Nachtmerries, wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:15

MusicIsLife schreef:
Helaas ook ontspannen gaan slapen al geprobeerd... Maar word ik toch wakker van 3 nachtmerries vannacht. En daarop volgt weer een nacht dat ik inderdaad geen zin heb om te gaan slapen. Gelukkig slaap ik wel snel in, want ik val gewoon om. Geen telefoon naast het bed en uit vind ik nog wel een goede om eens te proberen! Ga ik vanancht eens uittesten :D


Brrrr....
Er is wel een valkuil, die ook voorkomt als mensen oxazepam of andere zusjes van valium hebben geslikt.
Je lichaam heeft REMslaap nodig. Een tekort aan REM wordt dus ingehaald - en doorgaans heftig ook.

Zeker als je niet in good spirits en in een gelukkig periode van je leven bent, worden dat al gauw nachtmerries.

Anoniem

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:24

Ik slik idd als ik een nacht vol nachtmerries heb en de volgende dag gespannen ben 1malig oxazepam. Ben ik begin dit jaar mee begonnen en pas 3 x nodig geweest maar anders kom ik in een cirkel terecht. Die oxazepam zorgt ervoor dat ik te gaar ben om gespannen te slapen :')

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 11:28

Dus het kan dan zijn dat mijn periodes van het slechte slapen nu worden ingehaald met extra REM slaap en ik daardoor extreem veel nachtemrries heb? Ik heb het met periodes heel erg en dan ook vaak 2 of 3 per nacht.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:30

Ik heb ook redelijk vaak nachtmerrie's, doe er niks aan, kan er ook niks aan doen.
Maar vervolgens draai ik mij om, om verder proberen te slapen. Dan droom ik vaak weer gewoon.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:54

noah14 schreef:
Ik heb ook redelijk vaak nachtmerrie's, doe er niks aan, kan er ook niks aan doen.
Maar vervolgens draai ik mij om, om verder proberen te slapen. Dan droom ik vaak weer gewoon.


Bedoel je dan dat je nachtmerrie verder gaat of dat je normale dromen hebt?
Als ik een nachtmerrie heb dan moet ik eruit om het beeld kwijt te raken, als ik me omdraai en weer gelijk ga slapen dan gaat de nachtmerrie gewoon verder. ;(

@ Janneke : thnx voor de info, ik hoop bij de psycholoog in één op één gesprekken verder te komen. Bij het ggz had ik idd het gevoel dat het hokjes testen was. Volgens hen zou ik een persoonlijkheids stoornis hebben . Maar gaande weg werd al duidelijk dat er maar één schema overeind bleef

Janneke2

Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:04

MusicIsLife schreef:
Dus het kan dan zijn dat mijn periodes van het slechte slapen nu worden ingehaald met extra REM slaap en ik daardoor extreem veel nachtemrries heb? Ik heb het met periodes heel erg en dan ook vaak 2 of 3 per nacht.

...ja, dat kan.
De nomale slaapcyclus verloppt in ongeveer anderhalf uur - grofweg een uur diepe slaap ("nonrem") gevolgd door een kwartier tot een half uur REM slaap.

Booooo
Berichten: 6539
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:12

Jep hier nog een...

Helaas komen ze bij mij vaak nog uit ook. Ik droom vaak dingen die nog moeten gebeuren, en dan ook echt gebeuren. :(

Suzanne F.

Berichten: 49552
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:14

Hier ook nare dromen de laatste tijd. Het wisselt weleens per periode.

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:57

MusicIsLife schreef:
Helaas ook ontspannen gaan slapen al geprobeerd... Maar word ik toch wakker van 3 nachtmerries vannacht. En daarop volgt weer een nacht dat ik inderdaad geen zin heb om te gaan slapen. Gelukkig slaap ik wel snel in, want ik val gewoon om. Geen telefoon naast het bed en uit vind ik nog wel een goede om eens te proberen! Ga ik vanancht eens uittesten :D


Baadt het niet dan schaadt het niet! Zou het gewoon een paar weken proberen:j

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 16:47

Ja precies !! :D minder straling kan nooit kwaad!

juliar99

Berichten: 227
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:51

herkenbaar, op dit moment heb ik weinig last, maar een paar maanden geleden heel erg dat ik niet durfde te slapen..

Mijn opa is toe overleden en sinds dien had ik dromen dat ik nog iemand verloor, de ene nacht mijn moeder, andere nacht vriendin enzovoort. Ook dromen zoals 'hoe zou iedereen doen als ik dood ben?' Echt enge dromen..
Ik heb toen een app gedownload met slaaphypnose. Ik geloof er niet echt in maar ik werd er heel rustig van waardoor ik daarna in slaap viel.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:52

De ene keer krijg ik weer een nieuwe nachtmerrie en de andere slaap ik rustig verder, maar nou moet ik bekennen dat ik sowieso niet makkelijk in slaap val, dus vaak als ik wakker schrik dan gaat de tv nog heel ff aan ( 30 minuten) en dan slaap ik verder.

Ik kan bij mijzelf geen link leggen waar het aan kan liggen??
Ik heb een leuk gezin, een man die stapelgek op ons is, alles voor ons over heeft.
En toch al vaak gedroomd dat die dood of vreemd gaat, of ik ?? :(

En dan schrik je wakker... man ligt nog naast je te slapen in goede gezondheid

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:57

Ik heb PTSS en heb lange tijd elke nacht, soms meerdere keren per nacht, nachtmerries gehad. Het zoveelste pilletje van de homeopaat (Thalamus) hielp erg goed; in plaats van nachtmerries werden het hele levendige dromen, en nu nog zo'n 3 keer per week nachtmerries.

Ik heb een nachtlampje zodat ik me 's nachts kan oriënteren als ik in paniek wakker word, en ik heb een elektrische piano naast mijn bed staan zodat ik wat kan pianospelen. Ik kan namelijk niet goed herbeleven en pianospelen tegelijk, dus de piano is wel een mooi middel. De piano is elektrisch, dus met koptelefoon, dus zo wordt niet het hele huis wakker.

MyKayleigh

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Provincie Zeeland

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:21

Ik heb van de psych de vlinder methode geleerd, EMDR, als ik dan wakker word uit een nachtmerrie dan moet ik dat doen. Vaak denk ik daar niet aan in de paniek maar als ik paniek voel komen is het wel fijn. Ik slaapwandel ook, soms kom ik beneden en staan er lichten aan, kastjes open ed.
Ik heb het veel erger in periodes van stress. Ik ga ook altijd even uit bed, net als Tarek gaat mijn nachtmerrie ook weer verder als ik me omdraai en weer ga slapen.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:52

MyKayleigh schreef:
Ik heb van de psych de vlinder methode geleerd, EMDR, als ik dan wakker word uit een nachtmerrie dan moet ik dat doen. Vaak denk ik daar niet aan in de paniek maar als ik paniek voel komen is het wel fijn. Ik slaapwandel ook, soms kom ik beneden en staan er lichten aan, kastjes open ed.
Ik heb het veel erger in periodes van stress. Ik ga ook altijd even uit bed, net als Tarek gaat mijn nachtmerrie ook weer verder als ik me omdraai en weer ga slapen.
Wat is de vlindermethode?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:04

Ik heb al jaren nachtmerries
Bij tijd en wijlen heb ik ook momenten dat ik niet meer durf te slapen omdat ik zo naar droom

Ik droom veel dat er een man in mijn slaapkamer is (nee niet die waar ik mee getrouwd ben)

Ook ik heb PTSS (gehad, kan je dat zeggen?)

Momenteel weer veel last van nachtmerries

Voor mij is het een oplossing een klein lampje aan te laten in de slaapkamer
En soms slaap ik beneden op de bank, half zittend dan droom ik ook niet

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:16

Ik heb een hoekje in mijn kamer tussen twee muren, het voeteneind van mijn bed en mijn klerenkast. Daar liggen kussens. Ik zit er vaak als ik me niet fijn voel, maar ik heb er ook wel eens geslapen. Voelt veiliger dan mijn bed.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:33

MusicIsLife schreef:
Dus het kan dan zijn dat mijn periodes van het slechte slapen nu worden ingehaald met extra REM slaap en ik daardoor extreem veel nachtemrries heb? Ik heb het met periodes heel erg en dan ook vaak 2 of 3 per nacht.


dat lijkt me wel een verklaring. Mijn paard had ernstige maagzweren en wilde daarom niet meer liggen met als resultaat dat ze na 2.5-3 wkn gewoon in slaap omver viel in haar stal (rolde wel in wei etc maar liggend slapen wilde ze niet meer- paarden moeten liggen om remslaap te krijgen) los van alle problemen die dat veroorzaakte merkte ik dat haar remslaap na maag medicatie langer duurde en de eerste tijd heftiger was (schoppen, zich half oprichten en in de lucht bijten alsof ze aangevallen werd in haar slaap) na een tijd werd het steeds rustiger.

Ik weet dit omdat ik camera's had/heb en ik terug kon kijken.

edit; deze toevoeging. Inmiddels heb ik dezelfde kwaal, slaap al meer dan 2 jaar niet meer dan 3-4 uur en soms helemaal niet, ondanks slaaptabletten

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:35

Hier ook, maar meer omdat ik er altijd wakker van wordt.
Gaat of een dierbaar iemand dood, of iets met horror ofzo.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:39

Ik had vroeger ook veel last van nachtmerries, een jaar terug had ik er extreem veel (wat gok ik zo te maken had met het overlijden van mijn vader en mijn ex die in dezelfde week besloot het allemaal niet aan te kunnen).

Inmiddels heb ik ze amper meer (even afkloppen voor ik vannacht de hele nacht ga spoken....).
Bij mij werkt het als ik in de avond voor ik ga slapen nog even een uurtje een boek lees, op dit moment zijn dat de boeken van verschillende landen, steden en de geschiedenis hiervan. Maar ik lees ook gerust nog even boeken van Dan Brown voor ik ga slapen.

Als ik voor het slapen TV kijk dan heb ik altijd maar dan ook echt altijd nachtmerries, ongeacht of ik het programma nog bewust meemaak of niet.

Wel heel vervelend voor je, ik hoop dat je er voor jezelf ook iets op kan vinden. :)

patatkraam

Berichten: 8035
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:45

Knip
Laatst bijgewerkt door patatkraam op 10-10-16 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 19:45

Een boek lezen ben ik vaak te moe voor savonds. Kost me dan net teveel energie dat vast te houden zonder dat hij op me neus valt :+ of hem open te houden. Want ik val snel om savonds. Ik ben vanmiddag ook omgevallen in de bank omdat ik duidelijk een "drukke" nacht heb gehad vanavond. Misschien dat ik nu maar vast mijn telefoon weg leg en ga lezen. Misschien dat, dat werkt al is het maar alleen voor vannacht. Want de meeste avonden zit ik ook druk aan mijn taalcursus en daarna is de avond om :+

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 19:48

Fish_n_Chips schreef:
Ik heb een hoekje in mijn kamer tussen twee muren, het voeteneind van mijn bed en mijn klerenkast. Daar liggen kussens. Ik zit er vaak als ik me niet fijn voel, maar ik heb er ook wel eens geslapen. Voelt veiliger dan mijn bed.


Dat is ook nog een idee!! :j

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:50

Haha ja ik hou het ook nog maar een uurtje uit voor ik naar boven ga :P Ben vaak in de avond dan lichamelijk ook wel moe maar mn hoofd maakt overuren dus dan moet ik even ergens mn rust vandaan halen (t liefst zou ik een rondje rennen maar das niet zo fris als je net gedouched hebt) xD

Je kunt het inderdaad altijd voor 1 nachtje proberen, ik ga alvast voor je duimen =)

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 19:53

Als je een hond hebt nog even met de hond wandelen?:p en als je geen hond hebt zelf nog een rondje gewoon wandelen dan ben je er toch uit maar dan zweet je tenminste niet :)

Ik ga het nu proberen :+ dankjewel! :D