Wat is een reele vergoeding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:06

Ik vind het erg onbeschoft van de buurman om je zo voor het blok te zetten om even tussen neus en lippen door te melden: 'ohja,de kraan komt maandag (dus je kunt nu eigenlijk al niet meer weigeren.)'
En al helemaal als er nog geen vergoeding is afgesproken,had je überhaupt al wel een akkoord gegeven?

Ik zou dit met je buurman bespreken,want je zult nog maanden met elkaar door 1 deur/oprit moeten.

De meesten hier denken best makkelijk,maar ik zou persoonlijk niet op zoiets zitten te wachten.
Om een voorbeeld te noemen, bij mij thuis (appartementencomplex van 8 hoog) wordt al 10 weken gewerkt aan het schilderwerk aan de buitenkant.
Ik heb al tien weken last van lawaaiige hoogwerkers (vanaf 07:00 uur), bandschuurmachines, harde radio's en naar elkaar schreeuwende schilders. De eerste weken haalde ik mijn schouders op,maar na 10 weken begin ik me echt te ergeren... Ik zal blij zijn wanneer ze klaar zijn :o (en nee, ik ben geen zuur persoon :D ik heb ze altijd netjes koffie gegeven en een praatje gemaakt )

Maanden naast een bouwterrein wonen is al geen pretje, dus aan giga kraan op je oprit (en het daarbij behorende lawaai/ verzakkingen/ olievlekken/ ruimtegebrek)... daar zou voor mij toch meer tegenover staan dan een kratje bier.
Als hij een aantal stoplichten had moeten huren was hij ook een duit geld kwijt geweest,vergunningen en wellicht ook iets met verzekeringen en aansprakelijkheid voor als er een ongeluk ontstaat.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 10:15

Mooblie schreef:
Iets van een contract opstellen lijkt me inderdaad een goede! Mocht er iets van schade ontstaan dan heb je hier van te voren al samen met je buurman over nagedacht/gesproken.
Een prijs noemen vind ik lastig, dit ligt heel erg aan de ongeving waar je woont en het ongemak. Waar ik woon kost de parkeervergunning ongeveer 80 euro per jaar maar dan kun je "gratis" parkeren en heb je nog niet het gemak van een eigen parkeerplek.

Ik woon in het centrum van een dorp. Er is bij ons geen sprake van betaald parkeren.

MirandaDvG

Re: Wat is een reele vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:23

Eerlijk? ik zou dit niet hebben toegestaan als ik jou was.
Een bouwkraan kan veel schade toebrengen, niet alleen aan je oprit maar ook aan de gebouwen die er omheen staan. En het gaat waarschijnlijk maanden duren? Dat weet je dus nieteens?

Nu de kraan er al staat kan je ook geen geode foto's meer maken van hoe de oprit eruit zag voordat hij er stond, dus heb jij straks nog wel een zaak als er schade is?

Ook zou ik niet al te makkelijk zijn met de vergoeding, als dit een schijntje is zal de buurman er ook geen haast achter zetten om de kraan weer weg te krijgen. Misschien duurt de bouw wel een jaar?!

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 10:32

MirandaDvG schreef:
Eerlijk? ik zou dit niet hebben toegestaan als ik jou was.
Een bouwkraan kan veel schade toebrengen, niet alleen aan je oprit maar ook aan de gebouwen die er omheen staan. En het gaat waarschijnlijk maanden duren? Dat weet je dus nieteens?

Nu de kraan er al staat kan je ook geen geode foto's meer maken van hoe de oprit eruit zag voordat hij er stond, dus heb jij straks nog wel een zaak als er schade is?

Ook zou ik niet al te makkelijk zijn met de vergoeding, als dit een schijntje is zal de buurman er ook geen haast achter zetten om de kraan weer weg te krijgen. Misschien duurt de bouw wel een jaar?!

Als wij niet tot een akkoord kunnen komen (wat ik niet verwacht) dan kan hij zijn kraan afbreken en zal hij een vergunning moeten aanvragen bij de gemeente. Dan ligt zijn bouw stil!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:44

Maar TS in de OP zeg je dat het maanden terug al gevraagd is of het mocht. Wat is daar toen uitgekomen?

Want zoals ik het lees denkt de aannemer dat jullie akkoord zijn en dachten jullie dat hij eerst nog met een voorstel zou komen waarop je ja of nee kon zeggen.

Als je het niet eens was waarom dan nu stribbelen en niet gelijk aan de telefoon gaan hangen als je zo'n appje krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:02

Ik zou inderdaad ook een bedrag per dag/ week afspreken (eerst eens uitzoeken bij de gemeente wat ze met de andere optie kwijt zouden zijn?), en door hen je andere oprit laten aanleggen (het zijn bouwvakkers tenslotte) zodat je die in gebruik kan nemen zolang de kraan er staat. Helemaal met de winter voor de deur is het wel handig als je gewoon je auto's dichtbij kwijt kan ook met boodschappen e.d..
Ook op papier vast laten leggen dat jou oprit weer in oorspronkelijke (nette/ gelijke) staat wordt teruggebracht, evenals eventuele andere schade die je geleden hebt.

Dat de bouw stil komt te liggen is niet jou probleem he ;)
Dan had hij zn zaken maar beter op orde moeten hebben.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 11:50

MarliesV schreef:
Maar TS in de OP zeg je dat het maanden terug al gevraagd is of het mocht. Wat is daar toen uitgekomen?

Want zoals ik het lees denkt de aannemer dat jullie akkoord zijn en dachten jullie dat hij eerst nog met een voorstel zou komen waarop je ja of nee kon zeggen.

Als je het niet eens was waarom dan nu stribbelen en niet gelijk aan de telefoon gaan hangen als je zo'n appje krijgt?

We hebben toen gezegd, da regelen we wel! Komt wel goed. Maar ik had verwacht dat hij van te voren even zou langs komen het door te spreken.
Dat komt hij nu deze week doen... Ik hoef daar niet de hoofdprijs voor, maar ik heb er nu alleen last van. En als hij bij wijze met een bak bier zou afkomen, dan heb ik er dat niet voor over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:00

Even op voorhand afspreken was idd wel handig geweest maar het is nu eenmaal zo. Buiten dat ik hier ook nooit toestemming voor gegeven zou hebben (want die kraan is eveneens een zware belasting voor jouw oprit en ondergrond en mogelijke nutsleidingen die daar onder lopen. )
Ik zou uit zoeken wat hij zou moeten betalen aan stoplichten enz en je vergoeding daarop baseren.
Houd er ook rekening mee dat eventuele vertragingen kunnen voorkomen dus zet geen vast tijdsbestek in "de te betalen vergoeding" maar "zolang de kraan hier staat".
Appartementen zijn voor zover ik weet, zelden tot nooit af op de initieel geplande oplever datum. :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:03

Ah zo, precies wat ik schreef dus, hij dacht prima en jullie dachten er komt eerst een voorstel.

Goed dat je deze week om tafel gaat. Even afwachten wat zijn voorstel is. Waarschijnlijk heeft hij dit eerder bij de hakken gehad. Een aannemer die een appartementen complex bouwt komt vast niet met een kratje bier aan zetten als vergoeding, dat is meer voor de particulier en buur in wording zeg maar, niet voor dit soort projecten.

Je mag best voor jezelf een reeel bedrag stellen, bijvoorbeeld 50 euro per maand oid, voor de overlast.

En daarnaast zou ik dus vast laten leggen wat nu de staat van de oprit is (met foto's) en dat die ook zo weer wordt opgeleverd max 2 weken na het verwijderen van de kraan.
Verbind daar wel een termijn aan want anders is het erg makkelijk om weken lang geen actie te ondernemen nadat de kraan al weg is. Als je flinke geulen hebt ben je daar niet blij mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:13

Ik had geen toestemming gegeven.
Misschien wel als het voor enkele dagen was (max een week).

Maar niet als ik maanden last heb van een flinke sta in de weg en ook nog de kans hebben dat je oprit gaat verzakken.
Daarnaast heb je ook redelijk wat kans op geluidsoverlast.

@Marlies
50E per maand is veel te weinig.
Als hij de kraan op de weg had moeten parkeren incl stoplichten en vergunning; betaald hij dat al minimaal per dag (en waarschijnlijk wel het 4voudige).

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:18

Even een 'waarschuwing' want hier hadden we ooit een soortgelijk iets:

Het enige wat je zeker vast moet leggen is garantie dat, als je oprit beschadigd of verzakt door het gewicht van de kraan e.d., dit meteen opgelost wordt.

Ik hoop dat je foto's hebt van de 'voor' situatie van je oprit.

Het kan een heel lang getouwtrek worden als straks de kraan weg is, en jij deuken in de oprit hebt of andere dingen wat veroorzaakt werd door de kraan (en je oprit gaat schade krijgen door de tonnen die zo'n kraan weegt en het rijden eroverheen van dat ding), dat dit verholpen wordt. Bewijs maar eens dat dat nieuwe schade is.

Zet dat dus op papier.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:36

50E per maand?

Belachelijk! ik zou minimaal 500E-1000E per maand willen, gezien de overlast voor jullie, en het voordeel voor hem.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:14

Shanna schreef:
Ik zou inderdaad ook een bedrag per dag/ week afspreken (eerst eens uitzoeken bij de gemeente wat ze met de andere optie kwijt zouden zijn?), en door hen je andere oprit laten aanleggen (het zijn bouwvakkers tenslotte) zodat je die in gebruik kan nemen zolang de kraan er staat. Helemaal met de winter voor de deur is het wel handig als je gewoon je auto's dichtbij kwijt kan ook met boodschappen e.d..
Ook op papier vast laten leggen dat jou oprit weer in oorspronkelijke (nette/ gelijke) staat wordt teruggebracht, evenals eventuele andere schade die je geleden hebt.

Dat de bouw stil komt te liggen is niet jou probleem he ;)
Dan had hij zn zaken maar beter op orde moeten hebben.

Goeie post! Inderdaad bedrag per dag/week, andere oprit aan laten leggen door hem én terug in oorspronkelijke staat van de oprit (binnen twee weken nadat de kraan weg is, op straffe van zeg 5 euro per dag dat het langer duurt)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:20

Loopt er geen riolering onder je oprit door of een andere afvoer?
Anders heb je ook nog kans dat deze door het gewicht van de kraan voor problemen gaat zorgen.

In onze woonwijk was een rioolleiding gescheurd doordat zij een kraan in de voortuin hadden staan die het dakkapel kwam plaatsen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:42

Brainless schreef:
Loopt er geen riolering onder je oprit door of een andere afvoer?
Anders heb je ook nog kans dat deze door het gewicht van de kraan voor problemen gaat zorgen.

In onze woonwijk was een rioolleiding gescheurd doordat zij een kraan in de voortuin hadden staan die het dakkapel kwam plaatsen.

Ik zou daar idd meer mee inzitten dan de vergoeding.Laat vooral vastleggen dat je de oprit in goede staat terug krijgt.Wat voor vergoedingen er voor worden gegeven heb ik geen idee.Zal vanavond eens polsen bij mijn man die werkt in Belgie in de bouw.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:28

Hoe staat het er inmiddels voormet de kraan voor de deur?

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 12:03

Hij staat er nog steeds :). Paar gesprekken gehad met de ''buurman''.
Wij vinden 50 euro per week een net bedrag, hij vind dat te veel.
Hij wil 5 euro per dag betalen.
Beetje raar want bij de gemeente betaald hij 3 euro per vierkante meter per dag.
Als de kraam op gemeente grond komt te staan heeft hij 10 vierkante meter nodig. Dus 10x3=30 euro per dag. 30x7=210 euro per week.
Dan vind ik 50 euro per week een net bedrag? Niet?
Hij komt deze week nog een langs als mijn man ook thuis is.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:07

Vind 50 euro nog goedkoop, zat zelf meer aan 100 PW te denken.. ook vast laten leggen dat bedrag zonder evt schadevergoeding etc is, mocht er iets van jou kapot gaan..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:14

Maar die kraan staat er al dus wat ga je nu doen als hij niet wil betalen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:24

Brainless schreef:
Ik had geen toestemming gegeven.
Misschien wel als het voor enkele dagen was (max een week).

Maar niet als ik maanden last heb van een flinke sta in de weg en ook nog de kans hebben dat je oprit gaat verzakken.
Daarnaast heb je ook redelijk wat kans op geluidsoverlast.

@Marlies
50E per maand is veel te weinig.
Als hij de kraan op de weg had moeten parkeren incl stoplichten en vergunning; betaald hij dat al minimaal per dag (en waarschijnlijk wel het 4voudige).

Dit idd. Een paar dagen had ik nog over na willen denken, mits ik de garantie kreeg (zwart op wit dus; niet mondeling) dat sowieso eventuele schade volledig wordt vergoed, danwel hersteld.

Maar maanden? Hell no. Idd zoals brainless al zegt; de geluidsoverlast alleen al van dat ding. En schade rijden gebeurt 9 van de 10 keer ook wel, gewoon omdat het om loeizwaar materiaal gaat; is geen smart wat voor 2 maanden op je oprit geparkeerd wordt.
Met 50 euro per maand zou ik idd dan ook zeker niet akkoord gaan. En laat op papier zetten dat alle schade volledig wordt vergoed (dus ook schade aan eventuele buizen wat onder je oprit doorloopt). Dat komt dus dan bovenop de vergoeding. Laat dit echt goed op papier vast leggen, mocht je het toch verder zo door laten gaan.

Dit is toch ook niet meer je buurman uit de brand helpen, maar een bouwbedrijf lekker goedkoop zn kraan neer te laten zetten.

edit; zie nu dat ts zelf 50 per week heeft voorgesteld maar dat dat geweigert is. Vind 50 per week nog weinig, helemaal als je bedenkt wat hij bij de gemeente kwijt is. Zit ik eerder te denken aan 90 tot 100 euro per week + eventuele schade.
ts hebben jullie het daar ook nog over gehad, want ik lees alleen maar over een vergoeding; vergeet niet alsjeblieft voor je eigen bestwil, afspraken ye maken over de schade, want ga er maar van uit dat je sowieso wat schade oploopt aan je oprit. Dat is vrijwel onvermijdelijk namelijk met zo'n ding.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 30-09-16 12:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:26

Jamaar dat ding staat er al, wat als hij nu niet wil tekenen?
Kan TS dan nog wat eigenlijk?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:28

In principe wel lijkt me...al zul je het hard moeten spelen mocht meneer nu weigeren het ding weg te halen.
Concrete afspraken waren er immers nog helemaal niet gemaakt.

Maar het maakt het nu wel een stuk lastiger om van die kraan af te komen, daar ben ik het zeker met je eens

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:28

Ayasha schreef:
Maar die kraan staat er al dus wat ga je nu doen als hij niet wil betalen?

Ik had toch gehoopt voor TS dat er al een oplossing was. Ding staat er nu al 2 weken gratis ;(

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:17

Als TS blij is met 50 euro per week is dat toch prima. Het is ook elkaar een beetje tegemoet komen en elkaar helpen. Als dat zo kan in goed overleg is dat toch pri a.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:23

Thats_Me schreef:
Als TS blij is met 50 euro per week is dat toch prima. Het is ook elkaar een beetje tegemoet komen en elkaar helpen. Als dat zo kan in goed overleg is dat toch pri a.

Maar die man wil dus minder dan dat betalen en van goed overleg is nou ook niet echt sprake geloof ik.