Verkeerde laarzen meegekregen, geen geld terug?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:49

Ze hebben eigenlijk gewoon bewust iets anders besteld ( al dan niet goedbedoeld) en haar er niet eens van op de hoogte gebracht. Dat vind ik ook best raar hoor

BigOne

Re: Verkeerde laarzen meegekregen, geen geld terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:55

Ook al zou je wettelijk geen recht hebben op geld terug dan nog, dit is gewoon misleiding want ze hadden meteen moeten zeggen dat de door jou bestelde laarzen er niet meer waren. Om dan zo iets anders mee te nemen en nu geen geld terug geven?? Beetje krom, ts, wat staat er op je kassabon, voorwaarden voor ruilen of retourneren , hebben ze ook een webshop??

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:58

Ik heb ondertussen even in uitspraken zitten zoeken.

Het ligt er echt aan wat er tegen je gezegd is TS. Als ze zeiden dat het echt die specifieke laarzen waren dan vergroot het je kansen.
Het blijft feit dat het wel iets was dat ze hadden moeten melden maar ook iets dat je eenvoudigweg had moeten (kunnen) checken.

Kon je aan de doos zien dat het een ander merk betrof?
Kon de verkoper weten dat je echt alleen deze laarzen wilde en niet vergelijkbare?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:12

Het verbaasd me dat winkels niet verplicht zijn om een "niet goed, geld terug" regeling te hebben. Dat is dus niet standaard?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:24

Klopt mendel. Is inderdaad een service. Behalve dan als het stuk is natuurlijk (of beter gezegd non-conform)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 22:30

ElizeVdS schreef:
Ik heb ondertussen even in uitspraken zitten zoeken.

Het ligt er echt aan wat er tegen je gezegd is TS. Als ze zeiden dat het echt die specifieke laarzen waren dan vergroot het je kansen.
Het blijft feit dat het wel iets was dat ze hadden moeten melden maar ook iets dat je eenvoudigweg had moeten (kunnen) checken.

Kon je aan de doos zien dat het een ander merk betrof?
Kon de verkoper weten dat je echt alleen deze laarzen wilde en niet vergelijkbare?

Lief van je, dank je wel :)

Ja, ze hebben echt gezegd dat de door mij bestelde laarzen er waren, niet dat ze laarzen voor me hadden die er op leken.
De verkoopster wist dat ik echt deze laarzen wilde. Ze wist ook dat ik ze juist wilde vanwege de iets lagere hak. De laarzen die ik mee kreeg hadden een hakhoogte van 11 cm!

Ik wacht even het gesprek met de eigenaresse af (ik ga er van uit dat ze me echt gaat bellen) en beslis dan wat ik doe.
De verkoopster van vandaag gaf me weinig kans op het terug krijgen van het geld.

Mochten ze weigeren mijn geld terug te geven, zal ik zeker verhaal gaan halen in de winkel. Wel netjes hoor, ik kan heel goed rustig blijven, maar ik ga ook niet weg voordat er een voor mij bevredigende oplossing is.
Het is ook niet echt slim van ze. We zitten hier in een dorp en ik ken heeeeeeeel veel mensen. Zal zeker voor slechte reclame zorgen als dit niet wordt opgelost...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:53

Als het hier een paard zou betreffen dat is gekocht zonder keuring en met een gebrek, zou iedereen zeggen dat de koper het dier had moeten laten keuren.

En nu vind bijna iedereen het vreemd van de verkoper en niet van de koper.

TS, een vervelende les voor je, maar je had die doos even moeten openmaken en die laarzen moeten passen. Voor hetzelfde geld was bv de maat of de kleur niet goed. Dat kan ook gebeuren. Imo mag je blij zijn met het aanbod van de winkel en voor hetzelfde bedrag iets anders uitzoeken.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:58

Palmera schreef:
Als het hier een paard zou betreffen dat is gekocht zonder keuring en met een gebrek, zou iedereen zeggen dat de koper het dier had moeten laten keuren.

TS, een vervelende les voor je, maar je had die doos even moeten openmaken en die laarzen moeten passen. Voor hetzelfde geld was bv de maat of de kleur niet goed. Dat kan ook gebeuren. Imo mag je blij zijn met het aanbod van de winkel en voor hetzelfde bedrag iets anders uitzoeken.

Volgensmij zeggen hier ook veel mensen dat ze zelf de laarzen had moeten controleren ;)

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:06

Juist in de nuances zit het hier. Van belang is wat zij gezegd hebben over de eigenschappen en in hoeverre ze konden weten wat jij voor vereisten had.

Enige vraag die ik nog wel blijf hebben: kon je aan de doos zien dat je iets anders meekreeg?

Als zij echt zeiden dat het type X maat X was en ze leveren type Y terwijl jij al aangaf dat aan type X de hakhoogte van belang was (en die bij Y erg anders is) dan zijn dat dingen die van belang zijn of er sprake is van non-conformiteit danwel dwaling (hoewel in beide rechtstypen weldegelijk van een koper onderzoek verwacht mag worden, maar heeft de verkoper specifieke uitlatingen gedaan die niet kloppen dan gaat dat weer boven de onderzoeksplicht). Uitzondering daarop weer is als er op de doos type Y vermeldt staat. Dan had je daarop de doos wel echt even open moeten trekken.
Is de prijs ook exact hetzelfde?

Nogmaals ter verduidelijking: de uitlating van de verkoopster moet echt geweest zijn dat ze laarzen X maat X had voor je. Niet dat de 'door jou bestelde laarzen' er zijn. Dat is niet type-aanduiden maar een algemene opmerking die jij nog best heel eenvoudig had kunnen (en moeten) checken.

Sowieso geldt wat je zelf indd ook zegt: netjes blijven en niet loslaten, dan krijg je meestal het meest voor elkaar. Niet te snel dreigen, dat werkt averechts.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 01:18

Wat ik mij afvraag is er ook ooit een bewijsbon van bestelling geweest ?
Online heb je recht op verzakingsrecht, face to face helaas niet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 04:07

ElizeVdS schreef:
Enige vraag die ik nog wel blijf hebben: kon je aan de doos zien dat je iets anders meekreeg?

De doos zat in een tas en de TS had haast. Ik denk dat ze de doos er thuis pas heeft uitgehaald en het merk toen zag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:35

Palmera schreef:

De onderzoeksplicht van een koper is de plicht van een koper om zich te informeren. Maar NIET om als detective te onderzoeken of de verkoper bezig is met misleiding / verkeerde info. Te vaak wordt gedaan alsof het begrijpelijk is dat verkopers dingen verzwijgen of ronduit verkeerde informatie geven, en dat de koper dat maar had moeten opsporen. Dat is niet hoe de onderzoeksplicht werkt.

In dit geval heeft de koper zich vooraf in zoverre goed geinformeerd dat ze een duidelijke omschrijving had van model / maat. Als ze die had gekregen en ze had de laarzen mee naar huis genomen, en dan bedacht dat ze ze toch niet mooi had gevonden, dan was het aanbod van de winkel (tegoedbon) volkomen redelijk geweest. De winkel heeft dan gedaan wat er is afgesproken, en de koper komt terug op de koop.

Hier is dat niet het geval. De winkelier heeft willens en wetens iets anders geleverd dan was overeengekomen. Zij hebben de koper onder verkeerde informatie naar de winkel laten komen ('de laarzen die je wilde zijn er') en hebben 2 keer niet vermeld dat het om een ander model ging: niet aan de telefoon en niet bij het afhalen. Terwijl de verkoper wel wist dat het om een ander model ging.

Dat is niet te goeder trouw handelen, en nogmaals: de onderzoeksplicht van de koper is er niet op gericht om misleiding van de verkoper op te sporen.

Zelfs al had het gedoe gescheeld als TS het in de winkel had gezien (maar dan nog - dan was ze dus al voor niets naar die winkel gegaan, en heeft ze al die tijd en reiskosten verspeeld voor iets dat niet aan haar wensen voldoet.)

Citaat:

Imo hoeven we dus helemaal niet 'blij' te zijn met verkopers die zo laks zijn en het zo normaal vinden om misleidende info te verstrekken, en waarbij je je als koper dus steeds wantrouwend moet opstellen, en ik zou dan ook niet weten waarom we dergelijk gedrag zouden goedpraten.

Als de laarzen niet bevallen (het is de gevraagde kleur, maar die kleur past uiteindelijk toch niet bij je overige spullen, het is de gevraagde maat maar desondanks zitten ze niet lekker) had ik het aanbod redelijk gevonden. Maar dat is niet de situatie. De winkel is degene die hier bewust de fout in is gegaan, en dus lijkt het me logisch dat zij ook degenen zijn die de fout herstellen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:11

Ach Shadow, als jij het openen van een doos en het passen van schoenen al detective speurwerk noemt.... Je kunt ook echt alle schuld bij een ander neerleggen, hè?

Los daarvan, stel het model is wél goed. Stel dat de laarzen in de gevraagde maat 40 zijn geleverd. En stel dat die maat 40 iets groter/kleiner uitvalt. We weten allemaal dat dat kan gebeuren. En dus is het de verplichting van de koper om eerst te passen. En terwijl je past kun je gelijk zien of er andere mankementen aan het artikel zijn.
Oók consumenten hebben een aantal kleine en imo zeer redelijke verplichtingen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:16

Ocean_Child schreef:
De verkoopster vertelde mij dat deze niet meer te leveren zijn en ze daarom maar iets anders voor me heeft meegenomen.

Zo. Dat vind ik wel heel brutaal. Ik weet van het juridische niks af, maar het social media dreigement werkt vaak goed...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:26

Palmera schreef:
Ach Shadow, als jij het openen van een doos en het passen van schoenen al detective speurwerk noemt.... Je kunt ook echt alle schuld bij een ander neerleggen, hè?

Ja, dat noem ik speurwerk ja, want de verkoper gaf informatie dat het ging om de laarzen die de TS wilde. In een oprechte situatie geeft een verkoper dan ook aan: 'ooh, het klopt niet? Tuurlijk, lossen we op." En dan krijg je gewoon het geld terug - dus dezelfde situatie als je had gehad als je dit al in de winkel had geconstateerd.

Citaat:
Los daarvan, stel het model is wél goed. Stel dat de laarzen in de gevraagde maat 40 zijn geleverd. En stel dat die maat 40 iets groter/kleiner uitvalt. We weten allemaal dat dat kan gebeuren. En dus is het de verplichting van de koper om eerst te passen.

Dat benoem ik ook in mijn reactie: dat zou dan een andere situatie zijn, namelijk 1 waarin de winkel geen fout heeft gemaakt en niet misleidt. In die situatie zou het aanbod van de winkel wel redelijk zijn en zou ik TS geadviseerd hebben om akkoord te gaan met een waardebon.

Alleen dat is dus niet de situatie die bij de TS speelt.

Citaat:
En terwijl je past kun je gelijk zien of er andere mankementen aan het artikel zijn.
Oók consumenten hebben een aantal kleine en imo zeer redelijke verplichtingen.

Ook bij mankementen geldt dat die er gewoon niet moeten zijn. Ook na aankoop heb je recht op een deugdelijk product. Als je thuis de doos openmaakt en er blijken mankementen te zijn, dan mag je het gewoon terugbrengen voor een wel-goed product. Of als dat niet kan een passend alternatief of ontbinding van de koop. Het is niet 'eens gekocht blijft gekocht' als het product niet deugt of niet aan de afspraak voldoet. De wet is daar vrij helder in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:42

Als het 'eigen schuld dikke bult' is, dan wordt het nodig tijd om die wet eens aan te passen. Men heeft willens en wetens andere laarzen geleverd, dat klopt gewoon van geen kant.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:14

ElizeVdS schreef:
Juist in de nuances zit het hier. Van belang is wat zij gezegd hebben over de eigenschappen en in hoeverre ze konden weten wat jij voor vereisten had.

Als zij echt zeiden dat het type X maat X was en ze leveren type Y terwijl jij al aangaf dat aan type X de hakhoogte van belang was (en die bij Y erg anders is) dan zijn dat dingen die van belang zijn of er sprake is van non-conformiteit danwel dwaling (hoewel in beide rechtstypen weldegelijk van een koper onderzoek verwacht mag worden, maar heeft de verkoper specifieke uitlatingen gedaan die niet kloppen dan gaat dat weer boven de onderzoeksplicht). Uitzondering daarop weer is als er op de doos type Y vermeldt staat. Dan had je daarop de doos wel echt even open moeten trekken.
Is de prijs ook exact hetzelfde?

Nogmaals ter verduidelijking: de uitlating van de verkoopster moet echt geweest zijn dat ze laarzen X maat X had voor je. Niet dat de 'door jou bestelde laarzen' er zijn. Dat is niet type-aanduiden maar een algemene opmerking die jij nog best heel eenvoudig had kunnen (en moeten) checken.

Sowieso geldt wat je zelf indd ook zegt: netjes blijven en niet loslaten, dan krijg je meestal het meest voor elkaar. Niet te snel dreigen, dat werkt averechts.

Ik kan me grotendeels in jouw reactie vinden, maar je zou ook kunnen stellen dat 'de door jou bestelde laarzen' zijn de laarzen type X in maat X. Daarnaast geeft verkoopster aan dat ze zich heel bewust is van de verwisseling, door 'iets wat er op lijkt' mee te hebben genomen. TS heeft wel een onderzoeksplicht, maar naar mijn (juridisch) gevoel weegt het (bewust) verzwijgen hier sterker.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 22:33

Nou, het is opgelost :D

De dame die mij heeft geholpen toen ik de laarzen bestelde heeft me gebeld met excuses voor het gedrag van haar collega en de uitnodiging om even langs te komen voor mijn geld.
Inderdaad is de regel in deze winkel dat er geen geld terug wordt gegeven maar een tegoedbon, maar in dit geval had ze flexibeler met de regels moeten omgaan of advies vragen bij een meerdere.

Ook werd mij verteld dat de verkoopster die mij de laarzen meegaf was geinstrueerd om mij te vertellen dat dit een ander model laars was, dit heeft ze niet gedaan.
De gene die mij belde was verbaasd dat ik rustig en redelijk was aan de telefoon. De andere verkoopster heeft een mooi verhaal opgehangen dat ik stampij had staan maken in de winkel.. Ik ben van nature niet opvliegend en heb verteld dat dit echt een indianen verhaal was, waarop ze mij vertelde dat de betreffende verkoopster wel vaker verhalen verdraaide om er zelf beter uit te komen :?
Anyway, eind goed al goed dus

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:43

Gelukkig goed opgelost, Ocean!
Toppie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:58

Volgens mij ook de enige correcte oplossing.

Er werd immers niet geleverd wat er bij de totstandkoming van de rechtsgeldige overeenkomst duidelijk is overeengekomen. Wanprestatie van de kant van de winkelier.

De onderzoeksplicht van ts houdt volgens mij in dit geval niet in dat ze direct had moeten controleren of de juiste schoenen werden geleverd. Het feit dat ze dat niet direct heeft gedaan, ontslaat de winkelier volgens mij niet van zijn plicht in deze. Wat alsmts iemand anders de laarzen had laten ophalen?
Als Ts zich binnen een redelijke termijn met onbeschadigde laarzen en aankoopbewijs bij de winkel meldt met het verzoek alsnog de juiste laarzen te leveren of er anders helemaal van af te zien, dat staat ze volgens mij in haar recht.

Een hoop "volgens mi"j :)

Ik ben dan ook benieuwd hoe een jurist deze casus zou beoordelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:44

Fijn dat het is opgelost!
En winkel: heel goed dat jullie het alsnog hersteld hebben :j

Nu alleen nog de juiste laarzen dus? :)