Ergernissen mbt je puber

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

Re: Ergernissen mbt je puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:42

Ik lees even mee, inmiddels een puber van 19 jaar :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:45

Mijn ouders hebben zich eigenlijk nooit bemoeid met school. Ze vroegen wel eens of ik geen huiswerk ofzo had maar daar hiekd het echt wel bij op. Huiswerk deed ik niet aan, leren idem. In 1x mn middelbare school gehaald. Wel vroegen ze trouwens hoe het op school was...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:47

Dat is zeker wel een flink verschil zeg, met haar voorlopig advies. Het gebeurt bij ons op school ook weleens, dat is het mooie van verschillende meetpunten.
In zo'n zogenaamde dakpanklas werk je altijd op het hoogste niveau, het voordeel hiervan is dat het uiteindelijk alleen maar kan meevallen als het toch allemaal teveel blijkt te zijn. Je dochter heeft veel om aan te moeten wennen. In dat geval is het wel goed om een oogje in het zeil te houden: heeft ze nog steeds overzicht over wat er van haar verwacht wordt? Is haar agenda op orde?
Hoe waren de voorbereidingen hierop in groep 8? Heeft ze geleerd hoe ze moet plannen?
En daarnaast: leren is ook een vak apart. Bespreek dit samen met haar onder genot van een mergpijpje. ;)
Het is nu misschien wat meer van jullie als ouders gevraagd maar hier gaat zij heel veel profijt van krijgen en jullie dus ook. :)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:47

Hier een 14 jarige die helemaal niet pubert eigenlijk....die zit in de derde. Huiswerk maakt hij op school(speciaal ondetwijs)
En een 12 jarige die af en toe erg bijdehand is met uitspraken maar voor haar schoolwerk wel heel serieus is. Ze zit in de tweede en maakt bijna alles op school,leetwerk uitgezonderd.
En mocht ze denken ik vind het lastig volgt ze het extra lesuur.. Uit zich zelf.
Heerlijk en ik hoop dat ze ook zo positief blijft..
Laatst bijgewerkt door Florale op 16-11-16 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:48

finnens schreef:
Ik heb nog geen kinderen gelukkig. Maar wauw het lijkt wel of je mn broertje omschrijft :') Savonds aan tafel.. 'heb je huiswerk?' 'Weet ik niet'. Broertje loopt weg. 'Kijk dan even in je agenda!' 'Die is kapot.' Mn moeder wanhopig 'magister dan!!!' 'Wachtwoord vergeten'. Zucht

Ik ben een puber en herken me helemaal in jullie reacties hahaha!

Zeker weten dat je je broertje omschrijft? Dit is precies mij :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:56

Goof schreef:
Lente schreef:
De puber in kwestie is bijna 12 dus mag nog wel een klein beetje leunen ;)

Brugklas ga ik vanuit dan?

Even vanuit mijn functie;
ik heb als mentor van een brugklas veel gesprekken met ouders. Ik adviseer hen om vooral niet hun kinderen los te laten en eigen verantwoordelijkheid te geven in jaar 1, zeker niet in periode 1.
De overstap naar VO is gigantisch groot en kinderen overzien dat vaak niet. Veel vakken, veel docenten, veel huiswerk, anders dan 'vroeger'.
Ik zou adviseren om vooral niet de discussie aan te gaan en te roepen dat hij maar verantwoordelijk moet worden, maar neem na schooltijd even samen door wat het huiswerk is. Spreek af hoe hij dit gaat aanpakken, zorg voor een fijne werkplek en begeleid in plannen waar nodig. En vooral; breng hem chips, cola en mergpijpjes :+
Heel belangrijk is dat kinderen juist leren hoe ze moeten leren.
Succes met je puber!

Hier kan ik me wel in vinden als puber, maar ik heb helemaal geen hulp nodig. Doe een niveau lager (heb niet hoger nodig en dit is met praktijk dier, plant en voeding) dus red het prima! Ook in de eerste heb ik nooit nulp nodig gehad.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:04

Ik werk in het onderwijs en ben laatst naar een briljante lezing geweest van Aletta Smit, schrijfster van Het Puberbrein. Ik kan je zeker de lezing en het boek aanraden, ze verteld precies waarom pubers zo zijn en kan ook haarfijn uitleggen hoe het puberbrein werkt!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:27

AlwaysH schreef:
ikkedus schreef:
Heel herkenbaar!
Bij mijn stiefpuber is ineens het woord 'waarom' weer populair. Dat is het vaste antwoord op ALLES. En; wacht ff, om vervolgens niks te doen.
Moeders loopt achter haar kont aan om alles te regelen. Ik ben meer van het leren van de consequenties.

Ik kan je wel zeggen dat consequenties maken bij driekwart niet werkt. Ik ben dan nog pubers, maar ik heb ook vrienden en deze zijn ook wel eens opstandig tegen ouders etc, ik zelf ook natuurlijk.
Niet dat je niks moet doen, maar altijd maar dreigen met dingen -en nu zeg ik niet dat je dat doet- werkt averechts, hehe.

Dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel dat ik niet zou ingrijpen en dan komt puberlief op school vanzelf wel achter de consequenties. Ik spaar mijn energie dus voor andere dingen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:47

Je moet ze ook te vondeling leggen voordat ze hun naam en adres uit hun hoofd kennen :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:56

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Britta31 schreef:
Je moet ze ook te vondeling leggen voordat ze hun naam en adres uit hun hoofd kennen :=

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:08

Lente schreef:
Nu net... puber hangt onderuit op de bank zoals alleen pubers dat kunnen;
Puber: "Ik weet eigenlijk niet wat voor huiswerk ik heb."
Ik: "Dan moet je in je agenda kijken."
P: "Ik denk eigenlijk niet dat ik alles opgeschreven heb."
I: "Dan kijk je op magister."
P (nog steeds in dezelfde half-liggende positie op de bank): "Wil jij dat doen? Mijn batterij is bijna leeg..."

Je kunt altijd eens voor de grap zijn gedrag overnemen en ongeveer hetzelfde doen. Bijvoorbeeld als puberlief de volgende vraag stelt: "wanneer gaan wij eten?"

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:15

Ik ben van mening dat je je dochter zeker weten moet bijstaan. Neem het pubergedrag maar voor lief, je wilt tenslotte ook niet dat ze met woorden als: 'ik heb geen zin en ik ben moe' daardoor haar schoolresultaten worden beïnvloed.

Mijn ouders lieten mij het ook nooit zelf uitzoeken, vroegen altijd of ze me konden helpen en vroegen gelukkig nooit vervelende dingen als in wat mijn resultaten waren }> Ze hadden vertrouwen in me en dat voelde als toen-puber heel fijn :j

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:21

Britta31 schreef:

De adoptiemarkt voor pubers is ook niet zo heel erg groot -O- (hier dus ook een puber)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:27

Ik zie mezelf hier in van vroeger.
Met als gevolg snachts om 1 uur mog snel iets in elkaar zetten omdar die volgende ochtend een presentatie hebt of in de pauze snel de samenvatting door lezen :')
En dan de stress om het allemaal optijd te kennen en af te hebben
Bij was het meer uitstel gedrag en nog wat anders ook.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:35

Lente het wordt beter, heus waar.

Onze puber is net 16 jaar geworden en zit in 4 havo.
Brugklas was een drama qua plannen.
Meeste maakwerk van huiswerk doet hij al op school.
En samen plannen we de leermomenten voor de toetsen.

Het viel mij laatst op dat wanneer hij boos is, minder stampend naar boven gaat en zijn deur niet meer dicht smijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:57

Dat is fijn Luuntje!

Madam de puber heeft hier haar aardrijkskunde geleerd en had ook zomaar haar Engels en Wiskunde af! :D

En mevrouwtje pré-puber had een mooi 10-minutengesprek. Die loopt op wolkjes omdat ook zij is opgeschaald in het pré-advies met mogelijkheid op meer als ze haar onzekerheid onder de knie krijgt.

Ik hou mijn hart vast als die echt gaat puberen. Huidige puber is in het algemeen een rustig kind... Pré-puber is een hittepetit :=

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:00

Ik ben al blij dat onze puber een 5,6 haalt.

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:04

Ik ben wel blij dat mijn ouders niet achter me aan zaten, het was eerder andersom, dat ik achter hun aan zat omdat ik dan dacht dat ik het niet snapte, en ik denk dat je hier zelf ook het meeste van leert. Mijn ouders zitten nu wel al 3 jaar aan het hoofd van mn broertje te zeuren omdat hij uit zichzelf gewoon echt niks doet, maar hij heeft nu ook nog nooit de gevolgen van dat niks doen ervaren, terwijl dat misschien wel een goede "eye opener" voor hem zou zijn (denk ik, dat was voor mij lig wel het geval altijd)

Ik ben wel een niveau gezakt (van VWO naar havo), maar dat heeft niet aan mijn cijfers gelegen.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:49

Zo herkenbaar jouw verhaal.Hier een mannelijke 15 jarige puber..hij komt nog het meest in de buurt van een leeglopende fietsband..alles is pffffff..Behangrollen werken hier niet meer, wij metselen hem het liefst achter een muur van 3 meter dik. Alles moet 200 keer herhaald worden en nog vergeet hij alles. Slaapt het liefs de hele dag door. En huiswerk is iets waar je van schrikt. Ik moet wel zeggen dat als ik een keer ziek ben hij alles doet zonder herhalen en vragen, dus hij kan het. Hij zit op de sport en beweging opleiding en werkt daarnaast ook nog zo een 6 uur in de week.Het is een ongelofelijk lief kind.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:05

Mijn moeder zat mij eigenlijk ook nooit achter de broek aan. Ik behaalde op een gegeven moment hele slechte cijfers (4,0 op godsdienst, kom op zeg :') ) En toen zei mijn moeder: ja, en dat heb je nou helemaal aan jezelf te danken door nooit te leren. Dus je hebt de keus of zakken naar een lager niveau en gewoon geen schijn van kans hebben of gewoon er even met de kop d'r voor. Nouja ik koos toch maar het laatste.

En die chips en cola had ik echt niet gekregen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:14

Boheme schreef:
Zo herkenbaar jouw verhaal.Hier een mannelijke 15 jarige puber..hij komt nog het meest in de buurt van een leeglopende fietsband..alles is pffffff..Behangrollen werken hier niet meer, wij metselen hem het liefst achter een muur van 3 meter dik. Alles moet 200 keer herhaald worden en nog vergeet hij alles. Slaapt het liefs de hele dag door. En huiswerk is iets waar je van schrikt. Ik moet wel zeggen dat als ik een keer ziek ben hij alles doet zonder herhalen en vragen, dus hij kan het. Hij zit op de sport en beweging opleiding en werkt daarnaast ook nog zo een 6 uur in de week.Het is een ongelofelijk lief kind.

Tip, ga eens een week of twee niets herhalen. Dan sta je meestal versteld van hun reacties, eerst boos want mam zegt het normaal toch altijd?? Nu even niet, te laat uit bed en dus op school, helaas. Eigen verantwoording kweek je niet door alles elke keer te herhalen. Helpen is prima maar volwassen worden terwijl je aan alle kanten gepamperd word werkt averechts. Zo als je zelf aangeeft, hij kan het dus laat hem, komt wel goed.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:26

bigone schreef:
Boheme schreef:

Tip, ga eens een week of twee niets herhalen. Dan sta je meestal versteld van hun reacties, eerst boos want mam zegt het normaal toch altijd?? Nu even niet, te laat uit bed en dus op school, helaas. Eigen verantwoording kweek je niet door alles elke keer te herhalen. Helpen is prima maar volwassen worden terwijl je aan alle kanten gepamperd word werkt averechts. Zo als je zelf aangeeft, hij kan het dus laat hem, komt wel goed.

Klopt helemaal wat je zegt, en ik herhaal nu inmiddels ook niets meer, gevolg 4.1 voor Nederlands tentamen en al tot 5 uur op school moeten blijven omdat hij zich 3 keer heeft verslapen.. maar bedoelde meer in de zin hoe herkenbaar en hoe het er bij ons aan toe kon gaan, en ja soms aan toe gaat..ik ben nou eenmaal heel erg beschermend naar hem toe, we komen met ze 2en van ver, gelukkig heb ik een vriend die mij af en toe even terug fluit..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:49

Britta31 schreef:

_/-\o_ _/-\o_ *\o/*

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:02

Ik vind het echt leuk om te lezen zelf als puber, sommige dingen kan ik niet begrijpen dat je er als ouder op komt, zoiets zou bij mij nooit werken. Ja ik ben zeker wel lui ('s ochtends) maar ben maar max 3 keer te laat geweest op school in 3 jaar, heb tot nu toe op geen enkel rapport een onvoldoende gestaan en ik vind het wel mooi zo :) mams herhaalt dingen wel te vaak, maar huiswerk dramt ze nooit op.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:20

xniieeenke schreef:
Ik vind het echt leuk om te lezen zelf als puber, sommige dingen kan ik niet begrijpen dat je er als ouder op komt, zoiets zou bij mij nooit werken. Ja ik ben zeker wel lui ('s ochtends) maar ben maar max 3 keer te laat geweest op school in 3 jaar, heb tot nu toe op geen enkel rapport een onvoldoende gestaan en ik vind het wel mooi zo :) mams herhaalt dingen wel te vaak, maar huiswerk dramt ze nooit op.

Whuttt? Hoe doe jij dat? :') ben dit schooljaar in 10 weken tijd echt al 20 keer te laat geweest (maar dat komt ook door het OV hoor O:) ) al vinden ze dat niet eens erg :') sta momenteel geen onvoldoendes maar heb die in de afgelopen 3 jaar echt wel gestaan.