Maar ook minder zuivel. Je eigen dieren houden voor vlees en zuivel en eieren is prachtig, maar kost nog steeds veel water en geeft veel uitstoot. Het groenste is geen dierlijke producten gebruiken, geloof ik toch. Wij zijn veganist
. Verder scheiden we afval (er is een verzamelcontainer maar papier en plastic wordt eens per maand apart opgehaald, dus dat scheiden we. Helaas is eens per maand wel erg weinig voor de hoeveelheid die je vaak hebt..
). Ons huis is bij geluk supersuperzuinig en we hebben geen vaatwasser. Regenwater opvangen lees ik hier en klinkt ook nog wel erg mooi als idee
Ik heb geen auto, dus alles gaat met de fiets of OV of door meerijden. Ik probeer kleding ook vaak tweedehands te kopen en wil er nu naar toe gaan om dat uitsluitend nog te doen, of als het nieuw is, uitsluitend biosuperverantwoordeweetikwat-kleding. Wij kopen vaak ons groente en fruit op de markt, nemen dan zelf een linnen of juten tasje mee, dat scheelt enorm veel verpakkingsmateriaal! Bij de hoogvliet bij ons kan ik me er zo aan storen dat echt élk stuk groente, apart verpakt zit in plastic. Enorm zonde toch?

ik begin off topic. Ik heb nogal wat verschillende bronnen rondom menstruatie taboes gelezen en het is interessante kost.
Ook eet ik heel weinig ei, wel regelmatig kaas.

als je het niet kan planten/fokken is het niet duurzaam, want niet vervangbaar (recyclen levert altijd verlies en vreet energie). De duurzame technieken zijn afhankelijk van grondstoffen die eindig zijn qua beschikbare hoeveelheden en we raken ook daar aan het eind van. Komt bij dat hoe vrolijk een aantal groene partijen ook terecht roepen dat we over moeten naar een alternatief voor fossiele brandstoffen, er niet genoeg grondstof is om 1 op 1 te vervangen. Hoe dan ook zullen we een flink stuk van de "luxe" die wij nu gewend zijn moeten inleveren. Aangezien dat hoe dan ook politieke zelfmoord is, brand geen enkele regering zijn vingers er aan. Bedrijven idem, die vinden de subsidies veel te leuk. Om over de gebruikte hoeveelheid fossiele brandstoffen om alles te maken maar te zwijgen. Duurzame technieken zijn niet mogelijk zonder de fossiele brandstoffen die ze moeten vervangen. Vraag is dus ook wat is er nog mogelijk als olie geen optie meer is.