Voogdij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IJsco_Love

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:49

Kaka: hoe ging jullie gesprek?

Hier nog even deel 2 van praktijk zoals het voor mij is (verschilt natuurlijk voor iedereen).
Eerder deze avond moest ik stoppen met schrijven ivm de kinderen eten geven, naar bed etc. 8)7
Verhaal komt in stukjes, sorry.

Wat mij vooral in begin zwaar viel is dat ik heel veel bezig was met denken hoe ik haar zo op zou voeden als mijn broer en zijn vrouw dat zou hebben gedaan....Maar...Ik wist eigenlijk van heel veel dingen niet wat zij er van dachten/deden: wat zij vonden dat belangrijke regels waren, wat zij deden als ze niks wou eten, wat hun rituelen waren voor ze ging slapen...alles. Ik vroeg mij zelfs af wat zij vonden dat welke beker ze uit moest drinken etc.
Het duurde heel lang voor ik mij besefte dat haar voogd zijn ook betekent dat ze door míj wordt opgevoed en dat dat nooit het zelfde zal en kan zijn als door haar ouders...na dat ik daar besefte duurde het nog héél lang voor ik dat ook accepteerde...Nu nog vind ik dat soms moeilijk.

De rest van de familie is ook puntje om over na te denken...Mijn broer en zijn vrouw hadden de rest van de familie niet echt duidelijk verteld dat ik voogd was geworden...Na hun dood heeft dit best wrijving op geleverd...vooral de broer van mijn schoonzus had moeilijk mee dat hij en zijn vrouw de zorg niet kregenn daar waren zij van uit gegaan eigenlijk, zij dachten dat de voogdij nog niet geregeld was. Omdat nooit besproken was was dat best moeilijk voor hun toen anders bleek, in een toch al zwarte periode...Dus mijn tip voor iedereen met kinderen: wees open en duidelijk over je voogdij keuze!!!

Ze voelt tegenwoordig meer als mijn dochter die ik deel met mijn broer dan als mijn nichtje...misschien ook omdat ze nog zo klein was. Ze herinnert mij ook op raarste momenten aan mijn broer en dat we hem moeten missen...dat is soms lastig :( maar wel ik heb nu geaccepteerd dat mijn broer zijn opvoeding manier niet de mijne is en steeds meer lukt het mijn eigen ding te doen. Zeker nu ik getrouwd ben en stiefzoon heb en nu zelfs tweeling baby's: ze draait gewoon in ons gezin mee. Ons gezin, dat nu na vier jaar ook echt als ONS aan voelt.
Eigenlijk is alleen het tweetalig opvoeden van mijn broer overeind gebleven (mijn broer en ik groeide op in Australië met Engels als moedertaal. Mijn broer sprak uitsluitend Engels met haar, zijn vrouw Nederlands. Nu ik enkel Engels tegen de kinderen, mijn man Nederlands).

Meestal lijkt ons dagelijks leven, de praktijk, nu gewoon. Soms niet...zoals laatst toen ze uit school kwam met de vraag hoe ze had geheten als ze jongen was geweest. Iemand in de klas had dat ter sprake gebracht. En ik weet het niet...Ik kan haar daar geen antwoord op geven. Net als toen ze vroeg wat het eerste woord was dat ze kon zeggen etc...er komen de volgende jaren nog duizend vragen die ik niet voor haar kan antwoord geven. En soms is het moeilijk...als ze boos is op de wereld omdat haar ouders dood zijn of op speciale momenten als toen ze voor eerst naar school ging, toen ze ging afzwemmen etc.
Maar ik zou mij nu niet meer kunnen voorstellen dat ze ergens anders opgroeide dan hier <3

Zijn er meer mensen op Bokt die echt voogd zijn? (Niet alleen aangewezen maar echt in praktijk?)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:04

Poeh ijsco. Echt respect voor je verhaal
Wij hebben geen voogd aangewezen voor ons zoontje
Nooit over na gedacht ook eigenlijk. Zou het zo ook echt niet weten wie ik daar voor zou kunnen vragen.
Hoe was dat vast gelegd? Omdat de andere kant er niks van wist?

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:18

Het was vast gelegd bij notaris.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:43

Mooi verhaal IJsco_Love! Fijn dat je nu zo'n mooi gezin hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:32

Ijscolove wat een topper ben jij.
En wat moeilijk moet het voor je geweest zijn met je eigen verdriet erbij..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 08:32

Wat een mooie verhalen. Zwaar, maar er spreekt veel liefde uit.

Onze beoogde voogden zeiden volmondig ja. Ik had niet anders verwacht. Ze zijn echt gek met die kleine en ik vertrouw ze voor 100%. Dus wij gaan het formaliseren en laten weten aan de rest van de familie (thanks voor die tip IJsco!)

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:08

Fijn dat ze ja zeiden kaka! :D

Bedankt voor de lieve reacties :*

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:21

Wow ijsco heftig, heb wel respect voor hoe je er mee om gaat.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:36

Wij hebben mijn zusje gevraagd om voogd over onze kinderen te worden. Dit wilde ze wel.

Wij hebben alles bij de notaris laten vast leggen.
Dat zij bijv in ons huis mag wonen. (Ze is alleen zonder kinderen) dat zij zeggen schap heeft over al ons geld en dat de kinderen niks te kort komen. Vanaf 21jaar mogen de kinderen zelf over geld beschikken.

Mijn zusje krijgt alle onkosten vergoed zoals pensioengat die ze zou missen door minder te werken, verlies eigen huis bijv. Alles hebben we er in verwerkt zodat niemand iets te kort komt later.....

Je kan bij notaris echt veel bespreken zoals je het graag zou willen. Dit moet je ook aan je fam bekend maken dat je alles wilt.

Wij willen dus niet dat onze kinderen uit huis worden geplaatst in een pleeggezin.
Mijn ouders en schoonouders zijn opvang en hulp voor mijn zusje. Dit weet iedereen van elkaar

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:06

Jeetje Ijsco, jouw broer heeft maar geboft met jou!

Hier is mondeling afgesproken dat mijn broer samen met zijn vriendin de voogdij krijgen, maar dus niet officieel.

De kans is wel vrij reëel omdat ik het aan m'n hart heb. Weet iemand hoe dat gaat als het wel mondeling is afgesproken (en de gehele familie hier van weet) maar niet officieel?

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:22

phormicola schreef:
Jeetje Ijsco, jouw broer heeft maar geboft met jou!

Hier is mondeling afgesproken dat mijn broer samen met zijn vriendin de voogdij krijgen, maar dus niet officieel.

De kans is wel vrij reëel omdat ik het aan m'n hart heb. Weet iemand hoe dat gaat als het wel mondeling is afgesproken (en de gehele familie hier van weet) maar niet officieel?

Dat is niet geldig en wordt niet erkend.
Dan moet op het moment na overlijden nog een voogdij procedure gestart, zelfde als dat jij niemand had aangewezen, en dat is dan heel veel lastiger dan nu jij nog als ouder de voogd kan aanwijzen. Zelfs als niemand in de familie de voogdij van je broer aanvecht wordt het hoop gedoe waar je je nabestaande niet mee wil belasten.

Ik zou het gewoon regelen. Dan kunnen je nabestaande als het onverhoopt gebeurt zich concentreren op de 35.000 andere dingen die komen en hoeven ze zich geen zorgen te maken over de voogdij zaak

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:52

Maar als ouders komen te overlijden wordt er toch altijd eerst naar een voogd in de familie gezocht voordat het kind naar een pleeggezin zou gaan?
Dus die 'angst' van ik wil niet dat mn kind naar een pleeggezin moet is toch een beetje onterecht?

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:53

Ik vind het niet zo'n gek idee dat degene die je als voogd aan wijst er ook voor mag kiezen om het kind ergens anders te laten opgroeien.
Zo heeft een familielid van mij vroeger aan mijn ouders aangegeven dat ze hem als voogd mochten aan wijzen. Zelf geen kinderen en ook absoluut geen kinderwens en ook niet van plan om ons in zijn huis op te nemen. Maar wel financieel sterk genoeg, om mij en mijn broertje ingeval van nood door een andere liefhebbende familie op te laten vangen en alle kosten daarvoor te dragen. De familie waar we dan op zouden groeien, en zou zelf niet de lasten kunnen dragen voor twee extra kinderen. Helemaal niet als mijn ouders weg gevallen zouden zijn toen wij nog heel klein waren, dan was er eenvoudig genoeg op dat moment nog niet genoeg kapitaal opgebouwd.

Op dit moment is de situatie misschien anders want er zijn allerlei potjes waar uit er geld verstrekt wordt, maar ik hou toch altijd rekening mee dat dat zo de potjes leeg kunnen raken en dat dan de kosten zelf opgevangen moeten kunnen worden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:01

Ik vind het juist een fijn idee dat de voogd er voor kan kiezen het kind elders op te laten groeien indien diegene dat de juiste beslissing acht voor het kind.

Juist om die reden hebben wij mijn broertje gevraagd voogd te zijn voor onze dochter en zullen wij dit straks ook vragen voor onze tweede. Ik zou het geweldig vinden als hij beiden op zou willen voeden als zijn eigen kinderen maar wanneer hij denkt dat ze beter af zijn bij een ander persoon/stel/gezin kan ik daar alleen maar respect voor hebben. Ik weet in ieder geval zeker dat hij de beslissing zal nemen die het beste is voor onze kinderen. Juist dat is wat een voogd zou moeten doen in mijn ogen. Beslissingen nemen in het belang van het kind wanneer de ouders dat niet meer kunnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:15

Licor schreef:
Maar als ouders komen te overlijden wordt er toch altijd eerst naar een voogd in de familie gezocht voordat het kind naar een pleeggezin zou gaan?
Dus die 'angst' van ik wil niet dat mn kind naar een pleeggezin moet is toch een beetje onterecht?

Klopt.
Maar... ik zit bv met familie waar ik mijn kinderen absoluut niet heen zou willen.
Waarvan ik bang ben dat ze alles uit de kast gaan trekken om toch voogdij te krijgen.
(nu zijn mijn kinderen ondertussen wel in de leeftijd dat ze zelf mogen kiezen als er meerdere gegadigden zijn..)

Ik wil mijn kinderen graag hebben bij mensen waarvan ik weet dat hun aanpak/opvoeding ongeveer gelijk is aan de mijne.
En niet bij mensen die totaal anders met hun kinderen om gaan.

Toen de kinderen echt nog klein waren heb ik wel met iemand mondeling afgesproken; dat als ik zou overlijden, degene bij ons in de buurt zou gaan wonen en de kinderen op te vangen als mijn man moest gaan werken.
Dat hoeft dan niet op papier omdat mijn man dan nog zou leven en hij zelf kon bepalen wie "oppas" mocht zijn.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:36

Ja dat snap ik brainless.. lijkt me dan ook slim om het goed vast te leggen.. maar ik bedoel inderdaad vooral het stukje pleeggezin.. de angst van ik moet het vast leggen omdat ze anders naar een pleeggezin gaan.. dat klopt niet.. familie gaat altijd voor namelijk.. maar ik kan me inderdaad voorstellen dat je niet iedereen van je familie geschikt acht :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:22

phormicola schreef:

Dit was bij mij het geval en dat is destijds uitgelopen op een rechtszaak tussen mijn grootouders en de kinderbescherming.

Mijn advies is laat het vastleggen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:24

Ga ik ook zeker doen! Maar dat is natuurlijk niet morgen op zondag even geregeld en je kan op ieder moment doodgaan :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:27

phormicola schreef:
Ga ik ook zeker doen! Maar dat is natuurlijk niet morgen op zondag even geregeld en je kan op ieder moment doodgaan :+

Nee snap ik. :)

Was ook niet bedoeld je tot grote spoed aan te zetten :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:02

Je kan zelf inloggen en met je DigiD je keuze vastleggen in het gezagsregister. Er kan meer op een zondag dan je denkt...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:06

Joh! Dat wist ik niet! Bedankt!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:09

:j Bij ons vandaag geregeld. Sorry, had wel even aan het topic toe kunnen voegen dat dit online kan.