Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:18

Het lijkt me dat je best de koelkast eens kunt vullen in het weekend zodat deze niet leeg is als je 's avonds thuis komt. Je hebt, ondanks dokterskosten, een fulltime inkomen - en zo'n koelkast vullen kost misschien 30-40 euro bij de Lidl. Zo'n koelkast vullen in het weekend zou je ook moeten doen als je alleen woonde, en dan betaalde je écht wel meer dan 250 euro aan vaste lasten. Je bent nou eenmaal in een luxe-positie, veel mensen van jouw leeftijd kunnen nauwelijks sparen of geld in een eigen bedrijf stoppen - en zoals gezegd, je betaalt nu ook voor de luxe van een schoon huis en schone was.

Ik denk dat je moeder graag wil zien dat je A. deze luxe-positie erkent en B. verantwoordelijkheid neemt in het huishouden, en dus dat je je gaat gedragen als een volwassene die zélf voor haar eten zorgt en zélf het huishouden deels draaiende houdt, en daar afspraken over maakt met huisgenoten (wie betaalt wanneer wat? Mogen we elkaars eten opeten, en wanneer niet? Kan ik aan iemand anders vragen boodschappen voor mij te doen, en diegene dan terugbetalen?).

Zoals ik al zei, je bent een volwassene die woont met andere volwassenen, geen kind. Volwassenen die samenleven praten over huishoud-afspraken en geld, en verdelen taken en kosten relatief eerlijk. Dus: ga een gesprek aan, als volwassene die samenleeft en wil bijdragen, en niet als eiser/hostelgast die een volle koelkast "verwacht" of "normaal vindt". (Ik kan je namelijk garanderen: ook als je met een partner samenleeft vallen dat soort eisen niet zo goed. :').)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:20

Ik heb een nog luxere positie eigenlijk, ben 29, woon thuis (bij mijn vader) en betaal aan kostgeld... niks. Mijn vader is daar namelijk heel nuchter over: "ik verdien genoeg en het is je eigen erfenis" (ik heb geen broers / zussen).

Overigens betaal ik m'n telefoonabo en zorgverzekering zelf, als ik in de auto van m'n moeder of stiefvader rij tank ik die ook weer vol en ik cross ze af en toe door de wasstraat en langs de stofzuiger.
Mijn paarden betaal ik ook alles zelf voor, maar ik moet wel zeggen dat ik met mijn huidige baan en aantal paarden (2) niet makkelijk op mezelf zou kunnen wonen (maar dat komt meer omdat ik voor mijn paarden niet bezuinig op een osteopaat of voer).
Maar ik vind het prima zo en mijn pa (gelukkig) ook. Wat boodschappen betreft: die doet m'n vader en we eten er samen van. Als hij wat vergeten is, ga ik het meestal halen en betaal dan ook. Ga echt niet miepen on 2 euro voor komkommer en een brood.

Overigens heb ik samen met een vriendin een tijdje bij iemand in huis gewoond. We betaalden daar voor gas/water/licht/internet; eten kochten we zelf. Wel nodigden we onze hospita één of twee keer per week uit om met ons mee te eten (of zetten we het kliekje in haar koelkast); zij nodigde ons ook uit en ze gaf ons ook wel eten omdat het die dag op moest bijvoorbeeld.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:23

Hhhm ik vind het er maar net aan liggen aan wat jij verdient.

Maar het belangrijkste voor nu is denk ik dat je echt eens met je zus en moeder om de tafel gaat. Goede afspraken maken. Dat je bijvoorbeeld een klein gedeelte van de koelkast krijgt waar je jouw spullen kan leggen en je zus daar dus niet aan mag komen. De rest van je boodschappen kunnen dan op je eigen kamer. Misschien kan je dan ook over het geld praten... dat je ietsje minder betaald en dan dus zelf je boodschappen doet.

Ik vind 250 best veel geld trouwens. Gas, water licht is in een normale eengezinswoning niet zoveel. Dat ligt rond de 150 denk ik (gedeeld door 3, want minstens 3 personen daar thuis, is 50 euro voor gas, water, licht). Dan hou je 200 euro over.

Aan de andere kant... als je moeder het niet breed heeft en jij nu lekker verdient, dan kan ik me dit bedrag wel goed voorstellen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:52

Een eigen plek in de koelkast, een koelkast op eigen kamer? :Y)

Dat TS de 18 is gepasseerd/werkt maakt toch niet dat alles maar gescheiden dient te worden? Dat je zus het voor jou achtergehouden eten opeet vind ik ronduit asociaal. En als je samen in een huis woont vind ik het ook logisch dat je met eten rekening met elkaar houdt, voor zover mogelijk. Ik vind dat je weinig geks vraagt.

En n.a.v. de reacties hier zie ik ook allemaal huishoudens voor mij waarbij men zeker in één huis woont maar net wil doen alsof dat niet zo is. Verbaas ik mij echt over. Ik hoop dat je er uitkomt TS! En anders misschien toch eens een eigen plek overwegen? Ik kan mij je frustraties wel voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:01

Je bent 25...

Ga zelf die boodschappen doen meid... mensen die niet meer thuiswonen en ook werken kunnen dat ook gewoon en hebben er tijd voor. 250 vind ik nog hartstikke goedkoop, gezien wat je tegenwoordig alleen al als student voor een kamer kwijt bent.

dromertje2

Re: Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:03

Inderdaad, hoe denk je dat het eten in de kast komt van mensen die alleen wonen en full time werken?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:11

Ik vind het niet duur hoor :+ Ik betaal €600 (wel inclusief zorgkosten en telefoon abbo) en inclusief eten, maar wij zijn wel maar met z'n 2en.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:17

Volgens mij vind Ts het niet per se een probleem om zelf boodschappen te doen.. maar wel als vervolgens haar zus alsnog alles op eet waardoor ze na haar werk alsnog niets heeft..
Oplossing is eten op je eigen kamer leggen maar echt wenselijk is dat natuurlijk niet ivm ongedierte en sommige dingen wil je gewoon in de koelkast hebben..

250 Europa vind ik niet duur en of eten daar wel of niet bij inzit ligt er aan wat er is afgesproken.. blijkbaar vindt je moeder het zonder eten.. ik vind echter wel dat als jij dan iets voor jezelf regelt een ander daar gewoon van af moet blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:23

Het bedrag vind ik laag. Ik ben 20, woon op mezelf en ben zeker het dubbele kwijt aan huur, gas water licht, zorgverzekering, eten. Heb ik het nog niet eens over auto gehad en kosten van telefoon, internet etc.
Is duur!! Dus vind 250 echt wel meevallen.

De volgende keer als je zus je eten opgegeten heeft, stuur haar naar de super om iets nieuws te kopen van haar geld. Geen idee hoe oud ze is, maar daar was ik zo klaar mee.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 05:27

STW--->LZP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 06:59

ik kan mij heel goed voorstellen, dat het haar financieel boven het hoofd groeit. Het leven is gruwelijk duur.
Ik zou als ik jou was, of meer gaan betalen met eten incl., of hetzelfde blijven betalen en voor je eigen eten gaan zorgen. Af en toe je moeder iets extra toestoppen zou helemaal niet verkeerd zijn voor jullie allebei ( krijg jij wat meer besef wat het leven nu echt kost en je moeder is ermee geholpen). Ik zou toch echt proberen om dit soort kleine irritaties tot het minimum te beperken, anders zit er niets anders op dan op jezelf te gaan.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:02

als bijdrage lijkt het me een heel mooi bedrag, maar afhankelijk van de situatie je moeder.
Het probleem lijkt me bij je zus liggen, dus dat zou ik een gesprek mee aan gaan.

Boodschappen doen voor de ander, logisch dat je dat terug betaald, anders had je zelf moeten gaan. Aftanken, dat doe je vrijwillig. Je moeder heeft 2 kinderen (of meer) door ze waarschijnlijk gelijk wil wil behandelen.... Heb het idee dat de verwachtingen gewoon even op 1 lijn moeten komen

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:12

Waarom ga je niet een gesprek aan met je moeder over wat je precies dwars zit en kom je samen tot een compromis, waar je beide mee kan leven?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:20

Volgens mij heeft ts helemaal geen probleem met die 250euro, en ook niet dat ze af en toe discussie heeft met haar moeder daarover.

Volgens mij heeft ts problemen met haar zus en projecteert ze dat op bovenstaand "probleem" om het voor haar overzichtelijk te houden.

In het geval ik het goed proef is het misschien heel verstandig om je moeder van te voren in te lichten dat je zus gaat confronteren en dat die confrontatie wellicht een paar dagen voor wat spanning in huis gaat zorgen. En gooi het er maar uit naar je zus, maak maar een bak herrie. Dat klaart de lucht en weet iedereen weer wat de normale omgangsregels zijn als je met zijn allen in een huis woont

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:22

ikkebenhier schreef:
Ik verwacht niet dat er voor mij gekookt wordt, maar na een lange dag thuis komen, een lege koelkast aantreffen en dan ook ' oh ja het brood is net op', dat vind ik niet kunnen.
Ook vind ik dat mijn mama overdrijft bv als ze van de winkel of apotheek iets mee brengt, dan is hel elke keer ' oh ja, 2 euro van dit en 3 euro voor dat' voor elk pietluttig ding. En als ik dan bijvoorbeeld haar auto eens leen, die leeg is en ik dan vol tank, dan is het achteraf van ' ik betaal al genoeg' of 'oh ik dacht dat ik je dat al betaald had'.
Het moet niet tot op de euro juist zijn, de rekening, maar ze moet ook niet overdrijven.

Als je de 18 voorbij bent is het eigenlijk heel simpel: je hoeft daar niet te wonen he ;) je kunt ook lekker op jezelf gaan wonen en het allemaal zelf regelen. Moet je er wel rekening mee houden dat je de dingen van de apotheek/winkel niet alleen moet betalen, maar ook moet gaan halen...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:24

Ja te is onwijs verwend zeg tjonge jonge. Ik denk dat in bijna alle gevallen van thuiswonende jongeren die meebetalen de prijs kost en inwoning is. Dus dat ts daarvan uitgaat lijkt me helemaal niet gek. Maar wellicht moeten daar andere/duidelijkere afspraken voor worden gemaakt.

Overigens.... Ik betaal minder dan €200 incl tv, gas,water en licht. Dus diegene die zeggen dat ts weinig betaald. Het kan nog minder. En nee ik woon niet meer thuis ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:27

Maartje1990 schreef:
Overigens.... Ik betaal minder dan €200 incl tv, gas,water en licht. Dus diegene die zeggen dat ts weinig betaald. Het kan nog minder. En nee ik woon niet meer thuis ;)

Maar met gas, water en licht ben je er toch nog niet?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:28

Je hebt een goed thuis, koop je eigen eten...niet mokken dat hoort bij het volwassen zijn.Opjezelf gaan kost je meer hoor! ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:44

Ik woon sinds een paar maanden bij mijn moeder en haar man, met mijn dochter van twee.

Ze hebben een koopwoning, daar hoef ik niet aan mee te betalen. Tot een week geleden betaalde ik maar 50 euro per maand voor gwl en kocht verder eten en luiers zelf. Ik weet het, super lief van ze!

Maar dat werkte niet zo best omdat je dan constant elkaars eten pakt en dan krijg je ergernissen.
Nu betaal ik maandelijks 120 euro extra en kan iedereen gewoon pakken wat ie wil, veel relaxter en ik kan het iedere thuiswonende aanraden.
Dan is het natuurlijk ook wel de bedoeling dat er wat eten in huis is :+ Mijn moeder geeft me de pinpas mee als de koelkast leeg is en ze geen zin hebben naar de supermarkt te gaan. Dan maken we samen een lijstje waar iedereen tevreden mee is.

Als ze kleine dingen vergeten, zoals babydoekjes, dan koop ik die gewoon extra omdat dat minibedragen zijn.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:49

Doubtless schreef:
Maartje1990 schreef:

Maar met gas, water en licht ben je er toch nog niet?

Wss kraakpand

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:00

Ik zou net als al eerder genoemd een goed gesprek aan gaan met je zus. Want ik kan me voorstellen dat je daar zat van bent.

Verder vind ik 250 geen gek bedrag, ook niet zonder eten. Beetje afhankelijk van hoe hoog huur etc is. Ik kan me ook voorstellen dat je hier eens naar kijkt met je moeder, dan heb je een beeld van de daadwerkelijke kosten. Wanneer je echt met het bedrag zit zou je ook eens kunnen kijken wat de vaste lasten precies zijn en hoeveel je moeder per maand aan boodschappen etc uit geeft. Bekijk wat alle inkomens per persoon zijn, bereken per persoon het percentage van de totale in komsten en bereken. Dan kun je ook eerlijk berekenen wat ieder aan de uitgaven zou moeten bijdragen. Ik vermoed dat dat iets meer gaat zijn dan 250 euro.

Ik heb het geluk gehad om, na jaren op mezelf te wonen, kosteloos weer bij mijn ouders te kunnen wonen. Op mijn vrije dagen deed ik dan wel het huishouden en boodschappen. Vaak kocht ik dan voor uitgebreidere maaltijden dan normaal... En trakteerde mijn ouders af en toe ergens op...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:03

Ik kan me van je moeder voorstellen overigens dat die niet zo zit te wachten op een koelkast met eigen plankjes, ze runt een huishouden en geen studentenhuis. Ook al betaal je nu dat geeft je geen rechten om mee te bepalen hoe zij het huis wil runnen. Maw weinig betalen (want 250 is echt een schijntje) en je aanpassen of lekker op jezelf gaan. In alle eerlijkheid heb je wel een leeftijd om op jezelf te gaan en aan je irritaties te lezen is dat misschien ook wel waar jij geestelijk aan toe bent. Het is ook heel natuurlijk toch?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:19

Ik zou zeggen ga eens op jezelf wonen dan piep je al heel gauw anders.
Ik betaalde 250 euro maar daar zat m'n eten gewoon bij. En als ik later thuis was stond er een prakkie in de magnetron.
Ga eerst eens met je ouders en zus om de tafel zitten en geef aan dat je het gedrag van zuslief niet leuk vind.
250 euro vind ik ook echt meevallen voor wat een normaal huis kost

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:24

Ik zou aan mijn kinderen alleen kostgeld vragen als de lasten te veel zouden worden en ik het niet kan opbrengen om zelf voor mijn inwonend kind te betalen. In iedere andere situatie zou ik geen cent aannemen van mijn eigen kind.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:24

Sourire schreef:
Dat je zus het voor jou achtergehouden eten opeet vind ik ronduit asociaal. En als je samen in een huis woont vind ik het ook logisch dat je met eten rekening met elkaar houdt, voor zover mogelijk. Ik vind dat je weinig geks vraagt..

Dat is ook strontvervelend maar geen "nieuw" probleem. Dat is waarschijnlijk al jaren zo.

Dat is met je zus om tafel gaan.

Is ook weer iets anders dan een gevulde koelkast verwachten naar mijn mening. Dat gaat mij een beetje ver met 25 jaar.

Dat mensen koekjes/snoepjes of wat yoghurt uit "jouw" pak pakken is ook weer iets anders.

Achtergehouden eten wegschranzen is asociaal. De rest, mwah vrij normaal. Anders krijg je inderdaad "plankjes" in de koelkast.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 25-08-16 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt