De dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:10

De dood zelf.. daar ben ik niet bang voor..
Maar de manier waarop vind ik wel eng.. :=

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:13

Rond mijn 8 of 9e jaar was ik ook zo ontzettend bang voor de dood, het niets, ik kon me dat niet beseffen, raakte er volledig door in paniek wanneer ik het probeerde te begrijpen. En van de een op andere dag viel mij het "besef" binnen van de ziel die voortleeft in de bron/het universum/de hemel, voor hoe je het noemen wilt. En hoewel ik niet gelovig ben opgevoed thuis/school/vrienden ect, is dit sinds dien voor mij gewoon "weten" geworden. En nooit meer angst gehad.
Dit werkt voor mij, en of het echt zo is of niet, dat weten we niet, maar dan leef ik liever in m'n bubbel door hierin te geloven, dan leven met angst voor het onvermijdelijke.
Laatst bijgewerkt door Mischa op 01-09-16 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:14

Ik ben niet bang voor de dood. Als het komt dan komt het. Hopelijk niet als een enorme lijdensweg.
Natuurlijk brengt het verdriet. Maar niet bij mij, want ik ben dan dood.

Wel vind ik het verschrikkelijk met je naasten, huisdieren e.d.
Ik weet helaas heel goed wat voor verdriet het meebrengt en een gat achterlaat.

Maar ik denk niet dat er nog wat is daarna. Dat is meer het sprankje hoop wat mensen hebben, dat ze toch niet helemaal verdwenen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:15

Ik ben niet bang voor de dood. Vroeger was ik dat wel. Gelukkig heb ik er nu vrede in dat mijn leven een keer ophoudt met bestaan.
Voor mij is dat vooral gekomen doordat ik ben gaan geloven dat dit leven een tijdelijk tussenstation is. Een soort van leerschool.
Dat het mooiste nog moet komen. Ik vind het fijn om dat te kunnen geloven want het maakt zoveel pijn en verdriet voor mij te accepteren.
En het geeft hoop in gerechtigheid en naar troost.

Dat ik uiteindelijk misschien in een illusie geloof dat maakt mij niet uit want dat zal ik dan toch niet meer merken. Want dan is dood immers dood en zal er nooit de teleurstelling zijn.
Maar in het andere scenario dan heb ik echt iets om naar uit te kijken.
Dan is er geen pijn meer, geen verdriet, geen ziekte en geen zoveel meer aan ellende.
Dan is er alleen nog maar vrede en liefde en het besef van tijd valt weg. Heerlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-09-16 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Re: De dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:17

Ik vind het heel eng en vooral dat er daarna niks meer is, je bestaat niet meer. Ik vind het ook een verstikkend idee en ik wil er niet over nadenken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:21

Goof schreef:
Ik hoop dat er niets is hierna. Ik ben nu al moe van mijn leven, laat staan als ik daarna tot in de eeuwigheid nog ergens moet rondspoken. Pffff.
Tenzij.... ik kan reincarneren als huiskat. Dan doe ik dat misschien wel :D

Dit dus! :')
Begrijp me niet verkeerd, ik houd echt wel van het leven en ben ondanks de hobbels op de weg een gelukkig mens, maar ik zou het niet graag over willen doen en ook niet eeuwig willen leven.

Als ik dood ga, en daar zie ik helemaal niet tegen op, dan hoop ik dat het gewoon helemaal afgelopen is. Dat ik niets meer ben dan hooguit een herinnering van iemand. En als die laatste herinnering ook vervaagt vind ik dat ook prima.

Ik ben niet gelovig, dus geloof niet in een hiernamaals, hemel of eeuwige ziel. Ook niet in reïncarnatie. Het bestaan houdt na de dood gewoon op. De mensen en dieren die ik lief had zijn helemaal weg. En ik straks ook. Daar heb ik vrede mee. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:27

Mijn neef heeft 3,5 maand geleden op 22-jarige leeftijd gekozen voor euthanasie, na een 22 jaar lange strijd tegen de ziekte EB (Epidermolysis Bullosa), o.a. bekend geworden door Bor Verkroost in RTL Late Night. Hij was na de bekendmaking aan zijn moeder zo ontzettend opgelucht dat hij die knoop doorgehakt had en keek zo ontzettend uit naar het moment van inslapen, dat ik me nu niet meer kan voorstellen dat de dood iets vreselijks is.

Daarbij wil ik er ook wel in geloven dat de ziel maar tijdelijk in een lichaam woont. Als is het maar voor mijn eigen geruststelling dat ik er nog wel ben, alleen mijn "huis" niet.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:30

oef dit is iets wat mij de laatste tijd ook enorm bezig houd
het idee dat er gewoon niks meer is nooit niet meer..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:30

Heftig he. Merk zelf dat als ik er te diep overna ga denken, ik gedachten krijg als 'of het nou nu of over 50 jaar afgelopen is, dat maakt toch niets uit, dan kan het net zo goed nu zijn...'. Denk er maar liever niet al te diep overna.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:41

De dood...nooit mee bezig geweest tot nu toe. Pas geleden is bij mijn moeder uitgezaaide eierstokkanker ontdekt...66 jaar. Prognose met palliatieve behandeling 1 tot anderhalf jaar. 2 dingen waar ik bang voor ben vwb de dood. 1. Dat ik relatief jong dood ga en mijn dochters niet zie opgroeien. 2. Dat ik mijn dochter(s) overleef. Ik ben niet bang voor de dood zelf. Wel voor de machteloosheid en dat ik geen controle heb over deze 'loterij'.

Het is een mooie gedachte dat je na je dood in een andere dimensie voorbestaat...maar dat is dan tot nu toe het best bewaarde geheim van de dood.
Laatst bijgewerkt door Gebruiker1 op 01-09-16 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:41

Ik zie doodgaan als hetzelfde als voordat ik geboren werd en dat geeft veel rust. Ik zie de dood ook niet als 'iets' of als een andere staat. Ik zie het niet als iets dat het leven opvolgt, als iets anders. Het is simpelweg het stoppen met leven.

Het zijn je hersenen die je deze angst geven, 'helaas' kunnen wij er veel te goed over nadenken.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:45

sunrise vind je het idee dat er niks meer is en dan ook echt nooit meer niet eng?
brrr als ik er nu teveel overna denk

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:45

Nou ik kan niet wachten... :+
Anyways je kunt er niks aan veranderen, dus je kunt je eraan blijven zitten, maar je kunt je er ook aan overgeven :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:47

Ik zie de dood als een volgende stap. Waarbij ik al m'n dierbare paardjes, dieren en familie die ik niet meer heb terug zal zien. En ik hou me vast aan die gedachten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:49

ik ben al sinds mijn kindertijd verschrikkelijk bang voor de dood. als ik er te lang over nadenk krijg ik een paniekerig gevoel of begin ik te huilen. Nu de laatste tijd merk ik dat ik er er 'onbewust' weiger over na te denken, zoals nu ik dit topic lees, sta ik er eigenlijk niet bij stil, als een soort beschermingsmechanisme ofzo?

In ieder geval, ik zou het fantastisch vinden mocht er iets zijn na de dood, maakt niet uit wat, zolang het maar niet eindigt. Daarom zou ik ook zo graag geloven in een hemel of reïncarnatie, maar helaas... moet echt een grote rust geven!
In de plaats hoop ik dan maar op het bestaan van vampiers zodat ik eeuwig kan verder leven :Y)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:50

SecretLIN schreef:
sunrise vind je het idee dat er niks meer is en dan ook echt nooit meer niet eng?
brrr als ik er nu teveel overna denk

Was het voordat je geboren werd eng? Nee toch? Zo denk ik ook over de dood. Ergens is het (hoe stom ook) het meest natuurlijke dat er is, hetgeen dat het meest bij het leven hoort. Het idee niks is eng omdat je nu dat besef hebt, maar dat heb je dan niet meer, net als voor je geboren werd.

Waar je het meest bang voor bent is dus eigenlijk nu; de angst die je nu hebt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:55

ik vind er juist vrede in.
Waarschijnlijk heb ik er zo lang zelf op gehoopt, en vrede geput uit familie, vrienden en huisdieren die met het heengaan eindelijk rust hebben gekregen dat ik het bijna zie als een oude vriend.

Ik hoop ook dat ik de dood mijn ouders, beste vriend en pony mee zal maken. Dan sterven zij voor mij; en weet ik dat zij geen verdriet om mij hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:55

Bang voor de dood zelf ben ik niet.
De weg er naartoe wel. Ik hoop dat die kort is.

Ik ben wel bang voor de dood van mijn vriend.
Ik heb op jonge leeftijd al veel dierbare die dichtbij stonden moeten missen. Hem missen kan ik niet aan.
Maar de dood voor mezelf. Nee nu hoeft het nog niet. Maar als ik oud ben laat maar komen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 00:02

Citaat:
Ik zou willen dat ik een nieuw leven kan beginnen,
opnieuw, zodat ik mijn leven over kan doen.

Misschien is iets minder bezig zijn met de toekomst en iets meer bezig zijn met nú prettig leven een idee?

Ik ben niet bang voor de dood. Lijkt me een machtig mooi nieuw avontuur!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 00:03

Ik was altijd heel erg bang voor de dood.

Tot ik heel kort geleden mijn moeder heb zien sterven en de rust die er toen op onverklaarbare wijze over mij heen kwam en over haar zal ik nooit meer vergeten. Ik mis haar vreselijk maar ben er wel van overtuigd dat er hierna ook wat is, er is inmiddels teveel gebeurd om dat niet meer te geloven.
Vroeger was dood voor mij ook dood, dan is het weg, over uit maar daar ben ik dus van teruggekomen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 00:05

lovecappie schreef:
Of blijf ik wel spoken op aarde, en is mijn lichaam er niet meer, maar mijn ziel nog elke dag bij de mensen die ik achter laat.

Dit lijkt mij dus onwijs leuk :)) beetje met de gordijnen zwaaien en in spiegels verschijnen :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 00:12

Ik ben niet bang voor de dood zolang ik maar heb geleefd. en gelukkig heb ik al een hele hoop dingen gedaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 00:19

Interessant filmpje over verschillende perspectieven op de dood binnen de filosofie (en op een leuke manier gebracht he... :D Rest van het kanaal is ook de moeite waard).

Ik ben er eigenlijk niet echt bang voor. Ik ben niet gelovig dus maak me geen zorgen over hemel/hel, dat scheelt al een hoop denk ik. Ik denk dat het gewoon is zoals een "droomloze slaap".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 00:29

Ik ben niet bang voor de dood. Je zult er op een gegeven moment toch wel aan moeten geloven. Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Ik hoop dat ik nog een nieuw leven hierna krijg, ik heb nou niet bepaald zin in oneindig rondzwerven in een zwart gat.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 01:03

Heh get. Net het topic ontdekt. Nu kan ik niet meer slapen :( (dit nadenken is ook een regelmatige verstoorder van mijn rust..)