(Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:11

Hier ook iemand! Altijd al zo geweest, het enige wat helpt is een boze preek van mijn moeder die mij even met beide benen op de grond zet :+ Dan wil ik (sommige :') ) dingen wel oppakken/aanpakken.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:11

Ik meld mij ook... Heb het eigenlijk in erge mate :+
Zit nu schoolwerk uit te stellen... o.a. 3 verslagen en 2 proefwerken... :')
En dan zit ik de nacht ervoor te stressen om het allemaal af te hebben, of om het snel voor de deadline in te leveren :') (Vaak begint het in het weekend; Oh het is pas 11 uur 's ochtends, ik kan nog wel tot 12 uur iets doen! En dan is het 8 uur 's avonds en ben ik nog steeds niet begonnen)
Of om schoon te maken/kamer opruimen. Ik stel het vaak zo ver uit dat iemand anders het gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:12

Ik ben een enorme uitsteller. Op het laatste moment weggaan naar school of werk, afspraken eigenlijk bijna altijd te laat, huiswerk of toetsen leren lukt nooit, ik wacht nog steeds op het moment dat ik 'door de mand val' en ineens blijf zitten. Maar toch, hoe hard ik ook probeer, lukt het vaak niet om op tijd te beginnen met iets. Vervolgens frustratie en paniek, waardoor ik wéér niet kan beginnen en zo is de cirkel weer rond. Als iemand me kan leren wat beter en eerder mijn best te doen maak je me intens gelukkig :D

Jasmijn1989

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:14

Bij mij is het echt wel beter geworden met de jaren. Maar t blijft een dingetje.
Ik wordt wel beter in het 'mezelf tegen de kont schoppen' en heb daar niet altijd meer iemand anders voor nodig.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:18

JoskaH schreef:
<KNIP> Als iemand me kan leren wat beter en eerder mijn best te doen maak je me intens gelukkig :D

:D
Jij WEET wat je doen moet. Je schijft het hierboven zelf op. Je doet alleen nog niet datgene waarvan je weet dat je het zou moeten doen. Dat kan niemand je leren. Er zit voor jou geen kennisaspect meer aan, het is puur DOEN. Je doet het of je doet het niet.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 21-10-16 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:19

Ook ik stel extreem uit, gelukkig is het sinds augustus al iets beter, dus er zit vooruitgang in.

Het is niet eens dat ik per se lui ben, die drempel waar ik overheen moet is eerst gewoon normale hoogte waar je makkelijk overheen komt, maar met iedere keer dat ik denk "Mwah, doe ik later wel" wordt dat ding een meter hoger waardoor het alsmaar moeilijker wordt om te beginnen.

Ik weet dat het me stress oplevert en iedere keer als ik iets toch heb gedaan neem ik me voor om de volgende keer écht écht op tijd te beginnen, maar vervolgens begint het riedeltje toch weer van voor af aan. Het heeft heel lang geduurd tot er dus wat verbetering inzat.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:20

Ooh, ik meld me ook!

Ik moet nog een half jaar studeren. Eigenlijk enkel stage (2 keer 2 weken lesgeven en 1 week keuzestage). Ik begin op 7 november met mijn eerste 2 weken stage. Dinsdag wist ik mijn lesonderwerpen. En ik ben vandaag eindelijk alles op school gaan inscannen. Nu bezig met afprinten, maar die lesvoorbereidingen? Naaah, die kunnen nog wel eventjes wachten. Net zoals de mail voor de onderwerpen van de les lichamelijke opvoeding, en zoals die rekeningen die nog betaald moeten worden.
Vorig jaar had ik er minder last van. Heb wel druk nodig om te kunnen presteren. Maar die druk, die ontbreekt nu nog volledig.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 13:31

Wow wat een reacties! :wow:

Maar ik kan nu niet uitgebreid reageren, want door het uitstellen heb ik een opdracht nog niet af en de deadline is over 1 uur.

:= ;(

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:41

Ik meld mij ook... Toevallig nu ook weer aan het uitstellen. Moet eigenlijk een verslag afmaken.

Helaas ben ik er ook nog nooit tegen aan gelopen. Tentamens haal ik wel in 1 keer, deadlines ook al is het wel vaak dat het voor 12 uur moet en ik het om 10 voor twaalf inlever. Dan heb ik alles in een dag gedaan terwijl de opdracht al 2 maanden van te voren bekend was....

succes Femm_K

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:44

Zoo herkenbaar :')

Ik zit nu in het 1e jaar van het Hbo, ik ben met de intentie begonnen om niks uit te stellen. 1e verwerkingsopdracht dus ook direct toen ik hem binnen heb gekregen af gemaakt, ik was zo trots :') *\o/* maar het was dan ook een enorm simpele opdracht. Toen kwamen er andere dingen die ik moest doen waaraan ik vol goeie moed begon en dacht, huh? Snap er niks van. Ach dat doe ik later wel, dan snap ik het vast wel. Uhm nee dus..

Van de week dus een paniek momentje dat het al bijna kerstvakantie is en bijna het eerste semester is afgelopen :wow:

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:44

Ik meld me ook, schoorvoetend.

Ik moet een stage verslag afmaken, maar kan me er maar niet toe zetten (al zo'n 1,5 maand). Ik ben heel erg perfectionistisch en onzeker, dus dan stel ik het uit om de eventuele teleurstelling te voorkomen.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:31

Ik meld me ook! Ik heb het al zo lang ik me kan herinneren en het wordt eerder erger dan beter. Ik heb geen idee wat zou kunnen helpen. Ik las pas dat je je brein voor de gek kunt houden door te zeggen dat je 5 min wat gaat doen, want na 5 min zit je er net lekker in en wil je niet stoppen. Maar mijn brein weet dus al wat ik van plan ben. Het helpt wel een beetje om me ergens toe te zetten, maar ik raak toch snel afgeleid als ik ergens even op vast loop. Ik ben ook wel lui en ik wil het graag goed doen, maar ik denk ook snel dat ik het niet kan. Uiteindelijk lukt het dan vaak wel, maar niet op tijd. Ik wordt er super gestrest van. Vervelend dat er zoveel mensen last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:40

Hier is het ook heel erg. Het kwam op een gegeven moment op een punt dat ik gewoon geen zin had om opdrachten voor school te maken en het dus maar liet zitten (ah, ik doe de herkansing wel). Lag eerder gerust tot 3 uur 's middags in m'n bed, of kwam er helemaal niet uit behalve om even wat te eten/drinken te pakken.

Ik heb toen de knop omgegooid, heb me laten testen op ADHD en slik daar ondertussen schaamteloos medicatie voor. Nee, het is niet goed voor me en er zijn absoluut negatieve bijwerkingen, maar man wat is het een geruststelling dat ik ineens met achten door mijn studie loop en alle opdrachten een week voor de deadline (bij wijze van) af heb. Ik kan ineens plannen en ik hou me ook aan mijn planning.

Schroom dus vooral niet om het eens na te vragen bij de huisarts, als je je dus kan herkennen in karaktertrekken die bij ADHD horen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:45

Ilayla, dat herken ik ook. Heb mij dan ergens toegezet en na 5 min toch weer iets anders aan het doen.

Misschien helpt mijn ADD daar niet helmaal mee :P. Alleen de hyperfocus is dan soms wel weer handig als die komt op een ding voor school en miet iets wat afleiding is...

Medicatie zoals Emmaa_ aangeeft heb ik ook gehad. Maar voor mij te veel negative effecten. Werd er heel chargerijnig van en vooral heel sloom. Ook vaak hoofdpijn erdoor. VOor studie dingen werkte het wel goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:47

@kosseh: het heeft bij mij heel lang geduurd voor ik het juiste middel en de juiste dosering heb gevonden, maar nu ik dat eenmaal gevonden heb en mijn medicatie ook braaf dagelijks slik (met als uitzondering dagen waarop ik niet thuis heb geslapen en mijn potje niet mee heb en/of dagen waarop ik een gigantische kater heb) gaat het prima. Ik slik er daarnaast L-tryptofaan bij om de klachten die ik ervan heb wat te verlichten.

Ik slikte eerst 30mg ritalin op een dag. At toen niet meer, kon niet slapen en was de hele dag aan het tandenknarsen van de zenuwen. Mijn hartslag was in complete rust iets van 120. Nu slik ik concerta, wat dezelfde werkzame stof is maar dan met een vertraagde afgifte, en het gaat helemaal top. Geen hartkloppingen meer, geen zenuwen, kan er prima doorheen eten (al wordt mijn eetlust er wel iets door geremd). Voor mij was het dus echt de moeite waard om door te drammen op kijken naar mijn dosering en medicatie :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:55

Meld mij voorzichtig hier ook :)
Ga nu aan een bullet journal beginnen, kijken of ik er dan wat meer structuur ik kan brengen

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:56

Emma_n misschien is dat wel een goede. Ga er weer is naar vragen. Dosis was erg lastig. Slikte van mijn 10de tot en met 12de Ritalin en concerta geprobeerd.

Lijkt mij heerlijk. Geen toetsen meer hoeven afravelen omdat de tijd om is gegaan aan naar buiten kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:57

Keet schreef:
Meld mij voorzichtig hier ook :)
Ga nu aan een bullet journal beginnen, kijken of ik er dan wat meer structuur ik kan brengen

Bij mij helpt het heel goed :j Vooral het maandoverzicht geeft me heel veel rust, maar ook het feit dat ik elke dag een to-do lijstje kan maken en daarbij ook gewoon dingen op kan schrijven die ik even moet onthouden, of afspraken. Het handigste vind ik misschien nog wel de 'brain dump'. Random taakjes die ik ergens in de maand uit moet voeren (mijn schoenen poetsen, niet-dringende zaken regelen, bepaalde elementen van mijn kamer opruimen). Als ik me even verveel kijk ik daarnaar en blijf ik tenminste bezig, zodat ik niet in een soort neerwaartse spiraal van niks-doen terecht kom.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:02

wellicht kunnen we elkaar hier belonen voor goed gedrag?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:07

Ja stom is dat he Kosseh.. Ik heb dat ook vooral als ik ergens aan begin waarvan de deadline nog ver weg is/ niet duidelijk is.

Slim zo'n bullet journal! Bij mij helpt dat ook, want ik wil dan meteen die hele lijst afwerken, maar ik heb niet echt de discipline om dat elke dag bij te houden. Als ik het dan een dag niet heb bijgehouden dan lukt het me niet meer om dat vol te houden. Ik denk bij mezelf dat ik gewoon een schop onder m'n hol nodig heb, want als ik iets van anderen 'moet' doen dan lukt het vaak een stuk makkelijker. Ik kan alleen niet zo streng zijn tegen mezelf 8)7

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:08

Ilayla schreef:
Ja stom is dat he Kosseh.. Ik heb dat ook vooral als ik ergens aan begin waarvan de deadline nog ver weg is/ niet duidelijk is.

Slim zo'n bullet journal! Bij mij helpt dat ook, want ik wil dan meteen die hele lijst afwerken, maar ik heb niet echt de discipline om dat elke dag bij te houden. Als ik het dan een dag niet heb bijgehouden dan lukt het me niet meer om dat vol te houden. Ik denk bij mezelf dat ik gewoon een schop onder m'n hol nodig heb, want als ik iets van anderen 'moet' doen dan lukt het vaak een stuk makkelijker. Ik kan alleen niet zo streng zijn tegen mezelf 8)7

Voor dat laatste ben ik ook wel bang ja, dat ik het niet bij ga houden. MAar ga toch een poging doen :D

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:09

Ja, ik meld me ook!
Zonder directe deadline doe ik gewoon helemaal niks, wat heel onhandig is als die ver verwijderde deadlines opeens dichtbij zijn en nog absoluut niet af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:09

Ik vind het vooral heel erg leuk om in mijn bullet journal te kloten, het geeft ook onwijs veel voldoening als ik terug kan bladeren en kan zien dat ik alles gedaan heb. Daarbuiten is het echt fijn als ik mijn doelen af kan strepen := Maar.. Ik geef mezelf ook geen straf als ik het een keer een weekend niet doe. Dan ga ik op maandag/dinsdag/woensdag (wanneer ik er weer zin in heb) gewoon weer verder.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:12

Het grappige aan dit soort kreten is altijd dat je de mensen die zich hierin herkennen kunt onder verdelen in mensen waarbij het stiekem eigenlijk wel heel erg meevalt(net als mensen die roepen een depressie te hebben wanneer ze een verdrietig zijn), en mensen waarbij het algehele leven en de mentale gesteldheid er echt onder leidt.

Zit je in categorie 2, dan is een gesprek met een psycholoog echt geen gek idee.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:14

Hier ook eentje..Echt als serieus probleem. Ik zal het topic later nog even doorlezen. Ik kan complete 30uurs verslagen uitstellen tot de avond van te voren, en dan balen dat het niet lukt voor de deadline :+