Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
.. tenzij het de pakjes bezorger is, maar die heeft z'n bestelbusje en loopt slechts enkele malen per uur
..Booooo schreef:Gillbo schreef:10% vind ik best veel. Voor een kop koffie met appelgebak doe ik ook niet aan fooi. Bij uiteten weer wel.
Het hangt voor mij ook van de service af.Die restaurant waar je moet bestellen via een tablet, daar geef ik nooit fooi.
Waarom niet als het via een tablet is? Die serveerders moeten toch ook drinken/eten rond brengen?
Ik heb een tijdje in een Sushi restaurant gewerkt, waar ze dus inderdaad met tablet werken. Betekend niet dat wij minder hard moest werkenLiepen ons eigen letterlijk kapot, pauze was meestal geen tijd voor of even 5 minuutjes snel wat drinken. En het fooi? Dat moesten we inleveren aan de grote baas
Ik zelf geef trouwens nooit fooi omdat ik meestal pin.

Tigra_ schreef:Nee ik geef geen fooi. Iedereen wordt hier in NL gewoon betaald voor z'n werk en als ik fooi zou geven in een restaurant dan zou ik dat eigenlijk ook moeten doen in een supermarkt voor mijn gevoel. Want wat maakt het dat iemand in de bediening dit wel zou verdienen en iemand achter de kassa niet.
Woon in Brabant.
) houdt zich misschien 5 minuten met je bezig, spullen scannen, afrekenen en vragen om een bonnetje terwijl de klant bezig is met inpakken. In een restaurant is een serveerster vaak 2-3 uur bezig om iemands 'verblijf' zo aangenaam mogelijk te maken. Yv_ schreef:Als de service slecht is, geef ik echt geen fooi. Als ik prima heb gegeten en de service was ok, wil ik best fooi geven. Maar ik rond het af. Ik vind het dan ook een belachelijk iets dat er in de horeca fooi "verwacht" wordt, als men gaat zeiken om fooi, betaal ik het dus ook tot op de cent nauwkeurig zonder fooi. Hou daar niet van. Een postbezorger verdient ook heel weinig, die gaat toch ook niet bij elk pakket met zijn hand op staan.
patatkraam schreef:Ik geef eigenlijk nooit fooi. Ik heb ook begrepen dat dat in Nederland eigenlijk al een beetje bij de prijs in zit. OP vakantie geef ik soms wel fooi, ligt een beetje aan het soort restaurant.
Ik ben overigens opgegroeid in het noorden, maar woon nu redelijk in het oosten.
Floor_x schreef:Wat ik heel brutaal vind, dat zie je eigenlijk bijna niet in Nederland, maar zag het afgelopen zomer overal in Europa, als er op de bon staat 'Tips not included' en dan hadden sommige obers ook nog het lef om dat te omcirkelen. Dan wil ik echt al minder fooi geven, dat vind ik zo'n lomp iets
Booooo schreef:Gillbo schreef:10% vind ik best veel. Voor een kop koffie met appelgebak doe ik ook niet aan fooi. Bij uiteten weer wel.
Het hangt voor mij ook van de service af.Die restaurant waar je moet bestellen via een tablet, daar geef ik nooit fooi.
Waarom niet als het via een tablet is? Die serveerders moeten toch ook drinken/eten rond brengen?
Ik heb een tijdje in een Sushi restaurant gewerkt, waar ze dus inderdaad met tablet werken. Betekend niet dat wij minder hard moest werkenLiepen ons eigen letterlijk kapot, pauze was meestal geen tijd voor of even 5 minuutjes snel wat drinken. En het fooi? Dat moesten we inleveren aan de grote baas
Ik zelf geef trouwens nooit fooi omdat ik meestal pin.
elenaMM77 schreef:Yv, postbezorger heeft zijn kerstrondje.. tenzij het de pakjes bezorger is, maar die heeft z'n bestelbusje en loopt slechts enkele malen per uur
..
Dus als ik zoals gisteren een ansjovisje in mijn groente vind dan geef ik geen fooi.
zonnebloem18 schreef:Wij geven niet vaak fooi wel laat ik als het echt goed was het bedrag afronden, hooguit 1 keer in het jaar.
Nadeel van fooien is dat het meestal in de pot gaat en de chagrijnige serveerster dus ook wat krijgt terwijl ik het vanwege die ene geweldige serveerster heb gegeven.
)
lieveli schreef:Ik geef fooi aan serveersters en uitsmijters. Ik pin trouwens ook altijdSoms zit ik over de 10% maar laatst gaf ik per ongeluk 1,10 fooi. Ja stom. Niet bij nagedacht, wel supergierig.
.