Gezamenlijke rekening hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Re: Gezamenlijke rekening hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:52

Mijn vriend werkt en ik studeer nog. Wij storten iedere maand een x bedrag op de rekening en daar betalen we huur, gwl, tv internet, boodschappen en belastingen van.

Zorgverzekering doet ieder voor zichzelf (ik krijg nog toeslag) en andere hobby's zelfde verhaal. Hij heeft nog een lease auto :p

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:33

Duhelo schreef:
Wij betalen ook een percentage van ons loon op een rekening. daarvan betalen we de vaste kosten zoals huur, eten, dieren, etc
Hetgeen die over blijft is voor hobbys en eigen spaargeld.

Dit inderdaad. Wil het hem niet aandoen, aan al mijn "paardenkosten" mee te moeten doen, bijvoorbeeld. Hij spaart dus meer als ik :+

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:45

Mijn vriend en ik storten allebei elke maand hetzelfde bedrag op onze gezamenlijke rekening. We verdienen ongeveer hetzelfde.

Als ik jou was ts zou ik toch een X bedrag aan vaste bijdrage vragen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:48

Wij doen alles op één rekening, maar we werken allebei in loondienst. We keren onszelf zakgeld uit per maand en daar doen we de dingen voor die van 'onszelf' zijn, zoals eten met vrienden of cadeautjes voor vrienden/collega's die de ander niet (goed) kent. Afgelopen jaar heb ik een paard gekocht en betaal ik, op de stallingskosten na, alles vanaf mijn zakgeld rekening. Hij betaald dus wel wat bij aan mijn hobby, maar dat compenseer ik doordat ik eerder begonnen ben met werken en nu ook meer verdien.

Als ik ergens geen gedoe over wil hebben, dan is dat geld. Gelukkig staan we daar hetzelfde in en zijn we beide zuinig.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:10

Ik ben zelf ZZP'er en ik doe het als volgt:
- De BTW naar de zakelijke spaarrekening (moet ik later toch weer betalen)
- 35% van elke factuur ook naar de zakelijke spaarrekening (voor de aanslag die volgt nadat je inkomstenbelasting hebt gedaan)
- 10% van elke factuur naar een aparte pensioenspaarrekening
- ik geef mezelf €1900 salaris
- Wat overblijft gaat naar een aparte spaarrekening als buffer voor bijvoorbeeld slechtere tijden

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:22

Wow bamisalami; dat heb je goed voor elkaar. Of heb je werk in finance?

Ik help veel ZZP vrienden, maar weinig die goed begrijpen hoe het zit met BTW, IB, verzekeringen en pensioenen. Help regelmatig, de meeste gaan door zoals ze in loondienst zaten en lopen dan tegen vervelende betalingen aan.

@TS bovenstaand vind ik een goed voorbeeld (in ieder geval de eerste twee bullets)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:31

Wij hebben allebei een eigen rekening naast onze gezamenlijke rekening (maar ik studeer ook nog dus de inkomsten zijn onevenredig). Van onze gezamenlijke rekening betalen we de vaste lasten plus boodschappen en eventuele uitjes. Het is wel zo dat mijn vriendin af en toe wat meer betaalt aangezien zij meer inkomsten heeft de aankomende drie jaar. Daardoor red ik het zo prima en houdt zij ook nog wat geld over om leuke dingen van te doen.
Wij vinden dit prima bevallen en houden dit waarschijnlijk in de toekomst ook zo.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:52

Sakura789 schreef:
Wow bamisalami; dat heb je goed voor elkaar.

Haha nee hoor, verstandige papa die me goed geadviseerd heeft en zelf ook verstandig nadenken :)
Maar dank je voor het compliment!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:14

Dan heb je een goede adviseur gehad! :D

Meestal zie je dat ZZP'ers zich fanatiek richten op wat ze goed kunnen en dan komt de administratie er nog achteraan (los van belastingdienst en pensioen). Ook voor TS, laat je adviseren, met name ook op fiscaal vlak kunnen het eea aan voordelen zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:26

LinsxDot schreef:
Ja maar of er van de ene nou alles betaald word en van ander salaris niks je blijft op zelfde uit komen dan hou je meer over van andere salaris

Wij hebben van beide rekeningen een pasje.
Dus wij gebruiken "elkaars" geld.
Maar zo zien wij dat niet.
Alles is van ons samen dus ook al het geld.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:38

Wij hebben allebei een eigen rekening + spaarrekening en daarnaast een gezamenlijke rekening voor de boodschappen. Mijn vriend werkt al en betaald de vaste lasten (koophuis), samen betalen we voor de boodschappen. Als ik straks klaar ben met studeren en een baan heb dan wil ik het gewoon zo voortzetten, enkel zou ik wel ook een deel van de vaste lasten willen meebetalen. Het hebben van een gezamenlijke rekening bevalt me prima, dit zou ik niet anders willen, ook niet als we in de toekomst gaan trouwen bijvoorbeeld. Mijn vriend heeft een andere kijk op geld dan ik en op deze manier kunnen er geen misverstanden komen :) daarbij vind ik, hij werkt heel hard voor zijn geld en ik zou het niet passend vinden om dat geld uit te geven aan mijn persoonlijke dingen/activiteiten ect. alles wat ik voor hem/ons koop betaal ik of zelf, of soms van de gezamenlijke rekening.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:40

Diablo schreef:
Wij hebben een gezamenlijke rekening en daar gaat alles vanaf. Mijn man werkt fulltime, ik breng een paar honderd euro in. Verdelen doen we niet aan, wat van hem is, is van mij en wat van mij is, is van hem.

Dit dus, niet meer niet minder.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:07

Wij doen ook niet moeilijk en zijn 1 gezin met ons geld.
Maar als een van de twee als zelfstandige werkt zou ik mij wel eerst bevragen wat de gevolgen kunnen zijn bij een faillisement oid. Je wilt het nu ook niet hebben dat als er ooit problemen zijn, ze ook jouw rekening en spullen komen plunderen. Dan is het misschien wel interessanter om alles apart te houden en een x bedrag op een gemeenschappelijke rekening te zetten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:11

Mijn vriend en ik hebben geen gezamelijke rekening, de huur en vaste lasten gaan van zijn rekening af en voorheen stortte ik gewoon naar rato mijn deel bij hem erbij. Nu verdien ik niks, want ik ben net mijn eigen bedrijf aan het opzetten en verwachte pas in januari/februari mijn eerste centen te verdienen. Mijn vriend heeft me nu de kans gegeven gewoon te gaan verdienen en hij kan het huis ed betalen.
Super fijn. Zodra ik zelf een enigszins stabiel inkomen kan hebben, ga ik natuurlijk weer meebetalen, naar rato. Verdien ik 1000 en hij 2000? Dan leg ik 1/3 in en hij de rest. Zo doen we dat gewoon in goed overleg elke maand.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 14:19

Ik heb zelf ook een eigen bedrijf gehad en deed mn administratie altijd zelf dus wat dat betreft kan ik hem goed op weg helpen betreft de belasting enzovoorts, maar toen woonde we nog niet samen dus toen was er nog geen sprake van gezamenlijke rekeningen. Bedankt voor alle tips en ervaringen tot nu toe. Ik denk dat we in januari als toch alles word berekend even verder kijken. Oja hij vind wat financieel betreft alles oké want hij vetrouwend me er gewoon op dus het is geen relatie issue hoor :') ik wil alleen de mogelijkheden bekijken en een gezamenlijke rekening lijkt me straks toch handig.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:23

Wij hebben een gezamenlijke rekening en spaarrekening. En beide een lopende en spaarrekening apart. Mijn man betaalt de kosten van het huis en onze verzekeringen. Maar we hebben wel apart de zorg verzekering en autoverzekering.
Ook betalen we onze hobby's zelf, kleding en auto.
Ik heb flexwerk dus ik verdien minder en het varieert per maand. De boodschappen doen we beide het zelfde bedrag op de gezamenlijke rekening. Wanneer er geld over blijft van de rekening dan doen we dat naar de gezamenlijke spaarrekening. Op de spaarrekening zetten we beide ook hetzelfde bedrag.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:30

Brainless schreef:
LinsxDot schreef:
Ja maar of er van de ene nou alles betaald word en van ander salaris niks je blijft op zelfde uit komen dan hou je meer over van andere salaris

Wij hebben van beide rekeningen een pasje.
Dus wij gebruiken "elkaars" geld.
Maar zo zien wij dat niet.
Alles is van ons samen dus ook al het geld.

Dat hebben wij ook gezamelijke rekening allbei pasje doen ook niet moeilijk alleen mijn vriend koopt nooit wat doe ik voor hem :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:31

Diablo schreef:
Wij hebben een gezamenlijke rekening en daar gaat alles vanaf. Mijn man werkt fulltime, ik breng een paar honderd euro in. Verdelen doen we niet aan, wat van hem is, is van mij en wat van mij is, is van hem.

Hier ook...

Ok, als je net bij elkaar bent ala, maar als je bijv al jaren getrouwd bent snap ik dat "CD van jou, CD van mij" gebeuren nooit zo goed...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:33

Wij hebben beide een eigen rekening en ook nog een gezamelijke rekening. Salarissen komen op onze prive rekeningen en wij storten beide maandelijks geld op onze gezamelijke rekening waar alle vaste lasten van betaald worden.
Dan storten we beide ook nog maandelijks een variabel bedrag op onze gezamelijke spaarrekening.

We houden beide elke maand geld over. Dan gaat naar onze hobby's, kleding, etc.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:35

Wij storten elk een gelijk bedrag op de gemeenschappelijk rekening elke maand. Van die rekening gaat lening huis, boodschappen, andere vaste lasten (water, elektriciteit, huisdieren,...)

Mijn vriend en ik werken beide fulltime en verdienen quasi evenveel. Toen 'k net afgestudeerd was werkte ik eerst enkele maanden halftijds en toen deden we naar inkomen (hij 60% en ik 40%) maar altijd met de intentie dit gelijk te trekken van zodra ik ook voltijds werkte.

edit: ons loon komt dus elk op onze eigen rekening. Ik wil dat zeker gescheiden blijven houden. Mijn paarden daar betaald mijn vriend niets aan mee en is een behoorlijke kostenpost. Alles gezamenlijk zou dus "niet eerlijk" zijn. Daarnaast is het niet slecht eigen geld opzij te hebben voor moest de relatie mislopen.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:39

Mijn vriend en ik zijn dit jaar gaan samenwonen en hebben een gezamenlijke rekening geopend + spaarrekening. Op de gezamenlijke rekening storten we allebei een vast bedrag waarmee we alle vaste lasten en boodschappen kunnen betalen. Wat er overblijft, blijft erop staan, zodat we ook daarmee (onbewust) sparen. Op de gezamenlijke spaarrekening storten we ook allebei een vast bedrag. Verder hebben zowel hij als ik onze eigen rekening(en), want ik wil zelf kunnen sparen voor een paard en eventuele aankopen zelfstandig kunnen doen. :j
Afgelopen periode zaten we in financieel zwaar weer, dan betaal ik bijvoorbeeld wat meer zodat je er samen uitkomt.

Mijn vriend heeft zowel een vaste baan als een eigen bedrijf. Momenteel is hij die aan het reorganiseren, dus inkomsten zijn er even niet. Maar zodra die er wel zijn, gaat er een deel van zijn inkomsten naar de gezamenlijke spaarrekening en een deel blijft op zijn zakelijke rekening staan.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:03

We zijn al lang samen en hebben koophuis en kinderen, maar wel een hoop rekeningen :)

Hij 1 betaal en 1 spaar
Ik 1 betaal en 1 spaar
Wij 1 betaal en 1 spaar
Kinderen ook een spaar

Gezamenlijke rekening: Totaal berekend aan vaste lasten incl. boodschappen etc. en dit onderling verdeeld naar inkomen, dit is wel eens gewijzigd de afgelopen jaren wanneer 1 van ons tijdelijk minder ging werken, werkloos was etc. Kan ik niet het bedrag ophoesten ivm minder inkomen dan vult hij het aan. Tegenwoordig zo makkelijk met mobiel bankieren.

Omdat we allebei veel geld uitgeven aan hobby's waar de ander niks aan vindt hebben we dus beiden nog een aparte rekening. Geen discussie dus wanneer ik een zadel van 1000 euro koop wat hij echt zonde geld vindt. Andersom geldt dat ook trouwens :Y)

We sparen gezamenlijk een vast bedrag, ook een vast bedrag voor de kinderen en dan nog zelf op onze eigen rekeningen naar eigen inzicht. Is toch leuk als je de ander een cadeau geeft wat niet van de gezamenlijke rekening afgaat :j

In principe hebben we een goed inkomen, is het eens wat minder dan doen we ook niet moeilijk met elkaars rekening plunderen :') Maar dat is dan voor levensonderhoud en niet voor extraatjes.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:08

mijn man heeft ook een eigen zaak zzp en alles komt op zijn rek binnen. hij heeft uitgerekend wat de kosten zijn en dat bedrag maakt hij naar mijn rek over en ik betaal hier alles van. H ij keert elke maand een vergoeding uit naar zichzelf. De rest blijft staan en wordt voor de zaak gebruikt.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:16

Mijn vriend heeft een eigen rekening en ik heb een eigen rekening. Ook hebben we een gezamenlijke rekening. Alles bij ING (toevallig :+).

Beiden werken we, ik parttime, hij fulltime. Wij betalen naar rato. Hij verdient meer, dus betaalt meer. Dit willen we ook zo blijven doen. Prive aankopen betalen we gewoon van onze eigen rekening. Dit geld ook voor onze kosten voor bv de auto. Allebei een eigen auto, dus ieder betaalt voor zich de wegenbelasting, verzekering en benzine.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:21

Hier ook beide eigen betaal en spaarrekening en beide een gezamenlijke.
Daar storten we gewoon netjes een vooraf afgesproken bedrag op waar we alles van betalen. Alles wat we meer hebben ( ik ben bv ZZP'er) houden we op onze eigen rekeningen voor eigen leuke dingen. En ja.. De ene keer betaalt de een meer en de andere keer koopt de ander weer wat voor ons samen.