Huren of toch kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:01

Tink89 schreef:
Lienek schreef:
Wij zitten ook in hetzelfde schuitje maar wij kunnen huur niks vinden. Vragen 4,5 keer kale huurprijs aan inkomen... En huren in deze omgeving is echt rond de 1.000

Wij hebben geen spaarpotje en op dit moment 1 inkomen want ik studeer nog. Wel een goed inkomen overigens maar kan me niet voorstellen dat je dan voor 250.000 een huis kan kopen. Aangezien dat de prijs is van een goedkoop huis in deze omgeving.
Blijft lastig..

€ 250.000? Dat is wel heel erg veel voor een starterswoning. In welke regio zit je?

In regio laren/blaricum dus idd dat is mega veel en voor minder zit je vaak in de mega vervallen appartementen of in de enorm slechte buurten. En zelfs voor deze prijs zit je nog in de wat mindere buurten. Vandaar dat het voor ons dubbel lastig is terwijl wij wel echt wegens problemen (via pb kan ik meer zeggen) het liefste per direct uit ons huidige huis moeten

Ballard_L

Re: Huren of toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:10

Wij hebben laatst een inloopspreekuur bij de Rabobank bijgewoond. Daar gaven ze aan dat een huis kopen met een vast contract heel makkelijk is, maar als je geen vast contract hebt, het ook niet onmogelijk is. Je moet wel uitzicht hebben op een vast contract. Als je via uitzendbasis werkt, kan je niet makkelijk kopen. Toch zal ik in jouw geval gaan huren. Hoe zit het met je vriend? Is die al ingeschreven in zijn woonplaats?

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:14

Begin dit jaar zat ik ook in hetzelfde schuitje. Veel reisafstand en toch al een geruime tijd samen. Wat ga je dan doen.. lastig.
Wij waren er vrij snel overuit dat huren niet bij ons past. Per maand betaal je een hoop geld wat je eigenlijk zo over de balk gooit. Met het feit dat de rente ook nog zo laag was hebben wij besloten om te gaan kopen. Allereerst zijn we naar een financieel adviseur geweest. Dit leek ons verstandig gezien dat we beiden van een huis kopen niet veel af wisten.
Beiden hadden we geen vast contract maar kregen wel een werkgeversverklaring getekend. Dat betekent dat ze bij de bank van je huidige salaris uit mogen gaan. Wanneer je dit niet getekend krijgt en geen vast contract hebt wordt er gekeken naar je gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar.
De keuze om al gelijk een huis samen te kopen is ons onwijs goed bevallen. We wonen in een prachtig halfvrijstaand boerderijtje waar we beiden dolgelukkig zijn. Toevallig hadden we het er vorige week nog over en we zijn beiden enorm blij met deze keuze.

Ik kan goed begrijpen dat het erg lastig is en wil je ook veel succes wensen met de keuze die je staat te wachten maar dat zal vast goedkomen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:27

Een tip, ga alsjeblieft eerst huren voor samen wonen, ik spreek uit ervaring :Y)

4 jaar geleden een huis gekocht met mijn toemalige vriend. Wij waren al 4 jaar samen, dus wat kon er nou mis gaan? Nou, alles.. Wij hebben 1 jaar samen in dat huis gewoond, en toen verkocht. Gelukkig zonder verlies dus daar hadden wij echt heeeeel veel geluk bij. :j

Vandaag heb ik de sleutel gekregen van mijn nieuwe huurhuis samen met mijn vriend. Kopen zit er nu sowieso niet in, dus liever eerst samen huren.

Je kunt altijd bij verschillende hypotheekverstrekkers langs gaan, wij zaten toen bij Obvion. Die vond ik erg goed. Ik werkte toen die tijd parttime, dus mijn ex schoonouders stonden toen garant. Zoiets kan je natuurlijk ook doen. Maar beter van niet.. Wat als je in Brabant koopt? Je schrijft het op en neer reizen beu te zijn, maar je vriend gaat dan toch ook niet iedere dag op en neer rijden naar zijn werk? Dus moet hij hier misschien ook weer nieuw werk vinden?

ninahaakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:31

Indien je een intentie verklaring hebt kan je gewoon een hypotheek krijgen, dit houd in dat jouw contract wordt verlengd voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd. Ik werk toevallig een makelaarskantoor in Amsterdam op de verhuurafdeling, zijn deze prijzen in of exclusief servicekosten?

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 15:26

ninahaakk schreef:
Indien je een intentie verklaring hebt kan je gewoon een hypotheek krijgen, dit houd in dat jouw contract wordt verlengd voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd. Ik werk toevallig een makelaarskantoor in Amsterdam op de verhuurafdeling, zijn deze prijzen in of exclusief servicekosten?

Oh dat is handig haha :P
Een intentie verklaring krijg ik denk ik wel. maar mijn vriend werkt pas net bij zijnnieuwe baan dus die denk ik nog niet. Maar over een tijdje vast wel.
De kosten voor het appartement wat we nu op het oog hebben is 750 excl. het is 80 vierkante meter een maisonette woning en gemeubileerd (we willen de meubels eigenlijk niet, maar is helaas niet zonder meubilair te huur)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 15:27

Booooo schreef:
Een tip, ga alsjeblieft eerst huren voor samen wonen, ik spreek uit ervaring :Y)

4 jaar geleden een huis gekocht met mijn toemalige vriend. Wij waren al 4 jaar samen, dus wat kon er nou mis gaan? Nou, alles.. Wij hebben 1 jaar samen in dat huis gewoond, en toen verkocht. Gelukkig zonder verlies dus daar hadden wij echt heeeeel veel geluk bij. :j

Vandaag heb ik de sleutel gekregen van mijn nieuwe huurhuis samen met mijn vriend. Kopen zit er nu sowieso niet in, dus liever eerst samen huren.

Je kunt altijd bij verschillende hypotheekverstrekkers langs gaan, wij zaten toen bij Obvion. Die vond ik erg goed. Ik werkte toen die tijd parttime, dus mijn ex schoonouders stonden toen garant. Zoiets kan je natuurlijk ook doen. Maar beter van niet.. Wat als je in Brabant koopt? Je schrijft het op en neer reizen beu te zijn, maar je vriend gaat dan toch ook niet iedere dag op en neer rijden naar zijn werk? Dus moet hij hier misschien ook weer nieuw werk vinden?

Goede tip!
Denk dat het inderdaad slim is.
Mijn vriend wil deze kant wel op komen. heeft daarom ookal een nieuwe baan in utrecht en woont ookal ruim een maand bij mijn moeder en mij in.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:57

Wij hebben vorig jaar een woning gekocht op 2 tijdelijke contracten. Wel idd met werkgevers verklaring :)

Kan dus zeker! Maar ook ik zeg net als Roosch, ga eerst huren, het drama is echt veel groter als het toch niet werkt en dat huis moet de verkoop weer in..

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 19:38

Eleionomae schreef:
Wij hebben vorig jaar een woning gekocht op 2 tijdelijke contracten. Wel idd met werkgevers verklaring :)

Kan dus zeker! Maar ook ik zeg net als Roosch, ga eerst huren, het drama is echt veel groter als het toch niet werkt en dat huis moet de verkoop weer in..

True!
Morgen een bezichtiging staan in een huur appartement.
En daarna een afspraak bij hypotheek adviseur voor een oriënterend gesprek. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:17

Even aanhakend bij de opmerking dat huren geld weggooien is:

Vergis je ook niet in de kosten die nog bij een koophuis komen kijken! Overdrachtsbelasting, hypotheekadvieskosten, notariskosten, meer gemeentebelastingen etc. Uiteindelijk betaalt zich dat wel terug, maar niet als je er maar een/twee jaar woont.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 16:27

Vandaag bij een MEGA mooi appartement geweest.
Helemaal nieuw!
Vaatwasser, koelkast, gasvoornhuis alles zit erin.
Midden in de binnenstad. :)

wat zou normaal zijn aan gas water licht? (in het algemeen)
En er komen toch ook nog riool kosten ofz bij?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:33

_Caitlinnn schreef:
Vandaag bij een MEGA mooi appartement geweest.
Helemaal nieuw!
Vaatwasser, koelkast, gasvoornhuis alles zit erin.
Midden in de binnenstad. :)

wat zou normaal zijn aan gas water licht? (in het algemeen)
En er komen toch ook nog riool kosten ofz bij?

Je kunt op de site van de gemeente waartoe het behoort kijken wat de kosten zijn. Vaak ben je wel omgerekend zo'n 50 euro per maand minstens kwijt aan gemeentelijke belastingen.
Gas/water/elektra/internet zit je al snel op meer dan 100 per maand. En vergeet je verzekeringen niet.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:35

wij hebben nu in een rijtjes huis €150,00 maar komen daar, (behalve in de wintermaanden) niet aan.
Maar je kunt beter te hoog zitten dan te laag en einde van het jaar krijg je het geld terug wat je niet verbruikt hebt. Dus voor ons is het een lekker spaarpotje (of bij betalen als je er overheen zit)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:42

wij zijn naast huur van 900 nog 200 kwijt aan gas en electra, 45 aan water, 60 aan internet en 65 aan gemeentelijke lasten. (woninggerelateerde) verzekeringen hebben we (bewust) niet. is wel een ruime (120m2?) tussenwoning met 3 verdiepingen en slechte isolatie.

Wij hebben koop overwogen, maar zouden dan duurder uit zijn (zelfs met huidige rente)

Op basis van 2 personen met 1 kleuter. En 1 werkende (dus overdag verbruiken we ook gas, electra en water)
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 28-10-16 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:44

BenaLaars schreef:
wij zijn naast huur van 900 nog 200 kwijt aan gas en electra, 45 aan water, 60 aan internet en 65 aan gemeentelijke lasten. (woninggerelateerde) verzekeringen hebben we (bewust) niet. is wel een ruime (120m2?) tussenwoning met 3 verdiepingen en slechte isolatie.

Wij hebben koop overwogen, maar zouden dan duurder uit zijn (zelfs met huidige rente)

is trouwens 2 personen met 1 kleuter.

900 euro huur?? En dan met kopen duurder uit?? Kan het me bijna niet voorstellen met de huidige rentestand.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:46

bigone schreef:
BenaLaars schreef:

is trouwens 2 personen met 1 kleuter.

900 euro huur?? En dan met kopen duurder uit?? Kan het me bijna niet voorstellen met de huidige rentestand.

was ook een domper voor ons. was dus als we ons huidige huurwoning zouden kopen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:56

Zitten jullie zo luxe dan? Dat moet tenminste best een duur huurhuis zijn, als de hypotheek boven de 900 euro zou komen.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:57

Mijn vriend en ik hebben in juli dit jaar een huis gekocht. Mijn vriend heeft een vast contract, ik ben al 4 jaar uitzendkracht. Ik kreeg geen intentieverklaring, die geeft de werkgever niet. Daarom is mijn gemiddelde inkomen berekend over de laatste 3 jaar. Wij kwamen met onze inkomens net boven de sociale huur, dan ga je hier in de regio al snel naar huurprijzen van ruim € 700,-

Wij hebben heel goed kunnen kopen. Moeten wel echt veel aan het huis doen, maar wij zijn behoorlijk handig en kunnen veel zelf. Vergeleken met huren hier in het dorp, is dat wat we nu betalen echt een lachertje :o

Ik zou adviseren om naar verschillende hypotheekverstrekkers te gaan. Wij hebben 2 of 3 afspraken gehad met verschillende adviseurs voordat wij een keuze hebben gemaakt. Uiteindelijk zijn we naar de eerste adviseur terug gegaan, hij gaf ons het beste gevoel en heeft ons ook enorm goed geholpen. :j

Tegenwoordig moet je wel aardig wat eigen vermogen hebben. Je kan tot 31 december 2016 dacht ik maximaal 102% lenen. Daarmee dek je niet alle kosten die komen kijken bij het huis kopen. Vanaf 1 januari 2017 gaat de maximale hypotheek omlaag naar 101% van de waarde van de woning.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:02

ninahaakk schreef:

Euh, nee. Dat houdt een intentieverklaring niet in :n.

Een intentieverklaring houdt in dat je werkgever op dat moment bij gelijkblijvend functioneren de intentie heeft je na dit contract nog een contract aan te bieden. Maar dat is hij níet verplicht als je contract is afgelopen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:18

Dat houdt het idd niet in. Ik had 3 intentie verklaringen en een maand nadat we de sleutels kregen kreeg ik van 2 van de 3 werkgevers te horen dat mijn contract niet verlengd werd :')