Wat is slim ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 16:13

Depende schreef:
Ik wilde al zeggen maak een afspraak met een advocaat en neem de mogelijkheden door, maar dat heb je al gedaan lees ik. Familierecht advocaten kunnen vaak prima een grove inschatting maken van wat je 'kansen' zijn. Geef ook je zorgen aan. Nog een tip: Je zegt dat vader het financieel ruimer heeft, kom je in aanmerking voor toevoeging van de raad voor rechtsbijstand? Als je minder dan € 36.800 verdient en aan de vermogenseis voldoet kan je in aanmerking komen voor toevoeging, dit betekent dat je zelf een eigen bijdrage betaald en de rest van de advocaatkosten worden gesubsidieerd.

Over jeugdzorg zou ik mij niet te veel zorgen maken er gaan jaarlijks zoveel mensen uit elkaar met kinderen, die krijgen echt allemaal niet direct bjz achter zich aan.

Ik heb al eerder een poging ondernomen om alimentatie aan te vragen, ook via de manier zoals jij aangeeft. Heb toen idd een bedrag betaald eenmalig en hoefde me geen zorgen te maken om de rest. Toen niet doorgezet want dat was eigenlijk niet wat ik wilde, nu dezelfde advocaat gevraagd ( ook familierecht ) of we alsnog dit kunnen aanpakken maar met een andere strategie. Ik heb nog nooit alimentatie gehad en hoef het ook niet mits ik krijg wat ik wil, geen bezoek van haar vader. Ik hoef ook niet weer dit bedrag te betalen wat voor mij een grote opluchting was.

Thanx voor de tip en ook je laatste stukje over jeugdzorg.

Fortitude schreef:
Lieve ts, wat een rot situatie.

Mijn vader was/is een alcoholist. Mijn moeder stond er hetzelfde in als jij: je hebt maar 1 vader. Hij is me 1x dronken op komen halen, maar dat hoorde mijn moeder achteraf (ze was er toen niet bij). Ze heeft hem woest opgebeld met de mededeling dat als ze dat ooit nog eens zou merken, het afgelopen was. Ik wist hier niks van af, hoorde dat pas jaaaaaren later toen ik zelf al geruime tijd had besloten niets meer met hem te maken te willen hebben.

Ik denk dat het ook een beetje aan je situatie ligt. Mijn moeder heeft direct na de scheiding volledige vogdij over mij gekregen. Ze was dus ook niet verplicht tot bezoek et cetera.

Maar eerlijk is eerlijk. Als ik een kind had en pa kwam haar dronken ophalen dan zou ik hetzelfde doen als mijn moeder. Als het een 2e keer gebeurd kan hij doodvallen.

Sorry dat dit jou en je moeder is overkomen, ik gun het echt niemand. Vooral ook de besluiten die je neemt, ze blijven pijnlijk. Ik vind het echt niet leuk om dit te moeten doen maar ik weet wel dat dit het beste is voor haar.

Het banketstaaf is dat wanneer ze opgehaald wordt ( met of zonder BOB aanwezig ) en je ruikt de alcohol of meneer is ook echt beschonken je dit moeilijk kan aantonen. Wanneer ik het aan hem vraag, zal hij altijd zeggen dat hij niet gedronken heeft. Het is en blijft super lastig.

Het enige wat mij nu een gerust hart geeft is dat ze het niet door heeft, ze niet naar haar vader vraagt en hem ook niet mist ( dat denk ik ). En wanneer ze later ouder wordt en wel gaat vragen hoe het komt dat ik dit besluit heb genomen, zal ik altijd eerlijk zijn. Genuanceerd naar haar leeftijd.

Beretto

Re: Wat is slim ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:01

Tja en ook na je uitleg hou ik een beetje dubbel gevoel over dit verhaal.
De ex van mijn partner verteld ook dit soort verhalen waar en wanneer ze maar kan.
Nu hebben zij een co-ouderschap waarbij zijn kinderen de ene week bij haar zijn en de andere bij ons maar de verhalen klinken erg bekend behalve t alcohol gedeelte dan...

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:06

Poeh, heftig allemaal.

Ik zou onder geen beding m'n kind meegeven aan mijn ex als ik ook maar merk dat er alcohol in het spel is. Of er nu iemand anders rijdt of niet. Onder invloed zijn is een no go. In die staat kan je gewoonweg niet voor een kindje zorgen. En zeker niet een 5 jarige.

Ook elke keer weer heeft je dochtertje er "last" van en verandert ze in gedrag als ze terug komt. Voor mij was de keuze snel gemaakt dan.

Maar wat voor rechten heeft de "vader"? Heeft hij haar erkend? Heeft hij gezag?
Zodra hij haar erkend heeft is hij verplicht om alimentatie te betalen. En dit zelfs met terugwerkende kracht van de tijd dat hij dit niet betaald heeft. En alimentatie staat volledig los van omgang.

Alimentatie wordt via een civiel rechter bepaald en omgang via een kinderrechter als ik het nu goed zeg. Ik weet dat het in ieder geval compleet los van elkaar staat.

Succes in ieder geval. Het is niet niets. Ik zit nu ook in volledige strijd met mijn ex. Hij denkt ook helaas niet aan wat het beste is voor de kleine meid maar alleen wat voor hem wel leuk klinkt.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 13:50

Beretto schreef:
Tja en ook na je uitleg hou ik een beetje dubbel gevoel over dit verhaal.
De ex van mijn partner verteld ook dit soort verhalen waar en wanneer ze maar kan.
Nu hebben zij een co-ouderschap waarbij zijn kinderen de ene week bij haar zijn en de andere bij ons maar de verhalen klinken erg bekend behalve t alcohol gedeelte dan...

Je hebt ook helemaal gelijk hoor, misschien voelt hij het heel anders en pakt hij dit soort dingen daarom zo aan. Het enige verschil is dat dit mijn eerste keer is dat ik dit verhaal vertel, natuurlijk weten de mensen die mij naast staan hoe de vork in de steel zit maar nee hoor, ik vertel dit soort dingen niet aan Jan en alleman. ( dit is echt voor mij een grote stap om hulp te vragen en ik vond het forum zoals bokt erg fijn. Er wordt vaak vanuit meerdere hoeken gereageerd, net zoals jij dat doet en jullie staan niet dichtbij in het verhaal, sorry bokkers )

BiBiQ schreef:
Poeh, heftig allemaal.

Ik zou onder geen beding m'n kind meegeven aan mijn ex als ik ook maar merk dat er alcohol in het spel is. Of er nu iemand anders rijdt of niet. Onder invloed zijn is een no go. In die staat kan je gewoonweg niet voor een kindje zorgen. En zeker niet een 5 jarige.

Ook elke keer weer heeft je dochtertje er "last" van en verandert ze in gedrag als ze terug komt. Voor mij was de keuze snel gemaakt dan.

Maar wat voor rechten heeft de "vader"? Heeft hij haar erkend? Heeft hij gezag?
Zodra hij haar erkend heeft is hij verplicht om alimentatie te betalen. En dit zelfs met terugwerkende kracht van de tijd dat hij dit niet betaald heeft. En alimentatie staat volledig los van omgang.

Alimentatie wordt via een civiel rechter bepaald en omgang via een kinderrechter als ik het nu goed zeg. Ik weet dat het in ieder geval compleet los van elkaar staat.

Succes in ieder geval. Het is niet niets. Ik zit nu ook in volledige strijd met mijn ex. Hij denkt ook helaas niet aan wat het beste is voor de kleine meid maar alleen wat voor hem wel leuk klinkt.

Haar vader heeft haar alleen erkend. Wij hadden geen samenlevingscontract en zijn niet getrouwd geweest. Wanneer ik ( lang geleden ) met hem om de tafel zat over het financiële gedeelte voor mijn dochter wilde hij niet meer dan 50,- euro per maand betalen en dat was het geld wat hij voor haar spaarde ( op een bankrekening die niet bevroren is en niet op haar naam staat ). Ik ben daar toen niet mee akkoord gegaan want wilde niet aan dat bedrag vast zitten. Doordat hij zijn dochter wilde 'naaien' ben ik hiermee gestopt. Onderling dingen regelen, en al vaker geprobeerd werkt niet. Niet in de financiën maar ook niet in de opvoeding hoe beredeneerbaar het ook is.

Sorry dat jij ook in die race zit, hoop dat je dochter er geen last van krijgt.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:08

Jou ex kan en mag helemaal niet zelf bepalen hoeveel hij aan alimentatie betaald. Dit is wettelijk bepaald.
Mijn ex zit in de bijstand en dan krijg je een bedrag van €25. En dat is het minimum.
Zeker als hij haar erkend heeft heeft hij bepaalde verplichtingen. Maar ook rechten. Jij bent bijvoorbeeld verlicht hem over je dochtertje te blijven informeren als er niets anders door de rechtbank wordt bepaald.

Maar het blijft altijd een onwijs lastig iets.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 19:24

BiBiQ schreef:
Jou ex kan en mag helemaal niet zelf bepalen hoeveel hij aan alimentatie betaald. Dit is wettelijk bepaald.
Mijn ex zit in de bijstand en dan krijg je een bedrag van €25. En dat is het minimum.
Zeker als hij haar erkend heeft heeft hij bepaalde verplichtingen. Maar ook rechten. Jij bent bijvoorbeeld verlicht hem over je dochtertje te blijven informeren als er niets anders door de rechtbank wordt bepaald.

Maar het blijft altijd een onwijs lastig iets.

Jawel, wanneer je er samen bent uitgekomen dan is dat ook goed. scheelt een hoop qua advocaten gedoe. Alleen wist ik ook dat 50,- echt beneden alle peilen was en hij mij een rotgevoel aanpraatte door te zeggend dat hij dan niet meer voor haar kon sparen.

En volgens mij heb ik dus juist wel mijn recht, doordat hij alleen erkend heeft, hem niet in alles hoef te betrekken. ( heb ik wel altijd gedaan hoor )

Volgende week plan ik een afspraak met de advocate en hoop ik alle officiële dingen te horen. ( op internet zoeken heeft niet het gewenste succes gehad bij mij, ik blijf onzeker over wat de gevolgen kunnen zijn omdat er zoveel verschillende verhalen voorbij komen )

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:48

Nee je hoeft hem ook niet in alles te betrekken. Maar ik weet dat je wel informatieplicht hebt.

En uiteraard is het beter om zelf eruit te komen. Daar heb je gelijk in. Maar ik bedoel dat het niet aan hem is om het bedrag te bepalen. Dat soort dingen staan wettelijk vast. En het is heel gemeen om dat tegen je te gebruiken of op je gevoel in te spelen hiermee.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:51

Ts ik denk dat een advocaat inschakelen idd het beste is wat je kunt doen. Eis de alimentatie waar je recht op hebt en zet de omgangsregeling op papier. Dan is dat geregeld en kunnen jullie beide verder met jullie eigen leven. Denk dat dat zeker in t belang van jullie dochter is.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 21:55

BiBiQ schreef:
Nee je hoeft hem ook niet in alles te betrekken. Maar ik weet dat je wel informatieplicht hebt.

En uiteraard is het beter om zelf eruit te komen. Daar heb je gelijk in. Maar ik bedoel dat het niet aan hem is om het bedrag te bepalen. Dat soort dingen staan wettelijk vast. En het is heel gemeen om dat tegen je te gebruiken of op je gevoel in te spelen hiermee.

Oke thanks voor je tip, ik weet niet tot hoeverre je een informatieplicht hebt op dat gebied.

Beretto schreef:
Ts ik denk dat een advocaat inschakelen idd het beste is wat je kunt doen. Eis de alimentatie waar je recht op hebt en zet de omgangsregeling op papier. Dan is dat geregeld en kunnen jullie beide verder met jullie eigen leven. Denk dat dat zeker in t belang van jullie dochter is.

Mmm super dubbel. Ik wil juist GEEN omgangsregeling en als dat betekend geen alimentatie is dat prima, ik heb de afgelopen vijf jaar niet een keer geld gekregen voor de zorg van mijn dochter dus daar zal dan geen enkel verschil in zijn. En die omgangsregeling maakt mij dus zo gespannen, wanneer je een advocaat inschakelt heb je daar natuurlijk kans op.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 22:00

Ik gaat gewoon afwachten wat het straks wordt met de advocaat. In welke rechten staat hij en ik en hoe gaan we ervoor zorgen dat mijn dochter hier het minste last van krijgt. Is het totaal niet wat ik wil voor haar dan gaat ik het op mijn manier doen ( in de hoop dat hij niet gaat vechten voor zijn dochter, die kans is groot aanwezig ).

Nogmaals, echt heel super dankbaar voor al jullie meningen, steun en persoonlijke verhalen. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik de moed had om actie te ondernemen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:32

Sterkte ts en ik ben heel benieuwd wat de advocaat zegt

nienke39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:21

Dit is zo lastig en enigszins herkenbaar.....het vervelende is dat een kind recht heeft op omgang met beide ouders en een rechter zal omgang niet zomaar afwijzen( Tenzij er zeer zwaarwegende redenen zijn) heel moeilijk hoor. Sterkte ermee.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:33

Wat je ook besluit, geef haar niet meer mee als er alcohol in het spel is. Als er toch iets gebeurt vergeef je dat jezelf nooit.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:28

Alimentatie geeft geen recht op het zien van je kind.
Dat zijn verschillende dingen. Aldus de site van jurofoon.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:07

luuntje schreef:
Alimentatie geeft geen recht op het zien van je kind.
Dat zijn verschillende dingen. Aldus de site van jurofoon.

Dat klopt :j

Ts, hoe gaat het nu?

fiehie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:06

Ik zit in soortgelijke situatie maar ik weet niet of je veel aan mijn verhaal hebt want ik val onder het Belgische rechtssysteem ;)

De vader van mijn zoontje (3j) heeft ook een alcoholprobleem, meerdere malen rijbewijs afgenomen, en ook agressief gedrag naar mij toe.

Wij zijn nu 6 maanden uit elkaar en ik heb meteen vanaf de eerste dag een advocaat genomen. In België is het het beste dat er een regeling op papier staat, een vonnis uitgesproken/gestaafd door de rechtbank. Zolang dit niet gebeurt hebben beide ouders evenveel recht op het kind. Dus als zijn vader hier voor de deur staat en die wil zijn zoon meenemen, 'moet' ik hem meegeven. Misschien even navragen hoe dat net zit in Nederland ?

Dan, toen we bij de rechter moesten komen had ik verschillende bewijsstukken verzameld over zijn alcoholprobleem en onverantwoord gedrag : meermaals rijbewijs afgenomen, niet geslaagd voor tussentijdse bloedproeven, een jaar rondgereden zonder rijbewijs, proces verbaal van agressief gedrag naar mij toe etc. Omdat ik alles perfect kon aantonen is mijn zoontje bijna volledig aan mij toegewezen. Ik hoef hem 3 zaterdagdagen per maand naar zijn vader te doen van 9u tot 13u. Als ik merk dat zijn vader onder invloed is hoef ik mijn zoontje die dag uiteraard niet bij zijn vader achter te laten. (Dit is ondertussen 1 x gebeurt)

Er is ook een maatschappelijke onderzoek geweest maar in België stelt dat niets voor. Er is 1 x iemand de 'thuissituatie' van mijn zoontje komen bekijken en that's it. Hoe dit er in Nederland aan toe gaat weet ik niet.

Beste advies dat ik je kan geven is : zoek een degelijke advocaat ! Dit heeft mij echt verschrikkelijke geholpen. Zij kennen de gang van zaken, kunnen je juist informeren, weten welke aspecten doorwegen bij een rechter etc.

Veel succes ermee !

nienke39

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:18

fiehie schreef:
Ik zit in soortgelijke situatie maar ik weet niet of je veel aan mijn verhaal hebt want ik val onder het Belgische rechtssysteem ;)

De vader van mijn zoontje (3j) heeft ook een alcoholprobleem, meerdere malen rijbewijs afgenomen, en ook agressief gedrag naar mij toe.

Wij zijn nu 6 maanden uit elkaar en ik heb meteen vanaf de eerste dag een advocaat genomen. In België is het het beste dat er een regeling op papier staat, een vonnis uitgesproken/gestaafd door de rechtbank. Zolang dit niet gebeurt hebben beide ouders evenveel recht op het kind. Dus als zijn vader hier voor de deur staat en die wil zijn zoon meenemen, 'moet' ik hem meegeven. Misschien even navragen hoe dat net zit in Nederland ?

Dan, toen we bij de rechter moesten komen had ik verschillende bewijsstukken verzameld over zijn alcoholprobleem en onverantwoord gedrag : meermaals rijbewijs afgenomen, niet geslaagd voor tussentijdse bloedproeven, een jaar rondgereden zonder rijbewijs, proces verbaal van agressief gedrag naar mij toe etc. Omdat ik alles perfect kon aantonen is mijn zoontje bijna volledig aan mij toegewezen. Ik hoef hem 3 zaterdagdagen per maand naar zijn vader te doen van 9u tot 13u. Als ik merk dat zijn vader onder invloed is hoef ik mijn zoontje die dag uiteraard niet bij zijn vader achter te laten. (Dit is ondertussen 1 x gebeurt)

Er is ook een maatschappelijke onderzoek geweest maar in België stelt dat niets voor. Er is 1 x iemand de 'thuissituatie' van mijn zoontje komen bekijken en that's it. Hoe dit er in Nederland aan toe gaat weet ik niet.

Beste advies dat ik je kan geven is : zoek een degelijke advocaat ! Dit heeft mij echt verschrikkelijke geholpen. Zij kennen de gang van zaken, kunnen je juist informeren, weten welke aspecten doorwegen bij een rechter etc.

Veel succes ermee !
blijft moelijk hoor....de vader van mijn dochter is alcohol verslaafd....ik was getrouwd met hem....na de scheiding vond ik wel dat mijn dochter 'recht had ' om haar vader te zien....dat vond ik best lastig maargoed ik was er altijd bij....uiteindelijk was zij oud genoeg om haar eigen keuze te maken....ze heeft nu af en toe contact met haar vader....ik ben blij dat zij die keuze zelf heeft kunnen maken