Leven tussen twee werelden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Envoler

Re: Leven tussen twee werelden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 19:46

Mijn moeder moedigd ons juist aan.
Mijn ouders zijn gek op mijn vriend.
Ik krijg zo toestemming voor trouwen en liefst zouden ze snel opa en oma worden.
Met mijn ouders praten we er ook over, die zeggen ook dat hij gewoon eerlijk moet zijn, net als ik. Echter is het voor ons moeilijk te begrijpen hoe lastig dit misschien is. Als ik in zijn plaats zou staan wist ik het wel, mijn ouders bepalen niet met wie ik gelukkig wil worden. Helaas ligt de bal bij hem

Door alles ben ik zelfs een beetje bang voor de ontmoeting. Ik wil gewoon zo graag een eerlijke kans.

Mijn vriend neemt een hoop risico's. Is goed voor mij en praten doen wij echt heel veel en zijn heel eerlijk tegen elkaar.
Hij heeft het er denk ik ook net zo moeilijk mee als ik maar uiteindelijk is hij de enige die hier verandering kan brengen.
Wat mag en kan ik momenteel van hem verlangen ?
Op welke manier moet hij zich meer inzetten voor ons, buiten dat hij lief voor mij is en alle vrije tijd bij mij besteed en daardoor risico's neemt! Oa door met mij in het openbaar te lopen met risico dat zijn ouders ons zien (al is het in ons dorp niet handje handje, andere steden wel) bij mij te slapen enzovoort ..

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:51

RoyceMack schreef:
Het eerste dat in mij opkomt is: laat het hem vertellen aan zijn ouders. Zorg dat je je voorstelt als zijn vriendin en laat verder achterwege hoelang jullie al samen zijn.
Je noemt dat hij dan van zijn ouders, om jouw hand moet vragen. Met je moet trouwen.
Wat nou als jouw ouders (zogenaamd vanwege hun geloof) vinden dat je nog geen toestemming hebt, dat hij zichzelf eerst moet bewijzen?

Zouden zijn ouders dan ook moeilijk doen? Vinden zij dat je met de eerste de beste moet trouwen? Of hebben zij ook respect voor de wensen van jouw ouders?
Verder zou ik het echt niet weten. Lijkt me heel moeilijk voor je.

Dat vind ik een interessante gedachte!!! +:)+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:52

Als ik het zo lees wil jij je bekeren tot de islam.

Dan weet je ook dat je nu haram bezig bent.
En als jouw vriend echt serieus is met jou en zijn geloof dan gaan jullie trouwen en het vertellen aan zijn ouders.
Jullie kunnen eigenlijk niet beide moslim zijn en de ene na de andere zonde begaan.

Trouwens moslim mannen mogen met een niet moslim vrouw trouwen.

Een moslimvrouw mag niet trouwen met een niet moslim man.

Verdiep je er echt goed in.
Het is echt een levenswijze waar veel bij komt kijken naast hun cultuur natuurlijk.

Succes en heel veel geluk samen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:04

Als jij het al een prestatie vindt dat hij met jou op straat loopt en vriendelijk/lief tegen je is dan ben je eigenlijk al even erg als zijn ouders... Jouw referentiekader is blijkbaar al een heel eind opgeschoven naar de bekrompen islam-kant. Lief zijn en samen over straat lopen is imo heel normaal en daarvoor zou hij echt geen prijs mogen krijgen. Je duwt jezelf nu al in een minderwaardige positie en let daarbij op dat jij mss niet meer de nuchtere Nederlandse bent op wie hij verliefd geworden is...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:13

Envoler schreef:
Mijn moeder moedigd ons juist aan.
Mijn ouders zijn gek op mijn vriend.
Ik krijg zo toestemming voor trouwen en liefst zouden ze snel opa en oma worden.
Met mijn ouders praten we er ook over, die zeggen ook dat hij gewoon eerlijk moet zijn, net als ik. Echter is het voor ons moeilijk te begrijpen hoe lastig dit misschien is. Als ik in zijn plaats zou staan wist ik het wel, mijn ouders bepalen niet met wie ik gelukkig wil worden. Helaas ligt de bal bij hem

Door alles ben ik zelfs een beetje bang voor de ontmoeting. Ik wil gewoon zo graag een eerlijke kans.

Mijn vriend neemt een hoop risico's. Is goed voor mij en praten doen wij echt heel veel en zijn heel eerlijk tegen elkaar.
Hij heeft het er denk ik ook net zo moeilijk mee als ik maar uiteindelijk is hij de enige die hier verandering kan brengen.
Wat mag en kan ik momenteel van hem verlangen ?
Op welke manier moet hij zich meer inzetten voor ons, buiten dat hij lief voor mij is en alle vrije tijd bij mij besteed en daardoor risico's neemt! Oa door met mij in het openbaar te lopen met risico dat zijn ouders ons zien (al is het in ons dorp niet handje handje, andere steden wel) bij mij te slapen enzovoort ..

Vind je dat echt al inzetten voor jou? In Nederland is dat normaal...
Hij zou je bv kunnen voorstellen aan zijn ouders, dan weet je werkelijk hoe de vlag erbij hangt. Accepteren ze je niet, zou ik rennen. Maar misschien hebben ze inmiddels al bedacht dat de kans in nl aanzienlijk is dat zoon met een Nederlandse meid thuiskomt.

Blijft alsnog het cultuurverschil... En dat is los van het geloof m.i. nog een veel groter probleem.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:31

Ik vraag me af hoe serieus hij is als het puntje bij paaltje komt.
Bovendien: jij doet nu je best om volgens de regels van de Islam te leven en moet hem daarin terecht wijzen? Wat zegt dat volgens jou?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:40

Als je voor jezelf bekeerd, prima maar laat het niet de keuze van je vriend zijn.

Deze gaat misschien hard over komen, maar als hij jou niet wilt voorstellen aan zijn ouders, moet je je echt af vragen hoe 'serieus' jouw vriend met jou is. Zit je toevallig op de fb van VVG (verliefd, verloofd, getrouwd). Daar komen zulke vragen dagelijks voorbij.. Daar staan ook altijd vele leerzame reacties.

Mijn vriend is ook moslim. Is begonnen als een vakantieliefde, volgende maand gaan we samen wonen in Nederland en in november trouwen. Toen het van vakantieliefde naar serieus begon heeft hij het gelijk tegen zijn ouders verteld. Zijn moeder heeft hem nog proberen uit te huwelijken met iemand daar uit het dorp maar hij heeft gezegd ik ga voor haar, of jullie het nu leuk vinden of niet. Toen wouden ze mij gelijk zien en ontmoeten. Zijn ouders wonen in het oosten van Turkije, erg prakiserend en hun cultuur is veel anders als bij 'turken' die wij kennen. Hun zitten namelijk dicht bij de grens van Iran en zijn Koerden. Toen ik daarna toe ging heb ik wel uit respect mijn kleding etc aangepast, en toen ze mij eenmaal hadden ontmoet was het helemaal goed! Ik heb gouden ringen en een horloge gekregen omdat het hoort bij hun cultuur en ze mij als eigen dochter zien. Het hoeft dus helemaal niet dramatisch af te lopen, helemaal niet als jij bekeerd, maar dat moet niet de reden zijn waarom je het doet.

Ik ben overigens geen moslim, ik ben katholiek maar doe voor de rest niks met mijn geloof en mijn vriend ook weinig.

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 20:53

Nogmaals ik maak deze keuze voor mijzelf en niet voor de relatie.

Bij mij wringt het stukje: als hij serieus is verteld hij het zijn ouders. Ik ben het daar mee eens maar anderzijds snap ik dat hij eerst alles misschien een tijdje aan wil kijken om zekerheid te hebben dat we goed bij elkaar passen? Trouwen zal niet lang duren als zijn ouders van ons weten.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:54

Dus als ik het goed begrijp is hij overtuigd moslim. Leeft volgens de Koran. Zijn ouders zijn ook overtuigd moslim.

Zijn ouders mogen niets weten van jullie relatie. Hij wil er niet over beginnen omdat hij dan wel weet wat de reactie is. Immers als het geloof wel mee zou vallen of zijn ouders een beetje makkelijk waren dan had hij je allang voorgesteld.

Jij moet je aanpassen. Jullie hebben al wel het nodige met elkaar uitgespookt en dat mag dus in feite niet van de Koran maar dat doen jullie dus gewoon en dan maakt het hem op dat moment ook niet uit, verder zou je gelijk moeten trouwen en je aan alle gebruiken en cultuur moeten houden.

Klinkt mij niet echt als een gezonde toekomst. Zelf zou ik mij er niet aan wagen. Als jullie wel kinderen krijgen en de relatie zou wel springen dan zou het niet de eerste keer zijn dat de kinderen ineens in het buitenland zitten.

Verder lees ik dat jij je op alle vlakken moet aanpassen precies zoals de Koran voorschrijft. De vrouw moet immers onderdanig zijn en de man mag alles.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:55

Daar ben je zelf toch nog altijd bij, als jullie de eerste 2 (ik zeg maar wat) jaar niet willen trouwen hebben ze zich maar te schikken.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:58

Robert45 de vrouw moet onderdanig zijn? := kom op zeg..

TS: Je kent hem al een jaar, hoelang wil je dit jezelf nog voorliegen? Als hij zo bezig is met zijn geloof dan zou hij niet eens wen relatie aangaan want dat is haram. Hij wilt je niet voorstellen maar kussen gebeurt wel tussen jullie? Lekker makkelijk voor hem inderdaad. Ik zou eisen dat hij je gaat voorstellen of anders is het klaar, dan weet je dat er een groot spel met je gespeeld wordt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:59

zonnebloem18 schreef:
Daar ben je zelf toch nog altijd bij, als jullie de eerste 2 (ik zeg maar wat) jaar niet willen trouwen hebben ze zich maar te schikken.

Dit ben ík als Nederlandse vrouw volkomen met je eens. Ik vrees alleen dat de familie van de vriend daar een geheel eigen en andere mening over heeft. Nee, zich erin schikken zie ik niet zi 1-2-3 gebeuren.

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 21:00

robert45 schreef:
Verder lees ik dat jij je op alle vlakken moet aanpassen precies zoals de Koran voorschrijft. De vrouw moet immers onderdanig zijn en de man mag alles.

Moet? Ik moet niks.
Ik heb zelf besloten in de islam te stappen.
En natuurlijk zal niet alles direct makkelijk zijn want het is een hele verandering maar ik sta daar wel achter..

Ja er is al wel een hoop zonde begaan, maar we hebben wel gezegd nu alles halal te willen doen. Ook omdat ik nu een moslima bestaan ga leiden en dit allemaal serieus neem en ik ook niet wil dat ik zowel hij in zonde leeft

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 21:02

Trouwen is voor mij het probleem niet.
Er is alleen iets wat mijn vriend tegenhoud

Ik denk dat hij meer tijd wil om zeker te zijn van zijn zaak OF hij durft het gewoon echt niet omdat hij weet dat zijn ouders dit nooit accepteren oid

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:04

Of hij ziet jou niet als degene met wie hij wil trouwen...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:05

Ik vind het heel verontrustend hoe een Nederlandse vrouw, dingen als verliefd zijn en wat daarbij hoort, óók samen heerlijk vrijen, ineens als "zonde" gaat zien.
Heb jij met vroegere vrienden nooit genoten van juist dat heerlijke aspect van het samen zijn? Waarom gooi je dat ineens over boord en noem je het een zonde?

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 21:08

Dat kan ook..
Ik geloof dat deze man echt gek op mij is.
Het draait hier niet om gemeenschap enzovoort..

We zijn altijd samen, ondernemen een hoop, met mijn familie loopt hij goed..

Ik ben trouwens iets vergeten te vertellen: zijn tante weet wel van ons maar woont in het buitenland. Ze is niet tegen de relatie maar ziet wel een probleem met zijn familie daarin.. Dat het lang duurt voor ze dit accepteren oid. En zijn broertje van 7 heeft ons 2 x gezien. Ben een tijdje terug mee geweest naar een voetbalwedstrijd toen zijn ouders niet konden.
We waren niet zichtbaar een stelletje samen maar voor zijn broertje was het wel gek hem met een meisje te zien..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:11

Nee, jullie zijn niet altijd samen. Voor zijn familie besta je niet. Dus belangrijke famillie aangelegenheden ben jij niet bij.

Klinkt hard, maar zo is het.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:11

Palmera schreef:
Ik vind het heel verontrustend hoe een Nederlandse vrouw, dingen als verliefd zijn en wat daarbij hoort, óók samen heerlijk vrijen, ineens als "zonde" gaat zien.
Heb jij met vroegere vrienden nooit genoten van juist dat heerlijke aspect van het samen zijn? Waarom gooi je dat ineens over boord en noem je het een zonde?

Ja die snap ik ook inderdaad niet, ik ken gematigde gelovigen die gewoon daten.

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 21:11

Palmera schreef:

Ik weet hier niet echt een antwoord op.
Ik weet dat kussen en gemeenschap enzo een zonde is en niet mag voor je trouwen binnen de islam, maar dat is voor Katholieken hetzelfde, streng dan.. Seks voor het huwelijk is daar ook een no-go

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:13

Het probleem is dat jij bent opgevoed op een manier waarbij seks voor het huwelijk wel mag. Er is ook helemaal niets mis mee in onze cultuur. Hij vond dat prima. Jij ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:14

Ik heb 2 collega's die met een moslim gehuwd waren en zich helemaal aan de leefwijze van hun man hadden aangepast, beiden zijn gescheiden en 1 wordt door haar ex geterroriseerd. Langs de andere kant hebben we in mijn geboortedorp een koppel, hij gematigd moslim, zij noet praktiserend katholiek, die na 20 jaar huwelijk nog steeds dolgelukkig zijn samen. Ik zou zelf dus nooit in zee gaan met een streng gelovig iemand waarvoor ik, ook al is het uit liefde en vrije wil, mijn levenswijze moet omgooien. Een relatie heeft meer kans op slagen als beide partners zichzelf kunnen blijven.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:15

TS, hoe oud zijn jullie?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:15

En als je letterlijk tegen je vriend zegt wij gaan nu naar je ouders om mij voor te stellen anders is het klaar?

Heel veel 'moslim' mannen spelen zo spelletjes met Nederlandse meiden (ook met moslim meiden daar niet van). Als hij alles halal wilt doen maar jou geheim wilt houden moet je je echt afvragen hoe serieus hij jou ziet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:16

Ik ken de situatie andersom, mijn broer is verliefd geworden op een moslimmeisje. In het begin hebben haar ouders de gedachte gehad dat ze huisgenoten waren. Wanneer haar ouders over waren sliep zij dan ook in de logeerkamer. Uiteindelijk zijn ze getrouwd met zegening van haar ouders.

Ze zijn wel heel bijzonder getrouwd. Mijn broertje was namelijk niet van plan zich te bekeren. Uiteindelijk zijn ze getrouwd. Ook voor de moslimgemeenschap. Vooral dat had wat voeten in de aarde aangezien dit een huwelijk betrof tussen een moslim en niet-moslim. Uiteindelijk was er in heel Europa 1 imam die dat huwelijk wilde voltrekken.

Uiteindelijk zal jouw vriend eerlijk moeten zijn, richting zijn ouders en richting jou.