Kieskeurig en ondankbaar bij de voedselbank

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:19

Ik vraag me altijd alleen af,als je kieskeurig kan zijn,hoe dringend heb je dan dingen nodig ?
Lijkt me dat als je echt geen geld hebt dat je alles wel eet wat eetbaar is.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:21

Ligt eraan wat. Er worden ook vaak snoepjes ofzo mee gegeven ja als je geen snoep eet snap ik dat wel.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:23

Hoezo moet je "dankbaar" zijn voor wat je krijgt? terwijl je weet dat er ik weet niet hoeveel gewoon goed voedsel wordt doorgedraaid, als afval gestort enz.? Ben je opeens geen mens meer en mag je niet bedenken wat je wel of niet lust? Moet je, als je weinig geld hebt, alles maar eten? Niet iedereen past goed in de huidige maatschappij en als je daar buiten valt, om wat voor reden dan ook, dan heb je dat aan jezelf te danken? zo makkelijk ligt dat volgens mij niet. Geen mens die kiest voor een positie waardoor je van voedselbanken afhankelijk wordt toch? Dus ja, mensen gaan er soms onhandig mee om, dat is waar. Maar welke gevoelens schuilen daar achter?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:25

renee16 schreef:
Sommige opmerkingen vind ik zeer ondankbaar ! En dat juist bij zoiets als de voedselbank. Of het weggeven ervan, absurd dat dit kan/mag.. maargoed, wie moet die toezicht houden..

Ik vind het persoonlijk wel netjes als iemand de spullen bekijkt en wanneer je iets niet lust/ niet gaat gebruiken, dit wel aangeeft en het achter laat zodat een ander hiermee blij gemaakt kan worden.

Dit mag dus vaak niet, je krijgt je tas(sen) en daar moet je het mee doen.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:31

JoyCiej007 schreef:
Zoveel en zovaak vlaaifruit vindt ik ook behoorlijk raar.

Maar, (sharona), "vaak kregen we dinget die we niet aten"; omdat je dat niet lekker genoeg vond? Dat vind ik dan eigenlijk ook weer dubbel..

Nee, meer zoals erwtensoep en ragout. Dingen die we echt niet lusten zeg maar. Verder zaten er weleens wat vreemde dingen tussen, maar vaak aten we het wel gewoon op.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:32

kiwiwitje schreef:
renee16 schreef:
Sommige opmerkingen vind ik zeer ondankbaar ! En dat juist bij zoiets als de voedselbank. Of het weggeven ervan, absurd dat dit kan/mag.. maargoed, wie moet die toezicht houden..

Ik vind het persoonlijk wel netjes als iemand de spullen bekijkt en wanneer je iets niet lust/ niet gaat gebruiken, dit wel aangeeft en het achter laat zodat een ander hiermee blij gemaakt kan worden.

Dit mag dus vaak niet, je krijgt je tas(sen) en daar moet je het mee doen.

Ik vraag me dan toch ernstig af wat er gebeurt als vegetariërs bij een voedselbank lopen.. Zou ik dan gewoon de sigaar zijn en maar vlees moeten gaan eten van de voedselbank? Voor hetzelfde geld kan ik hartstikke slecht tegen veel soorten vlees en vis, wat in principe voor vegetariërs het geval is geworden omdat onze lichamen het niet meer makkelijk kunnen verteren, waardoor je best wat last van je buik kan krijgen.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:35

Bij ons zijn ze behoorlijk streng maar, Helaas is dat wel nodig.

Je krijgt 2 kaartjes 1 voor voor houdbare/niet gekoelde producten en 1 voor vers/ gekoelde producten.

Alles staat in kratten en aan de hand van je gezinssamenstelling krijg je 1,2,3 enz kratten. Je kan dus niks zelf pakken alles word aangegeven.
Als je iets niet lust/gaat gebruiken mag het enkel binnen het gebouw geruild/weg gegeven worden.

Ook hier staan regelmatig complete pakketen op fb. Mocht dit gezien worden (ook de vrijwilligers hebben fb) dan word je zonder pardon eruit gezet. Soms vind ik het wel eens dat ze te hard zijn.

Er was een oudere hele vriendelijke man die regelmatig mensen die lopend waren mee nam en thuis met spullen afzetten. Hij spaarde de kapjes van de broden en ging ze dan aan de eendjes voeren. Dit is gezien door een medewerker en hij is gelijk zijn pakket kwijt geraakt. Dat vond ik een beetje overdreven want heel eerlijk. Ik eet de kapjes ook niet.

Edit: wat ik wel apart vind is dat je hier 1 krat per 4 gezinsleden krijgt. Ik was alleen dus kreeg 1 krat. Iemand met man,vrouw en 2 kinderen krijgen ook 1 krat. Ik kreeg feitelijk gezien dus meer dan een gezin van 4

kiwiwitje

Re: Kieskeurig en ondankbaar bij de voedselbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:38

Maanoogje, dat durf ik niet te zeggen, ik ben bijv erg allergisch voor vis schelp en schaaldieren enzo, maar ik woonde toen al niet meer bij mijn moeder. Dus had daar geen last van gelukkig.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:38

Hier een andere kant van de voedselbank: m'n moeder werkt bij een bakker die bijna elke week broden over heeft. Soms heel veel, soms weinig. Hij wilde ze aan de plaatselijke voedselbank geven. die hadden wel eisen: het moest gesneden zijn, in zakjes gestopt worden EN gebracht worden. Echt, te gek voor woorden terwijl ze zelf een bus voor de deur hebben staan en binnen een straal van 5 km van de bakkerij af zitten. Bakker gaf aan dit niet te doen. Ze mogen blij zijn dat ze vers brood krijgen en het kost de bakker mankracht om al die broden te snijden en te verpakken. Dan wilde ze het niet hebbrn -O-

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:39

Precies wat maanoogje zegt: Ik vind dat iemand die de voedselbank niet kieskeurig maar juist dankbaar moet zijn. Maar het is zonde spullen mee naar huis te nemen die je weg gooit, waar een ander wel heel blij mee zou zijn.

Dat zou ik zelf ook niet ondankbaar noemen, maar juist vriendelijk.

Een vegetariër met vlees naar huis sturen is idd gewoon kapitaalvernietiging, die gaat echt niet ineens vlees eten omdat er niks anders beschikbaar is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:40

josien_m_ schreef:
Hoezo moet je "dankbaar" zijn voor wat je krijgt?

Omdat je het krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:46

Hier zij de eisen blijkbaar niet streng. Een paard hebben èn naar de voedselbank gaan.. heeuuull bijzonder! De eisen zijn ook heel streng van boven af voor producten. Jammer want het zou fijn zijn voor het voedseloverschot van supermarkten! (Tht, kapotte verpakking ed(

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:07

Mars schreef:
josien_m_ schreef:

Omdat je het krijgt.

Veemd. Ik ga er vanuit dat een ieder die genoodzaakt is gebruik te moeten maken van de voedselbank, blij is dat deze er is maar verplicht je dankbaarheis tentoonstellen door alles maar mee te nemen "omdat je dankbaar moetzijn dat je het krijgt" stuit me toch wel tegen de borst. Ook mensen die bij een voedselbank komen hebben het recht om te laten staan wat zij niet smakelijk vinden. Alleen maar beter voor degenen die het wel lekker vinden toch?
*edit typo
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 22-09-16 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:10

Zeg ik dan ergens dat ze niet mogen laten staan wat ze niet lusten? Dat maak jij ervan hoor. Toch knap om dat uit de 4 woorden in mijn reactie te halen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:13

Mars schreef:
Zeg ik dan ergens dat ze niet mogen laten staan wat ze niet lusten? Dat maak jij ervan hoor. Toch knap om dat uit de 4 woorden in mijn reactie te halen.

Die vier woorden van jou insinueren duidelijk dat je het ondankbaar vind als men dingen weigert. Dat is niet zo moeilijk eruit te halen hoor.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:18

Dat maak jij ervan... Maar lees gerust wat je wilt lezen als dat je blij maakt :j

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:21

Ik heb een tijdlang in een situatie gezeten dat mijn gemeente dacht dat ik net genoeg verdiende dat ik niet voor de voedselbank in aanmerking kwam. Het ging om 5 euro per maand teveel..

Ik had in die tijd alles over voor eten over de datum! Beschimmeld niet, daar kan je ziek van worden, tenzij het maar een klein stukje is wat je eraf kan snijden. Maar heel veel etenswaar kan je prima eten als de datum verstreken is. Dus dat vind ik niet zo heel erg, als je een pakket krijgt met over de atum spul. Beter dan helemaal geen eten of alleen brood met chocopasta wat ik in die tijd at.

En als je idd zoals ik zo weinig te besteden had, dan ben je echt wel blij met alles hoor! Eten is eten. En ja, ik was er erg dankbaar voor geweest. Als ik er wel gebruik van had mogen maken dus.
Laatst bijgewerkt door fohadie op 22-09-16 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:26

Ik neem aan dat als je geen geld hebt om eten te kopen en uit noodzaak vd voedselbank moet leven datje dan toch meer dingen gaat eten en dat gezeik van ik lust dit of dat niet achterwege laat.
Anders vind ik het als je allergie's aan dingen bent.

Dat van die man en die korstjes vind ik dan ook wel overdreven.En dingen weg geven in de voedselbank zelf lijkt me een prima idee.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:38

beatje schreef:
Ik neem aan dat als je geen geld hebt om eten te kopen en uit noodzaak vd voedselbank moet leven datje dan toch meer dingen gaat eten en dat gezeik van ik lust dit of dat niet achterwege laat.
Anders vind ik het als je allergie's aan dingen bent.

Dat van die man en die korstjes vind ik dan ook wel overdreven.En dingen weg geven in de voedselbank zelf lijkt me een prima idee.

Ik ben het helemaal met je eens, als je echt honger en geen geld hebt eet je dingen dat je ook niet lust.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:40

Mars schreef:
josien_m_ schreef:

Omdat je het krijgt.

Dat vind ik geen goede reden!
Hoe kan het dat er in dit rijke land, mensen zo onderaan komen te bungelen dat ze van giften moeten leven. (en daar ook nog dankbaar voor moeten zijn). Wat een rare ordening van de maatschappij! het maakt ook dat de vrijwilligers, de gevers van de onverkoopbare spullen zich reuze goed voelen en zich direct een houding aanmeten van: jullie moeten ons dankbaar zijn. Opnieuw weer een grotere tweedeling in de maatschappij. Zij die wel kunnen voldoen aan alle eisen die de maatschappij stelt, en zij dat dat niet lukt.

Hoe zou ieder van jullie het vinden om dingen te moeten eten die je niet lust? In ieder geval vervelend, wil je de mensen die het daarvan moeten hebben nog verder vernederen? Hoezo meet je je zo'n houding aan dat je zoiets over een medemens mag zeggen?
Ik kijk er dus wat anders tegenaan.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 22-09-16 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:43

Apart... Mijn ouders leerden mij altijd dankbaar te zijn als ik wat kreeg. Maar goed, niet iedereen heeft dezelfde instelling natuurlijk, is ook prima.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:46

renee16 schreef:
Precies wat maanoogje zegt: Ik vind dat iemand die de voedselbank niet kieskeurig maar juist dankbaar moet zijn. Maar het is zonde spullen mee naar huis te nemen die je weg gooit, waar een ander wel heel blij mee zou zijn.

Dat zou ik zelf ook niet ondankbaar noemen, maar juist vriendelijk.

Een vegetariër met vlees naar huis sturen is idd gewoon kapitaalvernietiging, die gaat echt niet ineens vlees eten omdat er niks anders beschikbaar is.

Ik denk dat je behalve dat het compleet zinloos is voor veel vegetariërs, je mensen een beetje ongelukkig kan maken. De meeste mensen kiezen voor het niet eten van vlees omdat ze het zielig vinden, en ik kan er prima tegen als andere mensen wel vlees eten, maar niet als ze vlees weg gaan gooien. Ik heb toen ik net met mijn vegetarische eetgewoontes begonnen was vaak nog vlees van een ander opgegeten, omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen het weg te gooien.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:51

Ik doe weleens vrijwillig helpen pakketten te maken voor de voedselbank vanuit de kerk. Wij maken dan zelf de kratten en op alle kratten staat een naam. Ze mogen dus niks zelf pakken. Overigens altijd prima producten die ook nog eens super vers zijn.

En zelfs hier zeuren ze nog over van alles en nog wat. Best sneu want de kerk investeerd zelf ook in die pakketten zodat mensen gewoon goede producten krijgen. Dat vind ik echt onwijs ondankbaar. Voor mij is dat wel een beetje de reden dat ik niet vaak help.

Je kan helaas niet iedereen tevreden stellen. Maar dat proberen ze wel zoveel mogelijk te doen. En dan vind ik het helemaal niet netjes dat ze zo doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:55

Ik moest mijn hele jeugd dingen een die ik niet lust :') ik heb net als ook geleerd dat je dankbaar moet zijn voor elk eten wat je krijgt. Juist omdat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is dat er elke dag een gezonde maaltijd staat...
Ik vind nu dan ook 'iets niet lusten' echt een luxeprobleem...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:58

pimaude schreef:
Hier zij de eisen blijkbaar niet streng. Een paard hebben èn naar de voedselbank gaan.. heeuuull bijzonder! De eisen zijn ook heel streng van boven af voor producten. Jammer want het zou fijn zijn voor het voedseloverschot van supermarkten! (Tht, kapotte verpakking ed(

Hierin volg ik.
Hoe kan het dat je wel geld hebt voor een paard en dat te onderhouden,maar dan naar de voedselbank kan/mag?

Daar ontbreekt mij ook alle logica in,want hoe je het ook draait of keert,een paard is luxe.