dutske schreef:iefke, mag ik iets vragen?
je koopt een paardje, je zet hem in stal, en hij schopt acher je
wat doe je?
of je hond loopt los, en hij loopt weg, en je roept hem, hij komt niet, je gaat er naartoe, wilt hem aanlijnen en hij bijt
wat doe je?
*dit is niet om je aan te vallen ofzo, ben gewoon benieuwd*
Nee, nee, ik voel me ook niet aangevallen. Ik was benieuwd naar jullie mening en die van mij mag ook zeker gevraagd worden.
Die 2 voorbeelden zijn bij mij nog nooit aan de orde geweest, maar ik zal proberen om me in te leven.
Bij het paard zou ik waarschijnlijk een schop terug geven. Dit omdat het zo in de natuur ook gaat. En ik me niet laat schoppen door een groot paard. Zeker niet als het moedwillig gebeurd.
Bij de bijtende hond zou ik me eerst af vragen WAAROM de hond bijt. Ik ben van mening dat er achter álle gedrag (mensen en dieren) een oorzaak zit. Ik zou denk ik denken dat ik 'm dan verkeerd heb aangelijnd. Misschien zat z'n oor er wel tussen.
Waarschijnlijk kan ik dan al niet meer adequaat reageren en sla ik hem niet.
Wat me verbaast aan alle reacties is dat mensen slaan en tikken zo 'gewoon' lijken te vinden. Misschien zit ik er wel helemaal naast hoor. Ik heb ook een klein hartje met betrekking tot dieren en kan me niet voorstellen dat ik een dier ooit bewust pijn zal doen.
Ik zeg hier niet mee dat de mensen die een reactie hebben gegeven bewust een dier hebben pijn gedaan, deze mensen geven een reactie op een reactie Begrijpen jullie het nog