hoe&wat receptie bruiloft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2

Re: hoe&wat receptie bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:58

locaties bieden vaak voldoende mogelijkheden ook, gewoon informeren!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:28

Ayasha schreef:
God heeft zich niet te moeien in onze relatie.

:')

Ik heb even onze planning teruggezocht.

10.00 foto's maken
11.00 inloop gasten
11.30 wij terug van foto's maken
13.30 burgerlijk huwelijk
14.30 kerkelijke inzegening
16.00 naar de feestlocatie, drankje, hapjes, stukjes, cadeaus daggasten geven
18.00 diner
20.30 feest

Wij wilden graag lang uitslapen dus zijn achteraan begonnen met plannen :+

Ik weet niet of je ook nog een fotoshoot wilt, maar vaak gebeurt dat voor het burgerlijk huwelijk, en dat is dan wel heel vroeg als je sochtends wilt trouwen.
En verkijk je niet op de lengte van de trouwdienst. Dat duurt gauw een uur, en daarna nog feliciteren (bij ons zat de kerk bijna vol dus dat duurde ook wel even een half uur/drie kwartier)

Als je geen feest wilt kan je ook kiezen voor een luxe diner met je daggasten? Beginnend om een uur of vijf bv.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:19

Wij hadden ook een bescheiden bruiloft maar gelukkig niet zoveel familie.

We werden smorgens thuis opgehaald met de koets en gingen naar het kasteel , ik denk 10 km verderop , waar we trouwden( ook rond 11.00 uur) en daar stond de familie ons op te wachten.
Daarna gingen we naar een ander kasteeltje voor de foto's en daarbij was een verbouwde luxe boerderij restaurant waar de familie koffie en gebak kreeg.
Toen wij terug kwamen van de fotoshoot gingen we dineren.

Daarna reden we terug naar ons dorp waar we een boerderij hadden afgehuurd voor de middag en avond.
Daar konden de gasten vertoeven en een stukje wandelen als ze dat wilden, terwijl wij het boeket weg brachten, de honden uitlieten en ik wat haar en kleding veranderde.

Op die boerderij werd warm en koud buffet gebracht rond avondeten , met veel speciale hapjes er bij en op mooie spiegelplaten.
Daarna was het feest voor nog extra mensen maar meer als een stuk of 50/60 man is er echt niet geweest.
We woonden daar nog niet zolang dus wat collega's en bekenden.
Familie ging al weer op tijd naar huis vanwege de reis terug.

Mijn man en ik waren de eerste in de familie die trouwden en we hadden misschien zelf 2 bruiloften meegemaakt van anderen dus we hebben het geheel gedaan zoals wij het leuk vonden.
Geen kerk maar wel een mooi kasteel om in te trouwen, natuurlijk een koets en een flink ritje :P ook na de trouwerij reden we in een sliert(koets met auto's) naar de volgende locatie.
We hadden ook alleen de mensen uitgenodigd waar we wat mee hadden dus niet standaard de hele familie waarvan we ruim de helft nooit zagen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:41

Zie idd op het schema fo'to's maken. Als jullie om 10 uur in de kerk trouwen, duurt dat tot ong 11uur? Daarna koffie, foto's maken, dus de receptie kan prima van half 3 tot 5 bijv? Of 's morgens foto's maken en dan 's middags trouwen?

het enige wat ik je mee wil geven... doe het zoals jullie willen en zorg voor een goede ceremonie meester. Jullie hebben echt geen zin om je die dag druk te maken over de problemen/vragen van de gasten ;) Willen jullie alleen koffie e ntaart is het goed, wordt het een borrel met hapjes is het ook prima.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:50

Als je alleen een receptie doet hoef je niet zo heel veel hapjes te serveren, zeker als je de gasten ook nog taart wil geven, dan zitten ze wel vol gedurende de resterende tijd (meestal duurt een receptie maar een uur of 2).

Met de lokatie kan je afspreken of je per drankje wil betalen of alles in een keer afkoopt.
Ook kan je afspreken wat ze serveren zodat je invloed hebt op het drankgebruik. Vaak wordt afgesproken alleen fris, wijn en bier, geen sterke drank of mixdrankjes.
Wat de prijs ook beïnvloed is dat de bediening met dienbladen drank de gasten continue van drankjes voorzien of dat de gasten dit zelf moeten halen bij de bar.

Als ik alleen receptie zou doen zou mijn voorkeur uitgaan naar petit four bij aankomst en gedurende de receptie warme en koude snacks. Niet te ingewikkeld. Zeker als je daarna nog gaat eten met een gezelschap.

Tijdschema's worden voldoende genoemd. Als je rond 12:00 klaar bent met de ceremonie, lunchen met de daggasten, foto's maken en rond 14:30 - 15:00 begin receptie tot ongeveer 17:00 (loopt toch altijd iets uit) dan kan je rond 18:00 aan tafel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:59

verootjoo schreef:
Ayasha schreef:
God heeft zich niet te moeien in onze relatie.

:')

Ik heb even onze planning teruggezocht.

10.00 foto's maken

Wij wilden graag lang uitslapen dus zijn achteraan begonnen met plannen :+

.

Ik werd ook om 10.00 uur opgehaald, de wekker stond om 6.15, en uiteindelijk was ik nog 10 minuten te laat klaar :+ Dus dat uitslapen, not so much hahaha

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:03

Prairy schreef:
Ik werd ook om 10.00 uur opgehaald, de wekker stond om 6.15, en uiteindelijk was ik nog 10 minuten te laat klaar :+ Dus dat uitslapen, not so much hahaha

Waarom zo vroeg :wow:
Ik kwam volgens mij om 8uur uit bed. Even eten en toen kwam de kapster+visagie.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:04

Jeetje, hier ook normale tijd op, kapper kwam voor mijn haar en wat make up, jurk aan en vertrekken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:06

haha, ik net als prairy Ik was ook te laat terwijl ik om 6.00 naast mijn bed stond en om 10.00 opgehaald werd. Stresssssss. Snap niet hoe mensen dat doen als ze zo laat op zijn. Ik zat om 07.00 bij de kapper, visagie werd daar ook gedaan. Toen moest mijn jurk nog aan, daar hebben we veel tijd op verloren want mijn moeder kreeg de linten van de sluiting niet dicht, dus heeft nog hulp gehad van de vriendin van een getuige :+

Onze planning was:

10.00 ophalen, foto's maken. Klein groepje gasten kwam ondertussen binnendruppelen bij mijn ouders.
11.30 lunch met dat kleine groepje gasten
13.00 huwelijk, na het huwelijk zijn we naar het huis van mijn ouders gegaan waar we een momentje rust voor onszelf hadden ingepland, wat ik echt heel fijn vond. Even de zenuwen van de plechtigheid eruit gooien en onze hond (die bij de plechtigheid was) werd daar opgehaald door pension.
16.00 op feestlocatie, waar we geproost hebben en dat liep door in een barbecue
20.00 avondfeest, begon met taart aansnijden en daarna een feest tot 01.00

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:08

:= Wij moesten om half een bij de gemeente zijn, ben tegen 9 op gestaan, dan make up, haar, jurk aan en juu. := Tussendoor nog rustig ontbeten voor we naar de gemeente reden... _O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:08

Dan hebben jullie ook geen snelle kappers en visagisten :') het duurt toch geen drie uur om alles klaar te maken, eten en de jurk aan te trekken :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:10

Visagiste deed ook het haar van mijn moeder en zusje, en er moest nog wat versierd worden in de tuin. Ach, de fotograaf zei al, ik heb het nog nooit meegemaakt dat een bruid op tijd was.

Mijn aanstaande stond al te wachten en ik had mijn jurk al aan, was ik vergeten mijn tanden te poetsen :+ Dat heeft vast hele grappige foto's opgeleverd haha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:12

Onze fotografe was een vriendin van mij. Die zat rustig mee aan tafel te lunchen. _O- die zei ook al "dit is de meest stressloze bruid die ik tot nog toe gezien heb."
Zolang je enigszins op tijd bent; ze kunnen toch niet zonder het bruidspaar beginnen. _O- Mijn man stond wel eerst op de gemeente maar dat was omdat hij uit nervositeit 20min. te vroeg was. _O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:22

Mag het (bij wet) burgerlijk huwelijk op een andere dag gesloten worden? Ik dacht namelijk van wel. Dan kan je dat eerder doen, dan van het kerkelijk huwelijk je "spektakel stuk" maken. Dat scheelt alweer in de planning.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:29

rien10 schreef:
Mag het (bij wet) burgerlijk huwelijk op een andere dag gesloten worden? Ik dacht namelijk van wel. Dan kan je dat eerder doen, dan van het kerkelijk huwelijk je "spektakel stuk" maken. Dat scheelt alweer in de planning.

En als het je niet veel uitmaakt op welke dag / tijd je trouwt, trouw dan op de gratis ochtenden van het gemeente huis, scheelt je al snel 350-400 euro :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:30

Knetter, dat scheelt veel. Kan je leuk iets anders van doen. Vond trouwens dat high tea idee wat hier genoemd wordt hartstikke leuk!

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:38

Ik zou vooral doen waar jij/jullie je het prettigst bij voelen. Op een gratis ochtend/dag trouwen bij de gemeente scheelt inderdaad aardig wat geld ;) Dus wellicht handig om rekening mee te houden.
Persoonlijk zou ik er vooral niet een te lange dag van maken, maar ervoor zorgen dat alles mooi snel na elkaar volgt dus niet teveel lege gaten tussendoor.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:44

Hoppje schreef:
Persoonlijk zou ik er vooral niet een te lange dag van maken, maar ervoor zorgen dat alles mooi snel na elkaar volgt dus niet teveel lege gaten tussendoor.

Inderdaad. Je hebt ook je gasten die je moet 'vermaken' en te eten en drinken geven. Als je kosten wilt besparen moet je daar rekening mee houden en pas later in de middag trouwen zodat je geen lunch hoeft te verzorgen voor de daggasten.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:14

Precies, wij zijn ook pas om 15.00 uur begonnen met onze bruiloft.
Eerst gemeentelijke ceremonie om 15.30 uur, daarna kwartiertje pauze en wat drinken en meteen door met de kerkelijke dienst, was ook op dezelfde locatie (beide duurden ong. 3 kwartier). Ter afsluiting daar nog bubbels gedronken. Toen rond 18.00 uur, naar ons huis (feestlocatie) om daar een BBQ te doen met de daggasten en rond 20.30 uur arriveerde de avond gasten voor het feest.
De dag middag ging mooi vlot voorbij en waren geen 'saaie' momenten tussendoor dat de gasten lang moesten wachten.
Foto's maken deden we zelf vooraf en aan het begin nog een paar met de familie.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 07:43

Foto's maken voor de bruiloft gaat hem niet worden ;) haha ik wil pas mijn jurk laten zien aan me vriend als ik de kerk in loop :o

Maar we hebben nu eigelijk gepland:

Om eerder die dag naar de gemeente te gaan om te trouwen voor burgerlijke stand.
Dan om 1uur trouwen in de kerk dan kunnen we daarna rustig foto's maken rond 5uur half 6 hapje eten en half 8 a 8 uur de receptie

Als we dan voor de gemeente getrouwd zijn kan ik daarna gezellig naar mijn ouders met mijn zusje en ons rustig klaar maken voor de grote dag

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:31

Kan je dan niet gewoon een week eerder trouwen bij de gemeente? En dan kun je die dag helemaal genieten en je rustig klaarmaken om rond 1 uur te trouwen en dat het hoogtepunt van de dag maken.
Wat doe je met al die gasten als jullie foto's aan het maken zijn?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:32

Fotoshoot kan al snel 1,5-2 uur duren, dan zitten de gasten die speciaal voor jullie gekomen zijn dus zonder jullie. Ik vond het vieren met mijn naasten belangrijker dan mijn man die mijn jurk dan maar eerder zag.

Ik heb zelf een hekel aan bruiloften waarvan je eerst naar de trouwerij moet en dan jezelf maar een paar uur vermaken en dan weer terug moet voor wat eten := dan zien mensen je trouwen en kun je pas s avonds feliciteren bij de receptie.

Het is natuurlijk jullie feessie maar ik kan je wel een tip geven: Houdt het praktisch. Receptie hadden wij na de kerk. Bewust niet na diner, want ik wou niet op de tijd letten met eten. Voordat wij echt klaar waren met tafelen en koffie na, was het al 21:00 :) echt zo heerlijk relaxed! Wij bleven nog tot 22:00 zitten bij de open haard daar :D

Kun je niet burgelijk huwelijk ook in de kerk hebben? Scheelt weer logistiek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:40

Gasten zijn volwassen en kennen elkaar over het algemeen wel. Tijdens onze foto-sessie hebben die gewoon lekker op hun gemak, voorzien van drank en eten, met elkaar zitten babbelen en plezier zitten maken. Onze daggasten waren ook wel alleen maar de getuigen en de echt naaste familie en een bevriend stel dat mee hielp bij de organisatie.
Op die manier kan je prima de foto-sessie pas doen na de trouwerij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:41

Ik heb idd ook vaker diensten met ambtenaar en dominee gezien :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:45

Klopt, moet je wel wat organiseren voor de tussen periode als je fotos maakt. Dat miste bij de bruiloft waar ik was geweest. Moest je maar naar huis :+ vond ik zelf echt niet netjes tegenover de gasten. Daar doelde ik op :) Wij hebben ook wel fotos gemaakt na het trouwen nog maar de gasten zaten mooi in het restaurant en goed verzorgd erbij. Dus konden ons wel even half uurtje mussen voor de laatste foto's met oa trouwauto