Help. Verrassing.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Help. Verrassing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:34

Afhankelijkvan je functie is zo'n afscheid niet zozeer voor jou maar voor je bedrijf. Om bijvoorbeeld de klanten en andere medewerkers duidelijk te maken dat er een ander komt en dat mogelijk het beleid veranderd. Zie het als een deel van je functie. Dingen als vergaderingen zijn vaak ook vervelend maar daar bijt je doorheen omdat je ervoor betaald wordt en das nu niet veel anders

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:51

@Troi
Een receptie als afscheid voor collega's en eventueel klanten, is heel wat anders dan collega's die een "verrassing" plannen waarvan zij weten dat een collega dat niet wilt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:05

Ik houd ook helemaal niet van feestjes en zal mensen ook wegsturen als ze bij wijze van verrassing voor deur staan. Ik wil het niet. Punt.

Ik wil ook mijn verjaardag niet vieren, helemaal niet op het werk.
Ik geef dat ook heel duidelijk aan bij collega's. Ooit vertrouwde ik het niet. Ik heb toen de dag voor mijn verjaardag de slingers meegenomen. Volgende ochtend extra vroeg naar kantoor en ja hoor, slingers... Alles weggehaald voor er collega's kwamen en de "feestcommissie" was wel teleurgesteld. Ik heb ze vriendelijk uitgelegd dat ik niet voor niets aangaf het niet te willen.

TS, Ik denk dat ik die dag niet op kantoor zou komen, of inderdaad eerder vertrekken. Al loop je dan het risico dat ze 's morgens iets georganiseerd hebben. Sterkte. Echt, ik leef met je mee...

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:26

Ik ben echt een beetje verbijsterd over de reacties om gewoon weg te gaan? Een afscheid, al dan niet met een ongetwijfeld goed bedoelde verrassing - is toch gewoon een onderdeel van je werk wanneer je een overstap maakt naar een andere baan, zeker wanneer daar ook (veel) verandering voor collega's en andere contacten mee gemoeid gaan.

Zomaar weggaan of stennis gaan schoppen omdat het feestje je niet zint vind ik onprofessioneel en bovendien ook niet getuigen van respect naar je collega's die vast hun best hebben gedaan om je op een leuke manier te bedanken voor de (naar ik aannneem) prettige samenwerking.

Wat hiervoor ook al gezegd werd: zet je er overheen dat je niet alles volledig in de hand kan houden en probeer het positieve er van in te zien. Het komt voort uit goede bedoelingen en ook voor andere (minder leuke) werkgerelateerde zaken ben je vast ook niet stiekem de achterdeur uitgerend.

Alvast veel plezier en van harte met je nieuwe baan!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:29

M_i_R schreef:
Ik ben echt een beetje verbijsterd over de reacties om gewoon weg te gaan? Een afscheid, al dan niet met een ongetwijfeld goed bedoelde verrassing - is toch gewoon een onderdeel van je werk wanneer je een overstap maakt naar een andere baan, zeker wanneer daar ook (veel) verandering voor collega's en andere contacten mee gemoeid gaan.

Zomaar weggaan of stennis gaan schoppen omdat het feestje je niet zint vind ik onprofessioneel en bovendien ook niet getuigen van respect naar je collega's die vast hun best hebben gedaan om je op een leuke manier te bedanken voor de (naar ik aannneem) prettige samenwerking.

Wat hiervoor ook al gezegd werd: zet je er overheen dat je niet alles volledig in de hand kan houden en probeer het positieve er van in te zien. Het komt voort uit goede bedoelingen en ook voor andere (minder leuke) werkgerelateerde zaken ben je vast ook niet stiekem de achterdeur uitgerend.

Ik vind het eerlijk gezegd respectloos dat er voorbij word gegaan aan het feit dat TS geen groot afscheid wil. Snap werkelijk waar niet dat er dan toch zo nodig een verrassing georganiseeerd mowt worden.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:38

Siersma schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd respectloos dat er voorbij word gegaan aan het feit dat TS geen groot afscheid wil. Snap werkelijk waar niet dat er dan toch zo nodig een verrassing georganiseeerd mowt worden.

Dat begrijp ik zo niet uit het bericht van TS. Er is kennelijk zelfs een collega geweest die zich actief heeft opgeworpen om het allemaal zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten maar ik kan me voorstellen dat er vanuit het bedrijf wel de wens blijft bestaan om wat ruchtbaarheid aan her vertrek van TS te geven dmv een afscheid. Daar zal een middenweg in gevonden moeten worden. De verrassing is volgens mij ook nog echt niet bekend bij TS maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat er bij de inhoud daarvan wel degelijk rekening is gehouden met de wensen van TS.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:40

Siersma schreef:
M_i_R schreef:

Niemand weet toch nog wat er georganiseerd wordt :?

Ik snap ook niet zo goed waarom je je hier niet even overheen kan zetten. Net zoals het voorbeeld hierboven. Ga je serieus de slingers weghalen als mensen dat voor je ophangen :? Toch leuk als er attent aan je verjaardag gedacht wordt?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:42

Ja, zou ik ook doen als ik aan had gegeven zoiets niet te willen en ze mijn wens toch negeren. Ik wil het niet, en geef dat aan. Doe je het dan toch? Dan respecteer je duidelijk mij als persoon niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:46

Heeft niks met respect te maken imo hoor := het zou voor mij ook heel onnatuurlijk voelen om niks te organiseren. Hier gaat er ook niemand met de stille trom weg en is ook niemand met de stille trom jarig. Hoort er gewoon bij :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:51

Ik bn dus van mening dat het wel met respect te maken heeft. Iemand kan wel zwaarwegende redenen hebben om iets te willen en dan ga jij, uit een soort misplaatst plichtsgevoel, toch hetgeen doen wat iemand niet wenst. Maar ook zonder zwaarwegende reden snap ik niet waarom er iets georganiseerd "moet" worden als iemand aangeeft geen verrassingen wilt en in de belangstelling gezet wilt worden. Dan negeer je gewoon bewust de wensen van die persoon. En dat vind ik respectloos. En aangezien jij dan mijn wensen zo makkelijk kan negeren mag ik wel op een door mij gewenste manier op reageren. Als dat eerder weggaan is...dan is dat zo.

Edit: maar ik zou eerst proberen het anders op te lossen door bij het commitee (en dan bij voorkeur diegene die de beslissingen neemt) door duidelijk aan te geven dat ik GEEN verrassing van welke soort dan ook wens dus dat die beter gecancelled kan worden.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:59

Tja, ik blijf het lastig vinden dat in dat geval het gevoel van 'gelijk hebben' en
'Niemand iets verplicht zijn' er dùs toe moet leiden dat je ook daadwerkelijk weg zou gaan. Zoals gezegd vind ik dat niet professioneel. Enige flexibiliteit mag toch worden verwacht, dat is nou eenmaal een onderdeel van de 'echte wereld' denk ik dan. Het is geven en nemen, en zoals ik het hier lees heeft de werkgever van TS al zijn/haar best gedaan om tegemoet te komen aan de wensen van TS. Maar het is niet alleen haar afscheid, een afscheid werkt twee kanten op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:59

Misschien is de verrassing wel dat ze doen of ze iets organiseren, maar dat ze helemaal niks doen? :+

Maar nu zonder gekheid: mail het verrassinscommitee nog eens dat je het serieus meent. En dat je gewoon weggaat als ze toch iets georganiseerd hebben. En dat je zo'n nare situatie graag wilt voorkomen en dat je er daarom nu vast duidelijk over wilt zijn. Is dat een idee?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:05

verootjoo schreef:
Heeft niks met respect te maken imo hoor := het zou voor mij ook heel onnatuurlijk voelen om niks te organiseren. Hier gaat er ook niemand met de stille trom weg en is ook niemand met de stille trom jarig. Hoort er gewoon bij :)

Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar verjaardagen werden gevierd.
Althans; je werd netjes gefeliciteerd (persoonlijk of een berichtje) en ik zorgde voor gebak (of mijn baas).
Bij mijn laatste werk werd een verjaardag nooit gevierd/herdacht.

Bij mijn man op het werk (kantoor) worden er ook geen slingers oid opgehangen.

Ook de afsluiting van mijn werk waren er geen verrassingen; gewoon een hapje/drankje (en ook 2x niets..).
Bij mijn man bestellen ze vaak iets van pizza de laatste werkdag van iemand.
Soms ergens een hapje/drankje maar dat regelt degene die weggaat zelf (kan daar een budget van het bedrijf voor krijgen), dus geen rare (onverwachte) feestjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:09

Niet? := wat saai... hier hangen regelmatig slingers en hebben we een 30-bord voor mensen die 30 worden. En als mensen met bevallingsverlof gaan of terugkomen is er feest. En als iemand ergens voor geslaagd is en als stagiaires weggaan. Bij ons is eigenlijk elke dag een feestje :') maar geen verrassing dan meer nee :+

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:09

Lastig ts.

Ik ben in las vegas getrouwd. Om meerdere redenen. Maar een verrassings vrijgezellenfeestje was er 1 van.

En ik kan ook niet over verrassingen. Dan hebben ze het over mij, zonder dat ik er over mee kan praten. Heb dan exht het gevoel dat ze over mij roddelen en mij voor gek willen zetten. Vreselijk vind ik dat. Plus als ik wel iets weet verwacht ik ineens het aller grootste of coolste of whatever dat het altijd een teleurstelling is.

Ik begrijp je dus volkomen ts.

W.b.t. een afscheid omdat het bedrijf het wil. Prima toch. Koffie drinken, speech van de directie en klaar is kees. Ja als je dat niet wilt en het hoort wel bij de functie dan heb je pech en moet je inderdaad even doorbijten.

Maar als ze gekke verrassingen hebben. Flikker lekker op. Net eoen of is er geen afscheid en dan ineens buiten staan en bijv. Gekke dingen doen. Neee echt niet.

Ik zou de persoon die het hweft aangegeven nogmaals aanspreken en aangeven dat je het echt niet leuk vind. En het dan inderdaad bij jezelf houden. En een gulle middenweg te vinden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:17

M_i_R ik vind het juist onprofessioneel om wensen van een goede werknemer niet te respecteren. Het heeft niets te maken met "flexibel" zijn. En waarom zou het een onderdeel van de "echte wereld" zijn?
Zo ik het lees komen werkgever/collega's TS helemaal niet tegemoet. Anders zou er geen feestcommissie hoeven zijn. Koffie/thee met een gebakje/hapje is meer dan genoeg. Waarom dan die hele poppenkast? (en ja, ik vind het een poppenkast gebeuren)

Mij zouden ze er ook absoluut geen plezier mee doen, ik hou ook helemaal niet van dit soort dingen en al helemaal niet om "in het zonnetje gezet te worden" Ik ben dan zeker instaat om om te draaien en weg te gaan.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:23

aikon schreef:
M_i_R ik vind het juist onprofessioneel om wensen van een goede werknemer niet te respecteren. Het heeft niets te maken met "flexibel" zijn. En waarom zou het een onderdeel van de "echte wereld" zijn?
Zo ik het lees komen werkgever/collega's TS helemaal niet tegemoet. Anders zou er geen feestcommissie hoeven zijn. Koffie/thee met een gebakje/hapje is meer dan genoeg. Waarom dan die hele poppenkast? (en ja, ik vind het een poppenkast gebeuren)

Mij zouden ze er ook absoluut geen plezier mee doen, ik hou ook helemaal niet van dit soort dingen en al helemaal niet om "in het zonnetje gezet te worden" Ik ben dan zeker instaat om om te draaien en weg te gaan.

Met flexibel zijn bedoel ik dat je af en toe ook dingen zal moeten doen/ondergaan die niet je eerste voorkeur hebben maar waarop je niet altijd 100% invloed kan uitoefenen. Iets waar je als volwassene 'in de echte wereld' toch af en toe tegenaan zal lopen, iets waarmee je dan te dealen hebt en waarvoor je niet eenvoudig weg kan weglopen omdat het jou niet zint. Is er geen andere manier om er dan mee om te gaan? Zoals het hele gebeuren ondergaan en daarna bijvoorbeeld lekker met je partner uit eten gaan om even je zinnen te verzetten als dat nodig is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:34

Ik ga gerust naar alle "verplichte" dingen op mijn werk en je zult mij nooit horen klagen.
Zal gewoon doen wat er van mij verwacht wordt en zal ook gewoon gezellig zijn.
Vaak ben ik wel als 1 van de eerste weg (maar wat nog acceptabel is) en niemand heeft ooit op aangemerkt dat het opvalt dat ik eerder weg ben gegaan.

Maar als het "mijn" feestje betreft; 1 waar je niet "zomaar" weg kan als je het zat bent.
Nee dan wil ik geen rare poespas.

Wij hebben met onze bruiloft ook gezegd: "geen stukjes".
En ja er waren wel wat die dat stom vonden want dat hoort er nu eenmaal bij.
Maar ons feestje onze regels.
Ik weet gewoon dat er bepaalde mensen in de familie zijn die het ontzettend leuk vinden/vonden om het bruidspaar voor gek te zetten (op zo'n manier dat het regelmatig beschamend is) dat wij dat wilde voorkomen en gewoonweg alles "verboden".

Heerlijke avond gehad, niet verplicht 2 uur lang voor het podium gezeten op een stoel zonder dat je met je gasten kan praten op je eigen betaalde feestje.
Sinds wij dat hadden zijn er daarna nog meerdere geweest die durfde te zeggen dat ze dat niet wilde.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:41

Sowieso vrijgezellenfeestje waar ze dingen doen die de vrijgezel wchr niet wil vind ik not done. Tuurlijk een beetje voor gek zetten prima. Maar bij de een wat meer als bij de ander. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.

Weet je al wat je gaat soen ts?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:47

M_i_R schreef:
Tja, ik blijf het lastig vinden dat in dat geval het gevoel van 'gelijk hebben' en
'Niemand iets verplicht zijn' er dùs toe moet leiden dat je ook daadwerkelijk weg zou gaan. Zoals gezegd vind ik dat niet professioneel. Enige flexibiliteit mag toch worden verwacht, dat is nou eenmaal een onderdeel van de 'echte wereld' denk ik dan. Het is geven en nemen, en zoals ik het hier lees heeft de werkgever van TS al zijn/haar best gedaan om tegemoet te komen aan de wensen van TS. Maar het is niet alleen haar afscheid, een afscheid werkt twee kanten op.

TS lijkt het afscheid al niets te vinden, en heeft het respect om zich daar overheen te zetten. De collega's hebben geen wederzijds respect het daarbij te laten.

@Verootjoo, als mensen dat leuk vinden is het super gezellig. Ik vier mijn verjaardag echter nooit, helemaal niet- dus ook niet buiten werk. Ik zou zoiets ronduit afschuwelijk vinden...

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 11:51

Wat de TS gaat doen ;-)
Morgen lukt het me waarschijnlijk wel om iemand te spreken waarvan ik vermoed dat die ook in de feestcommissie zit. En anders zie ik dinsdag de collega die sowieso al probeerde te overleggen en 'bemiddelen'.

En voor zover ik weet heb ik geen aandoening ;-) Ik houd er alleen echt niet van. Echt niet.
Kleine verrassingen oké, door vrienden bijv. kan ik nog aan. Verjaardag vieren doe ik idd ook niet, vind er niets aan.
Maar zoals iemand al omschreef, zo'n poppenkast, nee ik wil het gewoon niet. (en hoe echt ik het niet wil; de wetenschap dat ze toch een verrassing zouden willen doen, ik lig er wakker van, pieker er over, maakt me boos, geeft paniek etc.)
En ik begrijp maar al te goed dat een afscheid twee kanten op werkt, dat mensen de gelegenheid willen hebben om een hand te geven en eventueel wat te zeggen. Daar ben ik ook nooit tegen geweest, maar geen poespas geen gedoe en dus geen verrassingen.
Ik wil gewoon niet iets door m'n strot geduwd krijgen waar ik helemaal geen zin in heb, maar omdat de ander dat nou eenmaal zo leuk vindt.
En ik begrijp het ook gewoon niet vanuit de ander, wat maakt het nou dat wanneer je weet dat iemand iets niet wil, je het toch gaat doen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:20

Het maakt het afscheid wel gemakkelijker _O-

Gekheid, je weet hoe ik erover denk, precies hetzelfde als jij :(:)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:23

Bwahaha! Precies dat, Shirley!

Hypericum, ik ben benieuwd wat er morgen uit komt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:23

Ik ook. Inderdaad even goed nagaan en misschien duidelijk maken dat je er echt niet van gediend zal zijn als er wel veel poespas gaat komen en dus ook niet aanwezig zal zijn.

Als ze toch doorduwen vind ik dat bijzonder respectloos van de organisatoren eerlijk gezegd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:24

M_i_R schreef:

Ik vind het niet getuigen van respect naar je collega als je, ondanks haar duidelijk uitgesproken wens van geen afscheidsfeest, toch een afscheidsfeestje in het geheim organiseert.
iemand bedanken voor een fijne samenwerking kan ook zonder verrassingsfeestje.

TS, ik ben ook totaal niet van de afscheidsfeestjes, ik zou het niet kunnen waarderen als mensen het toch zouden organiseren. De keren dat ik naar een andere baan overstapte heb ik mijn eigen afscheidsfeestjes ook over geslagen (die inderdaad ook gewoon georganiseerd waren terwijl ik aangaf dat ik dat absoluut niet wenste).