Leven met een depressie filmen, waarom wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Leven met een depressie filmen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:42

Ik zou het nooit open en bloot toegankelijk voor iedereen op internet zetten, beetje uit zelfbescherming.

Wat mij slimmer lijkt, is het op een soort besloten pagina te zetten waarvoor men zich kan aanmelden om het te bekijken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:54

Tieneke schreef:
Ik zou het nooit open en bloot toegankelijk voor iedereen op internet zetten, beetje uit zelfbescherming.

En toch, als er mensen zijn die dit soort onderwerpen uit de taboesfeer kunnen halen... petje af hoor...
Je ziet/hoort wel vaak mensen die ooit een succesvolle carrière hadden die daarna met hun burn-out de boer opgaan om hun levenslessen te vertellen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:57

Haha, ik zit toevallig in dat stadium, wat je daar zegt over burnout :+

Ben helemaal voor het halen uit de taboesfeer, maar niet klakkeloos op internet waar er misbruik van je goeie intenties bestaat. Wat er staat, staat er. Om iets minder taboe te maken, moet je niet noodzakelijk jezelf op het internet tentoonspreiden. Toch zeker niet zonder begeleiding terwijl je in een depressieve periode zit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:08

Ik denk dat het gevoel wat bij bepaalde dingen hoort niet te vangen zijn in woorden of beelden.
Je moet ze gevoeld hebben om echt te begrijpen.

Of dat nu gaat om de "knop" van energie die ineens uit gaat van energie bij burn out.
Of het gevoel van verlies van een naaste. Of vul maar in wat je hier wil.
Iedereen kan mee leven. Maar echt mee voelen kunnen lotgenoten is mijn ervaring. Hebben die een film nodig?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:10

Ik ben het met bruintje123 eens. Ik vraag me af hoe je het in beeld wil gaan brengen...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:10

Filmen kan iedereen. Een goede documentaire maken, is een vak apart.
Wat jij beschrijft, is het maken van een ego-document (soort openbaar dagboek). Dat doen er meer in de media, maar of het verstandig is om te plaatsen, betwijfel ik.
Als je zou willen meewerken aan een documentaire, stel je vraag aan een vakvrouw/vakman.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:12

In die zin is het misschien "nuttiger" om te focussen op preventie en behandeling, verschillende mogelijkheden in je filmpjes verkennen?

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:13

Ik moet zeggen dat dit me wel heel interessant lijkt. Vooral omdat depressie nu steeds vaker voor lijkt te komen en ik moet bekennen dat ik het soms niet begrijp. Natuurlijk kan ik nooit weten wat een ander voelt, daarom oordeel ik ook niet, maar lijkt het me wel interessant om zo meer begrip ervoor te krijgen. Dat lijkt me echter wel ontzettend moeilijk om vast te leggen, want aan de buitenkant zie je niks zegmaar.

Filmpjes maken kan sowieso geen kwaad, ze openbaar zetten neemt wel risico's met zich mee. Ikzelf zou het niet doen om eerdergenoemde redenen, zou het heel knap en stoer van je vinden als je dat wel doet.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:09

Ook al zou ik zelf mijn privé-leven niet op het internet gooien, ik heb er wel respect voor als je het i.i.g. doet met een doel. Ik zie hier veel reacties voorbijkomen waarin mensen zeggen het niet te doen met zicht op een toekomstige carrière. Maar ik denk dat juist openheid over dit thema zo belangrijk is; het wordt al genoeg weggestopt. Iedereen moet in de huidige maatschappij maar gewoon werken en vooral niet zeuren. En ook zoiets wordt dan afgeraden om te doen, want ja wie weet kan dit nadelig zijn voor het 'normale leven' later. Een keuze gebaseerd op angst, naar mijn idee. Tegelijkertijd zullen er heel veel mensen zijn die zich groot proberen te houden, vooral niet zullen laten zien dat het niet goed met hen gaat, uit angst voor gezichtsverlies of status, en zich in jouw verhaal zullen herkennen. Voor hen kan je dan juist een inspiratie zijn; jij durft het te uiten, er voor uit te komen. Als je hiervoor zou kiezen brengt het zeker risico's met zich mee; die kant is er. Maar de vraag is denk ik; heb je dat er voor over?

Hoe je het precies zou moeten invullen, zou ik niet precies weten. Ik zou er wel heel goed over nadenken. Maar het hoe&wat komt eigenlijk pas na de beslissing of je zoiets echt zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:14

xRaisin schreef:
Ik moet zeggen dat dit me wel heel interessant lijkt. Vooral omdat depressie nu steeds vaker voor lijkt te komen en ik moet bekennen dat ik het soms niet begrijp. Natuurlijk kan ik nooit weten wat een ander voelt, daarom oordeel ik ook niet, maar lijkt het me wel interessant om zo meer begrip ervoor te krijgen. Dat lijkt me echter wel ontzettend moeilijk om vast te leggen, want aan de buitenkant zie je niks zegmaar.

Filmpjes maken kan sowieso geen kwaad, ze openbaar zetten neemt wel risico's met zich mee. Ikzelf zou het niet doen om eerdergenoemde redenen, zou het heel knap en stoer van je vinden als je dat wel doet.

Als je het oprecht wil weten, kan ik je aanraden deze TED talk te kijken;

Ik ben nog maar zelden iemand tegengekomen die het zo goed onder woorden kan brengen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:16

Kijk eens op www.stigmataxi.nl, misschien kun en wil je hier iets mee! Enkele bekenden van mij zijn onlangs gefilmd in de taxi en ik vind het echt een super mooi project :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:00

Gypsy schreef:
Ik vind het al gevaarlijk hoeveel jij op bokt zet over jezelf, sinds je deze diagnose gehad hebt.

Je hebt als je dit overwonnen hebt weer een hele toekomst voor je, ik zou als de dood zijn dat een toekomstige baas dit leest en je niet aan besluit te nemen...

Dit is echt oprecht héél goed bedoeld. :o

Eens. Ik post weinig maar lees veel en kom je overal wel tegen. Ik vind het ook niet handig om alles maar zo op het internet te zetten. Daarnaast maak je het, voor mij gevoel, heel "groot" door er zoveel aandacht aan te besteden.

Een oprecht interessante docu of vlog maken is heel moeilijk, dan moet je echt iets leuks te doen of te vertellen hebben of een beetje handig zijn, ook met het monteren van video. Wees inderdaad ook voorbereid op nare reacties. En, banketstaaf gezegd maar wel waar, ik vraag me ook een beetje af wie het wil zien. Als je het alleen voor jezelf doet, hoef je het niet per se online te zetten. Wie ga je ermee helpen?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:13

Als je dat wil moet je dat gewoon doen. Niemand wordt gedwongen om te kijken, toch?

Ik zou wel heel goed nadenken voor wie je het maakt. Wat je ermee wil en in welke vorm.
Een docu is misschien een erg grote hap ineens? Waarom niet laagdrempelig beginnen met een vlog. Kun je experimenteren en meteen feedback krijgen. Ook op inhoud, stijl etc.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:17

Wellicht is het een idee om eens contact op te nemen met een documentaire maker en te kijken of er mogelijkheden zijn voor een documentaire over depressie. Het lijkt mij dan wel interessant om niet alleen op 1 persoon te focussen maar meerdere mensen te volgen om zo een breder beeld te krijgen juist omdat het iets is wat zich op veel verschillende manieren kan uiten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:20

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:27

Als je het risico wilt lopen dat het je, je volledige leven gaat achtervolgen op een negatieve manier dan zou ik het vooral doen.
Daarnaast heb ik totaal niet het idee dat er een taboe ligt op depressie. Er wordt voldoende over gepraat en het is over het algemeen minder bedreigend voor mensen om over te praten dan bijvoorbeeld anorexia of zelfverminking etc.
Ik vraag me oprecht af, sans rancune, waar jouw behoefte vandaan komt om dit soort zaken rondom je gezondheid met anderen te delen. Het blijft in verschillende topics waarin ik je tegenkom frequent omhoog komen namelijk. Ik vind het ronduit opvallend als ik eerlijk ben, weet je zeker dat je gediagnosticeerd bent met een depressie want vanuit mijn htk-psycho-nuchterheid komt dit heel ergens anders vandaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:36

Oke, ik ga misschien iets heel erg onaardigs zeggen. Maar als ik zie dat je filmpjes van jezelf over het rijden, over het weer en nu dit weer wil doen vraag ik mij af of het is dat jij anderen wil helpen of eigenlijk vooral zelf die constante behoefte heb om 'in beeld' te zijn?

En of die constante drang van 'bevestiging of leuk gevonden worden' , niet onderdeel is van waarom je depressief bent.

En of, dat pad volgend het dus niet super super zwaar word als blijkt dat men niet leuk of niet genoeg reageerd?

Edit: Ik wil nog even melden dat dit hard op denken/ vragen is. Niet al veroordelen. Maar je vormt een beeld als iemand zo veel post :o
Laatst bijgewerkt door ruitje op 25-11-16 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:37

Aan de andere kant: als je er goed in bent (het vertellen over, filmpjes maken, gevoel weergeven), kun je er uiteindelijk ook je job van maken. Iemand anders de marketing laten overnemen, zorgen voor goede filmpjes, en wie weet ben je over een paar jaar de 'deskundige' die andere kan helpen. Anders eerst vanuit een schuilnaam starten? Uitleggen in je filmpje waarom je dat doet, dat je graag je leven op beeld zet zodat anderen hier hulp aan hebben, maar dat je er nog niet over uit bent of dit slim is voor de toekomst. Dat je dan weer 'fris' wil kunnen beginnen. Denk dat iedereen dat wel snapt. Kun je later alsnog je naam kenbaar maken mocht je er in verder willen ;) Ik zie het altijd maar zo: als je ergens onwijs veel ervaring mee hebt, of iets hebt overwonnen, of ergens uiteindelijk gelukkig van wordt (bij jou dus andere mensen helpen) kun je net zo goed proberen om er je beroep van te maken uiteindelijk ;)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:55

Ik denk dat hierboven een paar berichten staan met kritische vragen die anderen misschien niet willen of durven plaatsen. Mij valt het ook op. Op bokt is te achterhalen wie je bent. Is dit echt jouw wens? Dat dit voor áltijd terug te vinden en te herleiden naar jou. Als je antwoord 'ja' is dan vraag ik me af waarvoor je dit doet; voor een eventueel taboe, om anderen te helpen, voor jezelf?

Ik denk dat je hier heel goed over na moet denken, maar dat vind ik over wel meer dingen die je op bokt hebt geplaatst... Dit is openbaar en herleidbaar. Ik vraag me echt af of je dat moet willen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:06

Ik persoonlijk zou er niet naar kijken simpelweg omdat het me niet interesseert. Ik heb zelf extreem veel bagage dus misschien dat het me daarom niet interesseert maar heb zelf snel zoiets van doe je het om aandacht of wil je zielig gevonden worden. Niet banketstaaf naar jou bedoeld maar ik ben niet zo van de openheid. Word al moe van al dat gejank op fb.

Misschien ook stukje opvoeding hoor. En het is niet dat ik het niet serieus neem ik heb niet zoveel keus aangezien ik ook met mezelf moet leven.

Als het je helpt moet je het zeker doen. Maar ik denk dat dat je enige rede zou moeten zijn. Niet om aandacht ervoor te krijgen of wat dan ook

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:27

XxChrisssxX schreef:
Het spijt me zeer, maar als je ECHT een depressie doorstaat denk je over dit niet een na. Je hebt dan helemaal geen zin om te filmen, je hebt dan al moeite met gewoon uit bed komen, aankleden etc.
Jezelf down voelen is wel iets anders als een depressie.

Dit was precies wat ik dacht, jij verwoord het. Als ik terug denk aan die periode, wilde ik niemand om me heen, laat staan mezelf filmen. Dus ja, ik spreek uit ervaring (iemand zei dat XxChrisssxX niet uit ervaring zou spreken waarmee haar bericht onwaar zou zijn).
En wellicht zijn er wel verschillende niceau's van depressie, geen idee maar ik heb überhaupt nooit met iemand toen gesproken over de depressie en zelfs psychologische hulp kwam veel te laat omdat niemand er wat van wist (want voor de buitenwereld ben je gewoon gezellig).

Ik vraag me, net zoals anderen, af waar jouw vraag voor aandacht vandaan komt. En zoals iemand hierboven schrijft, lijkt het alsof het niet (alleen) uit een depressie voor komt. Als ik posts van jou zie, gaat het bijna altijd over je depressie (of storm chasen)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:41

Jolien, trek het je niet aan. Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik kom jou ook veel tegen op Bokt en vind het juist mooi hoe open jij bent. Dat ben jij. En ik vind absoluut niet dat je dat weg hoeft te stoppen. Ik lees ook dat veel mensen denken dat die openheid deuren voor je sluit in de toekomst, maar het kan ook juist deuren openen. Niet bang zijn om jezelf te zijn!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:46

Die docu van emma en van emily zijn allebei inderdaad heel heftig.. Aan de ene kant denk ik ook wel eens wat voor dingen moet je uit zelfbescherming voor jezelf houden, maar aan de andere kant denk ik dan ook altijd; hoe zou de wereld eruit zien als nooit eens iemand de lelijke oneerlijke waarheid had verteld. Het tabboe had doorbroken. Stemrecht voor vrouwen, gelijkere rechten voor LGBTQ mensen, veel meer openheid nu al over psychische ziektes.

en xSCWx , iedereen heeft toch andere copings mechanismes? Sommigen houden een dagboek bij, anderen praten uren lang met hun partner of moeder, sommigen praten uberhaupt niet meer, sommigen huilen heel veel anderen plegen zelfmoord zonder ooit een traan te hebben gelaten.

Mensen zijn anders en depressies ook, het enige wat universeel is, is dat het heel erg ingrijpend is voor je leven. Als je constant je compleet leeg, ingestort, moe of verdrietig voelt vind ik het niet zo super gek dat dan ook je online reacties zulke sporen achter laat.

Net zoals niemand om je heen willen hebben.. dat is ook zo enorm persoonlijk. Er zijn ook hordes van mensen die als enige verlichting juist het hebben van een paar enkele mensen in hun leven die heel dichtbij ze komen. Dat ze tegen iemand anders aan liggend een klein beetje minder het gevoel van eenzaamheid hebben en zich iets geborgener te voelen. Jouw reactie is ook heel veel voorkomend, daarin is er niet 1 goed of fout.
Daarbij vind ik de quote uit je profiel heel mooi en gepast

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:26

Vragen jullie aan mensen met kanker ook waarom ze er zo veel over praten en soms zelfs de media opzoeken?
Uit dit topic komt naar mijn mening juist het stigma rond psychische problemen naar voren.

Nu mijn mening: als het je helpt moet je het doen. Persoonlijk word ik wel een beetje moe van al die ervaringsboeken waar je op dit moment mee overspoeld wordt en ik vraag me dus ook af hoe lang de markt daarvoor blijft bestaan.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:08

Ik denk dat je eerst helder moet hebben wie je doelgroep is.

Ben je dat zelf, is het je omgeving, zijn het niet depressieve mensen, of juist lotgenoten.

Als je dat helder hebt kun je een plan maken van hoe en wat de beste vorm is.

Zomaar filmpjes aan elkaar plakken zou ik alleen voor mezelf doen en missschien familie, zeker niet openbaar zetten.

Dus nogmaals eerst je doelgroep dan een plan en een doelstelling/missie.