Wat doe jij tijdens een overval?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:34

Ik ben dit jaar op mijn werk overvallen (vrijdag de 13de) vlak voor sluitingstijd en geen klanten in de winkel. Wij hebben ook altijd te horen gekregen over raak, (rustig blijven, accepteren, afgeven, kijken) maar als er zo'n gastje binnen komt lopen met een pistool op je gericht waarbij je dus direct in de loop kijkt en te horen krijgt, niet kijken, dan ga je in een soort overlevingsstand en kijk je dus ook niet.

Dus zo'n test is leuk maar je weet pas hoe je echt reageerd als je het heb meegemaakt maar dat gun ik niemand.

julie0307

Re: Wat doe jij tijdens een overval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:54

Ik vind het wel grappig, ik als 13 jarige haal 100% zonder ook maar iets van info te lezen. Blijkbaar zou ik goed zijn in overvallen worden :')

Mizora

Re: Wat doe jij tijdens een overval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:10

Ik weet niet wat ik met een overvaller zou doen. Ik weet wel mijn reactie met een gluurder (en wat de politie daarvan vond naderhand).

Ik ga naar buiten en grijp onderwijl mijn tas mee. Daar trekt ik mijn deo en inspectielampje uit (altijd voor het grijpen) en ga ik direct op zoek naar verdachte personen (gluurders verstoppen zich).

In dit geval zaten we met zijn drieën en zijn we met zijn drieën naar buiten gegaan (ik voorop, toen de vriend van de kamerbewoonster en toen de kamerbewoonster zelf, die zag de gluurder persoonlijk). één van de drie heeft verdacht gedrag gezien bij een auto die daarna weg reed. Hij had een type, ongeveer kleur en deel kenteken (kenteken was me ook gelukt, de rest echt niet).

Direct ook wat mensen gesproken waarbij er eentje de gluurder ook had gezien al eerder die week rond hetzelfde tijdstip.

Nadat we alles op een rijtje hebben gezet hebben we de wijkagent een mailtje gestuurd met alle gegevens en tijden en alles en hebben we op ons kop gekregen dat we geen 112 gebeld hebben. We zijn rond dat tijdstip gaan posten en op een keer was zijn auto terug. Ik ben uit bed gebeld, weer rugzak mee, zaklamp+deo en haar vriend was de ene kant omgegaan en vriendin en ik de andere kant. We hebben hem gevonden, onopvallend gefilmd (maar niet genoeg om te bewijzen helaas), uiteraard 112 gebeld en uiteindelijk nog achterna gegaan. Helaas is hij toch ontkomen (door de veilige afstand). Wel genoeg "bewijsmateriaal" dat de wijkagent een stevig gesprek met de verdachte is aangegaan, blijkbaar was het een bekende.

Conclusie? Een soort van nuchter nadenken. In ieder geval geen paniek en geen aanval, maar wel direct handelen (alleen dat bellen moet er beter in zitten. Vriendin en ik hebben allebei belangst dus dat is niet bepaald onze eerste reactie). Signalementen is voor bij heel lastig. Ik onthoud het gewoon niet. Dat kan ik al niet als het gewoon in een volledig kalme situatie is en ik er voor gevraagd ben. Geef mij maar kentekens, dat kan je gewoon stampen. (In onze vriendengroep hebben we daardoor de Lange Ed bij (want eerst was het Korte Ed bij, maar hij bleek toch lang te zijn), Niet-Zo-Kale bij (Was Kale Bij, is dezelfde wandeling nog ontdekt), Leo bij (lijkt dus niet op de presentator Leo, ondanks dat ik daar echt van overtuigd was) om nog maar niet te spreken over die jonge bij met lang blond haar die dus een oude bij met kort (opgeschoren zijkanten kort) grijs haar had.