Hoe vaak mest uitrijden en stankoverlast?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:33

tengeltje11 schreef:
Wettelijk vastgelegd

K neem aan dat daar een reden achter zit? ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:36

Omdat gewassen dan minder voeding meer opnemen en er meer mest wegspoelt de grond in.

Hier op zanggrond is het al op 1 september.
Best jammer met dit mooie weer. Gras neemt nu echt nog wel op.

Tinkertje89

Re: Hoe vaak mest uitrijden en stankoverlast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:53

Ah okee

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:33

Hier ook 1 september hoor, wij zitten op veen. Voor bouwland is de uitrijperiode verlengd tot 16 september, mits er met een groenbemester wordt ingezaaid. Maar dit is offtopic :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:59

Vind het wel grappig dat er toch een paar keer de conclusie getrokken word dat landelijk wonen niets voor ts zal zijn omdat ze zich afvraagt hoe het zit met bemesten
Ik vind het juist een slimme zet :j
Als je een benul hebt van hoe vaak er bemest word en hoe lang je dat ruikt kun je dat maar beter uitzoeken en dan beslissen of je dat wel of niet ziet Zitten

Zouden juist veel meer mensen zich moeten afvragen voor ze een beslissing nemen ipv verhuizen en dag gaan piepen bij de eerste vleug mest die Ze ruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:06

Mest uitrijden ruikt wel even, maar persoonlijk vind ik dat niet echt stinken. Ik word altijd blij van die geur. Dan begint de lente weer. :+

Wat wel echt stinkt: kippenschuren, varkensschuren en kalverenschuren. Zeker in de zomer. Het is ook niet voor niets dat mensen daar last van hun luchtwegen kunnen krijgen. Als je bezorgd bent om stank, zou ik daarbij uit de buurt blijven.

Edit: ik heb een melkveebedrijf op 500 meter afstand. Hun meest dichtbijzijnde land op 100 meter afstand. Nooit last van stank. Ik heb 3 km verderop een vleeskuikenbedrijf. Daar loopt een zandpad langs waar ik nooit overheen rijd omdat de stank op mijn luchtwegen slaat. Zo smerig...

En als mijn eigen wei geïnjecteerd is ruik ik het een weekje. Maar dan is dan af en toe zo'n briesje. De was kan gewoon buiten hoor!
Maar over een geïnjecteerde wei lopen voordat je naar je werk gaat is weer een minder goed idee. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:22

Kippen en varkens word ik ook minder blij van idd...
In het vorige dorp zat er een legkippenbedrijf net buiten het dorpels de wind verkeerd stond dan werd je daar echt niet gelukkig van :=
Dat is echt een nare lucht

En na een dagje werken op een varkens bedrijf kon ik drie keer douchen en rook ik ze nog .

Koeien zou ik zelf ook geen enkel probleem vinden, zelfs wel een prettige lucht(nostalgie denk ik :+ )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:17

Varkens en kalveren vind ik niet stinken om in de buurt te wonen.
Kippen inderdaad wel. Nertsen met tijden ook. Maar daar heb je snel geen last meer van.

Sonja.
Ik vind als dat zo ongeveer de eerste associatie is met het buitengebied dat je er niet past.
Waar mij misschien een geurtje niet eens opvalt zal een ander misschien zelfs al zeggen het stinkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:24

wij wonen ook tussen de agrarische bedrijven in, voornamelijk kalveren en melkvee.
De buren achter ons gebruiken het grasland om kuil van te maken, dat wordt toch wel een keer of 5 per jaar gemaaid en binnen gehaald, dag erna wordt er standaard geïnjecteerd, dit ruik je op dat moment en is met een paar uur vervlogen, scheelt wel dat wij erg vrij en open zitten.
Gewoon rekening mee houden om die dag de was niet buiten te hangen of je moet de geur van mest liever in je beddengoed hebben dan die van lavendel van robijn...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:25

Maar is het wel zo ongeveer de eerste associatie? Of is het er 1 in een lange lijst

En als je geen flauw idee hebt van bemestings frequenties is het niet meer dan logisch dat je je informeert
Iemand die geen ervaring heeft met buiten in agrarisch gebied wonen kan misschien wel denken dat bemesten wekelijks gebeurt
Ipv sporadisch

Tuurlijk kan het zijn dat het niks voor ts is
Maar om dat als conclusie te trekken op basis van een simpele vraag is misschien wat kort door de bocht

Kalveren vind ik trouwens ook niet stinken(het zijn verdorie net koeien joh ;). )
Varkens daarentegen wel , of je moet zo een lekkere "veilige" luchtwas installatie geïnstalleerd hebben

Uiteindelijk is het allemaal ontzettend subjectief idd de 1 vind dit en de ander vind dat , dat hou je toch

En anders eens lang gaan Camperen op een boerderij camping , kun je een idee krijgen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:30

Btw, vlak de hoeveelheid vliegen niet uit
Die heb je ook gewoon iets meer in mest en dier rijke gebieden

Vrienden van me wonen vrij dicht bij een geitenhouderij en daar is het af en toe echt bizar wat er rondvliegt
Maar ook bij andere vee soorten vliegt er gewoon meer rond

Edit, wij zouden alleen daarom al daar in de buurt moeten gaan wonen, leuk voor de honden:eindeloos vliegen vangen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:31

Mijn eerste associaties zijn ruimte, rust, mooi uitzicht.
Eigenlijk is de lucht een van de dingen ergens onderaan.

En aangezien ts alleen die aanhaalt lijkt die wel erg hoog te staan.
Maar helaas meldt ze zich ook niet meer op de vraag wat ze van de antwoorden vond.
Want ze heeft heel uitgebreid antwoord gekregen. En daar had ze ook specifieker op in kunnen gaan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:32

Ja vliegen is wel een goeie!

Wij hebben weinig last van stank omdat de buren op afstand zitten en luchtwasser hebben (en ik het waarschijnlijk amper ruik omdat ik het gewend ben) maar vliegen en muggen en wespen (zal ik nog even doorgaan) een stuk meer dan in het dorp.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:33

Het buitengebied is heerlijk wonen maar je moet wel kunnen tegen regelmatige stank (iedere boer mest als het hem of haar uikomt), trage trekkers die smerige wegen achterlaten (en ja dat moeten de boeren opruimen maar dan lukt vaak niet omdat ze haast hebben ivm het veranderlijke NL weer) en gerust midden in de nacht 10 keer met flink wat kabaal en felle lampen langs je huis sjezen (ze rijden max 45 maar met zo'n grote machine voelt het alsof ze met 100km/u langs komen) als het zo uitkomt met het oogsten.

En vergeet het landbouwgif ook niet dat gespoten wordt, niet bijster gezond.

Ik vind het heerlijk hoor buiten wonen maar menig mens wordt er gek van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:33

Bruintje: Dat zijn de mijne ook, maar de vraag wil niet zegen dat ie vooraan In de lijst staat
Alleen rust en ruimte zijn niet echt dingen die je na hoeft te gaan vragen gok ik

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:34

Vliegen zitten er meer inderdaad.
Maar waar wij wonen ook erg veel muggen meer.
Huis moet echt bij elk raam horren hebben.
Maar ook zo buiten zitten kan niet.
Wij hebben een party tent met vier zijdes muggen gaas.
Ook heel gezellig. :)
Maar dat zal per regio verschillend zijn.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:43

bruintje123 schreef:
Vliegen zitten er meer inderdaad.
Maar waar wij wonen ook erg veel muggen meer.
Huis moet echt bij elk raam horren hebben.
Maar ook zo buiten zitten kan niet.
Wij hebben een party tent met vier zijdes muggen gaas.
Ook heel gezellig. :)
Maar dat zal per regio verschillend zijn.

Er zijn dit jaar wel extreem veel muggen maar wij kunnen ook amper buiten zitten nu.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:48

Hier kan ik dan niet echt verschil merken met andere jaren. Er zijn er hier altijd veel. Ondanks de extreem veel regen begin dit jaar.
Maar hier zijn veel vennetjes en kikker poelen en dat soort natuur dingen. Leuk. Maar geeft ook ongedierte.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:53

bruintje123 schreef:
Hier kan ik dan niet echt verschil merken met andere jaren. Er zijn er hier altijd veel. Ondanks de extreem veel regen begin dit jaar.
Maar hier zijn veel vennetjes en kikker poelen en dat soort natuur dingen. Leuk. Maar geeft ook ongedierte.

wij hebben een paddenpoel op ons eigen land :') :') :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:55

friesam schreef:
Er zijn dit jaar wel extreem veel muggen maar wij kunnen ook amper buiten zitten nu.

Muggen is bij ons amper, maar wel veel meer vliegen dan andere jaren, buiten eten is er niet bij op het moment. Hoorde er de andere buurvrouw ook al over, die is anders altijd veel buiten maar nu zit ze binnen vanwege de vele vliegen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:57

meggiemeg schreef:
friesam schreef:

Muggen is bij ons amper, maar wel veel meer vliegen dan andere jaren, buiten eten is er niet bij op het moment. Hoorde er de andere buurvrouw ook al over, die is anders altijd veel buiten maar nu zit ze binnen vanwege de vele vliegen.

Vliegen valt bij ons wel mee maar wel zeker 5 wespennesten rondom huis en 1 hoornaar nest (die zijn groooot) Die eten weer vliegen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:59

Die hebben we hier nog amper, vind het niet zo erg aangezien ik zwaar allergisch ben voor een steek van die dieren. Hornaar zijn inderdaad enorm, ben er een keer door gestoken in mijn gezicht, was echt niet blij toen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:01

Hier zitten nu steeds hoornaars bij de buutenlamp.
Overdag zien we ze (nog) niet. Dus weten ook het nest niet.
Telkens tussen dr 6 a 10 van die wespen om daar de insecten te vangen die rond die lamp zwerven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:04

Oh ja. Als dadelijk de maïs van het land gaat. Dan hebben we altijd last van ratten.
Die zoeken dan een veilige plek.
Maar het vangen gaat ons voortaan goed af. :).

Toch veel afwisseling dat buitengebied. :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:08

Ratten kunnen ook overlast geven als bij de kalverboeren de schuren weer leeg gaan, dan gaan ze alles spuiten en zie je vaak de ratten ook alle kanten opvliegen. Tenminste bij onze ene buurman die het niet zo heeft op de hygiëne zie ik dat 2x per jaar gebeuren, komen echt met tientallen aangevlogen over het land. Bij de andere buurman is dat nooit het geval.