Prioriteiten, verwachtingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Re: Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:09

Urielle, heel herkenbaar wat je zegt!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:13

@ts wat is vriendschap in jouw ogen? Zoals jij de situatie nu schetst komt deze namelijk op mij over als een zeer ongezonde.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:00

Ontzettend herkenbaar je verhaal, ik heb er ook altojdr last van. Van mij wordt er altijd erg veel verwacht in de vriendschap en als ik dat niet doe is dat raar. Als ik het andersom verwacht is dat weer raar.

Nu ben ik langzaam vriendschappen laten verwateren want een vriendschap moet gelijk waardig zijn. En niet dat ik hun hulplijn ben en andersom niet.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:06

Ik zou er ook keihard van balen hoor TS. De adviezen die hier gegeven worden zijn zeker nuttig, maar wel lastig toe te passen als je je zo over voelt. Ik heb ook vaak meer moeite gedaan voor vriendinnen dan zij voor mij (inderdaad ook dat ik vaker contact zocht, en dat zij dan nooit ergens geld voor hadden maar wel elke maand nieuwe schoenen kochten oid). Mijn prioriteiten en manieren om vriendschap te tonen zijn soms gewoon erg anders dan die van anderen.

Vriendschap moet van beide kanten komen. En als zij er minder in stoppen, dan moet jij dat waarschijnlijk ook gaan doen. Ik heb vrienden/kennissen die ik een keer in de maand spreek en meer niet, maar ik heb ook hele goede vrienden waar ik alles voor zou doen en zij ook voor mij. Beetje aanpassen per persoon.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:12

Er zijn veel mensen die vriendschap verwarren met kennissen. Bij vrienden kun je altijd jezelf zijn en zeker vertellen dat iets niet uitkomt. Bij kennissen is het leuk maar moet je geen verwachtingen hebben. Ik heb heel veel kennissen maar slechts enkele goede vrienden, daar kan ik onvoorwaardelijk van op aan en zij op mij. Midden in de nacht een belletje dat een paard naar de kliniek moet of een kind naar het ziekenhuis(of partner) geen probleem ik kom er aan en omgekeerd ook. En juist in dat omgekeerd zit de clou, ook voor kennissen zou ik hetzelfde doen, nood is nood maar van hen verwacht ik niets terug. Met kennissen is het ook zo, spreek je ze een jaar niet dan zijn het eigenlijk al zeer vage bekenden geworden en met echte vrienden pak je zelfs na een jaar zo de draad weer op, net of je gisteren nog bij elkaar zat.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:22

Ik vind jullie verwachtingen van elkaar niet heel normaal. Zij kan niet van jou verwachten om ziek te gaan stappen en jij niet van haar dat ze geld uit geeft aan iets.

Maar ik begrijp het verwachtingen / prioriteiten hebben en dat dat lastig is wel. Ik denk (hoop) ook altijd dat mensen hetzelfde voor mij over hebben als andersom maar kom steeds van een koude kermis thuis. Net als dat veel mensen je blijkbaar alleen nodig hebben als ze je nodig zijn. Wanneer jij ze dan eens nodig bent zijn ze er niet. Ik heb eigenlijk maar 1 vriendin waarvan ik weet dat ze er altijd zal zijn..

Maar ik denk niet dat ze je minder belangrijk vindt omdat ze geen sushi wil betalen. Mocht je sowieso het gevoel hebben dat jullie verwachtingen van elkaar niet overeen komen zou ik dat gewoon eens bespreken. En accepteer dan ook dat daaruit kan komen dat je inderdaad andere verwachtingen hebt en het daarover niet eens wordt.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:59

Het lijkt me goed om voor jezelf eens te gaan bepalen wat een goede vriendschap inhoudt voor jou. Ik vind eerlijkheid en respect naar elkaar heel belangrijk. Dat zou voor mij betekenen dat als jij je niet lekker voelde die avond je dat had kunnen zeggen en thuis had kunnen blijven. Ik zou dan als vriendin inderdaad niet zitten te wachten op een vriendin die er dan wat ongezellig bij is, omdat ze het gevoel heeft erbij te moeten zijn maar waar ik wel mijn avond door moet laten veranderen. Aan de andere kant vind ik het inderdaad normaal dat zij kan zeggen dat ze op dit moment niet genoeg geld heeft om duur uit eten te gaan en dat later te doen.

De situatie van het stappen lijkt me ook een situatie waarin verwachtingen besproken moeten worden. Ik ben altijd voor samen uit, samen thuis. Maar dat zijn wel zaken die handig zijn om eens over te praten met elkaar.

Daarnaast vraag ik mij naar aanleiding van je verhaal af of jij jullie vriendschap hetzelfde ziet als zij.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:09

lifaya schreef:
Maar ik begrijp jullie heel goed. Ik zou minder moeten opofferen en verwachten voor vriendschap, maar vriendschap is al zo schaars, wat het moeilijk maakt om een stap terug te doen.

In vriendschappen offer je je niet op en je hoeft ook geen stap terug te doen. Je kan ook teveel geven, iets waar een ander niet om vraagt. Het kost sommige mensen een leven lang om er achter te komen dat iets ongevraagd doen niet automatisch betekent dat je iets terug krijgt. Het is zo jammer dat mensen zich slecht voelen door verwachtingen..... waar een ander niks vanaf weet.

Dat levert namelijk alleen maar teleurstellingen op. Het is hartstikke lief dat je dat soort dingen doet, maar het hoeft niet. Dus als jij teleurgesteld bent omdat jij een bepaald iets wel zou doen zegt dat niks over de ander maar wel over jezelf.

Als je het hebt over opofferen en een stap terug doen vind ik dat heel zwaar klinken. Alsof je heel nobel bent dat je dat voor een ander over hebt. Je bent lief voor een ander maar niet nobel als je jezelf tekort doet :(:)

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:08

Het valt mij vaak op dat mensen hun eigen investering in een vriendschap al snel als groter beschouwen en de investering van de ander eerder onderschatten. Logisch ook, want de moeite die jij doet is direct merkbaar voor jezelf terwijl die van de ander minder voelbaar is. Als het aan je vriendin gevraagd zou worden, is het misschien wel zo dat zij vindt dat haar investering in jullie vriendschap even groot of zelfs wel groter is dan die van jou.
Natuurlijk kan het zijn dat de verhouding echt uit balans is, maar dat hoeft niet zo te zijn. In elk geval is wat al eerder is gezegd wel van toepassing, namelijk dat je voor jezelf de grens aan investering kunt bepalen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:15

Ik houd mezelf altijd voor dat een verwachting bij mijzelf ligt en de teleurstelling dus ook. Een verwachting is niet hetzelfde als een afspraak, jullie hebben immers niets met elkaar besproken of afgesproken. Je zal dus zelf met de teleurstelling om moeten gaan of je verwachtingen leren uitspreken

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:06

Les voor jou: kies je (tijds)investeringen wijs.
Ik heb ook veel van dat soort mensen leren kennen waar je voor bereid bent geld aan te besteden, tijd en energie.
Alleen je kunt niet hetzelfde terug verwachten. Daarom ben ik daarmee gestopt.
Ik besteed alleen tijd en energie aan mensen waarvan ik exact datzelfde terug kan verwachten. Kan me niet schelen als ze een keer door een moeilijkere periode gaan en dus minder initiatief tonen, maar als ze eenmaal bij mij op de juiste plek zitten dan kom ik daar doorheen met ze.
Zo niet, dan stop ik er ook geen energie meer in.
Het moet van twee kanten komen, anders bloed het dood of jij loopt je benen onder je kont vandaan. Je hebt wel andere dingen te doen ofniet?