Wat is er gebeurd met de ´s en ´t?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 23:13

moonfish13 schreef:
Het viel mij ook op.
Hetzelfde met komma's totaal fout als bij spatie's.
Dat zie ik echt steeds vaker, komma's in woorden waar ze echt niet horen.

Zijn de regels dan nog wel duidelijk genoeg voor iedereen? Wordt er in onderwezen?

Ik heb nog het excuus dat ik al dertig jaar van school af ben en als zestien jaar in Portugal woon, maar hoe is het voor mensen die nu nog op school zitten?
Hoe goed wordt er op gelet?

Maken "mensen van nu" gewoon onderscheid in schrijven voor huiswerk en "plezierschrijven" (kan ook nog)?
Of wordt het door het texten gewoon in het algemeen slechter?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:15

moonfish13 schreef:
Het viel mij ook op.

Maaaar... spaties is zonder ' ;)

Zo'n T ziet er eerder uit alsof het gaat over iemand die niet bij naam genoemd mag worden, dus dan maar T i.p.v. Theo, Tinus, Truus of Tallulah.

Rennie89

Ik had gisteren wel een leuke, een sollicitatie geschreven en daar kwam het woord " toentertijd "in voor. Ik liet een vriendin de brief lezen en ze zei dat ik het fout had :P nou weet ik toevallig dat dit niet zo is maar gewoon oud Nederlands is, maar dan zie je wel dat tijden veranderen. Maar uhm... Eik ken ik niet, iig wel :p ik gebruik dat ook wel. Meer als afkorting tijdens appen voor in ieder geval

Fenrir

Hilary schreef:
moonfish13 schreef:
Het viel mij ook op.

Maaaar... spaties is zonder ' ;)

Zo'n T ziet er eerder uit alsof het gaat over iemand die niet bij naam genoemd mag worden, dus dan maar T i.p.v. Theo, Tinus, Truus of Tallulah.

Het is een hele rare zin maar ik denk dat moonfish13 bedoelt te zeggen dat spatie's juist fout is. Goed voorbeeld van hoe belangrijk interpunctie is :+

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:18

Ik vind het zo irritant met mensen die nu alles met een K en een V gaan schrijven.

Kado en kontant. Zwaar irritant.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:20

:+
..., zoals bijvoorbeeld bij "spatie's".

zanakuzies schreef:
Ik vind het zo irritant met mensen die nu alles met een K en een V gaan schrijven.

Kado is goed (maar "cadeau" is mooier). Ik vind "vacantie" dan weer verschrikkelijk, hoewel het volgens mij wel gewoon mag.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 23:21

lifaya schreef:
Ik had gisteren wel een leuke, een sollicitatie geschreven en daar kwam het woord " toentertijd "in voor. Ik liet een vriendin de brief lezen en ze zei dat ik het fout had :P nou weet ik toevallig dat dit niet zo is maar gewoon oud Nederlands is, maar dan zie je wel dat tijden veranderen.

Zo zie je ook wel dat oude woorden ineens een nieuwe betekenis krijgen. Oubollig betekent oorspronkelijk juist "olijk" , dus lollig, en nu zien ze het als een soort ouderwets of saai omdat ze het "ou" als "oud" begonnen te zien.

Zo zijn er meer woorden van betekenis verschoven, maar ik kan zo snel niet op andere komen.
Behalve dan als het om kreten gaat als "ziek" en "wreed" die plots heel positief kunnen zijn in andere context.

En ja sommige woorden zijn gewoon uit de gratie geraakt en worden amper nog gebruikt.

zanakuzies schreef:

En die V dan? Heb je daar een voorbeeld van?

Die k voor een c zit al een tijd in nieuwe spelling, maar heb ik maar half aangenomen. Ik ben daar niet zo consequent in geloof ik. Van de ks die voor de x in de plaats is gekomen maak ik helemaal een potje.
Ik schrijf meestal sex maar wel weer biks en geen bix, en ik schrijf box als het om een stal gaat (of waar je een kind in zet), maar de sport noem ik dan weer boksen... :+

Pocca_Locca

Re: Wat is er gebeurd met de ´s en ´t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:53

Heerlijk, dit topic _O-

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 00:16

Is mij niet zo opgevallen, terwijl ik toch best een taal pietje precies ben af en toe. Denk idd dat het komt doordst een ' toch net wat meer moeite is op mobiele apparaten. Wellicht ook invloed van het Engels, maar het is natuurlijk speculatie. Mijn taalkunde docenten zouden het in ieder geval wel boeiend vinden :+.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 00:18

Volgens mij heeft dat vooral met het typen op telefoons en tablets te maken. De ' is wat lastiger te vinden en de hoofdletters worden vaak automatisch ingezet na een punt. Zo simpel kan het zijn.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 00:39

Ik gebruik het zelf nog gewoon hoor, merk het niet zo eigenlijk.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 00:58

Deels schuldig.
Maar euhh ja grensgeval dyslexi en daar komt het eenvoudige schrijven via socialmedia er bij.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 01:05

Ow ik gebruik zelf ook n voor 'n en t voor 't.. ik gebruik zelfs k voor ik.. is puur gemakzucht wat voort komt uit het SMS tijdperk.. net als iig en wss..
Heeft eigenlijk niets te maken met 't niet weten van de regels maar meer met de onhandigheid van het schrijven op de mobiel.. denk dat dat ook de reden is dat de apostrof vaak vermeden wordt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:25

zanakuzies schreef:

Is ook gedeeltelijk oud nederlands....

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:30

Wat is er fout aan 'Lisa haar paard'? Het is weliswaar langer, maar volgens mij net zo correct als 'Het paard van Lisa' of 'Lisa's paard'. Met een bijzin kan het immers ook: 'Lisa ging eten, net als haar paard.' Daar hoef je 'haar paard' ook niet te vervangen door 'Lisa's paard'.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:41

Lusitana schreef:
En die V dan? Heb je daar een voorbeeld van?

Ik heb op Bokt wel een aantal keer 'fotograven' gezien. Ook van fotografen zelf :+

Ik moet zeggen dat ik zelf ook een luie typer ben. Laat vaak woorden weg en via whatsapp kort ik veel af. Op Bokt probeer ik wel zo voluit mogelijk te schrijven. Verschilt ook of ik op mobiel zit of op m'n laptop.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 11:57

Fotograaf is dan ook een rare uitzondering omdat het uit Grieks komt.

44Myrthe44 schreef:
Wat is er fout aan 'Lisa haar paard'? Het is weliswaar langer, maar volgens mij net zo correct als 'Het paard van Lisa' of 'Lisa's paard'. Met een bijzin kan het immers ook: 'Lisa ging eten, net als haar paard.' Daar hoef je 'haar paard' ook niet te vervangen door 'Lisa's paard'.

In jouw voorbeeld is haar paard onvermijdelijk.
Het gaat meer om zinnen als Lisa haar paard ging harder dan Peter zijn paard.
Het is niet fout maar het komt mij altijd zo vreemd over omdat ik het met een s heb geleerd.
Maar als het tegenwoordig altijd voluit wordt geschreven is het voor jullie natuurlijk normaler.

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:27

Interessant topic! Ik merk dat ik zelf wel onderscheid maak tussen 'vrije tijd- typen' zoals op Whatsapp en 'netjes typen' zoals op het werk en in studieverslagen. Bokt is openbaar, dus dan doe ik altijd wel mijn best om volledige zinnen met kloppende interpunctie te fabriceren. Grammatica (vooral dt/t) daarintegen... :oo

Lusitana schreef:
Fenrir schreef:
Ik kan het er ook niet in zien, als er geen komma staat dan betekent de zin gewoon wat anders... ik persoonlijk ga dan niet nadenken of iemand misschien een leesteken is vergeten :P

In een post waar er helemaal geen of nauwelijks leestekens staan, is het echt soms echt lastig om ze zelf in te vullen.
Voor mij in ek geval. Ik begrijp sommige mensen gewoon totaal niet door warrige verhalen.

"Dat ik T op tijd gezien had en nog kon wegkomen maar hij ging met Linda haar paard ervandoor om T niet te hoeven gaan doen daar had ie geen zin in nou hij wist niet waarneer zij ook gingen en eik ook niet hoe dan want hij moest nog voor Marco zijn moeder ook iets de andere mense vonden T allemaal gewoon dat ik het zou doen maar eik moest hij het doen."

Om maar een voorbeeld te geven van wat ik ervaar als een "lastige post".

Ik vind dit soort posten ook wel lastig om te lezen. Vaak klik ik zo'n topic dan maar gewoon weg. Wanneer ik het - om wat voor reden dan ook - toch wil lezen, probeer ik het zo veel mogelijk als spreektaal 'in mijn hoofd af te spelen'. Ik probeer het niet eens meer om de bedoelde leestekens te ontdekken. Vaak helpt dat al wel. Mocht ik dan toch nog twijfelen, dan kies ik de betekens van de meest eenvoudige zin. Mijn ervaring is dat mensen die álle leestekens overslaan OF erg weinig complexe samengestelde zinnen met bijzinnen gebruiken (en dan is de eenvoudige lezing de juiste), OF ze gebruiken alleen maar samengestelde zinnen. Maar dan wel vaak maar half. In zo'n tekst is het ontbreken van leestekens voor mij onoverkomelijk; ik klik het dan alsnog weg.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:09

Citaat:
In plaats van "Marco´s moeder", schrijft men nu "Marco zijn moeder" of "Linda´s paard" is "Linda haar paard" geworden

Hmm, volgens mij schrijft men dan tegenwoordig vooral Marco zen moeder (kennelijk een heel relaxed mens) en Linda der paard (eentje met een Duitse afstamming) :+ .

Ik verbaas mij dan weer over het te pas en te onpas gebruiken van het woordje "terug". Zoals net in een advertentie: "het paard moet weer terug opgepakt worden". Of "ik ga dat terug nog eens doen als het later is" of "toen het paard terug weer in het gras stond werd het terug weer ziek".

En het verwisselen van afstamming (de ouders) en afstammeling (het kind). "De ruin heeft een afstammeling van hengst X".

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 16:50

Dat "terug" is Belgish voor "weer".

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:05

Wat je echt vaak ziet en hoort: mijn paard wilt dat niet..... :x

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:13

Ik heb ooit in een topic gelezen:
ik ga na men paard.

Ik dacht van alles;
oh leuk een menpaard.
En wat ga je na je paard doen? (nadat je bij je paard bent geweest.)

Komma's zijn trouwens van levensbelang;

Come. Let's eat, Grandma
Come. Let's eat Grandma

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:14

Het valt mij ook wel eens op. Ik vind het ook bijzonder ergerlijk om een tekst te lezen waarbij er heel veel van dat soort fouten/afkortingen in staan. Leestekens worden ook heel vaak vergeten. Zonder punten en hoofdletters ga ik geen tekst lezen :')

Laatst zag ik ergens wel wat grappigs staan.

Let's eat grandpa!
Let's eat, grandpa!
Leestekens kunnen iemands leven redden :')

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:14

Oh sorry je post net dezelfde xD

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:15

Ik vind Marco's moeder nog wel goed klinken, maar als ik Linda's paard "hoor" vind ik dat juist weer minder mooi klinken dan Linda haar paard.
Verder probeer ik altijd zo correct als mogelijk is te typen, maar ik maak ook wel eens een foutje. :o Met spreken daarentegen ... laten we maar zeggen dat het goed is dat ik voornamelijk Engels spreek tegenwoordig. :D