Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

finnens schreef:Ik heb nog geen kinderen gelukkig. Maar wauw het lijkt wel of je mn broertje omschrijftSavonds aan tafel.. 'heb je huiswerk?' 'Weet ik niet'. Broertje loopt weg. 'Kijk dan even in je agenda!' 'Die is kapot.' Mn moeder wanhopig 'magister dan!!!' 'Wachtwoord vergeten'. Zucht
Goof schreef:Lente schreef:De puber in kwestie is bijna 12 dus mag nog wel een klein beetje leunen
Brugklas ga ik vanuit dan?
Even vanuit mijn functie;
ik heb als mentor van een brugklas veel gesprekken met ouders. Ik adviseer hen om vooral niet hun kinderen los te laten en eigen verantwoordelijkheid te geven in jaar 1, zeker niet in periode 1.
De overstap naar VO is gigantisch groot en kinderen overzien dat vaak niet. Veel vakken, veel docenten, veel huiswerk, anders dan 'vroeger'.
Ik zou adviseren om vooral niet de discussie aan te gaan en te roepen dat hij maar verantwoordelijk moet worden, maar neem na schooltijd even samen door wat het huiswerk is. Spreek af hoe hij dit gaat aanpakken, zorg voor een fijne werkplek en begeleid in plannen waar nodig. En vooral; breng hem chips, cola en mergpijpjes![]()
Heel belangrijk is dat kinderen juist leren hoe ze moeten leren.
Succes met je puber!
AlwaysH schreef:ikkedus schreef:Heel herkenbaar!
Bij mijn stiefpuber is ineens het woord 'waarom' weer populair. Dat is het vaste antwoord op ALLES. En; wacht ff, om vervolgens niks te doen.
Moeders loopt achter haar kont aan om alles te regelen. Ik ben meer van het leren van de consequenties.
Ik kan je wel zeggen dat consequenties maken bij driekwart niet werkt. Ik ben dan nog pubers, maar ik heb ook vrienden en deze zijn ook wel eens opstandig tegen ouders etc, ik zelf ook natuurlijk.
Niet dat je niks moet doen, maar altijd maar dreigen met dingen -en nu zeg ik niet dat je dat doet- werkt averechts, hehe.
Lente schreef:Nu net... puber hangt onderuit op de bank zoals alleen pubers dat kunnen;
Puber: "Ik weet eigenlijk niet wat voor huiswerk ik heb."
Ik: "Dan moet je in je agenda kijken."
P: "Ik denk eigenlijk niet dat ik alles opgeschreven heb."
I: "Dan kijk je op magister."
P (nog steeds in dezelfde half-liggende positie op de bank): "Wil jij dat doen? Mijn batterij is bijna leeg..."
Ze hadden vertrouwen in me en dat voelde als toen-puber heel fijn

) En toen zei mijn moeder: ja, en dat heb je nou helemaal aan jezelf te danken door nooit te leren. Dus je hebt de keus of zakken naar een lager niveau en gewoon geen schijn van kans hebben of gewoon er even met de kop d'r voor. Nouja ik koos toch maar het laatste. Boheme schreef:Zo herkenbaar jouw verhaal.Hier een mannelijke 15 jarige puber..hij komt nog het meest in de buurt van een leeglopende fietsband..alles is pffffff..Behangrollen werken hier niet meer, wij metselen hem het liefst achter een muur van 3 meter dik. Alles moet 200 keer herhaald worden en nog vergeet hij alles. Slaapt het liefs de hele dag door. En huiswerk is iets waar je van schrikt. Ik moet wel zeggen dat als ik een keer ziek ben hij alles doet zonder herhalen en vragen, dus hij kan het. Hij zit op de sport en beweging opleiding en werkt daarnaast ook nog zo een 6 uur in de week.Het is een ongelofelijk lief kind.
bigone schreef:Boheme schreef:Zo herkenbaar jouw verhaal.Hier een mannelijke 15 jarige puber..hij komt nog het meest in de buurt van een leeglopende fietsband..alles is pffffff..Behangrollen werken hier niet meer, wij metselen hem het liefst achter een muur van 3 meter dik. Alles moet 200 keer herhaald worden en nog vergeet hij alles. Slaapt het liefs de hele dag door. En huiswerk is iets waar je van schrikt. Ik moet wel zeggen dat als ik een keer ziek ben hij alles doet zonder herhalen en vragen, dus hij kan het. Hij zit op de sport en beweging opleiding en werkt daarnaast ook nog zo een 6 uur in de week.Het is een ongelofelijk lief kind.
Tip, ga eens een week of twee niets herhalen. Dan sta je meestal versteld van hun reacties, eerst boos want mam zegt het normaal toch altijd?? Nu even niet, te laat uit bed en dus op school, helaas. Eigen verantwoording kweek je niet door alles elke keer te herhalen. Helpen is prima maar volwassen worden terwijl je aan alle kanten gepamperd word werkt averechts. Zo als je zelf aangeeft, hij kan het dus laat hem, komt wel goed.
mams herhaalt dingen wel te vaak, maar huiswerk dramt ze nooit op. xniieeenke schreef:Ik vind het echt leuk om te lezen zelf als puber, sommige dingen kan ik niet begrijpen dat je er als ouder op komt, zoiets zou bij mij nooit werken. Ja ik ben zeker wel lui ('s ochtends) maar ben maar max 3 keer te laat geweest op school in 3 jaar, heb tot nu toe op geen enkel rapport een onvoldoende gestaan en ik vind het wel mooi zomams herhaalt dingen wel te vaak, maar huiswerk dramt ze nooit op.
ben dit schooljaar in 10 weken tijd echt al 20 keer te laat geweest (maar dat komt ook door het OV hoor
) al vinden ze dat niet eens erg
sta momenteel geen onvoldoendes maar heb die in de afgelopen 3 jaar echt wel gestaan.