Jeugdzorg. Bekend onder de bokkers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:44

Mars schreef:
Vanuit mn werk/opleiding stage veel met JZ te maken gehad. (Heb er geen stage gelopen). Organisatorisch een drama. De meeste medewerkers zetten zich keihard in, maar zijn gebonden aan regels, budgetten, teveel werk voor te weinig mensen, giga caseloads en noem maar op. Jeugdzorg plaatst daarnaast geen kinderen uit huis, de enige die dat mag beslissen is de kinderrechter. Er gaan absoluut dingen mis maar ik wil wel een beetje nuance aanbrengen. Er wordt snel naar ze gewezen en ze krijgen veelal de schuld van dingen waar zij niet eens verantwoordelijk voor zijn. En nee, rijk worden bij JZ als gewone medewerker is niet echt aan de orde..

In 99% van de gevallen gaat die af op het advies van de jeugdzorg, dus die hebben daar wel een grote invloed op.
En inderdaad ze zijn gebonden aan regels, maar hoe ze daar mee omgaan kan ook prima op een andere manier. Zeker hoe ze het in ons geval hebben gedaan. Daar hebben ze zich overigens niet eens aan hun eigen regels gehouden, ja alleen de regels die hun zelf goed uit kwamen.
Zowel pleegouders als kind zijn er de dupe van geworden.

Mars

Re: Jeugdzorg. Bekend onder de bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:10

@ Faline, dat klopt niet. Als Jeugdzorg al betrokken is en denkt dat uithuisplaatsing noodzakelijk is moet eerst melding gemaakt worden bij de Raad voor Kinderbescherming (uitvoeringsorganisatie van de overheid). Deze zal eerst een onderzoek instellen, gesprekken voeren met kind, ouders en verdere betrokken instanties voordat er een verzoek tot uithuisplaatsing of andere vorm van gedwongen hulpverlening bij de Kinderrechter kan worden ingediend.

De Kinderrechter gaat dus niet (alleen) af op advies van Jeugdzorg maar op de rapportage van de uitvoeringsinstantie.

Nogmaals, dat er dingen mis gaan bij BJZ is gewoon waar. Maar ik vind het jammer dat er zoveel dingen geroepen worden die gewoon onwaar zijn. Eerst weten waar je over praat en dan pas roepen/oordelen. Het lijkt wel of mensen denken dat BJZ er belang bij heeft om een kind uit huis te plaatsen en dat is niet zo.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:12

En als jeugdzorg of AMK belangrijke stukken weglaten in hun rapport kan de kinderrechter niet juist beoordelen.
Ik geloof echt wel dat er mensen werken die het goed bedoelen.
Helaas gaat er in de praktijk het een en ander mis.

William Schrikker stichting ken ik ook slechte verhalen over.
Iemand uit de buurt wilde met de moeder van haar pleegkindje mee voor sterrilisatie.
Ivm al 2 kinderen met zeer laag iq op de wereld gezet. En beide kinderen uit huis geplaatst.
WS stichting hield het tegen. Uiteindelijk is kind nummer 3 er gekomen en ook uit huis geplaatst.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:14

Dat zijn dan misstanden in procedures, een heel ander probleem. Waar ik wat nuance in probeer aan te geven is het beeld dat men heeft van BJZ. Alsof er van de een op andere dag een medewerker aan de deur staat en je kind meeneemt. Want dat klopt gewoon niet.

naomi_rabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 10:16

Mars schreef:
Dat zijn dan misstanden in procedures, een heel ander probleem. Waar ik wat nuance in probeer aan te geven is het beeld dat men heeft van BJZ. Alsof er van de een op andere dag een medewerker aan de deur staat en je kind meeneemt. Want dat klopt gewoon niet.

Toch moet ik je helaas vertellen dat dat bij mij wel het geval is geweest, mijn ouders en ik wisten van niets. Totdat ze ineens voor de deur stonden.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:17

Mars schreef:
@ Faline, dat klopt niet. Als Jeugdzorg al betrokken is en denkt dat uithuisplaatsing noodzakelijk is moet eerst melding gemaakt worden bij de Raad voor Kinderbescherming (uitvoeringsorganisatie van de overheid). Deze zal eerst een onderzoek instellen, gesprekken voeren met kind, ouders en verdere betrokken instanties voordat er een verzoek tot uithuisplaatsing of andere vorm van gedwongen hulpverlening bij de Kinderrechter kan worden ingediend.

De Kinderrechter gaat dus niet (alleen) af op advies van Jeugdzorg maar op de rapportage van de uitvoeringsinstantie.

Nogmaals, dat er dingen mis gaan bij BJZ is gewoon waar. Maar ik vind het jammer dat er zoveel dingen geroepen worden die gewoon onwaar zijn. Eerst weten waar je over praat en dan pas roepen/oordelen. Het lijkt wel of mensen denken dat BJZ er belang bij heeft om een kind uit huis te plaatsen en dat is niet zo.

Die ruimte is er alleen niet wanneer het gaat om een directe crisissituatie, bijvoorbeeld in het weekend, en er meteen een beslissing van de kinderrechter moet komen.

naomi_rabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 10:23

Ik had niet verwacht zoveel reacties te krijgen!
Allemaal bedankt!

Ik heb nu inderdaad begeleiding, die zijn er een paar uur per dag om met me te praten, en om mijn zaakjes te regelen. En die lieve mentor stalk ik elke dag vol met appjes :')

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:48

Ts Sterkte,

Helaas is de werkdruk veel te hoog bij de jeugd hulpverleners, en soms worden gewoon fouten gemaakt. Alleen om die te herstellen is er heel veel energie nodig.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:39

naomi_rabe schreef:
Mars schreef:

Toch moet ik je helaas vertellen dat dat bij mij wel het geval is geweest, mijn ouders en ik wisten van niets. Totdat ze ineens voor de deur stonden.

Nogmaals, die bevoegdheid heeft BJZ niet. In ieder geval niet bij gedwongen uit huis plaatsing. Dus er zal ongetwijfeld eea aan vooraf zijn gegaan.

naomi_rabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 11:52

Nou Mars, ik denk dat ik wel weet hoe het is gegaan, er is niets aan voorafgegaan, ik en ouders wisten van niets.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:54

Ik denk ook dat de persoon die het meemaakt het anders aanvoelt, wat ook normaal is. Het klinkt ook niet als een ideale situatie om veilig in op te groeien als ik het zo hoor.

Denk dat het heel moeilijk is om mee te maken, maar ik denk ook dat mensen zo goed mogelijk proberen helpen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:59

naomi_rabe schreef:
Nou Mars, ik denk dat ik wel weet hoe het is gegaan, er is niets aan voorafgegaan, ik en ouders wisten van niets.

Okee, dat is prima hoor :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:48

Wat naar dat je zo'n rotperiode hebt gekend, TS. :(:) Het is heel naar om uit huis geplaatst te worden. Zeker als er voor jouw gevoel onwaarheden zijn uitgesproken door oa leerkrachten van school. Ben jij ooit betrokken in het proces? Heb je gesprekken gehad met professionals die jou vragen stelden, PMT gehad?
Wel heel goed om nu te lezen dat het beter met je gaat en dat je goed contact hebt met je begeleider.

Toch gebeuren deze dingen gelukkig niet zomaar. En dat is het lastige van het uit huis plaatsen van jonge kinderen: voor hen is de situatie waarin ze verkeren bij ouders 'normaal'. Het kind is gehecht aan de ouders en de omgeving. Ondanks dat de situatie als onveilig wordt beoordeeld door een professional, voelt het kind zich er lang niet altijd onveilig of slecht onder. Het kind zal altijd loyaal blijven aan ouders. Ik heb helaas genoeg kinderen gezien die door huiselijk geweld uit huis zijn geplaatst. Vrijwel al deze kinderen blijven dan wel uit loyaliteit of uit angst benoemen dat er thuis nooit sprake is geweest van verbale en/of fysieke agressie. Dergelijke dingen maken het heel erg moeilijk om een kind uit huis te plaatsen.

Wat Mars zegt, klopt inderdaad. Een medewerker van jeugdzorg is nooit bevoegd om een MUHP of OTS uit te spreken. Dit gebeurt door een kinder- of jeugdrechter na uitvoerig onderzoek door de Raad. Wel is het geregeld moeilijk om correcte informatie te verzamelen voor jeugdzorg omdat zij het systeem niet door- en door kennen en het systeem vaak maar een uurtje per week (of soms zelfs minder) meemaken. Om een beeld te kunnen schetsen, wordt er contact gezocht met andere betrokken instanties. En hoe wrang soms ook: op het moment dat er bij het AMK, VT of jeugdzorg een melding binnenkomt, moeten zij hier iets mee doen. Als zij dit niet doen en er blijkt sprake te zijn van een onveilige situatie voor het professional. Hetzij van jeugdzorg, de Raad of de rechter.

Mede daardoor heb ik in mijn werk ook uitersten voorbij zien komen. Kinderen of jongeren die al snel uit de situatie zijn gehaald zonder dat er eerst (intensieve) systeembegeleiding op heeft gezeten. Of juist jongeren die al jaren op alle mogelijke manieren worden verwaarloosd en mishandeld en al veel eerder uit huis geplaatst hadden moeten worden.

Szan: ik snap wat je bedoelt als je het hebt over directe crisissituaties. Dat zijn hele lastige casussen. Na dat weekend en die ingrijpende gebeurtenis, zal geëvalueerd moeten worden. Ook dan zal een onderzoek gedaan moeten worden door de Raad. Het is niet zo dat wanneer een kind uit huis wordt geplaatst, het kind nooit meer teruggeplaatst zal worden. Het is tegenwoordig de bedoeling om een kind zo lang mogelijk thuis te houden en te investeren in systeembegeleiding. Maar als het echt nodig is en er moet snel ingegrepen worden om de veiligheid en het welzijn van het kind te waarborgen, moeten soms acuut ingrijpende beslissingen gemaakt worden.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:34

Julia schreef:
Szan: ik snap wat je bedoelt als je het hebt over directe crisissituaties. Dat zijn hele lastige casussen. Na dat weekend en die ingrijpende gebeurtenis, zal geëvalueerd moeten worden. Ook dan zal een onderzoek gedaan moeten worden door de Raad. Het is niet zo dat wanneer een kind uit huis wordt geplaatst, het kind nooit meer teruggeplaatst zal worden. Het is tegenwoordig de bedoeling om een kind zo lang mogelijk thuis te houden en te investeren in systeembegeleiding. Maar als het echt nodig is en er moet snel ingegrepen worden om de veiligheid en het welzijn van het kind te waarborgen, moeten soms acuut ingrijpende beslissingen gemaakt worden.

Jup heb je gelijk in. Ik heb een kinderrechter in mijn zeer nabije omgeving, vandaar dat ik wel die aanvulling gaf op de post van Mars :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:03

Mars schreef:
Nogmaals, die bevoegdheid heeft BJZ niet. In ieder geval niet bij gedwongen uit huis plaatsing. Dus er zal ongetwijfeld eea aan vooraf zijn gegaan.

Mars, heb het zelfde zien gebeuren en het klopt dat dit niet hoort. Dus waar mensen werken worden fouten gemaakt en ik geloof daarin TS!

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:04

Wat een ontzettend nare situatie Ts! Gelukkig gaat het nu weer wat beter met je en ik vind het heel knap hoe je er nu mee omgaat. Je mag er zeker zijn hoor!

Aan jeugdzorg moet inderdaad een hoop verbeterd worden, maar het is ontzettend lastig. Ook voor de medewerkers van jeugdzorg zal het een grote frustratie zijn denk ik. Die proberen waarschijnlijk echt het beste te doen (al zitten er altijd rotte appels tussen).

Sommigen worden inderdaad te vroeg of zonder heel goede reden uit huis geplaatst en anderen hebben het juist zo nodig en daar wordt niets bij gedaan. Ik ken zelf zo'n situatie waarbij jeugdzorg niet doet (of beter gezegd niets kán doen, denk ik). Het is alleen ontzettend jammer dat jij en andere kinderen hiervan de dupe zijn.

Ik hoop dat het snel weer nog veel beter met je gaat en dat je nu een fijn leventje kan gaan opbouwen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:05

Klopt Snuffie, andersom heb ik ook zien gebeuren en ik heb ook super hulpverlening gezien. Het is en blijft mensenwerk.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:24

Ik ben zelf uit huis geplaatst naar een Jeugdzorg+ instelling, 4 maanden voor mijn 18e.

Ik begin meteen woedend te worden als ik er over nadenk. Wat wil je nou bereiken in 4 maanden !?!? Zijn die mensen wel goed bij hun hoofd? Waarom was mijn versneld traject dan vooral 9 weken wachten tot ik met het traject kon beginnen!? Ik voel me zo gebruikt voor het geld dat ze aan mij verdienden. Van de 16 weken 9 weken STILSTAAN, eenzaam in je kamertje zitten en overdag met smerige meisjes omgaan. Na die 9 weken mocht ik 7 weken in 'behandeling' op de besloten groep. Nou dan mogen ze mij wel gaan vertellen wat ik die weken gedaan heb. Dat bestond voornamelijk uit jongens ontwijken die je maar al te graag aanspreken of aanraken en eenzaam op mijn kamer zitten. God wat ben ik blij dat mijn eind al in zicht was, in plaats van 15 jarige, soms 12 jarige kinders die niet weten wanneer ze hun ouders weer mogen zien, wanneer ze zich weer kind mogen voelen. Probeer je woede maar eens in te houden als de oneerlijkheid steeds hoger naar je keel schiet, terwijl de hormonen door je lijf heen gieren ...

Ik werd uit huis geplaatst om per direct af te kicken maar mijn drang naar mijn drugs werd enkel groter. Echt wat denken die mensen, dat zo een 'behandeling' helpt? Alles word van je afgenomen, je familie, je vrienden, je leven - is dit dan de remedie tegen drugs? Toen ik terug thuis kwam ging het veel slechter met me dan daarvoor en heb me uitbundiger uitgeleefd op mijn drug dan ooit. Als ik terugkijk wil ik sommige begeleiding bijna nog wel wat aandoen hoe onrespectvol sommigen wel niet met de kinders omgaan, gelukkig was er ook begeleiding die echte kindervrienden waren, die maken het leven daar dan wat leefbaarder.

Reken maar op 500 euro de kind per dag dat zo'n instelling krijgt ...

naomi_rabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 14:40

420BlazeIt schreef:
Ik ben zelf uit huis geplaatst naar een Jeugdzorg+ instelling, 4 maanden voor mijn 18e.

Ik begin meteen woedend te worden als ik er over nadenk. Wat wil je nou bereiken in 4 maanden !?!? Zijn die mensen wel goed bij hun hoofd? Waarom was mijn versneld traject dan vooral 9 weken wachten tot ik met het traject kon beginnen!? Ik voel me zo gebruikt voor het geld dat ze aan mij verdienden. Van de 16 weken 9 weken STILSTAAN, eenzaam in je kamertje zitten en overdag met smerige meisjes omgaan. Na die 9 weken mocht ik 7 weken in 'behandeling' op de besloten groep. Nou dan mogen ze mij wel gaan vertellen wat ik die weken gedaan heb. Dat bestond voornamelijk uit jongens ontwijken die je maar al te graag aanspreken of aanraken en eenzaam op mijn kamer zitten. God wat ben ik blij dat mijn eind al in zicht was, in plaats van 15 jarige, soms 12 jarige kinders die niet weten wanneer ze hun ouders weer mogen zien, wanneer ze zich weer kind mogen voelen. Probeer je woede maar eens in te houden als de oneerlijkheid steeds hoger naar je keel schiet, terwijl de hormonen door je lijf heen gieren ...

Ik werd uit huis geplaatst om per direct af te kicken maar mijn drang naar mijn drugs werd enkel groter. Echt wat denken die mensen, dat zo een 'behandeling' helpt? Alles word van je afgenomen, je familie, je vrienden, je leven - is dit dan de remedie tegen drugs? Toen ik terug thuis kwam ging het veel slechter met me dan daarvoor en heb me uitbundiger uitgeleefd op mijn drug dan ooit. Als ik terugkijk wil ik sommige begeleiding bijna nog wel wat aandoen hoe onrespectvol sommigen wel niet met de kinders omgaan, gelukkig was er ook begeleiding die echte kindervrienden waren, die maken het leven daar dan wat leefbaarder.

Reken maar op 500 euro de kind per dag dat zo'n instelling krijgt ...

Wat een heftig verhaal! Moedig dat je het wilde delen. Stom dat ook jij de negatieve kant van jeugdzorg hebt moeten meemaken. Gaat het wel wat beter met je nu??

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:32

Mars schreef:

Bij mij en bij anderen op de gesloten afdelingen werden we wel van de een op de andere doodnormale dag uit huis geplaatst. Wel met het eea wat vooraf ging natuurlijk maar als ze de situatie urgent genoeg vinden kunnen ze je zomaar oppikken zonder dat je weet wat er gaande is. Frustrerend.

Anderen zaten al langer in de jeugdzorg, sommigen hadden nog nooit wat met jeugdzorg of veilig thuis oid te maken gehad.