Ramptoeristen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:50

Ik snap het ook echt niet :n vooral niet op de snelweg. Dan staat er aan de andere kant van het ongeluk nóg een file door ramptoeristen :?

Zelf kijk ik altijd of ik iets kan doen en anders loop ik door.
De enige keer dat ik als enige een ongeluk zag gebeuren heb ik direct eerste hulp toegepast, 112 laten bellen en na mijn verklaring aan de politie ben ik naar huis gegaan. Ook hierbij stond er inderdaad een hele menigte omheen. Het slachtoffer had vreselijk veel pijn en had zichtbaar last van het publiek.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:56

noordje

Re: Ramptoeristen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:05

Wat goed van je TS dat je het slachtoffer hielp.
Ik kan daar niet bij dat men tegenwoordig liever foto's/filmpjes maakt dan te helpen.
Hier in Noorwegen zelfde verhaal. De hulpdiensten kunnen vaak geneens hun werk doen door al die lui die het 'vast willen leggen' . Idioterie :-(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:06

Echt bizar gewoon... Waarom foto's maken? Dan spoor je toch niet :\

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:27

Animal schreef:
Puppetje schreef:
Hier op Sint Maarten gaat het helemaal bizar. Er is hier laatst een wielrenner dood gereden en de lokale krant hier zet gewoon een foto van deze jongen liggend op de weg en dus herkenbaar op de Facebook pagina. Dat is hier heel normaal. Ik vind dat zo vreselijk voor de familie en vrienden van deze jongen.

Echt waar?! Deze man is een bekende (oud dorpsgenoot/jeugdhonkvriend) van mij.. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik een foto van Bas na de aanrijding zou tegenkomen op facebook.

Gelukkig is er wel een hele mooie memorial tocht gehouden hier met heel veel wielrenners.
Helaas is het hier heel normaal om foto's te plaatsen van slachtoffers.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:30

Ik verplaats dit topic even van NM naar LZP, aangezien dit niet zozeer nieuws-gerelateerd is maar meer een algemene discussie over hoe gebruikers zouden handelen in zo'n geval. :)

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:22

Ik vind het echt vreselijk zulke mensen.
Zelf een auto ongeluk gehad. En t moment dat je eindelijk uit die auto word gehaald. En de hele kruising volstaat met mensen... voel je je echt dood maar dan ook echt doodongelukkig..

Nog zo'n voorbeeld mn vader had een hartinfarct en ja daar komen aardig wat toeters en bellen op af.. trauma en 2 ambulances en politie... Maar ik had serieus gewoon een oude vent in de deuropening staan... Die t allemaal maar al te graag wou zien bah bah bah vreselijk zulke mensen heb ik werkelijk geen goed woord voor over..
Help als het kan.. En zo niet ga lekker naar huis

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:41

Ik ben zelf burgerhulpverlener. Ik ben in mei als eerste ter plaatste geweest toen ik n oproep kreeg, heb ook direct hulp geboden en traumahelicopter werd opgeroepen. Ik was als eerste ter plaatste met alle plek maar toen ik wilde gaan kon ik gewoonweg niet weg met mijn auto omdat het hele dorp geloof ik op straat erbij stond. maar braaf gewacht totdat ik wel weg kon, werd veel gevraagd wat er aan de hand was, maar daar niet veel op in gegaan

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:57

assie schreef:
Vanochtend vroeg was ik één van de eersten ter plaatse bij een heftig auto-ongeluk. De auto lag volledig in de kreukels, met de bestuurder er strak in geklemd. Wonder boven wonder was hij nog bij bewustzijn. Ik heb hem aan de praat gehouden tot de hulpdiensten er waren en ben toen naar huis gegaan.

Terwijl ik tegen de bestuurder praatte om hem bij bewustzijn te houden zag ik achter me mensen aan komen fietsen die foto's gingen maken met hun mobiel. Deze foto's werden vervolgens meteen de wereld in getweet "oooh, erg he?" (heb later even gekeken op twitter wanneer de eerste berichten online kwamen).

Ik kan daar niet zo goed tegen, dat ramptoerisme. Je zult maar familie zijn van zo'n slachtoffer en het via twitter moeten vernemen dat je geliefde/familielid is verongelukt.
Of stel ik me aan en is het juist een snelle manier om mensen te bereiken (zeker in het geval waar iemand buiten bewustzijn is bijvoorbeeld)?

Wat doe jij als je sirenes hoort? Ga je kijken? Maak je foto's? Of blijf je thuis?

Wat fijn dat je gestopt bent! Mijn vriend heeft vorig jaar een zeer ernstig auto ongeluk gehad. De eerste 5 minuten is er niemand gestopt (dus ook alle getuigen door gereden), geen idee of er ramptoeristen stonden want ik was er niet bij op dat moment. Mijn vriend zat klem en kon niet uit de auto komen omdat het raam en de deur vast zat, uit eindelijk is hij er op eigenkracht uitgeklommen en is in het gras gaan liggen. TOEN stopte er pas mensen en belde het alarm nummer! Vriend heeft mij zelf weten te bellen en net toen ik aan kwam was de ambulance er 5 minuten (ik deed er een kwartier over om er te komen)

Het is verschrikkelijk als je op de SEH zit met je vriend helemaal kapot en geen idee wat er allemaal gebeurd, om dan 5 nieuwsberichten tegen te komen op je telefoon tijdens het wachten met allemaal close up foto's van zijn auto ( onze trots) en dan ook nog een nieuws bericht erbij met alleen maar onwaarheden. Verteld door een zo genoemde "getuigen" die pas 5 minuten NA het ongeval aankwam op die plek.

Vanaf dat moment ben ik het vertrouwen in de medemens een beetje verloren... jeetje wat deed dat veel pijn! Nogsteeds zit het me niet lekker eigenlijk ;(

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:10

Eerst en vooral: super gedaan TS!

Chinas schreef:
Even niet ingaand op het ramptoerisme, de bestuurder is een bekende van mij en ontzettend bedankt dat je je hoofd koel hield en met hem bent wezen praten tot de hulpdiensten kwamen _/-\o_
Hopelijk gaat het snel weer beter met je bekende. Een autoongeluk is gruwelijk om mee te maken.

Met mobieltjes foto's nemen en/of filmpjes maken + het online publiceren is in een woord onrespectvol. Als bewijsmateriaal voor politie kan ik nog begrijpen/goedkeuren maar zo te lezen was dit niet het geval.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:15

Vanavond ook hier in de straat, was binnenshuis een ongeluk gebeurt en daar kwam uiteraard een ambulance en politie voor.
Ik kwam net thuis aanrijden toen de traumaheli landde en nog meer politie aan kwam rijden.
Ik heb samen met mijn moeder in de auto (op parkeerplek en niet dichtbij) is zitten kijken hoeveel mensen er dan eigenlijk komen kijken (door dit topic met name, had anders zelf naar mn huis gegaan.)
Er stonden echt enorm veel mensen, veel bleven op gepaste afstand maar sommige gingen ook echt in de ambulance kijken enz.
Verder geen foto's zien maken behalve van de helikopter en de fotografen die altijd voor de 112 site foto maken, ook hinderden ze geen hulpverleners.
Voelde mezelf ook bijna ramptoerist terwijl ik juist niet keek naar het slachtoffer o.i.d maar puur naar de ramptoeristen zelf.

Als ik veel ambulances o.i.d hoor kijk ik vaak even op de alarmeringen site. Verder ga ik er nooit bij staan of zoiets, mits ik moet of kan helpen uiteraard.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 13:17

Bij veel sirenes kijk ik ook wel even online wat er aan de hand is hoor, maar dat is meer om te kijken of er bijvoorbeeld schadelijke stoffen zijn vrijgekomen oid. En wanneer er een ongeluk is gebeurd waardoor ik in de file sta, dan kijk ik ook wel naar het ongeluk als ik er voorbij rijd. Natuurlijke nieuwsgierigheid lijkt me.

Maar in dit geval kwamen mensen er echt bewust op afgefietst om te kijken, zonder iets te doen verder. Dat gaat mij dan een stapje te ver. Nouja, ik denk dat er alles werd gedaan wat er kon worden gedaan, ook zonder de kijkers en dat het slachtoffer er weinig van heeft gemerkt gelukkig.

Lijkt me echt heel erg naar als je op straat ligt en je jezelf ook nog druk moet maken om iedereen die om je heen staat toe te kijken ;(

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:21

Ja heel erg dit.
Ik ben wel iemand die gaat kijken op grote afstand als er sirenes zijn. Je weet nooit of ze extra handjes nodig hebben. Vaak niet, maar daarvoor ga ik wel kijken. Of het iemand bekends is waarvan ik bv familie kan waarschuwen/bellen. Zodat ze bv naar het ziekenhuis kunnen gaan. ZO heb ik ook wel eens iemand gebeld dat de schuur van zijn paarden in brand stond. Brandweer was al aanwezig en politie ook. paarden stonden in de weide. Maar hij was er zelf ook binnen 3 minuten om de paarden naar t weiland van de buren te zetten. Ik heb daarbij even geholpen.
Maar ik vind het verschrikkelijk als je ziet dat er nog niemand ter plaatse is qua hulpverlening en dat je dan serieus gaat filmen. ALs ik jou had zien zitten bij die persoon was ik mn auto uitgesprongen en was bij jullie gaan zitten om te praten of de persoon vast te houden. Je kunt wss niet veel doen maar ik kan er niet voorbijrijden, kijken en denken oh dat komt wel goed. Zou me voor eeuwig schuldig voelen. Desnoods had ik die ramptoeristen weggejaagd bij t ongeluk.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:30

Een keer in de ochtend vroeg (Zal een uur of 5 in de ochtend geweest zijn) een scooter ongelukkig zien liggen in de berm zonder bestuurder. Motor was uit maar de verlichting brandde nog fel.
Met mijn half wakkere hersens toch iets helderder dan ik dacht. Klopt iets niet was mijn gevoel...
En inderdaad in de greppel lag de bestuurster van de scooter helemaal van de wereld.

Motor langs de kant gezet met de alarmlichten aan en de hulpdiensten gebeld.
Niet veel later stopt er een auto om te vragen ofdat ik pech had.

De bestuurster was inmiddels opgestaan en wilde doorrijden naar haar werkgever (was duidelijk verward) Heb de sleutels uit haar scooter in mijn zak gestopt, want ze wilde heel graag de scooter oppakken en weg.
Was absoluut niet verantwoord!
Gelukkig was de politie nog geen twee minuten later aanwezig en de ambu volgde snel erna. Heb de sleutels aan de agenten gegeven en die vonden dat ik goed gehandeld had.

Bij een ongeval rij ik zelf meestal door als ik niet nodig ben, al mag ik graag naar een brand blijven kijken.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:17

Ivm mijn werk kom ik zeer regelmatig in aanraking met ramptoerisme. Ik begrijp dat soort mensen nooit. Wij zijn hard aan het werk om, soms, iemand in leven te houden of te stabiliseren en zien een hoop ellende die we liever niet zien en vervolgens komen mensen bewust naar de plaats des onheils om foto's te maken. En niet meer dan eens met kleine kinderen op de arm...mensen, waar zit jullie verstand?! Dat geldt overigens ook voor wegafzettingen ivm een ongeval, ook dan krijgen we meer dan eens verwensingen naar ons hoofd. Als iedereen nou eens zijn verstand zou gebruiken ipv zijn nieuwsgierigheid.

Top hoe je gehandeld hebt Assie! Voor een slachtoffer is het heel fijn als er iemand bij hem/haar blijft op zulke momenten.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:33

Puppetje schreef:
Hier op Sint Maarten gaat het helemaal bizar. Er is hier laatst een wielrenner dood gereden en de lokale krant hier zet gewoon een foto van deze jongen liggend op de weg en dus herkenbaar op de Facebook pagina. Dat is hier heel normaal. Ik vind dat zo vreselijk voor de familie en vrienden van deze jongen.

Ik ken het, dat doen ze in meer landen. Heel naar vind ik dat, snap ook niet precies wat de reden is dat dat zo wordt gepubliceerd.
Een klasgenoot van mij heeft tijdens haar stage in het buitenland ook een dodelijk ongeval gehad waarbij ze helemaal uit de auto was geslingerd. Op internet en in de kranten stonden gewoon herkenbare foto's van haar dat ze een hele nare houding onder het bloed op straat lag. Dat vergeet ik echt nooit meer, afschuwelijk. ;(

Ik ben geen ramptoerist, ik zoek het niet op. Moet wel eerlijk bekennen dat wanneer er meerdere politie- en brandweerauto's of ambulances voor mijn huis langs rijden met sirenes dat ik dan wel even online check waar het is en of het bv geen bekenden zijn oid. Of dat wanneer er een brand in de buurt is of er wordt aanbevolen om ramen te sluiten e.d.

Wanneer een ongeval of iets anders recht voor je neus gebeurt, vind ik het wel van belang om snel te handelen. Foto's maken het slachtoffer vind ik echt not done. Foto's maken van de schade kan ik me nog wel voorstellen (bij brand, verzekeringstechnisch kan dat handig zijn).

Om maar niet te spreken van de steeds meer voorkomende agressie jegens onze hulpverleners. Zelf wel meegemaakt dat politie met linten een omgeving af moest zetten en dat mensen dan weigeren achter het lint te blijven waardoor o.a. politie zijn werk niet goed kan uitvoeren en drukker is met discussies voeren met omstanders. -O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:49

lieveli schreef:
Dit gebeurde een tijdje terug in mijn geboortedorp:

https://www.rtvnh.nl/nieuws/179312/getu ... aken-fotos

Verschrikkelijk.

Weet je, "vroeger" leerden we op school tijdens geschiedenisles dat "het volk" vrolijk stond toe te kijken tijdens openbare executies... dat leek, toen de leraar erover vertelde zó ver weg, primitief en raar voor ons.
Maar nee... mensen zijn niets veranderd.

Ik ga trouwens bij een ongeluk even kijken of er hulp is, zoniet, maak ik me uit de voeten, ik snap die aasgierderij niet, als je niets nuttigs kunt doen, sta je alleen maar in de weg.
En om verongelukte mensen te filmen, wat een idioot ben je dan.
Ik woon in de buurt van een spoorwegovergang, en ben wel eens met lood in de schoenen, vanwege een aanrijding met een trein, naar de spoorweg gelopen... gelukkig was er al hulp en ging ik snel weg... maar zag en hoorde nog wel een paar meiden vrolijk met elkaar te ginnegappen en er naar kijken.

En ja, het was een aanrijding met een persoon... wie wil daar nu naar staan kijken? -O-