Hoe praten met buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:30

Het probleem is dat wanneer je je gaat verontschuldigen mensen gaan denken dat ze een reëel punt tot zeuren hebben. Als jij zeker weet dat je rustig bent en geen lawaai maakt dan is het toch goed. Als ze dan klagen enkel een vriendelijk; vervelend voor je. En meer niet. Mensen die van hun probleem jou probleem maken zijn super irritant.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:31

TS ik zou me er niet zoveel van aantrekken om eerlijk te zijn. Ja rekening houden in zover het mogelijk is, maar niet je hele leven laten stopzetten.
Je hebt er voor gekozen om in een gehorig huis te gaan wonen. Maar zij dus ook. Als ze niets van hun buren willen horen moeten ze een woning huren of kopen die wèl geluidsdempend is. Sommige dingen kàn je nu eenmaal niet zonder een beetje geluid doen. Je kan in zo'n gebouw rekening met elkaar houden door niet met hakken door het huis te racen, niet om 2 uur 's nachts zingend te douchen, niet na 11 uur ' avonds de tv op geluidsniveau potdoofhardhorenden te zetten...maar geluidloos wordt je niet. Straks gaan ze je nog zeggen dat je maar max zoveel keer per week naar de wc mag omdat ze het vervelend vinden de leidingen steeds te horen! Je mag ook gerust nog een stukje leven in je eigen huis, en zeker banale basisdingen als een gezelschapsspelletje spelen of een douche nemen (of gewoon een gesprek hebben!)in de gewone avond horen daarbij (tenzij je een echt vreselijke harde irritante schaterlach erbij hebt, dat kan wel irritant zijn :+ ) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:39

Ik zou ook een briefje op de deur plakken waarbij je aangeeft dat er bij overlast aangebeld kan worden of over gepraat kan worden.
Anoniem briefjes sturen is behoorlijk laf vind ik en je krijgt zo niet de kans om er over te praten.
Als jij om half 9 een douche wil nemen moet je dat lekker doen, een huis is geen porseleinen kastje waar je stilletjes in moet gaan zitten en douchen hoort nou eenmaal bij de dagelijkse dingen dus ze kunnen niet verwachten dat je dat dan maar niet meer doet omdat zij er last van hebben.. natuurlijk kan je rekening met ze houden maar wel tot een bepaald punt en je bezwaard voelen omdat je graag een douche wil nemen gaat wel ver natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:41

Om heel eerlijk te zijn: ik zou mezelf niet zoveel aantrekken van die anonieme briefjes. Hooguit misschien een briefje ophangen met "wil de buur die mij anonieme briefjes stuurt even contact met me opnemen voor een gesprek? De koffie staat klaar."
En verder lekker doorgaan met je leven.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-16 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe praten met buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:45

Wat lief dat jij zo je best wil doen om anderen niet tot last te zijn, maar blijf alsjeblieft wel gewoon je leven leven hoor! Jij moet gewoon op de avond een douche kunnen nemen, jullie moeten gewoon gesprekken kunnen voeren, tv kunnen kijken en nou gewoon, leven in je eigen huis! Natuurlijk let je even op tikkende hakken op de vloer, slaan met deuren en niet te hard lawaai maken, maar kom op zeg, waar geleefd wordt, wordt geluid gemaakt. Anonieme briefjes vind ik redelijk kansloos.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 12:29

Ahh jullie hebben ook gelijk, ik ben een softie. Ik heb zelf een paar keer meegemaakt dat mijn eigen directe buren veel overlast veroorzaakten en ik weet hoe ontzettend rot het is. Het laatste wat ik wil is dat mensen zich rot voelen in hun eigen huis. Maar ik moet me natuurlijk ook niet rot voelen daar... Komt denk ik ook een beetje omdat ik er niet officieel woon en het gewoon een eenpersoons studio is, wil niet dat ze denken dat ik bij m in ben getrokken ook al lijkt dat zo.

Mn vriend gaat ook zeker z'n excuses niet aanbieden maar wel langs om een kop koffie aan te bieden en een gesprek, we zijn allemaal volwassenen dus dat moet kunnen. Mocht er nog zo'n anonieme dreigbrief komen dan gaan we naar de huurbaas zei m'n vriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:32

Lillith24 schreef:
Ahh jullie hebben ook gelijk, ik ben een softie......

Zo maak je dat bijna iets negatiefs. Ik vind dat lieve juist iets heel positiefs! Maar het hoeft niet altijd, zeker niet als het ten koste gaat van jezelf. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:23

ik zou de anonieme brief op mn deur hangen en er bij zetten "als je last van ons hebt kun je aanbellen en erover praten"

kansloos, zo anoniem. en laf!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:51

Ik snap dat je je er niet lekker door (bij) voelt! Zo ben ik ook, ik trek me zoiets aan.. (en heb helaas ervaring met verpest woongenot door vervelende buren).

Maar jullie doen al zo je best, meer kan je gewoon niet doen. Als jij 's avonds lekker een half uur onder de douche wil staan, dan moet dat gewoon kunnen.
Dingen als douchen, gesprekken zijn normaal en zie ik dus nooit als overlast. Over de gang lopen moet ook kunnen, mits je dat niet stampend en schreeuwend 30 x op een dag doet.
Laat maar lekker waaien! sommige mensen hebben gewoon áltijd wat te zeiken.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:05

safina schreef:
Om heel eerlijk te zijn: ik zou mezelf niet zoveel aantrekken van die anonieme briefjes. Hooguit misschien een briefje ophangen met "wil de buur die mij anonieme briefjes stuurt even contact met me opnemen voor een gesprek? De koffie staat klaar."

Dit zou ik ook doen. Je weet niet eens wie je aan moet spreken als er anonieme briefjes gestuurd worden. Hoe kan je dan een gesprek met iemand hebben. Anonieme briefjes, jullie zitten niet meer op de basisschool.

En wat betreft het douchen je zou wel gek zijn om korter te douchen vanwege de buren :roll:

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:08

Sleeper schreef:
safina schreef:

Dit zou ik ook doen. Je weet niet eens wie je aan moet spreken als er anonieme briefjes gestuurd worden. Hoe kan je dan een gesprek met iemand hebben. Anonieme briefjes, jullie zitten niet meer op de basisschool.

En wat betreft het douchen je zou wel gek zijn om korter te douchen vanwege de buren :roll:

Maar seks onder de douche zou ik voorlopig wel even laten :Y) :Y) :+ ;)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:13

Wendy schreef:
Maar seks onder de douche zou ik voorlopig wel even laten :Y) :Y) :+ ;)

_/-\o_

Of juist wél en even extra tegen de muren aan beuken en zo veel mogelijk geluid, zodat ze eens merken wat échte overlast is <<)

grapje he dat snap je!

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 15:29

Vandaag poging drie... Aangezien de buren telkens niet thuis zijn of de deur niet openen, gaat mijn vriend een briefje ophangen in de gang met daarop de uitnodiging voor een borrel en een goed gesprek. Hopelijk gaan de anonieme briefschrijvers er op in, want anders laten we het hierbij. Ook om te laten zien dat als er geklaagd wordt bij de woningbouw of zo dat wij er wel alles aan gedaan hebben om het contact goed te houden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:44

Vervelend zulke buren... Ik woon in een flat met allemaal (of bijna allemaal) bejaarden. Heerlijk rustig maar die kunnen er ook wat van met zeuren.
Bedenk waar jij je prettig bij voelt en waar jij "last" van zou hebben en handel daar zelf ook naar. Zo zou ik het bijvoorbeeld erg vervelend vinden om de hele dag voetstappen door het gebouw te horen. Vandaar dat ik mijn schoenen pas op het laatste moment aan doe en als eerste uit. Kleine moeite, veel plezier. En scheelt nog dweilen ook ;)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 18:43

Een van de briefschrijfsters heeft gereageerd en haar excuses aangeboden voor de brief, ze had zich laten leiden door klachten van de andere buurvrouw (vriendin) en vond het achteraf ook geen nette brief. Binnenkort komen ze samen langs voor een borrel, echt fijn! En om eerlijk te zijn had ik dit niet meer verwacht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:07

Lillith24 schreef:
Een van de briefschrijfsters heeft gereageerd en haar excuses aangeboden voor de brief, ze had zich laten leiden door klachten van de andere buurvrouw (vriendin) en vond het achteraf ook geen nette brief. Binnenkort komen ze samen langs voor een borrel, echt fijn! En om eerlijk te zijn had ik dit niet meer verwacht..

Wat een topnieuws! Dankzij jullie goede aanpak! Hopelijk volgt er een goed gesprek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:40

Wat goed zeg!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:44

Wat eerlijk van deze buurvrouw dat ze toegeeft dat ze zich heeft laten beinvloeden. En wat is nou fijner dan een goed gesprek bij een borrel. Fijn voor jullie!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:44

Fijn dat je in gesprek kunt met de buren. Kijk wat hun irriteert en of je er iets aan kunt doen. Kijk wel goed of je redelijke afspraken kunt maken. Dus niet iets zoals: altijd voor 20.00 douchen of zo.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:48

Lillith24 schreef:

Voor een gedeelte dus idd kiinderachtig pesten dus, want zo te lezen had zij dus niet eens klachten maar die vriendin van dr (die dan weer een buur van diegene is). Gevalletje; ik help wel even mee klagen, dan krijg jij je zin wel als we het met zn 2en doen.

Excuus was dan ook zeer op zn plaats, die dame zou zich kapot moeten schamen.

Hopelijk komen jullie met de werkelijke klaagster tot een fatsoenlijk compromis (mits haar klachten gegrond zijn dan). En mochten die klachten ook op kul slaan, dan gewoon hard zijn en zeggen dat jullie niet stoppen met de normale gang van zaken die bij het leven horen. En anders stap je naar de woningbouw om een klacht in te dienen.

Nu gewoon hard zijn hoor.