Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Electra63 schreef:Cinderella schreef:Maar waarom zou de TS een beëindigingsovereenkomst willen zonder vergoeding? En wel een uitkering aanspreken?
De TS heeft haar arbeidsovereenkomst opgezegd en de werkgever wilt de arbeidsovereenkomst eerder opzeggen, doordat de TS niet gemotiveerd is.
Een WW-uitkering is niet bedoeld voor mensen die een baan saai vinden en dus stoppen.
Inderdaad alleen om het recht op een uitkering te hebben.
Persoonlijk vind ik dat werknemer betaald wordt om je werk goed te doen. Als je geen motivatie of zin meer hebt, zeg dan inderdaad maar op, zonder recht op WW, immers die is voor mensen die verwijtbaar werkeloos zijn.
Ik zou als werkgever niet blij zijn, als nieuwe medewerkers weer snel weg willen en zeker als ze niet gemotiveerd zijn om het werk, waar ze voor betaald worden, goed te doen. Ik zou daar zeker geen vergoeding tegenover zetten, maar deze medewerker aanbieden haar opgebouwde verlof op te nemen en de rest via onbetaald verlof. Maar daar zit TS ook niet op te wachten, denk ik.
Ik kan me wel vinden in de mening van Khalab
UrbanL schreef:Ziek melden dus.....ze kunnen je dan niet ontslaan en contract eindigt gewoon.
Relaxed schreef:Nu zou dan mijn ontslagdatum vrijdag 9 december worden, zij beëindigen het dus 3 weken eerder. Dit betekent echter ook dat ik maar betaald wordt tot 9 december. Mogen zij mijn dienstverband op deze manier eerder beëindigen? Kan ik dan voor die 3 weken WW aanvragen?
Relaxed schreef:Ik zal proberen het kort en duidelijk te omschrijven.. Ik ben 1/10 bij mijn huidige werkgever begonnen. Al vrij snel beviel dit niet omdat ik erg weinig te doen heb. Ik heb op 29/11 dan ook mijn ontslag ingediend omdat ik terug kan naar mijn oude werkgever. Ik heb dus ontslag genomen per 1/1 (1 maand opzegtermijn) Dat is allemaal akkoord. Alleen nu begon mijn leidinggevende gisteren dat het zinloos om nog samen door te gaan (heb ook echt weinig te doen na donderdag) en zijn voorstel was dat donderdag mijn laatste werkdag is. Ik vind dit helemaal prima, want verveel me echt.
Nu zou dan mijn ontslagdatum vrijdag 9 december worden, zij beëindigen het dus 3 weken eerder. Dit betekent echter ook dat ik maar betaald wordt tot 9 december. Mogen zij mijn dienstverband op deze manier eerder beëindigen? Kan ik dan voor die 3 weken WW aanvragen?
Janine1990 schreef:Relaxed schreef:Nu zou dan mijn ontslagdatum vrijdag 9 december worden, zij beëindigen het dus 3 weken eerder. Dit betekent echter ook dat ik maar betaald wordt tot 9 december. Mogen zij mijn dienstverband op deze manier eerder beëindigen? Kan ik dan voor die 3 weken WW aanvragen?
Heeft een werkgever niet ook een opzegtermijn? Dit kan toch alleen met wederzijds goedvinden? (en kan je dan niet op papier zetten dat de werkgever je doorbetaald?)
Heb je al contact gehad met de vakbond of je rechtsbijstand? Want er is volgens mij wel een constructie waarbij dit mag, en de werkgever je doorbetaald. Want zo komt het qua tijd wel in de buurt van ontslag op staande voet, terwijl de gronden daarvoor niet aanwezig zijn...
Nachocheese schreef:UrbanL schreef:Ziek melden dus.....ze kunnen je dan niet ontslaan en contract eindigt gewoon.
Volwassen en dan nog zulke tips geven.
Lekker die werkgever laten betalen als ts niet ziek is, goed plan
santie schreef:Omdat Ts een andere baan heeft gevonden heeft zij haar oude baan opgezegd. Met haar (in overleg met haar) werkgever is er keurig een opzegtermijn afgesproken. Nu heeft de werkgever besloten dat Ts per direct kan gaan, waardoor Ts 3 weken geen inkomen zal hebben. Dat is niet zo netjes, beide partijen dienen zich aan de afspraak te houden. Ongeacht wat de reden voor ontslag is! Dus gewoon even contact opnemen met het UWV, daar zal je vast wel duidelijke antwoorden krijgen.
UrbanL schreef:Soms zijn er nu eenmaal situaties dat het niet anders kan. Zoals ik lees gaat de TS er onderdoor en loop ze misschien het risico dat het misloopt en slechte start bij een nieuwe baan hebt. Ziek zijn komt in vele vormen voor... als je er down van wordt kan dat ook ziek zijn. Werkgever of wij kunnen daar niet over oordelen.
Als je bijna 30 jaar werkt dan merk je hoe slecht sommige werkgevers zijn en soms de enige uitweg is.
Vind dat de werkgever van de TS nu doet is niet correct... daar mag hij best voor bloeden.
Wel raar dat er zo heftig op gereageerd wordt in andere topics wordt dit ronduit geroepen... ik vind dit geen gezonde situatie voor de TS en vraagt om zulke acties.
Brainless schreef:Ja en nee.
Als je werkgever van je af wilt, heeft hij zich te houden aan veel regels.
Maar bij wederzijds goedvinden, mag hij daar gewoon van afwijken.
TS heeft gewoon volgens de regels opgezegd (1 maand opzegtermijn) en zou gewoon per 31-12 weg mogen.
Maar zij heeft ook aangegeven dat ze het eigenlijk niet ziet zitten om nog 3 weken te werken.
Haar werkgever heeft als oplossing; dan mag je nu ook gelijk gaan; maar dat houdt dan ook in dat ze per direct geen loon meer krijgt.
Janine1990 schreef:Brainless schreef:Ja en nee.
Als je werkgever van je af wilt, heeft hij zich te houden aan veel regels.
Maar bij wederzijds goedvinden, mag hij daar gewoon van afwijken.
TS heeft gewoon volgens de regels opgezegd (1 maand opzegtermijn) en zou gewoon per 31-12 weg mogen.
Maar zij heeft ook aangegeven dat ze het eigenlijk niet ziet zitten om nog 3 weken te werken.
Haar werkgever heeft als oplossing; dan mag je nu ook gelijk gaan; maar dat houdt dan ook in dat ze per direct geen loon meer krijgt.
Aan ons, niet aan de werkgever. Die komt er nu mee dat ze wel eerder kan gaan. Spontaan, zoals ik het bericht van TS begrijp.
Brainless schreef:Maar TS hoeft daar dus niet mee eens te zijn.
Zij geeft wel aan dat ze het ook niet ziet zitten om nog langer te weken.
Ze heeft dus de keus:
Of ze blijft of ze gaat eerder weg.
Kelan schreef:Kun je niet voorstellen het te middelen? Dat 9 december inderdaad de laatste dag is dat je komt, maar dat de eerste 1,5 week dan betaald vrijgesteld van werk is, en dat jij 1,5 week eerder het contract officieel beëindigd?
Dan hebben jullie er allebei wat aan: jij hebt 3 weken vakantie voor de "prijs" van 1,5 week, en je werkgever hoeft je 1,5 week minder te betalen.
Even kijken hoe ik het ga formuleren. c_alsemgeest schreef:Nee dat heeft niet te maken met werkervaring of nare werkgevers. Dit heeft te maken met zelfdiscipline en de maatschappij op laten draaien voor zaken waar je blijkbaar zelf niet sterk genoeg voor bent om op te lossen.
Als je echt ziek bent... somatisch, psychisch, natuurlijk geen probleem. Maar bij een regulier arbeidsconflict? Nee dat vecht je aan of je zorgt dat je iemand hebt die dit voor je oppakt (rechtsbijstand oid) maar ziek melden is de makkelijkste ruggegraadloze oplossing waarmee je juist niet de werkgever schaadt. Die is er voor verzekerd... uwv die hoest het meeste op... en ja... dat wordt door ons werkende burgers zelf betaald. Dus nee... daar kan ik geen begrip voor op brengen.
Mensen vergeten soms hoe verdomd goed wij het hebben in NL. Soms gebeurt het dat je de verkeerde keuzes maakt... heel vervelend en behoed jezelf inderdaad voor een burn of bore out. Maar daarvoor moet je soms zelf consessies doen om er later beter en gezond uit te komen. (Zoals bv eerder weggaan en die enkele weken geen salaris accepteren )