriend niet hoor.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:57

Ik snap de reactie "sleutels afpakken" wel, maar weet niet helemaal hoe ik dat in werkelijkheid voor mij zie? Als ze niet vrijwillig de sleutels willen afgeven/mee werken dan wordt het denk ik toch aardig lastig :\

Ik had het vorige week nog. Een kennis had ook aardig wat drankjes op en ik vroeg nog 'ben je met de auto en ga je nog naar huis rijden'? Ja hij was met de auto maar zou een Uber terug pakken. De week daarna zag ik hem weer en hoorde ik dat hij toch zelf naar huis was gereden.. Ik sta daar niet achter maar er is dan ook niks meer aan te doen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:27

Tink89 schreef:
Storm schreef:

Beschouw je die mensen als je vrienden? Ik zou geen vrienden kunnen zijn met iemand die met drank op achter het stuur stapt... Iemand die zo onverantwoordelijk met andermans leven omgaat, is mijn vriend niet hoor.

Ik ben 40, al mijn vrienden hebben kinderen en een verantwoordelijkheidsgevoel. Heb het nog nooit meegemaakt, en denk ook niet dat het gebeurd.
Maar ik zou het gewoon niet zo snel doen als iemand niet straalbezopen is. Net wat mijn voorganger zegt, als iemand dat niet wil, heb je toch niks te vertellen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:31

Storm schreef:
Tink89 schreef:

Ik ben 40, al mijn vrienden hebben kinderen en een verantwoordelijkheidsgevoel. Heb het nog nooit meegemaakt, en denk ook niet dat het gebeurd.
Maar ik zou het gewoon niet zo snel doen als iemand niet straalbezopen is. Net wat mijn voorganger zegt, als iemand dat niet wil, heb je toch niks te vertellen.

Dan bel ik dus mooi de politie of schakel ik omstanders/de kroegbaas in.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:32

Het extra probleem dat ik vaak ondervind is, je weet niet hoe de mensen gaan reageren. Ik heb echt heel leuke vrienden om met weg te gaan, maar als ze wat gedronken hebben (en dan bedoel ik niet teveel, maar gewoon genoeg), is de reactie van de mensen ook al compleet anders. Waarbij ik niet goed de reactie van sommigen kan inschatten bij "je zou beter niet rijden, geef me je sleutels en ik doe je naar huis". Ik heb al gehad dat sommigen echt kwaad werden, en dan kan ikzelf ook niet inschatten waarbij de grens gaat zijn, mede door de alcohol. En zelf wil ik nu ook niet klappen ontvangen

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:35

Ik vind mensen die het toelaten ergens wel deels verantwoordelijk hoor.
Ik zou in ieder geval ook woest zijn op degene die (bijvoorbeeld) mijn vriend dronken achter het stuur zou laten stappen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 12:36

Kimbers schreef:
Ik zou in ieder geval ook woest zijn op degene die (bijvoorbeeld) mijn vriend dronken achter het stuur zou laten stappen.

Daarom ook het topic. Ik voelde (en nog) me verantwoordelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:39

Nu even wat blogs van politieagenten naar die kennis sturen? Waarbij er dus een situatie is met alcohol achter het stuur?

Weet niet hoe ik zou reageren als iemand met alcohol op achter het stuur wil kruipen. Nog nooit mee gemaakt. (Heb dan ook geen rijbewijs)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:49

Ik was 12 toen een vriendinnetje van me werd doodgereden door een alcomobilist, hijzelf had niets.. Ik ben bang dat ik het fysiek had verloren als het daarop aan was gekomen en ik dus alsnog de politie had gebeld, maar ik zou echt hebben geprobeerd sleutels af te pakken.
Toen ik een jaar of 17 was heb ik tijdens het uitgaan mijn toenmalige vriendje weleens dubbel laten rijden omdat ik mijn vriendinnen niet meer in de auto van een andere kerel wilde laten stappen omdat hij gedronken had ondanks de afspraak dat hij ook wat mensen thuis zou brengen. Gelukkig inmiddels sterk genoeg in mijn schoenen om mensen die drinken en rijden linearecta mijn leven uit te trappen, dus nooit meer in de situatie gekomen waarin ik vond dat ik zelf moest optreden.
Ik zeg altijd dat ik nog één principe heb en dat is dat alcohol en autorijden niet samengaan. Ik heb op borrels collega's ook altijd aangesproken op hoe ze waren als ze alcohol wilden nemen, terwijl ze met de auto waren. Ben daar erg frikkerig in, maar vind dat iedereen wat dit onderwerp betreft echt in zijn recht staat er wat van te zeggen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:02

Kimbers schreef:

Nou dat is nogal een kromme redenatie. Iemand die al 20 jaar zat achter het stuur stapt maak ik echt niet wijs dat het niet verstandig is. Ik ben geen dictator waar iedereen naar luistert :+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:09

Ik had deze persoon duidelijk gemaakt als je nu gaat rijden bel ik de politie.
Dit is totaal onverantwoordelijk en ik kan dit niet toestaan.
Als optie bied ik je aan dat ik je naar huis breng en de 2de optie is ga jij rijden bel ik de politie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:12

Kimbers schreef:

Als het je vriend wel aangeboden is maar hij dit afslaat vind ik het niet terecht om woest te zijn op degene die het wel geprobeerd heeft. Je kan niet zomaar een ander de auto in sleuren omdat je niet wil dat hij/zij zelf gaat rijden. Ik zou me waarschijnlijk wel verantwoordelijk voelen als er iets zou gebeuren maar het zou niet nodig moeten zijn. Want je hebt het aangeboden en je best gedaan. De enige die dan schuldig is dat is degene die achter het stuur kruipt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:15

Ik beschouw mensen die met drank achter het stuur gaan niet meer als vrienden of kennissen :)

Gelukkig zijn de mensen in mijn persoonlijke omgeving allemaal verstandig genoeg om helemaal niet te drinken als ze nog moeten rijden.

In dit geval had ik hem thuis gebracht en gezegd dat hij de volgende dag maar met het OV naar zijn auto moest gaan.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:17

Dat is geen kromme redenatie Nies, dat vindt jij een kromme redenatie. Wat maakt je als nuchtere omstander minder verantwoordelijk dan de niet nuchtere bestuurder? Vind het wel heel makkelijk gezegd dat je niet iemands baas/moeder/dictator bent. Want als diegene wel iemand dood rijdt, dan ben je als omstander toch ook iemand die dat had kunnen en voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 12-12-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:20

Ik bel de politie (afgezien van t feit dat ik geen mensen in mijn vriendenkring heb die drinken waar ik bij ben) en pak indien nodig sleutels af.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:25

Het hangt er vanaf hoe lang er tussen zat, als je om vijf uur begint en tot negen uur aan tafel zit en verdeeld over die tijd zes glazen drinkt hoeft het niet te veel te zijn, een glas doet er een uur over om weer af te breken.
Het aantal glazen is niet alleen van invloed, wel de tijd die er tussen zit. Drink je er het laatste uur drie is het teveel.

https://www.alcoholhulp.be/alcoholcalculator

Overigens rijd ik niet meer met zes glazen, max twee wijntjes tijdens een etentje maar dat terzijde....
Laatst bijgewerkt door Taffje op 12-12-16 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt