geen kinderen, maar wat dan als je oud bent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 11:23

Szan schreef:
plutolover schreef:
Maar me pa zei een keer, als je straks oud ben. Wie gaat er dan voor je zorgen? Meestal zijn dat toch de kinderen.

Mijn ouders gaan er geen seconde vanuit dat mijn broertje en ik later voor hen gaan zorgen. Daar hebben we het al regelmatig in deze letterlijke bewoording over gehad. Mijn moeder hamert er altijd op dat zij niet wil dat de kinderen verkapte hulpverleners of andere praktische hulp zijn. Waar ze altijd aan toevoegt: "hoe wij onze oude dag en de zorg en ondersteuning die we nodig hebben, regelen, dat is onze eigen verantwoordelijkheid - daar hebben we geen kinderen voor gekregen".

Ik sta er zelf exact zo in. Ik wil mijn ouders later ondersteunen waar ik kan, maar ik ben erg blij dat die druk me niet door hen wordt opgelegd.

Klopt zo zijn mijn ouders ook. Ondanks dat me pa dat zei ;-)

vso1990

Re: geen kinderen, maar wat dan als je oud bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:39

ik ben 26 mijn vriend 42 we zijn ruim 3 jaar samen en heel gelukkig. mijn vriend heeft absoluut geen kinderwens. zelf vind ik het lastig ik geniet vol op van het leven van de vrijheid en alles wat ik allemaal kan en vooral niet hoef te laten. mijn moeder zegt vaak maar je blijft straks alleen achter als je vriend wegvalt aangezien hij iets ouder is. ik vind dat geen reden om een kind te proberen te krijgen. ik denk dat samen een kindje willen iets heel moois is. maar in ons geval zal ik voor alle zorg opdraaien waardoor ik een hoop moet laten vallen ( mijn vriend heeft een eigen bedrijf en werkt veel in het buitenland en als hij thuis is maakt hij hele lange dagen). dat wil ik niet. de gene die bewust geen kinderen hebben gekregen hebben jullie wel eens getwijfeld en wat was de beweegreden om inderdaad definitief geen kinderen te willen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:40

Nou ja, de overheid is daar (volgens mij) wel op aan het aansturen?
Dus of zij dat nou wel of niet willen, of jij wel of niet, het zal wellicht toch moeten later?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:42

Ik denk dat het mis gaat op het punt dat je er van uit gaat dat je kinderen wel voor je zullen zorgen.
Hoeveel mensen hebben er kinderen die ze zo nu en dan een zien als ze geluk hebben?
Laat staan dat die voor hun zorgen :(:)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:43

Hier ook geen kinderwens. En ik heb jaren in de ouderenzorg gewerkt, ik had de oudjes die hun kinderen nooit of zelden zagen de kost niet willen geven hoor. Dus kinderen nemen voor je oude dag vind ik de grootste onzin die er bestaat.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:50

Hier gaan wij ook kinderloos oud worden. Maar dat baart mij geen zorgen, ik zou nooit mijn kinderen verantwoordelijk willen stellen om voor mij te zorgen.
En ik zie ook zoveel voorbeelden waarbij het eerder teleurstellingen geeft, omdat verwachtingen (al dan wel of niet terecht) niet waargemaakt (kunnen) worden.

Mijn ouders verwachten dit ook niet van mij, maar er zijn voor mij nu wel redenen dat ik niet een stuk verderop zou gaan wonen bijvoorbeeld. Als je zelf ouder wordt en de dingen minder goed kunt regelen, is het zeker prettig dat er iemand is die deze dingen van je over kan nemen en bijvoorbeeld mee kan gaan naar medische afspraken. Bij gemis of onvermogen van een partner, zal dit vaak een van de kinderen zijn.

Wie dat voor mij gaat doen tegen die tijd? Geen idee. Ik vraag mij ook sterk af welke keuzes er dan nog zijn om op eigen houtje veilig oud te kunnen worden.
Ik heb mijzelf altijd wel in een bejaardenhuis zien wonen. Zelfstandig, maar toch met hulp en gezelschap nabij. Maar dan moeten deze er wel zijn :+
Eenmaal helemaal zorgafhankelijk weet ik niet of ik het leven dan nog als zinvol zal ervaren. Maar dat is nu ook niet in te schatten.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:01

Ik ga er vanuit dat ik moet blijven werken totdat mijn collega's het zat zijn om elke dag opnieuw mijn takenpakket uit te leggen. Dan krijg ik mijn pensioeneringsreceptie en vervolgens kan ik kiezen uit een nekschot of de pil van Drion.

Mocht ik toch nog enige zorg nodig hebben, dan ga ik er vanuit dat mijn zorgrobot een meer toegewijde en constantere zorg kan leveren dan enig nageslacht. Dat moet ook wel, want ik heb absoluut geen kinderwens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:08

Goh, en de ouderen die nu zo eenzaam in het bejaardentehuis zit, dat is toch juist de generatie met veel kinderen? Kinderen zijn echt geen garantie voor een goede verzorging later.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:16

vso1990 schreef:
de gene die bewust geen kinderen hebben gekregen hebben jullie wel eens getwijfeld en wat was de beweegreden om inderdaad definitief geen kinderen te willen?

Nooit getwijfeld.
Ik wens absoluut niet mijn rust, geld, vrije tijd, spontaniteit, nachtrust, camperreizen en genot op te geven voor een kind. Mijn vriend en ik genieten van samen zijn, samen leven, dat willen we blijven doen tot we dood gaan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:19

Szan schreef:
plutolover schreef:
Maar me pa zei een keer, als je straks oud ben. Wie gaat er dan voor je zorgen? Meestal zijn dat toch de kinderen.

Mijn ouders gaan er geen seconde vanuit dat mijn broertje en ik later voor hen gaan zorgen. Daar hebben we het al regelmatig in deze letterlijke bewoording over gehad. Mijn moeder hamert er altijd op dat zij niet wil dat de kinderen verkapte hulpverleners of andere praktische hulp zijn. Waar ze altijd aan toevoegt: "hoe wij onze oude dag en de zorg en ondersteuning die we nodig hebben, regelen, dat is onze eigen verantwoordelijkheid - daar hebben we geen kinderen voor gekregen".

Ik sta er zelf exact zo in. Ik wil mijn ouders later ondersteunen waar ik kan, maar ik ben erg blij dat die druk me niet door hen wordt opgelegd.

Dat is makelijk praten als je nog (relatief) jong en gezond bent.

Met een 80-jarige moeder, die ook altijd dergelijke uitspraken deed zoals je ouders en zeer zelfstandig was maar die inmiddels geestelijk en lichamelijk ontzettend broos is, kan ik je vertellen dat de werkelijkheid kan lopen.
Ook al krijg je alle professionele zorg die nodig is. Daarmee is het niet klaar. Hoewel veel ouderen het daar wel mee moeten doen helaas. Of met nog minder. Je hebt de manier waarop je oud wordt helaas niet voor het uitkiezen.

Het ondersteunen wordt mij ook niet opgelegd door mijn moeder, ze wil nog altijd niet tot last zijn. Ik leg mijzelf dat op, zo is mijn karakter: dat doe je voor je moeder. Maar dat klinkt zo negatief. Want de zorg is zeker soms zwaar en belastend, maar iedere minuut die ik nog met haar kan doorbrengen en haar iets kan teruggeven is tegelijkertijd ook ontzetten waardevol.

Bijvoorbeeld: Ik ben vaak met of zonder haar bij een van haar vele zorgverleners. Dat kost me heel vaak mijn enige vrije dag in de week waarop ik de auto heb. Ik plan me een slag in de rondte want ik moet ook naar mijn eigen (gezondheidgerelateerde) afspraken of die voor mijn kind. En oh wat heeft mijn moeder er een hekel aan om beslag te leggen op mijn tijd (ik heb nog een peuter thuis). Maar ze weet dat het niets anders is en ze waardeert het enorm. Iedere keer vertelt ze me dat ze niet zou weten wat ze zou moeten als ze mij niet had en dan strijkt ze alsof ik weer een klein meisje ben de haren uit mijn gezicht. Onbetaalbaar. Helemaal omdat onze omgang met elkaar in emotioneel opzicht best onhandig was en is. Door er voor haar te zijn in deze moeilijkste periode in haar leven, kan ik haar toch laten voelen hoeveel ik van haar hou en hoe dankbaar ik ben voor haar goede zorgen. En door mijn hulp te accepteren doet zij dat ook naar mij.

Er komt waarschijnlijk een moment dat je je gaat realiseren dat de ouder-kind relatie is omgekeerd. Plots realiseer je je dat jij degene bent die zorg geeft in plaats van ontvangt en dat je ouder zorg neemt in plaats van geeft. Dat is best heel moeilijk, een tijdperk is ten einde gekomen. Ik heb er best een paar tranen om gelaten. Hoewel mijn moeder er nog is, ben ik mijn moeder eigenlijk kwijt. Een soort van verweesd gevoel. Maar het is een natuurlijk proces en hoort bij het leven.

Ik ben van mening dat je nooit aan kinderen moet beginnen enkel en alleen voor de zorg van later!
Ik ben wel van mening dat wanneer je kinderen hebt gekregen om de juiste redenen, of hebt mogen krijgen, je een goed contact met hen hebt en ze zijn ook nog eens van het zorgzame en plichtsgetrouwe type, je daar als je in je laatste levensfase bent aanbeland dan enorm veel steun, plezier, broodnodige warmte en liefde, gezelschap en weet ik al niet meer aan kunt hebben. Ik zou liever niet zonder dat alles oud en gebrekkig worden, dat lijkt me ontzettend moeilijk. Maar niemand krijgt een garantie op dergelijke zaken. Ik hoop dat mijn dochter uit zichzelf en uit liefde mede voor mij wil zorgen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:21

Ik ben 37 en ondanks dat vele mensen mij zeiden dat mijn eierstokken heus wel zouden gaan rammelen, blijven wij ook bewust kindvrij. Toen er overigens iets van gerammel kwam (doktoren zeiden dat het maar beter was dat ik geen kinderen wilde, wat je niet 'mag' is altijd aantrekkelijker) heb ik dat heel goed kunnen rationaliseren. Want als ik eerlijk ben, zou ik in deze wereld helemaal geen kinderen willen zetten. Groepsdruk is alleen maar toegenomen, digitalisering is mooi, maar brengt voor kinderen ook een bepaalde armoede met zich mee in mijn ogen en ik moet er gewoon niet aan denken me de rest van mijn leven verantwoordelijk te voelen voor een ander.
En al helemaal niet omdat er anders later niemand zou zijn om voor mij te zorgen. Mijn buren zitten, ondanks een kind, altijd met z'n tweetjes. Dat lijkt me ook nog eens veel erger dan wanneer je zonder kind zit omdat je er geen hebt.
Daarbij hoop ik dat tegen de tijd mijn leven voltooid is de pil van Drion op de markt is. Of anders Hilli d'r nekschot maar.

Van mijn neefjes en nichtjes hoef ik het ook niet te hebben, die hebben al nauwelijks tijd voor hun eigen ouders. Carrière, sport, sociaal leven, niet onderdoen voor hun vrienden en hun mobieltjes zijn allemaal veel belangrijker dan gezinsleven. Dat zo zien is ook wel goede anticonceptie trouwens. :=

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:25

Kinderen geven geen garantie tot zorg als ouders op leeftijd zijn.
Ik heb een broer die in het buitenland woont.
Mijn man heeft een broer die in het buitenland woont.
Mijn neef en oom wonen in het buitenland, eigenlijk woont bijna de hele familie in het buitenland behalve mijn ouders.

Wij zijn ongewild kinderloos en hebben geen idee hoe ons sociaal netwerk eruit ziet als we bejaard zijn.
Ik ga ervan uit dat we dan alleen elkaar hebben en als 1 van beiden wegvalt...tja dan weet ik eigenlijk niet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:29

Mars schreef:
Hier ook geen kinderwens. En ik heb jaren in de ouderenzorg gewerkt, ik had de oudjes die hun kinderen nooit of zelden zagen de kost niet willen geven hoor. Dus kinderen nemen voor je oude dag vind ik de grootste onzin die er bestaat.

Helemaal mee eens!

Kinderen zijn geen garantie. Daarbij moet je je kinderen daarmee niet eens willen belasten.

Ik ga lekker naar het verzorgingstehuis met mijn vriend en meld mij aan voor alle clubjes en zorg dat de deeltaxi mij nog naar de manege/rusthuis brengt om mijn paarden te aaien. Dat is mijn plan :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:34

@ Boras en Cer: jullie hebben volledig gelijk dat er wel steeds meer door de overheid wordt verwacht dat je als kind je ouders ondersteunt, én dat het naïef is om te denken dat ik later nooit voor ze zal hoeven zorgen. Maar weet je, dat zie ik dan wel weer. Misschien gaan ze vroeg dementeren en gaan ze lichamelijk hard achteruit en hebben ze veel en lang hulp nodig. Of misschien blijven ze wel heel gezond en vallen ze op hun 80e ineens om aan een hartaanval. Je weet het niet, dus ik vind me daarop voorbereiden lastig. Daarom ben ik blij dat het niet op voorhand al van me verwacht wordt. Het zijn mijn lieve papsie en mamsie dus tegen die tijd zal ik echt wel doen wat in mijn macht ligt om er voor hen te zijn. En tegelijkertijd woon ik circa 250km van ze vandaan - dat vind ik wel heel lastig.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:38

Szan schreef:
Het zijn mijn lieve papsie en mamsie dus tegen die tijd zal ik echt wel doen wat in mijn macht ligt om er voor hen te zijn.

Precies dit :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:41

cissie schreef:
Kinderen geven geen garantie tot zorg als ouders op leeftijd zijn.
Ik heb een broer die in het buitenland woont.
Mijn man heeft een broer die in het buitenland woont.
Mijn neef en oom wonen in het buitenland, eigenlijk woont bijna de hele familie in het buitenland behalve mijn ouders.

Wij zijn ongewild kinderloos en hebben geen idee hoe ons sociaal netwerk eruit ziet als we bejaard zijn.
Ik ga ervan uit dat we dan alleen elkaar hebben en als 1 van beiden wegvalt...tja dan weet ik eigenlijk niet.

Ik ken toevallig twee vrouwen van half de 80 uit zo'n zelfde situatie als jij. Inmiddels bij beiden de man ook overleden, maar er komt daar nog genoeg volk (jong en oud) over de vloer hoor. Bij een is het zelfs zo erg dat ze een vaste middag heeft ingeroosterd waarop niemand langs mag komen :+

Je hebt het voor een groot deel echt zelf in de hand hoor. Als je alleen kunt zeuren en heksen komen je kinderen ook niet langs.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:41

http://www.ad.nl/binnenland/spoedeisend ... ~ae8a9526/
Aan dit artikel zie je wel dat de kinderen ook niet continue aanwezig (kunnen) zijn.

Zoals het nu gaat is natuurlijk een verschrikkelijk probleem met de afbraak van ons zorgstelsel.
Ik hoop maar dat als ik later oud ben dat het weer beter is.
Het is in ieder geval geen reden om wel kinderen te willen.

Veel ongeloof inderdaad bij vele als je bewust kinderloos bent, de opmerkingen van de eierstokken gaan nog wel rammelen enz.
Nou ze hebben nooit gerammeld en nu zijn ze te oud om nog te rammelen :D
Doe nog maar steeds een puppy of een veulentje <3

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:49

Wat betreft het zorgen voor je ouders ligt dat voor mij best moeilijk, mijn ouders zijn nu op hun 70e nog zelfstandiger en actiever dan ik op mijn 37e. Ik mag niet meer autorijden, heb voor een paar uurtjes per dag energie. Toen mijn moeder in het ziekenhuis kwam te liggen heb ik me erg rot gevoeld dat ik niet meer kon doen dan, toen ik vervoer had, een ovenschotel meenemen voor mijn vader.
Ik heb dan gelukkig nog een berg broers en zussen, waardoor er een goed schema ontstond wie wanneer kwam en wie waar bij kon springen (wat mijn ouders overigens onnodig vonden, maar ja, het is toch fijn om iets te doen) en niemand die mij wat kwalijk nam, maar intern voelde het voor mij echt niet goed.
Wat dat betreft zou ik dan ook zeggen dat je niet één kind zou moeten krijgen, maar ja, wij kunnen allemaal met elkaar door een deur (wel brede deur nodig met 7), maar ken ook wel mensen met 2 kinderen die elkaar niet kunnen luchten of zien. Dat is dan ook niet helpend in noodsituaties, vrees ik.

Een oude tante heeft met een evenzo oude vriendin de afspraak dat ze elkaar elke dag even bellen op en vaste tijd. De ene dag belt de een, de andere dag belt de ander. Zo checken ze bij elkaar of alles nog goed gaat en kan er alarm geslagen worden als er eentje onverhoopt niet opneemt of belt.

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:56

Ik ben bijna 35 en ook geen kinderwens, vriend ook niet. Natuurlijk denk ik wel eens, wat als we later oud zijn?
Maar er zullen dan zeker meer kinderloze ouderen zijn, gaan we daar me jeu de boulen :).
Ik als kapster föhnde voorheen wekelijks oude vrouwtjes, 11 kinderen, en elke zondag kwam er 1 een uurtje. Bizar, dat lijkt me nog veel erger, kinderen hebben die geen tijd voor je hebben. Zowel ouders als schoonouders verlangen geen zorg van ons, we hebben dit ook uitgesproken, we zullen er altijd voor ze zijn maar we blijven kinderen, geen verzorgers. Daar werken we dan maar wat harder voor om zo iemand te betalen. En mogelijk mogen wij tegen die tijd wel een pilletje nemen als het niet meer gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:58

Hilli schreef:
Ik ga er vanuit dat ik moet blijven werken totdat mijn collega's het zat zijn om elke dag opnieuw mijn takenpakket uit te leggen.

_O- _O-

En je kwijlspoor op te dweilen. En steeds je bril te zoeken :))

Mijn grootmoeder is oud geworden met niet alleen (ruziënde) familieleden om haar heen maar ook heel veel vrienden. Het is inderdaad maar net wat je er zelf van maakt. Er waren bij voorbeeld op haar uitvaart de fysio en een verpleger uit het verpleeghuis aanwezig. Dat waren vrienden van haar geworden. Mensen die haar heel graag mochten, en die zich niet verplicht voelden om voor haar te zorgen zoals je met familieleden misschien wel hebt. Ik zal mijn neefjes ook nooit dwingen. Maar ik zou het wel leuk vinden als ze later af en toe een glaasje sherry komen drinken :P

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:23

van de andere kant: ik ben een tijdlang genoodzaakt geweest om na het overlijden van mijn moeder voor mijn chronisch zieke vader te zorgen. Want, te goed voor verpleeghuis, maar had erg veel hulp nodig in en rond huis. Je moet je afvragen of je dit als ouder aan je kind moet willen vragen. Want alhoewel ik het met liefde deed, haatte ik het 'moeten' en het 'moeten zorgen'. Mijn vader ging er blind van uit en pleegde in die zin ook wel wat ik noem emotionele chantage. Dus nee, ik zou kinderen niet zien als toekomstige verzorgers...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:24

Eerst maar eens zo oud worden joh... Dat is mij genetisch niet gegund vrees is. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:35

Hier komen ook geen kinderen. IMO is kinderen "nemen" om te zorgen voor je als je oud bent wel een erg belachelijke reden. Ik zie het wel als het zover is, wat er dan gebeurt. Voor die tijd ben ik vooral bezorgd om wat als mijn ouders zorg nodig hebben. Ik ben nl fysiek ook vrij beperkt dus daar maak ik me meer zorgen om dan om mezelf. However, je zet een kind op de wereld uit liefde voor het kind, niet omdat je later een verpleger/verpleegster nodig hebt. :n Dat vind ik op het randje van psychische mishandeling eigenlijk. :\ Daarmee beperk je je kind bij voorbaat al ernstig in diens keuzes.
En stel nou, je zet er op de wereld en zij worden chronisch ziek. Zit je dan mooi...

I wil er voor mijn ouders zijn als ze dat nodig hebben maar omdat IK dat wil, niet omdat ze dat verwachten want dat doen ze niet. Integendeel. Ik zou daar ook best opstandig van worden vrees ik.

Mijn schoonbroer en zus hebben een dochter (paar maanden oud nu). Ik hoop dat ook zij zich hier altijd welkom zal voelen en regelmatig zal langs komen als we een gezegende leeftijd mogen halen, maar voor de gezelligheid. Niet om voor ons te zorgen.

Hier zijn trouwens geen kinderen omdat ik dat 1. simpelweg nooit gewilt heb. En daar zijn later ook nog wat medische redenen bij gekomen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-11-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:40

Wij hadden ook geen behoefte aan kinderen tot de tegen de 30 liepen, toen begon het toch te kriebelen. En nu hebben we 2 kids waar ik dolblij mee ben!!

Maar of ze later voor ons gaan zorgen vind ik een raar iets, als je later oud bent beland je inderdaad vaak in een tehuis, of thuiszorg. Vind ook niet dat je van je kinderen kan en mag verwachten dat hun de zorg op zich gaan nemen.

Ik heb zelf bijvoorbeeld geen contact meer met mijn ouders, moet ik mij schuldig voelen als hun iets zou overkomen, en ik weiger voor hun te zorgen? Ik vind van niet.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:01

Wdj schreef:
van de andere kant: ik ben een tijdlang genoodzaakt geweest om na het overlijden van mijn moeder voor mijn chronisch zieke vader te zorgen. Want, te goed voor verpleeghuis, maar had erg veel hulp nodig in en rond huis. Je moet je afvragen of je dit als ouder aan je kind moet willen vragen. Want alhoewel ik het met liefde deed, haatte ik het 'moeten' en het 'moeten zorgen'. Mijn vader ging er blind van uit en pleegde in die zin ook wel wat ik noem emotionele chantage. Dus nee, ik zou kinderen niet zien als toekomstige verzorgers...

Dit dus vooral.
En meestal heeft dat kind ondertussen ook een eigen leven inclusief partner, baan, huishouden en kinderen. En een dag blijft toch echt maar 24 uur houden waarin je dus alles voor elkaar moet krijgen.
Kinderen hebben er niet om gevraagd om geboren te worden als vangnet en ik vind de druk hierop vanuit verschillende instanties erg groot. En ik denk dathet knopje ook wel om moet betreft sparen, spaar om op je oude dag extra zorg te kunnen inkopen.
Kinderen zijn geen garantie, ze kunnen verhuizen naar de uithoeken van de wereld of zelfs eerder sterven dan de ouders.