Wat word er met een aangifte voor stalking gedaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:37

Altijd aangifte doen.

Misschien je eigen opgeven voor het sbs progamma gestalkt?

MilesNF

Re: Wat word er met een aangifte voor stalking gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:50

Ik ga mee met de adviezen om wel aangifte te doen. Waarschijnlijk gebeurt er niets mee, maar zo kun je wel een dossier opbouwen. Ook alles bewaren en een logboek maken kan nuttig zijn.
Zorg in ieder geval dat je zelf nooit meer contact met hem opneemt, ook al is dit negatief. Eén laatste bericht dat je geen contact wil en dat hij uit je buurt moet blijven (zoals je al gedaan hebt) is wel handig. De rechter kan dat contact zien als een signaal naar de stalker dat je toch weer een soort van contact wilt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:55

Siesjuh schreef:
Edit: Ik heb dus ook zo'n idioot die mijn leven aan t napluizen was en foto's van mijn facebook afjatte zonder toestemming. Melding van gemaakt bij de politie en die hebben dat netjes genoteerd.

Wauw, daar heb je wat aan +:)+
Het zal wel per regio verschillen in hoeverre politie jou serieus neemt. Ik zou ook aangifte doen, voor het dossier dus. Maar dan zonder de verwachting dat je daadwerkelijk hulp krijgt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:58

Lieke schreef:
De rechter kan dat contact zien als een signaal naar de stalker dat je toch weer een soort van contact wilt.

En voor stalkers is het weer een beloning als ze een reactie of andere vorm van aandacht krijgen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:04

En ondanks dat de politie nu niets doet moet je tóch elke vorm van contact/bedreiging/stalking enz. van zijn kant melden. Alles melden, al is het maar een natte wind die hij laat voor je winkel bij wijze van.
En schrijf precies op wannéer en hoe laat er iets gebeurt, maak (zoals je al doet) óveral screenshots van, opnames, álles wat de politie kan helpen een zaak tegen hem te beginnen.

Heel veel sterkte en ook succes! :(:)

edit: verkeerde smiley -O-
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 01-09-16 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:06

danzzz schreef:
Winged schreef:
Dikke bullshit dit.

Aangifte doen en elke keer als hij wat flikt melding maken. Gaat hij te ver dan staat de politie uiteindelijk bij hem op de stoep. Maar er moet wel een dossier worden aangemaakt.

Dikke bullshit? man ze nemen de aangifte niet eens aan!

Hoe kom je hier in hemelsnaam bij? En zelfs als je er een (via-via) ervaring mee hebt, waarom doe je dan alsof het altijd zo is?
Mijn ervaring met de politie icm dit soort zaken is erg goed. Heb zelf iets soortgelijks meegemaakt, wel veel milder hoor, lang niet van dit kaliber, maar ik ben vanaf het begin af aan heel erg serieus genomen. Heb goede begeleiding gehad via de politie en heb me altijd zeer veilig en beschermd gevoeld.
TS, geen idee waar je zit, maar je kan ook altijd eerst informatie inwinnen bij de politie. Ga er vooral niet direct maar vanuit dat ze er niks mee doen. En bovenal, realiseer je dat mensen die je het meeste hoort en die het hardste schreeuwen over de politie in dit soort zaken vaak gefrustreerde mensen met een slechte ervaring zijn. Mensen met een goede ervaring hoor je gewoonweg veel minder.
Sterkte voor jou en je familie.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:08

antje_vip schreef:
Klopt wat je zegt. Politie doet niks, totdat het daadwerkelijk verkeerd is afgelopen. Ze wachten er dus mooi op tot jou echt wat overkomt. Bij de politie hoef je niet meer aan te kloppen voor veiligheid.

maar doe zelf niets, want dan heb je een probleem..... die idioot is beter beschermd dan jij!

En gruis dan heb jij het goed getroffen hier 10 jaar lang veel ellende en de politie...... -:(-
Laatst bijgewerkt door kwita op 01-09-16 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:09

Verzamel zoveel mogelijk bewijzen met tijden en datums. Sowieso naar de politie gaan ze zijn verplicht je aangifte op te nemen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:11

Nicje87 schreef:
Verzamel zoveel mogelijk bewijzen met tijden en datums. Sowieso naar de politie gaan ze zijn verplicht je aangifte op te nemen.

ja en daar doen ze echt alles aan om je te ontmoedigen en gewoon zelfs te acteren en te doen alsof, die politie is echt een rot mandje vertrouw er maar niet op...... :x

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 11:40

Loretta schreef:
savannah030x schreef:
Hij kwam indd 1 keer aan mijn kassa. Alleen voornaam staat op me kaartje. Hij heeft me via via opgespoord en mijn nummer weten te achterhalen. Heb zijn nummer en al zijn accounts geblokkeerd. Maar hij maakt steeds nieuwe aan.

Hij heeft me 1 keer gezien en wist niks over me. Toen ik zei dat ik al een vriend had en niet was geinteresseerd begon hij gelijk raar te doen waaroo ik hem blokkeerde op alles. Sindsdien is hij te vinden onder 70 accounts. En belt hij vaak anoniem wat ik niet meer opneem.. Ik weet nog steeds niet goed wat ik precies moet doen nu..

Oh en hij is 23. (Denk je dat iemand volwassen is op die leeftijd. Niet dus)

Waar halen zulke mensen de tijd vandaan vraag ik me dan toch echt af. Bij programma's als gestalkt zie je ook steeds weer van die patienten die kosten nog moeite sparen om iemand lastig te vallen. Toch ook bizar dat hij jou helemaal niet kent maar slechts 1 keer bij de kassa gezien heeft. Zo iemand is echt doodziek in zijn hoofd. Eigenlijk te zot voor woorden dat zulke mensen niet verplicht opgenomen kunnen worden.

En nu weet hij gelukkig nog niet waar jij woont. Maar hoe zorg je ervoor dat dat zo blijft. Kan jouw werkgever hem in ieder geval geen winkelverbod opleggen? Dat is tenminste iets.

Nu al een tijdje niet meer bij de winkel geweest maar mn mannelijke teamleiders en mijn baas staan er met hun neus boven op als het zover moet komen. Ze letten goed op me.

En indd eigenlijk heel erg ziek.. Misschien liefde op het eerste gezicht ofzo :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:47

Echt wel dat er wat mee gedaan wordt, maar het gaat er om dat iedereen wel kan zeggen dat ie gestalkt wordt etc. ze willen daarvan graag bewijs zien waar ze wel wat mee kunnen. Dus bij aangifte om aangiftenummer vragen en mocht ie op je werk verschijnen gelijk politie bellen en vertellen dat ie weer voor de deur staat en dat je al aangifte hebt gedaan onder dat nummer.

Daar kunnen ze wat mee, vertel ook je bedrijfsleider dat je aangifte hebt gedaan en mocht je die persoon zien bij je werk vertel dat ook aan hem die is je getuige als de politie komt. Dan gaan ze die persoon vragen wat zijn bedoelingen zijn en zijn id controleren, zo hebben ze gelijk een naam en adres.. en dan pas kunnen ze verder gaan zoeken, bv over zijn verleden, heeft ie meer aangiftes op zijn naam etc.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 11:52

speurneusc schreef:
Echt wel dat er wat mee gedaan wordt, maar het gaat er om dat iedereen wel kan zeggen dat ie gestalkt wordt etc. ze willen daarvan graag bewijs zien waar ze wel wat mee kunnen. Dus bij aangifte om aangiftenummer vragen en mocht ie op je werk verschijnen gelijk politie bellen en vertellen dat ie weer voor de deur staat en dat je al aangifte hebt gedaan onder dat nummer.

Daar kunnen ze wat mee, vertel ook je bedrijfsleider dat je aangifte hebt gedaan en mocht je die persoon zien bij je werk vertel dat ook aan hem die is je getuige als de politie komt. Dan gaan ze die persoon vragen wat zijn bedoelingen zijn en zijn id controleren, zo hebben ze gelijk een naam en adres.. en dan pas kunnen ze verder gaan zoeken, bv over zijn verleden, heeft ie meer aangiftes op zijn naam etc.

Ik heb gelukkig alles gescreenshot. Maar je moet altijd snel zijn want hij is heel slim en na 4 minuten verwijderd hij het hele account en de berichten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:16

Winged schreef:
danzzz schreef:

Dan loop jij bij een verkeerde regio waarschijnlijk. Hier wordt de boel tenminste wel serieus genomen. Je kan je klacht trouwens neerleggen bij de nationale ombudsman.

Is gewoon landelijk de trend. De Nationale ombudsman heeft het al druk genoeg met alle verdwenen inbeslag genomen goederen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:18

Gruis schreef:
danzzz schreef:

Hoe kom je hier in hemelsnaam bij? En zelfs als je er een (via-via) ervaring mee hebt, waarom doe je dan alsof het altijd zo is?
Mijn ervaring met de politie icm dit soort zaken is erg goed. Heb zelf iets soortgelijks meegemaakt, wel veel milder hoor, lang niet van dit kaliber, maar ik ben vanaf het begin af aan heel erg serieus genomen. Heb goede begeleiding gehad via de politie en heb me altijd zeer veilig en beschermd gevoeld.
TS, geen idee waar je zit, maar je kan ook altijd eerst informatie inwinnen bij de politie. Ga er vooral niet direct maar vanuit dat ze er niks mee doen. En bovenal, realiseer je dat mensen die je het meeste hoort en die het hardste schreeuwen over de politie in dit soort zaken vaak gefrustreerde mensen met een slechte ervaring zijn. Mensen met een goede ervaring hoor je gewoonweg veel minder.
Sterkte voor jou en je familie.

Ik heb geen last van stalkers, mijn familie ook niet. Wij lossen dit zelf op. sneller en efficiënter.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:36

Weet je hoe die jongen noemt. Anders misschien zijn ouders bellen. Wie weet heeft deze jongen psychische problemen, en laten zijn ouders hem maar doen want hij doet niets verkeerd. Als ze horen dat hij iemand lastig valt kunnen ze misschien eens met hem praten ?? En altijd melden bij de politie, ook al doet die niets uiteindelijk na 10x bellen weten ze wel wie je bent en nemen ze je ooit serieus. Soms moet je vervelend genoeg worden voor de politie helpt, maar toen bij mij iets kleins uit de tuin was gestolen, hebben ze mij wel serieus genomen bij de politie. Dus zo erg zal het niet gesteld zijn bij de politie hoor

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:12

speurneusc schreef:

ja en als er niets bekend is en geen strafblad....dan laten ze het op zijn beloop , meestal tot het mis gaat en dan komen ze ook naderhand nog een s in actie!
(deze personen kennen de regels,ze zijn je altijd 2 stappen voor en als er mazen in de wet zitten kan en mag de politie niets doen)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:16

Ik denk dat TS meer heeft aan concrete tips in plaats van oneindig gebash over de politie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:27

Altijd doen om een dossier op te bouwen. Op die manier hebben zij een goede tijdlijn waarin ze dus ook kunnen zien wanneer het heftiger wordt of zelfs gevaarlijk.

Verder vind ik deze discussie zo ontzettend nutteloos. Natuurlijk is het heel vervelend als je aangifte niet serieus genomen wordt of je wordt ontmoedigd om aangifte te doen, maar ik vind het nogal gek dat mensen verwachten dat de politie zomaar ingrijpt. Voor degene die gestalkt wordt is het natuurlijk onwijs vervelend (ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dus zou het niet weten) maar je kan moeilijk permanente politiebeveiliging voor iedereen regelen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:33

Gulpje schreef:
Ik denk dat TS meer heeft aan concrete tips in plaats van oneindig gebash over de politie....

Inderdaad. :j

Daarbij heeft het wel degelijk zin om melding te doen van alles, ook van de valse accounts, omdat er dan inderdaad een dossier opgebouwd wordt, wat in de toekomst zeker van pas kan komen als hij iets probeert uit te halen.
Heeft de politie geen eerdere meldingen, ben je in het nadeel wanneer de stalker een keer echt te ver gaat en de politie hem oppakt... dan wordt het al snel een welles nietes verhaaltje, zonder bewijs dat dit al langer speelt. Dus het is erg dom geen melding te doen van het gedrag van deze "meneer".

Een praatje maken met de wijkagent kan zéker ook nuttig zijn, misschien heeft hij ook nog tips... en hij weet van de situatie af.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 01-09-16 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:34

Altijd melding van laten maken bij de politie, ze maken een dossier aan. Ook nooit reageren op de stalker, dit moedigt aan en de politie/wet ziet dit als contact onderhouden met. Maar zeker de politie op de hoogte brengen van alles wat er is gebeurd, hou een logboek bij waarin je alles opschrijft en maak zelf een dossier aan van alle berichten/mails etc die je krijgt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:38

Ik ben jaren geleden ook gestalkt. Ben ermee naar de politie gegaan en die hebben hem gebeld en flink aangesproken. Daarna niks meer van hem gehoord. Politie doet er echt wel wat aan.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:23

antje_vip schreef:
Siesjuh schreef:
Edit: Ik heb dus ook zo'n idioot die mijn leven aan t napluizen was en foto's van mijn facebook afjatte zonder toestemming. Melding van gemaakt bij de politie en die hebben dat netjes genoteerd.

Wauw, daar heb je wat aan +:)+
Het zal wel per regio verschillen in hoeverre politie jou serieus neemt. Ik zou ook aangifte doen, voor het dossier dus. Maar dan zonder de verwachting dat je daadwerkelijk hulp krijgt.

Jah daar heb je wat aan, want hoe meer meldingen, hoe meer je tegen die persoon hebt. Je kunt wel een logboek bijhouden, maar als het tot een zaak komt, heb je daar vrijwel niks meer aan. Hoe meer er bekend is bij de politie, hoe sterker je staat. Ook al pakken ze iemand niet gelijk op

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 21:59

Gulpje schreef:

:j

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 22:01

Dreamflower schreef:
Altijd melding van laten maken bij de politie, ze maken een dossier aan. Ook nooit reageren op de stalker, dit moedigt aan en de politie/wet ziet dit als contact onderhouden met. Maar zeker de politie op de hoogte brengen van alles wat er is gebeurd, hou een logboek bij waarin je alles opschrijft en maak zelf een dossier aan van alle berichten/mails etc die je krijgt.

Ik reageer er ook idd niet op in de hoop dar ie dan stopt maar dat doet ie dus niet..

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 22:01

Bedankt voor alle tips, ik denk dat ik wel zeker weet wat ik ga doen :)