Teveel kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 00:28

Zet eens elk ding op papier wat je aanschaft. Koop een simpel notitieboekje, en schrijf op wat je koopt, wanneer en hoeveel je eraan hebt uitgegeven. Niet typen in word, dat is te makkelijk.

Te beginnen bij je 30 dekjes; sorteer op meest gebruikt tot minst gebruikt. Zet je dan over de drempel en naar andere mag natuurlijk, maar hij zit niet voor niks aan de kant van minst gebruikt. Doe hiervan je minst gebruikte dekje tot minimaal het midden van de stapel weg. Wisselen van ene helft v Sorteer op staat van het dekje (gloednieuw, kan nog een tweede ronde en prullenbak of als je die moeilijk vind weggeven aan bijv. goede doel, paardenopvang). Ik zou er zelfs meer dan 20 weg doen, hou je meest favoriete dekjes of setjes en laat het daarbij. Meer dan 5 is nog leuk, meer dan 10 is echt overbodig. 1 witte voor wedstrijd (2 als je fanatiek wedstrijdruiter bent en elk weekend wedstrijd rijdt), je favoriete kleurtjes en klaar.

Dit doe ik 1x per jaar met mijn kledingkast, kijken wat ik niet meer draag / nooit heb gedragen. De echt afgedragen kleren belanden als poetslap, wat mijn nichtje past gaat naar haar, zomerkleren ervan worden aan iemand meegegeven die regelmatig naar de Filipijnen gaat, winterkleren gaan naar kringloop.

Je moet eerst opruimen voor je aan het koop probleem begint. Nu is het namelijk; oh ik heb al 30 dekjes, eentje erbij kan dan ook nog wel. Terwijl als je nu je 5 favoriete houdt, je minder geneigd zal zijn om nieuwe te kopen omdat je dan je stapel voor niks weg zou hebben gedaan.

Misschien is een kleinere zadelkast ook nog een optie?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 00:50

Ik heb een aparte lade in m'n kledingkast waar ik spullen in prop die ik bijna niet/nooit draag. Door het in die lade te doen merk ik of ik het "mis". Mis ik het? Dan gaat het terug in de kast. 1x in de zoveel tijd gaat die kast leeg en op marktplaats/naar het goede doel.

Zo ook maar begonnen met paardenspullen. Als ik het niet mis, dan weer verkopen. Ik ga ook altijd met een lijstje naar de ruitershop waarop staat wat ik nodig heb. Anders vergeet ik wat ik nodig heb en koop ik onzin :')

Doubtless

Re: Teveel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:46

Ts als je bij je ouders aangeeft dat je minder budget wil krijgen zullen ze daar geen moeite mee hebben gok ik.

En pak het eens drastisch aan: verkoop zooi die je niet meer nodig hebt (hou bijv 3 dekjes over) en koop dan weer iets nieuws als het kapot is.

Daarnaast meen ik me te herinneren dat jij graag een paardenbedrijf wil starten; is dat geen sterke motivatie om te sparen? Daar zal je een hoop centjes voor nodig hebben...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:51

Waar koop je dat van als je nooit gewerkt hebt? :+

Ik herken het probleem niet. Geen tijd om geld uit te geven en ik hou van sparen.

Kun je niet je geld vastzetten op een spaarrekening? Dan kun je er niet bij.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:00

Adblocker als je online shopt, dan wordt je minder getriggerd.
Een periode instellen (bv 30 dagen) voordat je iets mag kopen.
Bij noodzakelijke dingen is dat anders maar bij bv dekjes, make-up en soms zelf kleding werkt dit heel goed.
Als je veel in de winkel koop: spreek 1 dag per week af met jezelf waarbij je de stad in mag, en voor de tijd die je overhoud kan je dan andere leuke dingen doen! :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:10

Ik ken het probleem.. Ik heb echt een gat in mijn hand. Elke maand spaar ik +- 400 euro, maar het zou makkelijk het dubbel zijn als ik nou gewoon eens wat minder rommel zou kopen. Vaak doe ik het omdat ik me dan wat vrolijk voel als er iets voor mij komt, maar dat is natuurlijk ook geen oplossing..

Ik ga proberen eens een lijstje op te stellen van dingen die ik moet hebben voor die maand en daar niet van afwijken

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:18

Mijn Wish app is juist mijn redding. Ik voel me namelijk fijn als ik iets nieuws koop, of het nou 100 of 2 euro kost, dus dan kan ik maar beter via Wish iets uitzoeken van 2 euro. En dat gebeurt iets van 2 of 3 keer per maand ofzo.
Ik ben me ervan bewust dat dit mijn probleem niet oplost, maar op deze manier is het wel makkelijk binnen de perken te houden. Wat me ook wel helpt is gewoon gelijk aan het begin van de maand spaargeld opzij zetten, dan kan ik dat ook niet meer uitgeven aan nutteloze rotzooi.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:19

YellowGray schreef:
Mijn Wish app is juist mijn redding. Ik voel me namelijk fijn als ik iets nieuws koop, of het nou 100 of 2 euro kost, dus dan kan ik maar beter via Wish iets uitzoeken van 2 euro. En dat gebeurt iets van 2 of 3 keer per maand ofzo.
Ik ben me ervan bewust dat dit mijn probleem niet oplost, maar op deze manier is het wel makkelijk binnen de perken te houden. Wat me ook wel helpt is gewoon gelijk aan het begin van de maand spaargeld opzij zetten, dan kan ik dat ook niet meer uitgeven aan nutteloze rotzooi.

dat laatste is eigenlijk nog beter :') wat je niet meer hebt kan je niet uitgeven :D

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 20:36

Bedankt voor tips
Een eigen bedrijf was eerst ook mijn spaardoel, maar wat ik wil in de ruitersport, is onmogelijk. De markt is hier een beetje verzadigd. Maar dat had leuk geweest, mijn eigen hobby :D
Verder niet echt (grote) spaardoelen, dat schiet niet zo op. Veel kopen is niet goed voor het milieu ook dacht ik en minder spullen geeft meer rust.

Inmiddels wel 4 dekjes uitgezocht die weg kunnen, maar blijft moeilijk.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:40

Ik had er ook last van, tot ik op mezelf ging wonen en na een paar maanden werkloos werd :+ Nou dan leer je wel je geld op de juiste manier uit te geven en zelfs nu ik werk heb, geef ik niks onnodig uit :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:11

Is je eigen huis geen mooi spaardoel?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:37

Nu ik weer thuis woon heb ik iedere maand een paar tientjes over, dat is heeeel snel op dus ik vraag me bij alles af:

- Word ik er nu blij van? (vaak ja)
- Word ik er over drie maanden nog steeds blij van? (vaak nee, de helft vergeet je weer)
- Heb ik het eeeeecht nodig? (90% nee)

Ja, ik ga er van balen dat ik dat boek vol mooie illustraties niet heb gekocht. Maar dat is wel weer 45 euro extra. Die drie minuten spijt overleef ik ook wel weer, zeker wanneer ik niet begin te stressen als de benzinetank leeg is en ik die 45 euro dus gewoon in de auto kan stoppen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 02:09

Doubtless schreef:
Is je eigen huis geen mooi spaardoel?

Helemaa mee eens. En als je dan graag geld wilt uitgeven kun je misschien wat spulletjes voor je uitzet kopen?

Ik was trouwens vroeger ook zo. Een aantal jaar geleden de Mijn Budget Boek app aangeschaft en eens bijgehouden wat ik waaraan uitgaf. Griebels! Heb het geloof ik drie maanden gedaan en sindsdien beheer ik mijn geld veel beter en heb ik zelfs plezier in sparen. Wat mij ook erg helpt bij leuke dingen kopen is een bedenktermijn van minstens 24 uur. Soms koop of bestel ik het de volgende keer alsnog, maar vaak hoef ik het dan al niet meer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:54

Voor je geld werken (6 euro per uur) en op jezelf wonen lost een boel op. :')

Dan is 6 euro opeens een uur werken!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:20

Wat voor mij erg goed werkt is om een bedrag per week te pinnen wat ik mag uitgeven. Als je pint geef ik het veel te makkelijk uit aan onnodige dingen. Van het geld wat ik per week haal moet ik mn boodschappen mee doen en evt. leuke dingen van kopen. Dus hoe zuiniger ik mn boodschappen doe, hoe meer leuke dingen ik kan kopen. Heb ik zin om uitgebreid te eten die week dan kan ik dus niks nieuws kopen.
Werkt voor mij erg goed :j

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:29

loveslimpie schreef:
Wat voor mij erg goed werkt is om een bedrag per week te pinnen wat ik mag uitgeven. Als je pint geef ik het veel te makkelijk uit aan onnodige dingen. Van het geld wat ik per week haal moet ik mn boodschappen mee doen en evt. leuke dingen van kopen. Dus hoe zuiniger ik mn boodschappen doe, hoe meer leuke dingen ik kan kopen. Heb ik zin om uitgebreid te eten die week dan kan ik dus niks nieuws kopen.
Werkt voor mij erg goed :j

Das waar, betalen met de bankkaart geeft helemaal geen overzicht :/

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:37

Misschien moet je naar programma's over hoarders kijken en zien waar het kan eindigen als je maar teveel blijft kopen......voor het schrikeffect zeg maar.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:41

Ik koop teveel paarden ! 8)7

Ik ben begonnen met een paardje, dit zou mijn enigste paardje worden, mijn maatje waar ik alles mee zou doen. En toen kwam de tweede die naar de slacht zou gaan, dus een vriendje voor de eerste. Ze waren toen even oud (6 maand) dus konden samen goed opgroeien :o

Toen kwam de 3de die zwanger bleek, veulen zou verkocht worden maar die bleef ook (nu 3 jaar later eindelijk besloten hem te laten gaan :evaw: )

De 5de volgde een jaar later en heb toen goed op mijn kop gekregen van mijn ouders oeps ..

En nu heb ik mijn eigen huis en lopen er geen 5 Maaaaar 11 paarden bij ons op het land, plus de 2 ezels die ik bij mijn ouders had :=

Oké oké 2 zijn verkocht en gaan volgende week weg, dus dan zitten we weer op 9. Heb een nieuw paardje gekocht die komt de 11de 8)7 plus eentje die eigenlijk niet van ons is maar in leen voor een 2017 veulentje dus dan houden we zo ie zo een van de twee weer :o Dus die telt mee.

Hoe heb ik het zo ver laten komen ?! _O-

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:06

Ik koop altijd alles tweedehands voor een prikkie dus dan is het niet erg. Zadel, dekjes, hoofdstellen, petrie en derby rijlaarzen, allemaal tweedehands. Alleen mn rijkleding koop ik nieuw aan het einde van het seizoen voor het jaar erop. Lekker met heel veel korting.
Heb wel veel van alles (minstens 10 hoofdstellen, waarschijnlijk ook wel 20 dekjes en ook behoorlijk veel fleece en softshell vesten) maar ik gebruik het ook allemaal echt regelmatig. Soms ligt het een tijdje niks te doen maar daarna ga ik het altijd wel weer nodig hebben. En zo niet, dan verkoop ik het. Soms maak ik met mezelf de afspraak dat ik iets nieuws mag kopen van het geld wat ik verdien met verkopen. Werkt prima.
Maar ik heb twee paarden en rij er ook altijd een aantal van anderen. Als je maar 1 paard hebt zul je niet alles gebruiken. Mijn tip is om bij alles wat je koopt, eerst te bedenken wat je ervoor gaat vangen als je het weer verkoopt. Mijn ervaring hierin is dat je uiteindelijk altijd het beste zo goed als nieuwe spullen van dure en gewilde merken op marktplaats kunt kopen. Daar verlies je het minste geld op als uiteindelijk blijkt dat je het niet gebruikt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:12

Als eerste moet je zien te achterhalen waarom je zoveel koopt. Kijk echt even kritisch naar jezelf want het gaat bijna altijd verder dan 'gewoon leuk'. Zonder de oorzaak kan je het nooit oplossen. Zo was het bij mij een korte behoeftebevrediging (is voor bijna iedereen een oorzaak) maar ook een vorm van liefde. Mijn vader had er een handje van om zn liefde te laten merken door spullen te kopen en dat had ik dus overgenomen. Hier bewust van worden was al de grootste stap!

Ga ook eens alles bijhouden. Wat komt er binnen en waar geef je het aan uit? En dan echt op de cent nauwkeurig. Waarschijnlijk schrik je je rot... ga ook noteren wat je echt nodig hebt en wat slechts kort leuk is etc. Echt heel bewust omgaan met elke cent die je uitgeeft. Zoals anderen hier al zeggen, stel jezelf een paar vragen bij elke aankoop: is het nodig? Heb ik het geld? (En geld van je ouders/anderen is dus altijd NEE!) en heb ik het er voor over?

Verder komt het toch neer op 1 principe: discipline... keihard worden voor jezelf!
Ik gaf eerder ook veel te veel uit aan onzin...maar na deze stappen doe ik dat dus gewoon niet meer! En jaren later is dit gewoonte geworden en vraag ik me soms af wat me vroeger toch bezielde...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:20

Azara71 schreef:
Ik koop teveel paarden ! 8)7

Ik ben begonnen met een paardje, dit zou mijn enigste paardje worden, mijn maatje waar ik alles mee zou doen. En toen kwam de tweede die naar de slacht zou gaan, dus een vriendje voor de eerste. Ze waren toen even oud (6 maand) dus konden samen goed opgroeien :o

Toen kwam de 3de die zwanger bleek, veulen zou verkocht worden maar die bleef ook (nu 3 jaar later eindelijk besloten hem te laten gaan :evaw: )

De 5de volgde een jaar later en heb toen goed op mijn kop gekregen van mijn ouders oeps ..

En nu heb ik mijn eigen huis en lopen er geen 5 Maaaaar 11 paarden bij ons op het land, plus de 2 ezels die ik bij mijn ouders had :=

Oké oké 2 zijn verkocht en gaan volgende week weg, dus dan zitten we weer op 9. Heb een nieuw paardje gekocht die komt de 11de 8)7 plus eentje die eigenlijk niet van ons is maar in leen voor een 2017 veulentje dus dan houden we zo ie zo een van de twee weer :o Dus die telt mee.

Hoe heb ik het zo ver laten komen ?! _O-

Ik vraag me dan ook af wat je moet met 11 paarden eigenlijk?? :o :o

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:59

Ik fok paarden nu ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:08

Bankpas aan je ouders geven en jezelf op een klein budget zetten. En echt bedenken of je het nodig hebt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:17

Heel herkenbaar!

Ik heb nu een boekje waarin ik steeds aan het begin van de maand opschrijf hoeveel geld ik heb. Alles wat ik koop schrijf ik hierin op. En dan ook echt álles, dus ook een kopje thee op school ofzo. Sinds ik dit doe geef ik een stuk minder snel geld uit, want zo zie je hoe snel al die kleine dingen bij elkaar ineens een groot bedrag vormen. Daarnaast heb ik 3 dagen in de week een 0 euro dag, dan mag ik de hele dag niks kopen!

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:58

Gelukkig heb ik hier niet zo veel problemen mee.

Misschien helpt het om dit filmpje te kijken? https://vimeo.com/183016901

Als je veel dingen koopt, kan je ook niet zoveel sparen en iets opbouwen wat echt belangrijk voor je is. Wil ook niet zeggen dat je alleen maar goedkope spullen moet gaan kopen uit zuinigheid, maar koop echt goede kwaliteit van iets wat je heel leuk vind, nodig hebt en wat lang mee gaat. En koop er ook maar 1 exemplaar van als het even kan. Ik heb bijv. 'maar' 1 handtas die ik erg leuk vind waar ik jaren mee kan doen. Voor mijn paard heb ik bijv. 5 a 8 dekjes zodat je niet constant hoef te wassen, en 1 zweetdeken en een outdoor deken. Meer dekjes of zweetdekens heb je niet nodig.

Het helpt ook om voor jezelf een doel te zetten (bijv. ik wil een huis) en af te spreken "zoveel % van mijn inkomen gaat naar mijn spaarrekening per maand" (doe een vrij hoog % ) dan zet je dat iedere maand opzij en verder kijk je er niet naar. Als dan je normale rekening laag staat, ga je minder uitgeven.

En het maakt niet uit hoeveel je verdient of misschien krijg je geld van je ouders en hoef je er niet voor te werken, uiteindelijk wordt je alleen maar happy van sparen :):) en het is een goede gewoonte om te hebben.