Werken in onderwijs na WO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 12:40

Ceetje_bokt schreef:
Een volle baan is 1759 uur per jaar, als je dat deelt door de werkweken komen we uit op meer dan 40 uur per week. Die vakanties betaal je dus gewoon zelf. Wij hebben een week minder zomervakantie zodat we werkdrukverlaging kregen. |o

Ah, addertje onder het gras...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:41

Ceetje_bokt schreef:
Wij hebben een week minder zomervakantie zodat we werkdrukverlaging kregen. |o

Ja, dat was gul toch? Men had de werkdruk kunnen verlagen door eh, meer mensen aan te nemen of bepaalde taken en een boel overhead te schrappen, maar wie zou dat nou willen... :=

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:42

Mij is verteld dat docenten de vakanties compenseren door de rest van het jaar meer te werken. Dus stel, 40 schoolweken (ja, ik weet dat het niet precies 40 is omdat ze vast in de vakanties ook nog wat doen, maar even voor het idee) en je werkt volgens je contract 36 uur per week. Dan werk je (36*52)/40=46,8 uur per week.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:43

Geen addertje, maar helaas weet de buitenwereld die altijd zeikt over onze vakanties dit niet. Overigens kap ik elke discussie af met de opmerking dat het zo l*llig is dat we maar een keer vakantiegeld krijgen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:43

Fish_n_Chips schreef:
Mij is verteld dat docenten de vakanties compenseren door de rest van het jaar meer te werken. Dus stel, 40 schoolweken (ja, ik weet dat het niet precies 40 is omdat ze vast in de vakanties ook nog wat doen, maar even voor het idee) en je werkt volgens je contract 36 uur per week. Dan werk je (36*52)/40=46,8 uur per week.

Dat heb je juist!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:44

Shadow0 schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Wij hebben een week minder zomervakantie zodat we werkdrukverlaging kregen. |o

Ja, dat was gul toch? Men had de werkdruk kunnen verlagen door eh, meer mensen aan te nemen of bepaalde taken en een boel overhead te schrappen, maar wie zou dat nou willen... :=

Breek me me de bek niet open }>

superpony

Re: Werken in onderwijs na WO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:06

Ik zou je studie doorlopen zoals je nu doet en nu je hart volgen. Ik vraag me echt af waarom jonge mensen denken dat ze voor hun verdere leven kiezen?
Zeker als je makkelijk en of goed kan leren, is het later nooit te laat om nog te veranderen of iets erbij te doen.

Onze zoon zat op het VWO en had er moeite mee. Niet zozeer het niveau, maar de manier van werken en wist dat hij naar het HBO wilde, wat helemaal prima is! Hij is dus naar 5 Havo gegaan en daarna fysio aan HBO.
Van jongs af aan wist hij niet wat hij wilde doen. Hij vond heel veel leuk.

Bij fysio is hij afgehaakt begin dit jaar. Zoekende naar iets anders, heeft hij nu docent Engels gekozen. Hij heeft meegelopen op zijn oude school en hij is weer enthousiast. Toch blijven de twijfels.

Hij werkt al vanaf zijn 16e in de horeca en vindt dat echt hartstikke leuk. Hoge HOtelschool vond hij niet aansluiten en verder is er weinig op HBO niveau.
Wij hebben gezegd; ga dan naar een MBO kijken, want anders hou je het niet vol en je moet doen wat je leuk vindt.
Maar als je van het VWO al naar Havo bent gegaan en HBO kan, is MBO ook niet '''goed genoeg''. Niet dat hij erop neerkijkt, maar dat wordt wel zo geleerd.

Ik heb zelf mijn school verknald om die redenen.

Wat je kan, moet je doen. Maar het is minstens zo belangrijk dat je echt achter je werk kan staan. Soms is het een zoektocht en moet je dit afmaken en dan kijken wat op je pad komt en nog veel bijleren later.

Mijn moeder en man wisten allebei al heel jong wat ze wilden en hebben die weg gevolgd. Mijn moeder heeft altijd gewerkt en mijn man maakt ook uren waar je U tegen zegt. Maar als je happy bent, heb je weinig ziekmeldingen en dergelijke.

Omgekeerd zijn er ook docenten die doorleren en na enkele jaren onderwijs, elders terecht komen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:09

Eens met superpony, je moet je hart volgen. Wat wil je echt? Want als je iets echt wilt, dan lukt het. Hoe lang het ook kan duren, als je doorzet is alles mogelijk.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:05

Je moet inderdaad je hart gaan volgen! En wellicht maar ergens beginnen, als je voldoende ambitie hebt en je naast je werk ook andere zaken kunt oppakken, dan valt dat vanzelf wel op en kom je echt wel verder. Een vriendin van mij staat voor de klas en af en toe ben ik daar best wel jaloers op :+ Natuurlijk is het hard werken, maar het is veel flexibeler dan mijn kantoorbaan. Daarnaast zijn de vakanties ook heerlijk, zelf krijg ik hooguit één keer per jaar maximaal drie weken aaneengesloten vrij. Voordeel is wel weer dat ik buiten de seizoenen op vakantie kan. Officieel heb ik een baan van 40 uur, maar in de praktijk is dat wel veel meer. Ook een dag minder werken is nu erg lasting, want dan komt het neer op alles in de resterende dagen doen :')

En qua salaris zie ik ergens WO 2750 bruto staan als startsalaris, nou trek daar maar iets vanaf nog, volgens mij kom je eerder in de range van 2300-2500€. Of het is in de afgelopen vijf jaar flink hoger geworden. Voordeel van bedrijfsleven is wel dat je snel stappen kunt maken, maar dit komt ook niet aanwaaien.

Doe vooral wat je leuk vind en waar je jezelf echt een aantal jaren ziet werken. Je kunt altijd nog switchen, al zal het iets gemakkelijker zijn van bedrijfsleven naar voor de klas gaan dan andersom, maar die laatste voorbeelden heb ik ook in mijn omgeving (van havo docente naar werken bij een bank en een team aansturen).

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:25

Ga eens meelopen met een docent (want bijles geven is wel echt iets anders) en kijk dan of het je nog steeds wat lijkt ;)

Mn vriend heeft hetzelde dilemma als jou gehad. Universitaire opleiding gedaan maar z'n hart lag bij het onderwijs. Vervolgens aan de lerarenopleiding begonnen (dus 4 jaar erbij), en daarna ook nog de natuurkunde opleiding erbij gaan doen (ook weer 4 jaar). Maar omdat hij met zo veel passie voor de klas staat heeft hij er geen moment spijt van gehad!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 20:03

Sakura789 schreef:
Je moet inderdaad je hart gaan volgen! En wellicht maar ergens beginnen, als je voldoende ambitie hebt en je naast je werk ook andere zaken kunt oppakken, dan valt dat vanzelf wel op en kom je echt wel verder. Een vriendin van mij staat voor de klas en af en toe ben ik daar best wel jaloers op :+ Natuurlijk is het hard werken, maar het is veel flexibeler dan mijn kantoorbaan. Daarnaast zijn de vakanties ook heerlijk, zelf krijg ik hooguit één keer per jaar maximaal drie weken aaneengesloten vrij. Voordeel is wel weer dat ik buiten de seizoenen op vakantie kan. Officieel heb ik een baan van 40 uur, maar in de praktijk is dat wel veel meer. Ook een dag minder werken is nu erg lasting, want dan komt het neer op alles in de resterende dagen doen :') <br abp="373"><br abp="374">En qua salaris zie ik ergens WO 2750 bruto staan als startsalaris, nou trek daar maar iets vanaf nog, volgens mij kom je eerder in de range van 2300-2500€. Of het is in de afgelopen vijf jaar flink hoger geworden. Voordeel van bedrijfsleven is wel dat je snel stappen kunt maken, maar dit komt ook niet aanwaaien.<br abp="375"><br abp="376">Doe vooral wat je leuk vind en waar je jezelf echt een aantal jaren ziet werken. Je kunt altijd nog switchen, al zal het iets gemakkelijker zijn van bedrijfsleven naar voor de klas gaan dan andersom, maar die laatste voorbeelden heb ik ook in mijn omgeving (van havo docente naar werken bij een bank en een team aansturen).

Flexibiliteit is idd ook wel een pré.
En beginnen met het bedrijfsleven is ook geen ramp natuurlijk. Misschien bevalt het, prima. Misschien bevalt het niet, dan kan ik altijd nog switchen.
Maar ik zit er ook aan te denken om mijn master in deeltijd te doen en daarnaast al parttime voor de klas te gaan om te verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:10

Science90 schreef:
Nou ja, ik heb een paard wat m'n ouders nu nog betalen, maar dat wil ik wel zelf gaan doen na m'n studie en nog een veulentje eruit fokken als het even kan. En over een jaar of 10 zou ik wel 1 of 2 kinderen willen. Is dat haalbaar met een beroep als docent?

En lesgeven vind ik écht leuk. Ik heb naast mijn minor een half jaar op een huiswerkinstituut gewerkt, ik geef best veel bijles in diverse vakken en ik heb 3 jaar boekenfonds gedaan op een school. Het ligt me wel goed en ik vind het contact met zoveel mensen ook erg leuk.

Als je graag kinderen wilt is het onderwijs meer dan ideaal. Ik werk op een VMBO-T school, zou nergens liever willen werken dan met deze leerlingen. Heb aankomende week nog vakantie en sta te springen om weer te beginnen. Werk er ruim 6.5 jaar en ben geen dag met tegenzin gegaan.

Inmiddels heb ik twee kinderen van 5 jaar en wat is het fijn dat ik lekker alle vakanties vrij ben samen met de kinderen. Ik hoef ze niet naar de opvang te sturen in de vakantie. Ik ben er altijd.

Een paard houden kan prima. Ik ben daarbij fanatiek wedstrijdruiter en les veel. Allemaal prima te doen.

Een docent verdient echt niet slecht, maar in vergelijking met het bedrijfsleven inderdaad minder. Maar ik moet er niet aan denken om voor het geld werk te doen waar ik niet veel aan vindt!

Ik heb biologie gestudeerd en kon een prachtige baan krijgen bij landschapsbeheer. Daar had ik ook enorm veel vrije dagen, hele fijne werkdagen en een geweldig salaris. Maar ik ga me een beetje op kantoor zitten en door natuurgebieden lopen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-16 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:11

Ceetje_bokt schreef:
Shadow0 schreef:
Je kunt misschien meer verdienen. Maar is dat beter? Met 4 jaar HBO kun je ook voor de klas - maar in beide gevallen is de kans ook aanzienlijk dat als je niet goed bent in omgang met de klassen, je er ook weer uitligt. Lesgeven is een vak en een uitdagend vak - een vak wat we helaas onderwaarderen, terwijl we academische prestatie zien als iets wat per definitie 'meer' is dan goed zijn in pedagogiek of didactiek, maar helemaal terecht is dat niet.

Goed omgaan met de klassen is maar ten dele te leren en heeft helemaal niets te maken met hbo of wo. Sterker nog ik kan niet onderschrijven dat een wo-er dat beter zou kunnen. Heb in de loop van de jaren van alles voorbij zien komen én gaan. Helaas is het wel zo dat in de loop der jaren de kennisbasis van de gemiddelde student zeer matig is geworden. Gelukkig zijn de lerarenopleidingen daar heel hard mee enig om dat weer omhoog te krijgen. En weten waar je het over hebt, is een must als je lesgeeft aan het hogere niveau.

Ik zie op mijn school juist dat WO opgeleide docenten minder goed voor de klas zijn. Het zijn theorie beesten tot en met maar het omgang met de leerlingen gaat hen veel minder goed af dan de HBO opgeleide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:15

Ceetje_bokt schreef:
Een volle baan is 1759 uur per jaar, als je dat deelt door de werkweken komen we uit op meer dan 40 uur per week. Die vakanties betaal je dus gewoon zelf. Wij hebben een week minder zomervakantie zodat we werkdrukverlaging kregen. |o en twee maanden???? Het is zes weken en dan ben je in de eerste week bezig met afkicken en in de laatste week met opstarten.

Maar de week die je af hebt moeten geven in de zomer heb je wel gecompenseerd gekregen.
Bij ons op school kwam er een stemming.
OF de 5 dagen zelf indelen over het jaar maar dan moet je wel voor vervanging van je lessen zorgen
OF de 5 dagen aaneengesloten met heel de school zodat we 2 weken meivakantie hebben.

Wij hebben met 99% gekozen voor de extra meivakantie.

Het opstarten de laatste week is ook een beetje afhankelijk van de school.

Wij beginnen maandag 4 september met vergaderen, dinsdag 5 september komen de leerlingen roosters ophalen en woensdag 6 september beginnen de lessen pas.

We kunnen vanaf aankomende maandag op school terecht maar ik geloof niet dat er 5 mensen komen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:29

Science90 schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Overigens bij banen in het bedrijfsleven waarbij je veel verdient, werk je ook meer dan 40 uur per week. Hoef je alleen nooit te verantwoorden dat 'je zoveel vakantie hebt' :D

Dat is waar :')
Wat dat betreft is het salaris voor docenten weer hoog. Twee maanden vrij in de zomer en gewoon betaald krijgen *\o/*

Laatste keer dat ik telde waren het zes weken. Maar goed, wel veel vakantie ja. De meeste vakanties lig je ziek in bed, maar voor de rest is het heerlijk :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:34

In Belgie krijgen ze 2 maanden in de zomer. 1 juli - 1 september.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:28

We dwalen wel af, maar....Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:46

13 weken... Moet er niet aan denken.

6 is prima, dan zijn ze net niet alles vergeten :')

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 22:57

vonneke schreef:
13 weken... Moet er niet aan denken. <br abp="350"><br abp="351">6 is prima, dan zijn ze net niet alles vergeten :')

Ik had er altijd 7
Maar volgens mij had ik 1 week meivakantie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 07:27

Science90 schreef:
[naam] schreef:
13 weken... Moet er niet aan denken. <br abp="350"><br abp="351">6 is prima, dan zijn ze net niet alles vergeten :')

Ik had er altijd 7
Maar volgens mij had ik 1 week meivakantie

Dat is sinds 2 (of 3) jaar veranderd naar 6 in de zomer. Wij hadden ook 1 weekan meivakantie maar hebben zelf gekozen de week zomer naar de meivakantie te verplaatsen.

Het is niet zo dat je de week vrij in de zomer helemaal kwijt bent, de vrije dagen zijn gebleven maar moesten naar elders in het jaar.