Weefvlak snelweg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:24

elenaMM77 schreef:
om voorrang te nemen zal hij eerst moeten inhalen.. hoe moet hij dat doen liele?
als hij er ook nog af wil.

als iedere auto die eraf wil voorang heeft op iedere auto die erop wil, kan volgens jouw standpunt dus niet geritst worden in de spits lielle..

want dan zal de blauwe auto op de rem moeten aan het begin en de hele spits moeten afwachten, want er wil dan iedere paar seconden wel iemand af die achterop komt.

dat 'degene die eraf moet heeft voorrang', geld in een situatie waarin men in elkaars vaarwater zit.. dus wanneer ze gelijktijdig ongeveer het begin van de weefstrook bereiken.. groen rijd dan gewoon met zijn snelheid blauw voorbij, die dan nauwelijks hoeft te remmen en achter groen zelfs nog iets op kan trekken terwijl groen het gas loslaat, blauw kan dan zonder issues de hoofdbaan op..

in dit geval met deze afstand is dat gewoon niet het geval.. groen is nu achteropkomend verkeer dat eraf moet.

verschil tussen theorie en praktijk is gezond verstand.. met een kort weefvlak waarbij de voorranghouder nog ruim achterop komt is het vragen om ongelukken als blauw voorrang gaat geven (dus nooit meer met voldoende snelheid kan invoegen), of voor groen om voorrang te gaan nemen door nog net even blauw in te halen en m ervoor te hoeken en pal op de rem de bocht door te gaan.

Ik weet niet hoe het in Nederlang geld, maar in Belgie is het invoegen op een autosnelweg niet ritsen. Hier moet je ritsen bijvoorbeeld bij een wegversmalling door werken bijvoorbeeld.

Nogmaals, als het waarheidsgetrouw is getekend, snap ik niet dat ts in een moeilijke situatie is beland, want dan was er geen moeilijke situatie.

Daar in tegen, reden ze meer in elkaars vaarwater en is de tekening niet helemaal correct, kan ik de stress van ts wel begrijpen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:25

Pieter25 schreef:
elenaMM77 schreef:
weven houdt in, zeer zeker als er een in wil en de ander eruit..
dat je rekening houdt met elkaar + ruimte geeft om manouvres uit te voeren..

als de groene auto de blauwe nog moet inhalen voor het uitvoegen, dan moet de blauwe auto bijna plat op de rem om de groene nog ruimte te geven, waardoor het snelheidsverschil ten opzichte van de snelweg ver terugloopt wat invoegen zeer lastig maakt daarna..

de groene auto ligt dusdanig ver achter en kan logischer wijs niet meer op volle snelheid liggen, omdat de uitvoegstrook te kort is..

meest logische voor de verkeersveiligheid is daarom dat groen het gas loslaat, blauw rustig invoegt, terwijl groen erachter uitvoegt...

situatie zoals geschetst hoort geen centje pijn op te leveren.

De groene auto heeft daarbij ook al enige tijd zicht op de blauwe auto en kan zien hoe vlot deze de bocht doorgaat en de baan op... als er dus sprake is van kiele kiele bij deze manouvre.. dan heeft groen het beste zicht gehad, als de situatie dan toch bijna verkeerd loopt.. blauw zat al op de weefbaan voordat groen hem inhaalde, groen had al een tijdje zicht.. groen zit in mijn ogen dan dus fout.

groen heeft in mijn ogen geen voorrang omdat blauw aan het optrekken is en reeds ruim voor de groene auto zit + het einde van de invoegstrook nabij is..

groen kan geen voorrang hebben noch nemen, omdat hij dan vol gas door moet rijden, tot meer dan de helft van de invoegstrook (immers blauw staat ook niet stil), dan vervolgens bijna blauwe moet hoeken, zodat blauw ook nog ruimte zal overhouden om in te voegen.. En dan vervolgens pal op z'n rem om de bocht nog te halen..

als groen al voorrang zou hebben (in mijn ogen niet.. dat zou alleen gelden als de invoegstrook lang was, blauw nog zeer langzaam zou rijden en hij er al dichter op zat), dan brengt hij de blauwe auto in gevaar door de voorrang te nemen.. Verkeer in gevaar brengen is fouter dan geen voorrang krijgen. de achterste auto heeft het beste overzicht op de situatie en zou beter moeten weten

Dit is dus gebeurd wat je schrijft.

Ik was de blauwe auto en zat midden op het weefvak en had meer dan voldoende snelheid om in te voegen op de snelweg, ik had mijn knipperlicht aan naar links.
De groene auto zag ik van een afstand aankomen (plek op tekening, ik dus midden) en ik ging er vanuit dat ze rustig achter me zou uitvoegen. Gas los, rustig naar rechts en afremmen voor de bocht die komen gaat.
Tot mijn verbazing ging ze dus een poging doen, om voor mij langs terwijl ik de snelweg op wilde draaien uit te voegen op het klaverblad.
Wij zijn dus op het allerlaatste moment gekruisd aan het einde van het vlak, wat dus betekende dat ik vol in de rem moest, omdat mevrouw vol op de rem ging om de bocht nog te halen.

Verder was het totaal niet druk, wij waren de enigste auto`s.

Mijn mening was en is, dat het geven en nemen is op een weefvlak en deze keer ging dat niet op.
Als ik groen ben, kijk ik goed naar de auto`s die door de bocht komen en waar ik hem tussen prik.

Maar zo te lezen, zijn de meningen wel verschillend, maar nijgt naar dat ik fout zat?

Groene auto heeft voorrang, jij niet. Sociaal gezien was het hoffelijk geweest dat ze jou voorliet, nogmaals als de afmetingen echt zo zijn als jij beschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:27

Als jij dat dan ziet, waarom laat je je gas dan niet eerder los?
Als zij er dan perse voor wil, nou dan doet ze dat lekker. Zij geeft gas, jij laat los, jij duikt achter haar de snelweg op en zij voegt uit.
Zeker als er verder niemand was, waarom ben je dan alsnog zelf ook doorgegaan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-16 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:27

elenaMM77 schreef:
om voorrang te nemen zal hij eerst moeten inhalen.. hoe moet hij dat doen liele?
als hij er ook nog af wil.

je haalt voorrang krijgen door de war met mogen inhalen. Obv deze tekening zou ik zeggen, blauw zorgt dat hij zodanig versnelt dat hij zonder hinderen voor groen kan invoegen.

Citaat:
als iedere auto die eraf wil voorang heeft op iedere auto die erop wil, kan volgens jouw standpunt dus niet geritst worden in de spits lielle..

dat is niet mijn standpunt, dat is de wet.

Citaat:
want dan zal de blauwe auto op de rem moeten aan het begin en de hele spits moeten afwachten, want er wil dan iedere paar seconden wel iemand af die achterop komt.

nee, blauw zorgt dat hij zijn snelheid zodanig heeft aangepast dat hij zonder hinderen kan invoegen.

Citaat:
dat 'degene die eraf moet heeft voorrang', geld in een situatie waarin men in elkaars vaarwater zit.. dus wanneer ze gelijktijdig ongeveer het begin van de weefstrook bereiken.. groen rijd dan gewoon met zijn snelheid blauw voorbij, die dan nauwelijks hoeft te remmen en achter groen zelfs nog iets op kan trekken terwijl groen het gas loslaat, blauw kan dan zonder issues de hoofdbaan op..
in dit geval met deze afstand is dat gewoon niet het geval.. groen is nu achteropkomend verkeer dat eraf moet.

Nee, je hebt als uitvoegend verkeer voorrang, punt. Maar, vaak is het handig om het zo op te lossen, dat is slim autorijden. Maar de regels zijn zwartwit.

@Pieter, formeel zit je fout (zie bv ook de anwb link van Tralala.

Maar, ik vind wel dat groen het niet handig heeft gedaan, en vanuit redelijk- en billijkheid ligt iig moreel gezien wat mij betreft een deel van de schuld bij groen. Ben je zelf van het gas gegaan toen bleek dat ze ging inhalen? Je schrijft nl dat je had - begrijpelijk - aangenomen dat ze zou afremmen ipv optrekken.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:28

Pieter25 schreef:
elenaMM77 schreef:
weven houdt in, zeer zeker als er een in wil en de ander eruit..
dat je rekening houdt met elkaar + ruimte geeft om manouvres uit te voeren..

als de groene auto de blauwe nog moet inhalen voor het uitvoegen, dan moet de blauwe auto bijna plat op de rem om de groene nog ruimte te geven, waardoor het snelheidsverschil ten opzichte van de snelweg ver terugloopt wat invoegen zeer lastig maakt daarna..

de groene auto ligt dusdanig ver achter en kan logischer wijs niet meer op volle snelheid liggen, omdat de uitvoegstrook te kort is..

meest logische voor de verkeersveiligheid is daarom dat groen het gas loslaat, blauw rustig invoegt, terwijl groen erachter uitvoegt...

situatie zoals geschetst hoort geen centje pijn op te leveren.

De groene auto heeft daarbij ook al enige tijd zicht op de blauwe auto en kan zien hoe vlot deze de bocht doorgaat en de baan op... als er dus sprake is van kiele kiele bij deze manouvre.. dan heeft groen het beste zicht gehad, als de situatie dan toch bijna verkeerd loopt.. blauw zat al op de weefbaan voordat groen hem inhaalde, groen had al een tijdje zicht.. groen zit in mijn ogen dan dus fout.

groen heeft in mijn ogen geen voorrang omdat blauw aan het optrekken is en reeds ruim voor de groene auto zit + het einde van de invoegstrook nabij is..

groen kan geen voorrang hebben noch nemen, omdat hij dan vol gas door moet rijden, tot meer dan de helft van de invoegstrook (immers blauw staat ook niet stil), dan vervolgens bijna blauwe moet hoeken, zodat blauw ook nog ruimte zal overhouden om in te voegen.. En dan vervolgens pal op z'n rem om de bocht nog te halen..

als groen al voorrang zou hebben (in mijn ogen niet.. dat zou alleen gelden als de invoegstrook lang was, blauw nog zeer langzaam zou rijden en hij er al dichter op zat), dan brengt hij de blauwe auto in gevaar door de voorrang te nemen.. Verkeer in gevaar brengen is fouter dan geen voorrang krijgen. de achterste auto heeft het beste overzicht op de situatie en zou beter moeten weten

Dit is dus gebeurd wat je schrijft.

Ik was de blauwe auto en zat midden op het weefvak en had meer dan voldoende snelheid om in te voegen op de snelweg, ik had mijn knipperlicht aan naar links.
De groene auto zag ik van een afstand aankomen (plek op tekening, ik dus midden) en ik ging er vanuit dat ze rustig achter me zou uitvoegen. Gas los, rustig naar rechts en afremmen voor de bocht die komen gaat.
Tot mijn verbazing ging ze dus een poging doen, om voor mij langs terwijl ik de snelweg op wilde draaien uit te voegen op het klaverblad.
Wij zijn dus op het allerlaatste moment gekruisd aan het einde van het vlak, wat dus betekende dat ik vol in de rem moest, omdat mevrouw vol op de rem ging om de bocht nog te halen.

Verder was het totaal niet druk, wij waren de enigste auto`s.

Mijn mening was en is, dat het geven en nemen is op een weefvlak en deze keer ging dat niet op.
Als ik groen ben, kijk ik goed naar de auto`s die door de bocht komen en waar ik hem tussen prik.

Maar zo te lezen, zijn de meningen wel verschillend..

Ik sluit me bij jou aan hoor TS. Ik weet niet of hier regels voor zijn, maar het lijkt mij dat degene die gaat invoegen op de snelweg (blauw), VOOR degene gaat die gaat uitvoegen van de snelweg (groen)..... in dit geval zou ik dus hetzelfde hebben gedacht als jij. Blauw geeft gas bij, groen neemt gas af.

Queelens

Re: Weefvlak snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:31

Als hij zijn gas los moest laten en semi af moest remmen voor die vrouw die in de verte aankwam en vervolgens met 50km/h invoegen op een snelweg? Geen goed plan :')

Ik had het, hetzelfde gedaan als TS. Beter voor de doorstroming van het verkeer als ik de situatie zo lees en dat is wat ze tegenwoordig zo graag willen bij het cbr (icm met veilig rijden en zuinig rijden natuurlijk).

Helaas denken sommigen er anders over en denken ze soms iets te zwart wit :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:32

ilonamandjes schreef:
Ik sluit me bij jou aan hoor TS. Ik weet niet of hier regels voor zijn, maar het lijkt mij dat degene die gaat invoegen op de snelweg (blauw), VOOR degene gaat die gaat uitvoegen van de snelweg (groen)..... in dit geval zou ik dus hetzelfde hebben gedacht als jij. Blauw geeft gas bij, groen neemt gas af.

zoals je in het topic kunt lezen, zijn die er dus.

Queelens, voor het geval je mij bedoelt, ik probeer iig de wettelijke regels duidelijk te maken (al voelt dat als een mission impossible), los van wat verstandig en handig autorijden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:34

ik ben meer van het anticiperen.... als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat en dan loopt het soms net even anders dan het volgens de regels zou moeten, maar dan is het wel veiliger.
Ik vind er een wedstrijdje van maken en het laten doorlopen tot op het laatste moment gevaarlijk. Zeker als er zoals TS aangeeft verder weinig tot geen verkeer was.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:36

Lielle schreef:
ilonamandjes schreef:

Queelens, voor het geval je mij bedoelt, ik probeer iig de wettelijke regels duidelijk te maken (al voelt dat als een mission impossible), los van wat verstandig en handig autorijden is.

Ik denk dat het goed is om je bron er even bij te vermelden Lielle, want volgens mij voorziet de wegenverkeerswet hier niet in, omdat beide voertuigen een bijzondere manoeuvre uitvoeren. Ik ben dus erg benieuwd op welke wetgeving/regelgeving je je uitspraken baseert.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 16:37

Anoniem schreef:
Als jij dat dan ziet, waarom laat je je gas dan niet eerder los?
Als zij er dan perse voor wil, nou dan doet ze dat lekker. Zij geeft gas, jij laat los, jij duikt achter haar de snelweg op en zij voegt uit.
Zeker als er verder niemand was, waarom ben je dan alsnog zelf ook doorgegaan?

Anoniem schreef:
ik ben meer van het anticiperen.... als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat en dan loopt het soms net even anders dan het volgens de regels zou moeten, maar dan is het wel veiliger.
Ik vind er een wedstrijdje van maken en het laten doorlopen tot op het laatste moment gevaarlijk. Zeker als er zoals TS aangeeft verder weinig tot geen verkeer was.

Omdat ik ruim snelheid had en het weefvak waar we overpraten is kort, dus alles ging ook snel. Toen ik doorhad wat er ging gebeuren (mevrouw langs ze me zat, heb ik vol geremd en gas los gelaten). op dat moment zaten we al bijna op het einde van het vlak. Mevrouw wilde koste wat kost de bocht halen. Terwijl achter me alle ruimte was, al met al een aparte situatie.

Er was zeker geen sprake van een wedstrijdje en ik ben ook van het anticiperen, ik had gas los gelaten en alle ruimte gepakt achter de 'blauwe'
Laatst bijgewerkt door Pieter25 op 13-09-16 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:38

FlyAway schreef:
Ik denk dat het goed is om je bron er even bij te vermelden Lielle, want volgens mij voorziet de wegenverkeerswet hier niet in, omdat beide voertuigen een bijzondere manoeuvre uitvoeren. Ik ben dus erg benieuwd op welke wetgeving/regelgeving je je uitspraken baseert.

voor nu even op de anwb link ( http://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen ) maar ik wil de wettekst er wel bijzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:39

ohhh.....dan heb je weinig tijd om een plan B in te zetten dus? Ja, dan is het even schrikken....

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 16:39

FlyAway schreef:
Lielle schreef:

Citaat:
omdat beide voertuigen een bijzondere manoeuvre uitvoeren.
Daarom ben ik ook erg benieuwd, wie nu goed/fout zit.
Laatst bijgewerkt door Pieter25 op 13-09-16 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:40

Met rijles heb ik altijd geleerd om andere auto's ruimte te geven die willen invoegen, en zelfs al heeft de groene auto wettelijk gezien voorrang, een goede bestuurder maakt dan plek voor degene die invoegt door naar de linkerbaan te gaan of in dit geval af te remmen tot de snelheid van degene op de rechterbaan zodat je beide kan in/uitvoegen. Dus hoewel de groene auto hier wettelijk gezien voorrang had vind ik toch dat zij degene was die fout zit. Bij een rijexamen zak je daar gewoon op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:41

http://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen schreef:
Misverstand 1: ‘Ik heb voorrang!’

Nee! Invoegen is een bijzondere verrichting. Dat betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Toch vinden we het heel normaal dat auto’s even inhouden of een strook opschuiven om ruimte te maken voor de invoeger. Dit is een gunst, geen plicht! Is de invoegstrook ook een uitvoegstrook (een ‘weefvak’), dan moet de invoegende auto (1) de uitrijdende auto (2) voor laten gaan.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:47

Lielle schreef:
http://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen schreef:
Misverstand 1: ‘Ik heb voorrang!’

Nee! Invoegen is een bijzondere verrichting. Dat betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Toch vinden we het heel normaal dat auto’s even inhouden of een strook opschuiven om ruimte te maken voor de invoeger. Dit is een gunst, geen plicht! Is de invoegstrook ook een uitvoegstrook (een ‘weefvak’), dan moet de invoegende auto (1) de uitrijdende auto (2) voor laten gaan.

De ANWB is niet de wetgever. Het RVV voorziet niet in specifieke regelgeving voor de situatie waarbij 2 auto`s een bijzondere manoeuvre uitvoeren. Zie Artikel 54.

RVV Artikel 54 schreef:
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:51

Hier bij Utrecht langs de A12 zijn er drie tot vier van die weefvakken vlak na elkaar én elke dag gaat het daar mis en ontstaat er totale verkeerschaos. De bestuurder die geen bijzondere manouvre doet (dus of op de hoofdrijbaan of op de in-uitvoegstrook rijdt heeft ten aller tijden voorrang. Ofwel in het voorbeeld moet de groene auto de blauwe voor laten gaan als de blauwe niet in wil voegen. Of andersom, als de groene niet uit wil voegen moet de blauwe de groene voor laten gaan. Althans toen ik mijn theorie en praktijk deed was dit zo.

Hier gebeurt dat echter nooit waardoor er enorme files ontstaan op de snelweg met heel veel onnodig en hard remmen :x

Van mij mogen de weefvakken gewoon afgeschaft worden :=

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:58

dat de anwb niet wetgevend is ben ik me van bewust ;) maar wel interessant artikel in RVV, en dus is het minder zwartwit dan de ANWB stelt.

Ik heb nog wat doorgezocht, vind geen keiharde uitspraken waarop de anwb dit baseert, anders dan dat er sprake is dat de autosnelweg een voorrangsweg is, waar in dit geval groen rijdt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:01

Lielle schreef:
dat de anwb niet wetgevend is ben ik me van bewust ;) maar wel interessant artikel in RVV, en dus is het minder zwartwit dan de ANWB stelt.

Ik heb nog wat doorgezocht, vind geen keiharde uitspraken waarop de anwb dit baseert, anders dan dat er sprake is dat de autosnelweg een voorrangsweg is, waar in dit geval groen rijdt.

Het feit dat groen op de autosnelweg rijdt is in principe niet relevant, omdat hij een bijzondere manoeuvre uitvoert, net als blauw. Dat maakt volgens het RVV artikel 54 dat beide partijen gelijkwaardig zijn.

Ik ben ook benieuwd waar de ANWB de uitspraak op baseert.

Lielle

Re: Weefvlak snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:05

Op dat moment nog niet, groen rijdt op de voorrangsweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:08

(De rest niet gelezen)

Ik heb altijd geleerd dat invoegen een bijzondere manoeuvre is en dat je dan geen voorrang hebt...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:09

Lielle schreef:
Op dat moment nog niet, groen rijdt op de voorrangsweg.

Nee, groen voert een bijzondere manouevre uit. Onderdeel van die bijzondere manouevre is het gebruik van de richtingaanwijzer, zie RVV Artikel 55

RVV Artikel 55 schreef:
Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.

Kortom, richting aangeven is onderdeel van de bijzondere manouevre.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:10

lielle, er is een verschil tussen theorie en praktijk..

al heb je het gelijk aan je kant..
als het gelijk nemen ten koste gaat van de verkeersveiligheid, dan zit je altijd fout..

als groen dus blauw gaat hoeken om zijn voorrang te nemen, dan brengt hij blauw in gevaar..

blauw had indien echt een probleem zou ontstaan waarbij hij er niet tussen zou kunnen.. door kunnen schieten naar de vluchtstrook en brengt groen dus niet in gevaar met zijn eventueel verkeerde inschatting.

groen had dus zijn gelijk moeten laten varen en z'n middelvinger kunnen opsteken.. maar door blauw in gevaar te brengen zit hij gewoon fout..

al zou hij aan het begin van de invoegstrook 100x voorrang gehad hebben.. toen hij merkte dat blauw (in zijn ogen) de situatie verkeerd inschatte en doorging met optrekken, mocht hij zijn voorrang niet meer nemen, want dan breng je je medeweggebruiker onnodig in gevaar.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:12

Mss offtopic maar toevallig de bocht vanaf de a67 naar venray/horst? :P

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:12

elenaMM77 schreef:
groen had dus zijn gelijk moeten laten varen en z'n middelvinger kunnen opsteken.. maar door blauw in gevaar te brengen zit hij gewoon fout.. .

Alleen groen had uberhaupt al geen gelijk om mee te beginnen. Groen voert een bijzondere manoeuvre uit, net als blauw, waardoor partijen gelijk zijn aan elkaar. Zie RVV artikel 54 en 55 die ik hierboven geplaatst hebb.