Vrouwen van loonwerkers! Hoe overbruggen jullie de mais?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:00

heb nu al weer meer dan een jaar een relatie met een loonwerker, wij hebben hier op de zuidhollandse eilanden niet zo veel mais, want we hebben ook niet zo veel koeien, maar mijn vriend is momenteel nog uien en aardappellen rijden.
wij hebben thuis ook een groot akkerbouw bedrijf dus ik ben het wel gewent.
normaal komt hij dinsdag uit school (in velp want alleen daar bieden ze teelt nivo 4 deeltijd aan) bij mij in den bosch slapen en rijd hij dan sochtends vroeg naar huis. ik had het van de week druk met school dus merkte het eerst niet zo dat hij er niet was, maar nu ik weer bij mijn ouders en weekeind heb besef ik inneens wel datt het een eeuwigheid geleden is datk hem gezien heb.
het lastigste vind ik ook om hem zo af te zien takelen (weinig slaap en nu ook nog eens dik verkouden), maar ook dat sommige boeren hem gewoon vergeten avond eten te brengen enzo. vind dat echt niet kunnen.
hij heeft een belachelijk groote internet bundel dus facetime maakt het wel een beetje goed, dat merk ik ook wel aan hem

Caesar

Re: Vrouwen van loonwerkers! Hoe overbruggen jullie de mais?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:24

@bettyvn; hier zorgt het bedrijf zelf voor avondeten. Rijden gewoon rond met wagentje om eten te brengen. Ideaal geregeld. Waarom zou een boer dat moeten doen? Hij huurt ze in maar hij is hun baas niet.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:34

Mijn man is nu nog aan het inkuilen, dinsdag de mais eraf gehaald en ook aardappels rooien. Drukte! We hebben ook iets van 350 koeien. Ik vind het ook niet altijd leuk. Zeker nu ons kind ziek is en we al een aantal nachten erg slecht slapen is het best aanpoten. Boeren is een levensstijl :D we gaan zo eten, ik lust nu wel wat :+

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:11

Caesar schreef:
@bettyvn; hier zorgt het bedrijf zelf voor avondeten. Rijden gewoon rond met wagentje om eten te brengen. Ideaal geregeld. Waarom zou een boer dat moeten doen? Hij huurt ze in maar hij is hun baas niet.

oh wij geven ook altijd onze loonwerkers te eten, vind het niet meer dan normaal dat de boer voor eten zorgt eigenlijk. vooral als de mannen in de schuur wel krijgen en ze niet eens de moeite doen om mijn vriend de resjes te brengen.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:32

Bij ons schuiven ze ook aan voor de warme maaltijd. Dat is hier normaal.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:31

ze zijn hier vandaag uitgeregend met de bieten

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:52

Mijn man heeft een jaar of 10 op de hakselaar gereden tijdens de mais. Ik vond het zelf meevallen zeker omdat ik vaak in het weekend een paar uur mee reed. Dat werd wat lastiger toen we een kindje kregen maar wel te overleven.

Hier in Australie is helaas geen mais. Wel moet er ongeveer 6000 ha geoogst worden. Dit word in 3-4 weken gedaan. De helft van de tijd is dat ok want dan is het aan huis en andere helft is op de andere locatie ong 40km verderop. Dan blijft hij vaak daar slapen in een van de lege huizen die bij de boerderij horen dan voel ik me wel eens eenzaam.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:04

Hier geen loonwerker, maar wij hebben een akkerbouwbedrijf en daarnaast verhuurt mij man zich in de rustigere periodes als ZZPer. Dan rijdt hij mais of mest. Nu met de bietencampagne zit hij op de vrachtwagen om suikerbieten te rijden.
En in mei, juni, juli zit hij ieder jaar 2x 4/5 weken in Spanje met een loonbedrijf om erwtjes en boontjes te dorsen.
Hierdoor is het bij ons bijna altijd druk dus :') Toen wij net verkering hadden, had ik er meer moeite mee dan nu. Ik ben het gewend, het is een way of life.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:08

Caesar schreef:

Sommige bedrijven zorgen inderdaad voor eten en brengen dat naar het land. Maar we hebben wel eens dat als het te nat is, we zelf onze aardappels er niet uit krijgen. Dan komt de loonwerker met een zelfrijdende rooier op rupsbanden. Die eet eigenlijk altijd een hapje mee. Is ook makkelijker, want dan stop iedereen tegelijk. Als ze hem toevallig om 17:00 al eten brengen en wij eten zelf pas om 17:30 dan sta je zo een uur stil. En een bordje meer of minder doe ik niet moeilijk om.

Met aardappels rooien of uien binnen rijden, eet iedereen ook hier gewoon mee. En als ze de suikerbieten komen laden zorg ik meestal voor een lekker broodje.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:57

Delphi werkt ie toevallig bij de rijko? Mijn vriend heeft voordat ik hem kende ook erwten gedorst.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:08

fjordjes schreef:
Delphi werkt ie toevallig bij de rijko? Mijn vriend heeft voordat ik hem kende ook erwten gedorst.

Loonbedrijf Hack uit Kruisland, maar ze werken inderdaad met de Rijko samen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:11

Heeft mijn vriend ook mee samen gewerkt! Hoe heet jou man misschien kent ie hem wel.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:13

je hebt toch ook een eigen leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:18

Ik snap ts wel. Hier ook een melkveebedrijf. Drukke periode nu, daarnaast bezig met verbouwen. Vrijwel alle dagen vreemd volk op het erf. Bezig tot s'avonds laat. Daarnaast werk ik s'avonds ook nog wel eens buitenhuis. De laatste keer dat wij een avond samen op de bank hebben gezeten is meer dan twee weken geleden. Die quality time mis je dan op een gegeven moment echt wel...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:19

Ben blij dat ie vandaag vrij heeft. Gister begonnen om 06.00 en kwam kwart voor twee afgelopen nacht thuis.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 07:55

wortel115 schreef:
Mijn man heeft een jaar of 10 op de hakselaar gereden tijdens de mais. Ik vond het zelf meevallen zeker omdat ik vaak in het weekend een paar uur mee reed. Dat werd wat lastiger toen we een kindje kregen maar wel te overleven.

Hier in Australie is helaas geen mais. Wel moet er ongeveer 6000 ha geoogst worden. Dit word in 3-4 weken gedaan. De helft van de tijd is dat ok want dan is het aan huis en andere helft is op de andere locatie ong 40km verderop. Dan blijft hij vaak daar slapen in een van de lege huizen die bij de boerderij horen dan voel ik me wel eens eenzaam.

Heb je niet een extra handje nodig? Wij zoeken werk en een woning buiten Europa ;)