Het behandelen van klant en personeel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:30

zonnebloem18 schreef:
Ik maak vakantiewoningen schoon en wat ik daar toch tegen kom, bah. Van hele vieze toiletten tot kots in de lakens, gebruikte condooms op het nachtkastje, vuilnis niet weggegooid of rondgestrooid met chips/snoep.
In de pauze mopperen we graag over welke vieze dingen we nou weer tegen zijn gekomen en we maken er grappen over, je moet ook wel anders wordt het allemaal te negatief.

Pff respect hoor. Wij ruimen eigenlijk altijd het huisje zelf op. Ik zou me echt schamen als ik het huisje zo vies achterlaat. En we legen vaak nog wat geld neer voor ze.

Maar ik heb zelf lang in de zorg gewerkt. In een verzorgingshuis. Hier bracht ik dan de koffie en thee langs,maakte ik avond eten voor ze, was ik gastvrouw etc. Heel leuk werk en ja, soms deden de bewoners echt heel onaardig tegen mij. Maar ik zou nooit onaardig of kattig terugdoen hoor! Onaardige mensen horen bij het beroep (al kon ik het ook veel beter verdragen omdat deze mensen vaak wat in de war waren of beginnend dement, etc.).
In de horeca heb ik ook even gewerkt (zal een maand of 8 zijn geweest á 17 uur per week) en daar heb ik eigenlijk nooit vervelende of asociale mensen meegemaakt.

Ik heb dezezomer een vakantiebaan gehad waarbij ik bij mensen thuis ging schoonmaken eventueel boodschappen deed, ging wassen en strijken etc. Ook daar heb ik vrijwel geen onaardige mensen meegemaakt en is dat wel zo dan hoorde vaak dat dat kwam door persoonlijke omstandigheden en kan ik er prima begrip voor hebben. Merkte ze dat eenmaal dan waren zo opeens juistheid aardig tegen mij. Een keer een ietsje onaardig iemand gehad. Die heb ik op een nette toch duidelijke manier laten weten dat ik daar niet van gediend ben. De volgende keer dat ik daar was, deed hij wel vriendelijk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:37

Ik vind de wijze waarop je bediening en personeel behandelt een hele mooie indicatie van wie jij bent als persoon. Dus behandel ik ze zoals ik zelf behandeld zou willen worden. Ik ruim op als ik of mijn kind rommel maakt, ik ben vriendelijk en beleeft. Lijkt me niet meer dan normaal.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:03

annaburg schreef:
Ik werk bij de kruidvat, zowel achter de kassa als in de winkel vullen e.d. Waar ik me van alles nog het meest aan stoor, is dat klanten zo ontzettend slordig met producten omgaan. Producten in dichtgeplakt doosjes, soms zelfs met plastic er omheen die dan gewoon open worden gescheurd, soms zelfs zo onvoorzichtig dat het product niet meer verkoopbaar is. En dan zelf natuurlijk een andere verpakking pakken.
Hetzelfde met producten terugzetten, prima als je toch een andere deo wilt, maar zet hem dan wel even in het goede vak terug, in plaats van in een leeg vak ernaast.

Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die het wel netjes even komen melden als ze bijvoorbeeld een dop van een product zijn kwijtgeraakt, wordt altijd erg gewaardeerd +:)+

Misschien ben ik wel de enige, maar bij de makeup lukt me dat serieus niet :'). Dan zit er zo'n stom veertje achter het vak met mascara of wat dan ook die zoveel druk uitoefent dat ik het product er met geen mogelijkheid meer terug in krijg. Het spijt me :=

AmyII

Re: Het behandelen van klant en personeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:14

Te herkenbaar onbarefeet :') daar heb ik ook wel eens moeite mee.

Ik vind mensen die bellend aan de kassa staan te asociaal. Ik ben ook van mening dat zo iemand niet geholpen hoeft te worden. Voor hem 1000 anderen, next!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:19

AmyII schreef:

Ik vind mensen die bellend aan de kassa staan te asociaal. Ik ben ook van mening dat zo iemand niet geholpen hoeft te worden. Voor hem 1000 anderen, next!

Vind ik ook, maar ik vind het ook weer asociaal om er iets van te zeggen :o

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:20

Als ik sta te bellen en het is een belangrijk iets dan groet ik de caissière, sein ff dat het belangrijk is en bij het afrekenen zeg ik de beller even een momentje te hebben en reken ik rustig af, na het afrekenen bel ik weer verder terwijl ik intussen alles wat nog niet in de kar teruggekiept is vlot in de kar mik om het verderop rustig in de tassen te doen.
Is het niet belangrijk dan neem ik op, vraag de beller of die 5-10 minuutjes later wil terugbellen of dat ik dan terugbel en hang weer op.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:22

AmyII schreef:

Oh je mag van mij best bellen aan de kassa, zolang je maar het fatsoen hebt even hallo te zeggen, je hoeft geen heel gesprek met de cassiere te voeren, maar mensen die alleen nog maar met handgebaren kunnen communiceren die mankeren volgens mij echt wat :+

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:27

Hier gebeurd het regelmatig dat de caissiere tegen de rug van een beller aan 'goedemiddag!' staat te zeggen. Dat soort mensen mogen van mij net zo hard teruggenegeerd worden.

Ik ben ook wel eens (belangrijk) gebeld in de supermarkt en toen heb ik het gesprek in de winkel afgerond voor ik ging afrekenen.
Was even niet anders ;).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:31

Ik werk als vrijwilliger op de dierenambulance en ook hier maak je zo nu en dan eens wat mee.
Sommige gaan helemaal uit hun plaat als je bv de jonge meeuw, die niks mankeert, niet wil ophalen. Zelfs met uitleg over hoe de jongen grootgebracht worden helpt niks.

Of mensen bellen 10 minuten na de gedane melding al op om te vragen waar je blijft..nee we zijn geen humane ambu , u bent niet de enige en we hebben geen zwaai en geluiden op de auto.

Vriendin van mij werkt bij de Wibra...wat die allemaal maar moet pikken van de baas. Want ja klant is koning en elke euro is er een.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:54

Horeca mens hier ook, daarnaast ook in de schoonmaak gewerkt bij een verpleeghuis. Maar bij beide beroepen merk ik wel dat er weinig mee wordt gedacht. Op het moment dat ik de personeelstoiletten smeriger aantref die dan bij mijn cliënten (psychogeriatrie) dan moet ik wel huilen van binnen. Hoeveel moeite is het om de borstel er doorheen te halen? -O-

Daarbij ben ik er ook inmiddels achter dat voornamelijk de oudere generatie, zowel in de horeca als verpleeg instelling, bijzonder ongeduldig kan zijn. Waarbij ze dat ook in mindere-subtiele-mate kunnen laten zien. Als ik met 25 graden op een feest met het zweet op mijn voorhoofd aan het rennen ben om iedereen van drank te voorzien.. dan wens ik niet een opmerking op te vangen (die duidelijk bedoeld is om te horen) naar een andere gast dat "het personeel hier duidelijk zijn best niet doet en erg langzaam is". Wees dan mans genoeg om er naar mij wat van te zeggen of een klacht in te dienen. Ik doe ook maar mijn best :+ En sorry dat ik niet 100 drankjes tegelijk kan neerzetten :') En nee ik kan ook niet toveren ;( Ik krijg van de oudere generatie vaak veel ongeduld of mopperende opmerkingen die ronduit bot zijn, terwijl andere tafels/mensen wel gewoon tevreden zijn.

Het lijkt mij vanuit alle kanten gewoon fatsoen om goedendag te zeggen, je spullen op te ruimen, fatsoenlijk met anderen (spullen) om te gaan. Maargoed, in praktijk blijkt het toch vaak best moeilijk :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:02

Maar ook merk ik dat klanten gewoon af en toe geen geduld hebben om even te wachten als oma Toos van 93 haar ze centjes uit haar portemonneetje wil zoeken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:10

Tijdens mijn werk accepteer ik veel wat ik privé niet zou doen. Kost me vaak tot 10 tellen, vooral als de klant onredelijk is of tekeer gaat. Ik slik de woorden in die ik het liefst zou willen zeggen. Om de simpele reden dat dit mij de minste tijd en energie kost. Anders wordt het een discussie of worden ze nog onredelijker en duurt de situatie alleen maar langer. Ene oor in, andere oor uit, over een paar minuten ben ik van je af
Ik blijf beleefd, geef uitleg, maar blijf ook duidelijk dat de uitkomst niet meer gaat veranderen. Nu ben ik in situatie dat ik weg kan gaan, dus ik trek zeker mijn grens. Gaan ze dreigen of persoonlijk beledigen, dan geef ik aan dat het voor mij hier stopt en vertrek ik. Dat vertrekken gaat ook niet altijd zonder slag en stoot, maar dat zijn gelukkig uitzonderingen.

En verder vind ik het ook niet meer als normaal om mij overal fatsoenlijk te gedragen. Een vakantiehuisje laat ik ook veegschoon achter, met vuilniszakjes eruit gehaald enz.
Sommige medecollega's missen dit gen helaas ook, we delen de werkauto's en het is vreselijk zo ranzig als deze worden achtergelaten.

Bij tijdsdruk betrap ik mijzelf ook geregeld op ongeduld, zeker geen goede eigenschap en ik vind mijzelf ook echt geen leuk mens als ik inderdaad mokkend sta te zuchten, omdat de pincode vergeten is of mensen te traag reageren naar mijn zin.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:12

Tijdens mijn studie zelf in een winkel achter de kassa gewerkt.
Nog steeds begroet ik winkelmensen vriendelijk.
Help ik mensen weleens met het uitpakken van hun kar.
Kunnen zij inpakken en ben ik sneller aan de beurt.

Maar ook weleens pissig geworden aan de telefoon.
Als ik bel dat mijn scootmobiel die ik dagelijks gebruik stuk is en ik moet meer dan een week wachter op een monteur. Scoot is mijn manier om buiten de hond uit te kunnen laten.
Heb toen gezegd dat meneer vast zelf niet rolstoel of scoot afhankelijk was, anders zou hij wel weten hoe belangrijk het was.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:32

luuntje schreef:
Maar ook weleens pissig geworden aan de telefoon.
Als ik bel dat mijn scootmobiel die ik dagelijks gebruik stuk is en ik moet meer dan een week wachter op een monteur. Scoot is mijn manier om buiten de hond uit te kunnen laten.
Heb toen gezegd dat meneer vast zelf niet rolstoel of scoot afhankelijk was, anders zou hij wel weten hoe belangrijk het was.

Maar bedenk je je dan ook dat er misschien geen eerdere plek is? Het is niet dat de monteur denkt van goh laat ik luuntje eens pesten en haar een week laten wachten. Het zijn vaak problemen die van hogere hand spelen

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:35

Als het druk is heb ik alle redelijke geduld van de wereld. Maar als er 5 man bediening op 25 tafels loopt, dan moet je me niet een half uur laten wachten, dan word ik best onredelijk en breng ik mijn geld wel ergens anders heen.

Ik ben wel eens ergens weggelopen zonder af te rekenen omdat ik na drie keer vragen en dik een half uur wachten nog geen bonnetje onder ogen kreeg, was overigens op een bijna leeg terras. Personeel zat binnen aan een tafel te "vergaderen". Dan heb ik mijn best gedaan, maar als ik niet hoef af te rekenen, dan doe ik dat ook niet.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:48

Jaren in de winkel gestaan. Nu sinds kort aan de telefoon bij een verzekeringsmaatschappij. Vind het heerlijk, hele dag door klantcontact.

Maar asociale mensen zitten er genoeg bij. Ben niet snel van slag en zeker aan telefoon kan ik heel veel hebben, maar uitschelden wordt bij ons niet getolereerd. Je krijgt nog één kans, daarna wordt gesprek beëindigd.

Al vind ik dat juist ook weer leuk aan mijn werk, boze mensen goed te woord staan en helpen. Om zo een gesprek toch positief af te ronden en klant tevreden en rustig/beleefd is.

Erger vind ik als mensen overduidelijk liegen of de schuld leggen bij ons, terwijl ze zelf verantwoordelijk zijn. Dat zijn mensen die je niet kunt helpen door uitleg te geven, aangezien toch niets goed is. Ben echt de beroerdste niet, wil veel voor je navragen en proberen op te lossen. Maar dan moet klant zelf wel eerlijk en redelijk blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:51

AmyII schreef:
Hier gebeurd het regelmatig dat de caissiere tegen de rug van een beller aan 'goedemiddag!' staat te zeggen. Dat soort mensen mogen van mij net zo hard teruggenegeerd worden.

Ik ben ook wel eens (belangrijk) gebeld in de supermarkt en toen heb ik het gesprek in de winkel afgerond voor ik ging afrekenen.
Was even niet anders ;).

Ik vind vooral dat continue appen/facebooken irritant.
Kom pas binnen als je opgehangen hebt en uitgeappt bent... Pff.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:19

danzzz schreef:
Als het druk is heb ik alle redelijke geduld van de wereld. Maar als er 5 man bediening op 25 tafels loopt, dan moet je me niet een half uur laten wachten, dan word ik best onredelijk en breng ik mijn geld wel ergens anders heen.

Ik ben wel eens ergens weggelopen zonder af te rekenen omdat ik na drie keer vragen en dik een half uur wachten nog geen bonnetje onder ogen kreeg, was overigens op een bijna leeg terras. Personeel zat binnen aan een tafel te "vergaderen". Dan heb ik mijn best gedaan, maar als ik niet hoef af te rekenen, dan doe ik dat ook niet.

Dat zou ik dan niet kunnen, weg gaan zonder te betalen. vind ik asociaal, wat is de moeite om dan even naar de kassa te lopen?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:24

AmyJamess schreef:
danzzz schreef:

Dat zou ik dan niet kunnen, weg gaan zonder te betalen. vind ik asociaal, wat is de moeite om dan even naar de kassa te lopen?

Mijn vriend heeft dit recent ook gedaan, in dezelfde situatie. Hij was alleen, wilde verder met zijn fietstour en had al 3 keer om de rekening gevraagd en 3 keer gehoord "komt eraan".
Toen was hij het beu en is gegaan. De volgende dag heeft hij het restaurant gebeld dat hij dit erg storend en vervelend had gevonden. Hij kreeg excuses, ze zouden het bespreken en hij hoefde het bedrag niet over te maken (had hij aangeboden).

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:26

Maar loop dan naar de kassa? Ik kan er gewoon niet bij dat opstaat en wegloopt. Ik zou mijzelf zo rot voelen :o

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:27

Citaat:
Mijn vriend heeft dit recent ook gedaan, in dezelfde situatie. Hij was alleen, wilde verder met zijn fietstour en had al 3 keer om de rekening gevraagd en 3 keer gehoord "komt eraan".
Toen was hij het beu en is gegaan. De volgende dag heeft hij het restaurant gebeld dat hij dit erg storend en vervelend had gevonden. Hij kreeg excuses, ze zouden het bespreken en hij hoefde het bedrag niet over te maken (had hij aangeboden).

Dat vind ik dan wel weer netjes. Je bied aan alsnog te betalen.
Ik denk dat het restaurant dat ook wel heel erg gewaardeerd heeft.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:30

Degene die hij aan de lijn had reageerde bijna ontroerd, wat ook weer niet nodig was.

Yasmine, ik snap wat je bedoeld, was ook een optie geweest. Maar hij was op dat moment er behoorlijk chagrijnig van. Het was niet dat na 5 minuten zijn geduld op was en het was elke keer dezelfde persoon die ervoor koos om toch weer iets anders te gaan doen. Daarbij stond zijn dure wielrenfiets zonder slot naast zijn tafel en en het zal niet de eerste zijn die binnen een minuut weg is (nope, wielrenners doen niet aan fietsloten/kettingen).

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:33

Ik ben erg aardig tegen gasten en ook best geduldig. Blijf netjes als ze een discussie willen beginnen en verzoek ze vriendelijk het met mn manager verder te bespreken. Maar als ze al hun eten op de grond gooien en alle troep overal laten liggen loop ik er mooi achter aan en ga er naast staan tot ze het zelf opgeruimd hebben. Kan me daar zo erg aan ergeren en moet dan ook mn best doen om dan aardig te blijven. Sommige mensen zijn ronduit asociaal.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:37

Ik ben na 3 uur terras, één drankje en het gevoel genegeerd te worden ook weleens gewoon weggelopen hoor, het is wel goed met ze. Als het druk is en het duurt even heb ik alle begrip, maar gewoon iemand continu voorbij lopen en negeren, niet. Dat doe je je werk dus gewoon echt compleet waardeloos.

In de tijd dat ik bij een winkel werkte had ik ook weleens wat vervelende klanten, de meesten liet ik hun gang gaan, enkel als ze te ver gingen zei ik er wat van. Mensen die de winkel hadden afgezocht naar personeel en dus zwaar geïrriteerd bij mij aankwamen had ik wel alle begrip voor, dan probeerde ik ze te helpen of als het specifieke dingen waren ging ik gelijk bellen om mijn collega's van hun luie kont te krijgen :+
Als ik klant ben en ik zie andere klanten ronduit verveeld doen tegen het personeel zeg ik daar ook wat van. Prima dat je een chagrijn bent met een poedersuiker leven, maar ga dat niet op andere mensen botvieren.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 10-09-16 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:37

Ik heb ook wel eens dat mensen super bijdehand gaan lopen doen, ik heb gelukkig het werk dat ik tot op een acceptabel niveau bijdehand terug mag doen waar mensen vaak al van schrikken.

En anders laat ik mensen net iets langer in t donker zitten of zet ik de geluidsfragmenten net ietjes harder. Dit kan en mag ik ook gewoon doen en de beleving verpest ik niet op zo'n moment. Maar zodra ze weer voor me staan ben ik netjes en vriendelijk