DWDD pleidooi voor paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:04

Ik vind het consumeren van paardenvlees eigenlijk prima zolang het paard een goed leven heeft gehad en op een diervriendelijke manier geslacht is.

Ik vond Ali B zijn argumenten in de aflevering maar een beetje kinderachtig ofzo, 'een koe kijkt zo dom uit zijn ogen'.. Zat mensen die ook niet helemaal lekker uit hun ogen kijken maargoed :')
Ik heb er iig niet echt iets op tegen, denk dat in NL wel erg gevoelsmatig en cultuurgebonden is.
Koeien eten is voor ons doodnormaal, in India weer heel absurd etc. Denk dat er nog heel wat moet gebeuren voordat paardenvlees eten 'normaal' is. (ookal krijg je er wss genoeg van binnen).

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:07

Als ik zie wat mijn oude paard heeft gehad aan medicatie inclusief buut meerdere malen (Hoe schrijf je dat?)

Staat allemaal echt niet in het paspoort. En dan zijn er nog paarden die richting hun dood nog veel meer medicatie binnen krijgen. Omdat het een hobbydier is in nl wordt eerst vaak het halve arsenaal aan medisch gedonder open getrokken voordat het einde komt. En dan nog alle supplementen

Terwijl een vriend van ons een melkveehouderij heeft waarbij elke spuit nauwkeurig afgewogen en geregistreerd wordt ivm toekomstige slacht.

Verder niks tegen op stukje paardenvlees.

vraagteken

Re: DWDD pleidooi voor paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:00

Ach ja, als we meer paardenvlees gaan eten dan worden ze hier straks ook gewoon gefokt voor de slacht met alle gevolgen van dien.....

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:01

Ik heb het stukje maar voor de helft bekeken, want ik ergerde me. Paardenvlees is lekker werd er gezegd. In mijn jeugd heb ik vele dieren gegeten en ook paardenvlees. Ik vind het niet smakelijk! Men eet ook hert, vertelde men. Nu weet ik wel dat vooral tijdens de kerstdagen bij menigeen een reerug op het menu staat. Maar nee, ik eet geen hert. Als ik zelf kan bepalen wat er gegeten wordt, zijn er diverse vleessoorten die ik nooit zou kiezen. Waarom paard promoten? Is het erg dat er weinig paardenslagers zijn? Ik vind van niet. Van mij hoeven er ook geen megastallen te zijn, of hokken waarin duizenden kippen zitten. Ik ga nog liever pissebedden eten, dan paard. Tenzij men dat gaat kweken, want dan hoeft het van mij ook niet. Persoonlijk hou ik een pleidooi dat we allemaal iets minder vlees gaan eten....maakt niet uit welk dier.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:15

Ik verplaats dit topic van Nieuws en Maatschappij naar Voedertijd aangezien de discussie gaat over eten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:08

vraagteken schreef:
Ach ja, als we meer paardenvlees gaan eten dan worden ze hier straks ook gewoon gefokt voor de slacht met alle gevolgen van dien.....

Nou echt niet. Een paard doet er minimaal 3 jaar over voordat hij volgroeid is. Dat wordt dan een duur stukje vlees.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:37

Als er al paarden voor de slacht gefokt worden, gaan ze die niet 3 jaar vetmesten. Een paard kan je niet vetmesten zoals een vleeskoe.
Hier in de buurt zitten wel een paar handelaars die vooral voor vlees fokken. Ze gebruiken trekpaarden of kruisingen daarvan.
Veulentjes lopen vrolijk bij hun moeder op grote weides, in natuurlijke kuddes. Tot ze afgespeend worden, dan gaan ze gelijk op de vrachtwagen voor het slachthuis.
Als er echt liefhebbers zijn mogen die een veulen voor slachtprijs meenemen, komen soms leuke recreatiepaarden uit.
Maar er zijn geen hele kuddes liefhebbers dus het merendeel van de veulens wordt toch echt worst.
Merries en hengst trouwens ook als ze te oud worden.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:20

Ersina schreef:
Persoonlijk hou ik een pleidooi dat we allemaal iets minder vlees gaan eten....maakt niet uit welk dier.

Helemaal mee eens!
De gemiddelde Nederlander eet 34,6 dieren op per jaar! Ik vind dat erg veel.
In verhouding weinig paarden ja, dat klopt. Prima dat ergens een grens is...moeten we echt alles opeten dan?
En ik denk dat iedereen nog de gruwelijke transportbeelden kent... Denk dat het daarom ook niet al te populair is...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:10

34.6 zijn natuurlijk geen hele koeien en varkens maar ook kip en vis.

Schaaltje kibbeling gaan al sowieso 2 visjes in dus denk dat het nog mee valt dan.

Als ik zie wat van een koe afkomt eet je daar nooit van je leven 20 per jaar van op.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:06

Persoonlijk vind ik een paardenbiefstukje lekkerder dan je huistuinenkeukenrunderbiefstuk. Veel meer smaak! Vrienden van mij hebben altijd gedacht dat ik, omdat ik een paardenmeisje ben, geen paardenvlees zou eten. Vooroordeel??? Ik zeg altijd voor de grap dat ik mijn vorige paard waarschijnlijk in de vorm van een kroket al heb opgegeten.
Het is bijzonder jammer dat het beroep paardenslager eentje van het uitstervende soort is. Dat maakt het eten van een paardenbiefstuk dat rechtstreeks van de paardenslager komt, dan ook wel een gelegenheidsding zeg maar.
Ik wil voor mijn verjaardag eigenlijk gestoofde kalfswangetjes klaarmaken. Dat zou ook best wel eens paardenbiefstuk kunnen worden...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:33

Ik moest vooral lachen on het "schoon en geregistreerd ". Verhaal
Stelletje ongeïnformeerde naïevelingen