Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:23

Ik ga niet zo vaak naar een horeca zaak, alleen af en toe ergens iets drinken of lunchen. Vaak pin ik en vergeet ik de fooi, dan is de serveerster al het bedrag aan het intoetsen... Oeps :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:23

waarom geven mensen op een terasje geen fooi?

want zoals het zich laat aanlezen hier doet bijna niemand dat, maar bij eten wel, omdat ze dan de hele avond de benen onder hun lijf vandaan lopen..

maar waarom dan wel bijvoorbeeld 10% van 70 euro voor 2 uur af en toe aan je tafel komen.
maar niet 10% van 2.20 voor 2x aan je tafel komen in 20 minuten..
verhoudingsgewijs hebben ze dan toch minder inspanning hoeven te doen terwijl je zat te eten, dan voor dat bakje koffie?

plus, als iedereen zo redeneert, betekent dat dan niet dat een serveerster in een cafe, veel minder krijgt dan haar collega die ook eten serveert in het tentje ernaast? terwijl degene die drankjes loopt in principe een veel grotere wijk heeft en veel meer tafels turnt dan degene die eters heeft, de gene die drinken brengt loopt dus meer km op een dag?

ik vind het ook minder pijnlijk in de beurs om bij een kopje koffie de boel af te ronden dan bij een etentje, waar ze veel minder tijd aan mij hoeven te besteden in verhouding.

overigens, etentjes worden hier meestal gepind, als ik pin geef ik geen fooi, hooguit dat we degene die aan tafel komt dan een paar euro toeschuiven los.

Yv, postbezorger heeft zijn kerstrondje ;).. tenzij het de pakjes bezorger is, maar die heeft z'n bestelbusje en loopt slechts enkele malen per uur ;)..

bedienend personeel loopt vaak met veel te weinig mensen, zonder echt goed pauzebeleid de hele dag rond te rennen tegen een mager loontje.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:24

Booooo schreef:
Gillbo schreef:
10% vind ik best veel. Voor een kop koffie met appelgebak doe ik ook niet aan fooi. Bij uiteten weer wel.
Het hangt voor mij ook van de service af.Die restaurant waar je moet bestellen via een tablet, daar geef ik nooit fooi.

Waarom niet als het via een tablet is? Die serveerders moeten toch ook drinken/eten rond brengen?

Ik heb een tijdje in een Sushi restaurant gewerkt, waar ze dus inderdaad met tablet werken. Betekend niet dat wij minder hard moest werken := Liepen ons eigen letterlijk kapot, pauze was meestal geen tijd voor of even 5 minuutjes snel wat drinken. En het fooi? Dat moesten we inleveren aan de grote baas :=

Ik zelf geef trouwens nooit fooi omdat ik meestal pin.

Je kunt ze te vragen om het te pinnen bedrag op te hogen? Of na het pinnen de serveerster cash in de hand drukken?

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:25

Ik heb in de afgelopen 2 jaar nu bij 3 baantjes gewerkt in de horeca.

ik merk, dat het echt aan ligt per persoon, ik werk nu bij een iets luxer restaurant en sommige mensen geven geen fooi en sommige geven ruim 10 %.
ik heb ook bij een cafe gewerkt, daar kreeg je amper fooi omdat dit vooral jongere mensen waren

ikzelf geef meestal wel fooi als de bediening en t eten goed is geweest.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:27

Ik geef geen fooi. Ik betaal wat iets kost en die prijzen zijn prima berekent om er op te verdienen. En tuurlijk, mensen in de bediening werken hard en heb respect voor ze, maar dat doet de verpleging in een ziekenhuis of een stratenmaker ook.. En die heb ik nog nooit een fooi zien krijgen.

Een restaurant waar fooi verplicht is, daar zou ik gewoon uit principe niet gaan eten :n

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:29

Nee ik geef geen fooi.
Iedereen krijgt in Nederland het minimum loon.
Ook de serveersters. Ook de kok die ik niet zie.
Ook de vakkenvuller die ik ook hard vind werken.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:30

Tigra_ schreef:
Nee ik geef geen fooi. Iedereen wordt hier in NL gewoon betaald voor z'n werk en als ik fooi zou geven in een restaurant dan zou ik dat eigenlijk ook moeten doen in een supermarkt voor mijn gevoel. Want wat maakt het dat iemand in de bediening dit wel zou verdienen en iemand achter de kassa niet.
Woon in Brabant.

Iemand in een ouder soortgelijk topic had hier wel een mooi antwoord op:
Iemand achter de kassa (wat ik zelf ook 3 jaar heb gedaan hoor, dus geen disrespect :+ ) houdt zich misschien 5 minuten met je bezig, spullen scannen, afrekenen en vragen om een bonnetje terwijl de klant bezig is met inpakken. In een restaurant is een serveerster vaak 2-3 uur bezig om iemands 'verblijf' zo aangenaam mogelijk te maken.
Een cassiere die wat kortaf is zal je dag niet verpesten, maar een schofterige bediening die niet op je let kan wel een gezellig etentje een stuk minder leuk maken.

Yv_ schreef:
Als de service slecht is, geef ik echt geen fooi. Als ik prima heb gegeten en de service was ok, wil ik best fooi geven. Maar ik rond het af. Ik vind het dan ook een belachelijk iets dat er in de horeca fooi "verwacht" wordt, als men gaat zeiken om fooi, betaal ik het dus ook tot op de cent nauwkeurig zonder fooi. Hou daar niet van. Een postbezorger verdient ook heel weinig, die gaat toch ook niet bij elk pakket met zijn hand op staan :').

Dat vind ik ook moeilijk, als de bediening poedersuiker was, maar het eten lekker of vice versa. Dan wil je wel fooi geven, maar toch ook weer niet. En hoe klein het bedrag dan ook is dat je geeft, het komt altijd bij zowel de bediening als bij de keuken terecht.

patatkraam schreef:
Ik geef eigenlijk nooit fooi. Ik heb ook begrepen dat dat in Nederland eigenlijk al een beetje bij de prijs in zit. OP vakantie geef ik soms wel fooi, ligt een beetje aan het soort restaurant.

Ik ben overigens opgegroeid in het noorden, maar woon nu redelijk in het oosten.

Is ook zo, ondanks dat de horecalonen redelijk laag liggen, heeft nederland gewoon een minimumloon waar iedere baas zich aan heeft te houden waar men van rond hoort te komen.

Wat ik heel brutaal vind, dat zie je eigenlijk bijna niet in Nederland, maar zag het afgelopen zomer overal in Europa, als er op de bon staat 'Tips not included' en dan hadden sommige obers ook nog het lef om dat te omcirkelen. Dan wil ik echt al minder fooi geven, dat vind ik zo'n lomp iets :+

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:32

Floor_x schreef:
Wat ik heel brutaal vind, dat zie je eigenlijk bijna niet in Nederland, maar zag het afgelopen zomer overal in Europa, als er op de bon staat 'Tips not included' en dan hadden sommige obers ook nog het lef om dat te omcirkelen. Dan wil ik echt al minder fooi geven, dat vind ik zo'n lomp iets :+

:oo
Als ik al fooi zou geven kregen die dus helemaal niks.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:32

Wij geven niet vaak fooi wel laat ik als het echt goed was het bedrag afronden, hooguit 1 keer in het jaar.
Nadeel van fooien is dat het meestal in de pot gaat en de chagrijnige serveerster dus ook wat krijgt terwijl ik het vanwege die ene geweldige serveerster heb gegeven.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:32

Booooo schreef:
Gillbo schreef:
10% vind ik best veel. Voor een kop koffie met appelgebak doe ik ook niet aan fooi. Bij uiteten weer wel.
Het hangt voor mij ook van de service af.Die restaurant waar je moet bestellen via een tablet, daar geef ik nooit fooi.

Waarom niet als het via een tablet is? Die serveerders moeten toch ook drinken/eten rond brengen?

Ik heb een tijdje in een Sushi restaurant gewerkt, waar ze dus inderdaad met tablet werken. Betekend niet dat wij minder hard moest werken := Liepen ons eigen letterlijk kapot, pauze was meestal geen tijd voor of even 5 minuutjes snel wat drinken. En het fooi? Dat moesten we inleveren aan de grote baas :=

Ik zelf geef trouwens nooit fooi omdat ik meestal pin.

Maar waarom zou je geen fooi kunnen geven als je pint?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:36

elenaMM77 schreef:
Yv, postbezorger heeft zijn kerstrondje ;).. tenzij het de pakjes bezorger is, maar die heeft z'n bestelbusje en loopt slechts enkele malen per uur ;)..

Dan hou ik het wel op mijn werk. Ik loop me ook de voeten uit mijn lijf en buiten een personeelsfeest krijg ik helemaal niks. Of moet ik dat personeelsfeest dan maar als fooi gaan zien?

Ik vind fooi echt onzin. De tijden dat ze onder de maat verdienden, is allang voorbij. Er bestaat niet voor niets een minimunloon. Ik geef het wel, maar dat is meer gewenning dan dat ik het echt normaal vind.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:36

Hoeveel fooi ik geef is echt compleet afhankelijk van hoe mijn avond is. Heb ik een chago bediening met eten wat niet klopt of niet lekker is, krijg je niks.
Heb ik een leuke, vlotte bediening met lekker eten, krijg je fooi

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:37

Ik geef geen fooi, ik weet niet waarom de horeca het wel verdient en andere even hard werkende beroepen niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:37

Ik krijg het altijd gepresteerd om gedoe te hebben met uit eten gaan. En ik heb geen grote mond en ik ben maar een klein beetje lastig. Ik verwacht namelijk dat mijn vegetarische gerechten echt vegetarisch zijn. :') Dus als ik zoals gisteren een ansjovisje in mijn groente vind dan geef ik geen fooi.

Mijn vriend doet het altijd wel want die heeft in de horeca gewerkt. Maar altijd als we samen uit eten gaan is er wel iets mis en we geven dus ook wel regelmatig geen fooi. _O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:38

zonnebloem18 schreef:
Wij geven niet vaak fooi wel laat ik als het echt goed was het bedrag afronden, hooguit 1 keer in het jaar.
Nadeel van fooien is dat het meestal in de pot gaat en de chagrijnige serveerster dus ook wat krijgt terwijl ik het vanwege die ene geweldige serveerster heb gegeven.

Dus omdat je die chagerijnige serveerster niks gunt krijgt die ene geweldige serveerster ook niks?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:38

Ik geef fooi aan serveersters en uitsmijters. Ik pin trouwens ook altijd :') Soms zit ik over de 10% maar laatst gaf ik per ongeluk 1,10 fooi. Ja stom. Niet bij nagedacht, wel supergierig. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:39

Ik geef eigenlijk vrijwel altijd fooi. Als ik een drankje doe op een terras rond ik het bedrag af naar boven (dus naar een 5 of een 10), als ik in een restaurant zit is het afhankelijk van de service, hoe lekker ik heb gegeten en hoe hoog het bedrag uberhaupt is. Als de service heel slecht is (dat komt vooral neer op extreem onsympathieke bediening) of het eten echt heel smerig geef ik geen fooi, maar daar voel ik me eigenlijk altijd wel schuldig over.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:42

Ik geef wel fooi, bij topservice 10% en anders rond ik t af..
Vraag dan wel weer regelmatig of de fooi eerlijk verdeeld wordt of bij de baas eindigd.. Door ervaring ;)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:44

Ik werk zelf in een pizzeria en heb in de tijd dat ik hier werk in totaal €2,30 fooi gekregen. Ik zie fooi, zoals hier ook al eerder is gezegd, als gratis geld en niet iets wat je verplicht bent te geven.
(En toch vind ik het elke keer best wel k als de pizzabezorgers aan het eind van de avond dan terugkomen met €60-€100 aan fooi :o )
Zelf geef ik geen fooi, puur omdat ik niet veel te besteden heb. Ik ga dan ook eigenlijk nooit uit eten / iets drinken. Als de service goed was geef ik meestal wel iets van een complimentje of bedank ik ze hartelijk.

Azmay

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:46

Ik geef nooit fooi, altijd al blij geweest dat ik de rekening kon betalen als ik dan al eens uit eten ging :o

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:48

lieveli schreef:
Ik geef fooi aan serveersters en uitsmijters. Ik pin trouwens ook altijd :') Soms zit ik over de 10% maar laatst gaf ik per ongeluk 1,10 fooi. Ja stom. Niet bij nagedacht, wel supergierig. :=

Ohja uitsmijters bijna vergeten, die geef ik ook vaak fooi alhoewel dat meer voor mezelf is dan voor hun :+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:53

Nagenoeg geen fooi geef ik.
De bediening laat ook zo vaak te wensen over dat ik het niet overpeins fooi te geven. Als het echt een goede avond is geweest vind ik het anders.

In USA en Canada is dat inderdaad anders. Daar zijn ze ook brutaal om het vast bij het eindbedrag op te tellen. Daar stinken wij dan niet meer in. }>
We geven wel, maar niet omdat het moet maar omdat het kan :D

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:54

Ik werk zelf in de horeca (restaurant) maar merk vooral dat fooi wordt gegeven door bedragen naar boven af te ronden. Bij een rekening van 98,49 wordt het al snel 100. Wel geeft bijna iedere diner tafel minimaal 2,00 gemiddeld. Mij hoor je niet klagen, juist omdat ik het niet verwacht. Een heel grote vetpot is werken in de horeca nu ook weer niet namelijk, die 2 euro op een avond maakt voor mij wel verschil :j

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:54

Ik geef alleen fooi als ik vind dat het verdiend is. Als personeel/de zaak iets extra's probeert te doen in een lastige(re) situatie. Als mijn eetwensen gerespecteerd worden, ook al zijn ze ooit lastig. Maar ook als dat niet gerealiseerd kan worden en er duidelijk uitgelegd kan worden waarom niet.
Als het eten gewoon goed is, prijs-kwaliteit verhouding, en personeel hun werk naar behoren en voor het zicht met plezier uitvoert, e.d.
Een foutje maken kan overigens altijd. Het gaat er bij mij dan om hoe en hoe snel het opgelost wordt.
1 x mijn drinken bijv. vergeten mee te nemen wil niet zeggen dat de fooi dan foetsie is.

Als ik geen fooi geef kan ik ook gerust bij het restaurant, of waar dan ook, aangeven wat er naar mijn idee miste/verkeerd was. Daar kunnen ze iets mee doen of niet. Maar als ze punten van klanten niet weten kunnen ze dat zeker niet. Opbouwende kritiek dan wel, of het moet echt slecht zijn.

Pasgeleden nog ergens geweest eten waar de hond eigenlijk niet welkom was maar ze het toch zodoende gecreëerd hebben dat we met hond bij hun (binnen) konden eten. Zonder dat we hier op aangedrongen hebben. Dát vind ik nou service. Kijken naar mogelijkheden.
Tegen zo'n ongedwongen super instelling kan er op zijn minst wel wat fooi vanaf vind ik :).
Overigens vond iedereen die toen in het restaurant was het een geweldige actie en kwamen ze allemaal hondknuffelen dus volgens mij heeft er ook niemand last van gehad haha.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:55

In landen waar bediening weinig verdient en moet rondkomen van fooi geef ik uiteraard standaard.
Hier in Nederland uitsluitend als ik diep onder de indruk ben van de kwaliteit, gastvrijheid en ambiance. Het bedrag wisselt en ik hou dan geen percentage aan.