Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:12

Houdt hij zijn huisje aan of niet? Als hij zijn plek aanhoudt zou ik geen huur vragen.. als je huur gaat vragen vind ik ook dat hij meer rechten krijgt mocht het uitgaan. Denk niet dat mams lief eeuwig tuinhuisje vrij houdt voor zoonlief

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:21

Toen wij gingen samen wonen, werden de vaste lasten van zijn inkomen betaald en de extra´s van mijn inkomen. Maar ik heb in 2010 een auto ongeluk gehad die niet heel goed is afgelopen, daardoor ben ik helaas met links heel beperkt.

Maar hij heeft nooit moeilijk lopen doen, en inmiddels zijn we 3 jaar getrouwd, en hebben we 2 kids.
En ben ik thuismoeder, dus ik kost hem alleen maar geld :D maar het is een gezamenlijke keuze geweest.

Zou het ook raar vinden als ik huur zou moeten betalen, mee betalen aan boodschappen of zo oke

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:24

woofie schreef:
Maak het om te beginnen eens bespreekbaar.....je moet hem natuurlijk wel laten weten dat jij nu meer geld kwijt bent door het samenwonen. Niks mis mee dat hij gaat bijdragen in de kosten

Mijn gedachten ook.

Nou staat er niet of er al eens over gesproken is maar ik neem voor het gemak maar aan dat je vriend ook wel begrijpt dat op jij kosten maakt en hij niet.

hagelslag

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:19

Het woordje "huur" staat tussen haakjes dus ik denk dat je eerder een soort van vast bedrag zou willen waarvan dus gwl etc ook meebetaald word.
Eigenlijk vind ik dit een goeie oplossing.
Je kunt het huur noemen je kunt het meebetalen noemen etc maar opzich zou ik het probleem ervan niet inzien om het de naam huur te geven

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:30

Als jullie echt besluiten samen te wonen zou ik een gezamenlijke rekening nemen waar jullie beide een X bedrag opstorten voor gezamenlijke kosten: gas/water/licht/boodschappen/gemeentebelasting/internet ect.

Ik heb ook een woning van mezelf (koop) en mijn vriend is er bij in gaan wonen. Hij betaald de helft van de rente die ik betaal. Alleen het spaardeel betaal ik zelf. Zo heeft hij verder niet veel te maken met de waarde van het huis mocht het verkocht worden.

Ik moet wel zeggen dat hij nu na 7 jaar ook wel meebetaald aan aanpassingen in het huis (dakkapel, nieuwe vloer, ect). Het is voor ons beide woongenot en mocht er straks overwaarde zijn (kans is heel klein) dan komt dat ons beide tegoed bij de koop van een volgend huis.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:46

Ik huur samen met mijn vriend een huisje.

hebben een gezamelijke rekening, en ook ieder gewoon apart.
hij betaalt de huur en gwl. ik betaal eten en extra dingen (kado'tjes/alles voor de beesten/extra dingen voor in huis etc). we leven niet krap zegmaar, dus aan eten etc gaat er best wat doorheen per maand :o

het plan is nog wel om op de gezamelijke rekening de huur enzo te laten afschrijven en daar beide een X bedrag op te zetten ook voor eten enzo, maar hebben we nog niet gedaan :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:59

Ben ik de enige die je vriend eigenlijk wel een hork vind dat ie niet zelf verzint dat ie op jouw zak teert? Toen ik net wat met mijn man had betaalde hij al boodschappen als hij voor het weekend bij mij kwam (ik had minder te besteden dan hij, maar dan nog).
Heeft ie zijn eigen huis nu ook nog? Dan zou ik hem (nog) geen huur laten betalen, want een escape mogelijkheid is ook wel wat waard. Meebetalen aan eten en drinken lijkt mij echt heel logisch.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:59

Ik ben ook bij mijn vriend in gaan wonen. Hij betaald alle vaste lasten en ik de boodschappen en kinderbenodigdheden. Van begin af aan zo gedaan en werkt prima. Misschien kun je hem de boodschappen laten betalen. Huur vragen zou ik niet zo snel doen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:33

Waarom zou iemand geen huur betalen als hij een dak boven zijn hoofd heeft?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:41

Als hij zijn huis voor de zekerheid nog even aanhoudt (wat niet gek is als je pas een paar maandjes samen bent) dan heeft hij ook nog lasten daaraan. Maar eten en drinken dan door degene laten betalen waar je bent gaan wonen, vind ik niet helemaal eerlijk.
Maar goed, als de relatie zo leuk is dan moet je hier toch gewoon over kunnen praten, lijkt mij.
En als je 'echt' gaat samenwonen in één huis, dan bekijk je de financiën opnieuw. Op geld lopen relaties regelmatig stuk, dus het lijkt mij belangrijk dat je hier samen uitkomt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:44

Dat kan natuuurlijk, maar dan moet de andere partij wel elke cent zelf betalen van wat er met het huis te maken heeft, onderhoud klein of groot, belastingen,enz. Want waarom daar aan meebetalen als hij bij scheiding nergens recht op heeft.
Langs de andere kant, als hij huur betaald, heeft hij wel op dingen recht, zoals opzeg bij een scheiding en kan hi/ zij niet zomaar op straat worden gezet.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:47

Als hij zelf een huis heeft met lasten dan is dat inderdaad een ander verhaal.

Als je een koophuis hebt (met bijvoorbeelde de rentestanden van een aantal jaren geleden) betaal je het grootste gedeelte rente. Dat heeft verder niets met de waarde/opbouw van het huis te maken. Rente kun je in mijn ogen goed delen als zijde huur, waarbij hij verder geen rechten heeft.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:48

In de huur-constructie bij koophuizen zie je wel dat de rente van de hypotheek samen wordt betaald, maar de aflossing, of het spaargedeelte bestemd voor aflossing, door de eigenaar van het huis. Een veilige methode als het mis zou gaan, de partner kan dan nergens aanspraak op maken. Maar is dan idd ook verantwoordelijk voor alles wat waardevermeerderend werkt of kapot gaat en gerepareerd moet worden.
Maar het gaat natuurlijk om wat partners samen afspreken. En liefst ook op papier zetten, want als het misgaat zie je mensen nog weleens 180 graden draaien in hun goede gedrag.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:58

Dan zitten we op één lijn daarin Dreamybol. Natuurlijk blijft de eigenaar verantwoordelijk voor het huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:50

Ik vind het niet meer dan normaal dat hij een deel van de hypotheek (bijvoorbeeld) zou bijdragen als hij daar fulltime of bijna-fulltime woont. Als je samen een huis deelt kan je daar ook gewoon de kosten voor delen, wellicht naar ratio inkomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:02

Dreamybol schreef:
Ben ik de enige die je vriend eigenlijk wel een hork vind dat ie niet zelf verzint dat ie op jouw zak teert? Toen ik net wat met mijn man had betaalde hij al boodschappen als hij voor het weekend bij mij kwam (ik had minder te besteden dan hij, maar dan nog).
Heeft ie zijn eigen huis nu ook nog? Dan zou ik hem (nog) geen huur laten betalen, want een escape mogelijkheid is ook wel wat waard. Meebetalen aan eten en drinken lijkt mij echt heel logisch.

Die hork is een vent die waarschijnlijk nooit wat hoeft te betalen bij mams en van het ene in het andere gespreide bedje komt, hij weet niet beter. En ts, hier kun je beter direct de regels duidelijk maken want anders gaat het niet werken, vooral omdat jij blijkbaar het huishouden doet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:29

Emmaa_ schreef:
Ik vind het niet meer dan normaal dat hij een deel van de hypotheek (bijvoorbeeld) zou bijdragen als hij daar fulltime of bijna-fulltime woont. Als je samen een huis deelt kan je daar ook gewoon de kosten voor delen, wellicht naar ratio inkomen.

Ik woon al 3 jaar samen maar heb nog nooit betaald voor de hypotheek. Huis staat op naam van vriend, als wij uit elkaar gaan heb ik nergens recht op. Ik betaal dus de boodschappen, cadeautjes, uitjes etc. Ik verdien ook fors minder dan hij, ik weet niet hoe dat bij TS zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:39

Amandavd schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik woon al 3 jaar samen maar heb nog nooit betaald voor de hypotheek. Huis staat op naam van vriend, als wij uit elkaar gaan heb ik nergens recht op. Ik betaal dus de boodschappen, cadeautjes, uitjes etc. Ik verdien ook fors minder dan hij, ik weet niet hoe dat bij TS zit.

Net zeg je nog dat je af en toe de boodschappen betaalt? := Ik snap het ook wel hoor, daarom zeg ik ook naar ratio. Maar ik zou echt niet zo financieel afhankelijk willen zijn van iemand. Je woont samen, dan betaal je ook gewoon samen voor de lasten. Dat zijn koophuis op zijn naam staat boeit geen donder, als je huurt heb je ook geen eigen huis en daar betaal je ook gewoon voor.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:44

Het wordt hier ook al geopperd: De helft van de rente die je betaalt. Dan betaalt hij niet mee aan de aflossing van je huis, maar draagt wel bij aan de kosten. En dan gwl door de helft.

Overigens zou ik het wel beetje naar rato doen. Verdienen jullie evenveel dan zo, verdien jij/hij meer dan worden de verhoudingen ook iets anders. OVerigens zou ik hem nooit meer laten betalen dan jij in de lasten, dus dan gaat die vlieger alleen op als jij meer verdient.

Gewoon een keer samen bespreken, vraag hem eens hoe hij dat ziet. Hij zal toch ook wel begrijpen dat jij niet alles kunt/wilt betalen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:46

Emmaa: Bij een huurhuis bouw je allebei geen waarde op en kun je vaker allebei aanspraak maken op de woning. Inwonend bij iemand anders z'n koophuis is dat huis gewoon nooit van jou. Hoeveel je er ook aan zal betalen. Daarom kiezen mensen ervoor om dan niet mee te betalen aan de hele hypotheek, maar wel aan de rente. Geld dat je zo bespaart kun je apart zetten voor als het toch misgaat of om later allebei startkapitaal te hebben als je gezamenlijk gaat kopen (en het huis dus overwaarde oplevert). Rationeel dus heel goed bekeken.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 17-10-16 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:46

Emmaa_ schreef:
Amandavd schreef:

Net zeg je nog dat je af en toe de boodschappen betaalt? := Ik snap het ook wel hoor, daarom zeg ik ook naar ratio. Maar ik zou echt niet zo financieel afhankelijk willen zijn van iemand. Je woont samen, dan betaal je ook gewoon samen voor de lasten. Dat zijn koophuis op zijn naam staat boeit geen donder, als je huurt heb je ook geen eigen huis en daar betaal je ook gewoon voor.

Dat boeit wel degelijk iets! Hij heeft destijds het huis alleen gekocht, met waarschijnlijk heel wat spaarcenten en een hypotheek die op zijn inkomen is gebaseerd. Als een ander dan er bij in gaat wonen en meebetaald aan de hypotheek, maakt diegene ook aanspraak op (een deel van) het huis! Als diegene dus uit het huis gaat (ook buiten een eventuele relatie), dan moet diegene uitgekocht worden door degene van wie het huis is. En dat kost je dus waarschijnlijk je spaarcenten! Of te wel: meebetalen aan een hypotheek is heel iets anders dan meebetalen aan huur! En absoluut niet aan te raden voor de huiseigenaar!!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:07

11AFotograaf schreef:
Dat boeit wel degelijk iets! Hij heeft destijds het huis alleen gekocht, met waarschijnlijk heel wat spaarcenten en een hypotheek die op zijn inkomen is gebaseerd. Als een ander dan er bij in gaat wonen en meebetaald aan de hypotheek, maakt diegene ook aanspraak op (een deel van) het huis! Als diegene dus uit het huis gaat (ook buiten een eventuele relatie), dan moet diegene uitgekocht worden door degene van wie het huis is. En dat kost je dus waarschijnlijk je spaarcenten! Of te wel: meebetalen aan een hypotheek is heel iets anders dan meebetalen aan huur! En absoluut niet aan te raden voor de huiseigenaar!!

inderdaad.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 23:26

Dit zou je toch heel goed bespreekbaar kunnen maken? Zet desnoods even op papier wat je nu meer kwijt bent doordat hij er bij in is gekomen. Dan kun je gelijk bespreken wat hij dan normaal vind om mee te betalen? Helemaal als hij waarschijnlijk geen idee heeft wat de kosten zijn kunnen zulke lijstjes wel goed helpen, ze verhelderen heel goed wat de kosten zijn. Hij denkt waarschijnlijk dat jij amper wat meer kwijt bent, immers stoken e.d. moet je ook als hij er niet is. En zoveel eet hij toch ook niet mee? Althans, ik kan me voorstellen dat hij denkt dat het allemaal wel mee valt en te verwaarlozen is. Daarom, laat het zien en maak het bespreekbaar. In een gezonde relatie moet dat kunnen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 07:28

Ik heb het bij hem aangebracht en we gaan er dit weekend even voor zitten. Hij had het al gevraagd een tijd geleden maar toen had ik het wat op de lange baan geschoven omdat ik eerst wou zien hoe of wat en hoe vaak hij bij mij zou zijn.
Mijn koophuis zal hij nooit aanspraak op kunneb maken, dit is notarieel vastgelegd met mijn ouders bij de koop om situaties in de toekomst te vermijden.
Hij heeft zelf geen huis en woonde bij zijn moeder, daar betaalde hij een klein deel blijkbaar en dat is dus iets waar we ook even over moeten spreken

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 07:38

Ik heb met m'n vriend in dezelfde situatie gezeten. Wij verdeelden het toen zo dat ik alle boodschappen en auto betaalde en hij het huis incl GWL.
Ik wilde nlk niet meebetalen aan ZIJN hypotheek, als we uit elkaar zouden gaan zou er niets van mij zijn en dan heb ik wel 5/6 jaar een deel van zijn hypotheek betaald.
Hij verdient overigens wel een stuk meer.

Nu het huis verkocht is en we samen een huis hebben, hebben we een gezamenlijke rek geopend. Hier storten we naar rato op.