Trap renoveren; tips&ideeën gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:10

lovecappie schreef:
Wij hebben vorig jaar de trap geverfd en de stootborden met behang gedaan.

Gewoon behang voor op de muur? Blijft dat ook duurzaam mooi? Ik kan me zo voorstellen dat als ik er een keer met een scherpe hoge hak tegenaan kom het behang beschadigt, of valt dat mee?

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:12

Citaat:
Beide leuke oplossingen, maar de verf is niet op waterbasis en zit er mega dik op. Dus verfbrander en krabbers is zowat onmogelijk. Daarom vraag ik ook spcifiek naar iets van een soort plamuur om de treden weer gladder van structuur te krijgen. het hoeft niet super te zijn, alleen net dat beetje dat het na opnieuw verven weer iets mooier uit ziet.

En een super idee om behang tegen de stootbord te doen. Ben alleen bang dat als het simpel papier is, je het te makkelijk kapot trapt?

Oh dat heb ik het verkeerd gelezen. Misschien kun je een plankje over de treden heen plakken, maar dit maakt de ruimte tussen de treden wel weer kleiner. Lastig hoor..

Anoniem

Re: Trap renoveren; tips&ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:44

Ik heb laminaat en op de trap zat al tapijtbekleding, ben er wel enorm blij mee alleen met katten niet echt handig .

Halve maantjes is ook een prima alternatief :)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 23:36

Rebecca schreef:
Ik heb laminaat en op de trap zat al tapijtbekleding, ben er wel enorm blij mee alleen met katten niet echt handig .

Halve maantjes is ook een prima alternatief :)

Onze trap is naar 2 jaar ook echt toe aan een renovatie de katten hebben in 2 jaar tijd heel het tapijt eraf gekrapt ;(

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:17

Boven heb ik de trap zelf gedaan bij ons thuis. Treden voorzien van laminaat. Stootborden van die kleine matjes tegels en het voorste stuk een overzetprofiel. Ziet er super netjes uit zo.
Beneden helaas een open trap met tapijt. Vreselijk ding wat echt opgeknapt moet worden maar we zien er allebei tegenop. Renovatie lijkt me te duur maar al dat tapijt eraf peuteren. bahbah. heb er de inspiratie nog niet voor gevonden. Kan dus geen laminaat overheen omdat het open treden zijn anders had ik het allang gedaan.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:40

Soms zit het tapijt na al die jaren helemaal niet meer zo vast als het lijkt. Dat zou je met een klein hoekje ergens kunnen proberen. Lukt het echt niet en heb je geen zin meer dan even wat dubbelzijdig tape ertussen en kan het weer jaren blijven zitten.

Lijm eraf halen is geen punt zolang je maar een goede lijmoplosser en een goede krabber hebt. Bij mijn vorige huis was het goed te doen; 1 tree per dag stond op de planning, maar vaak werden het er stiekem meer ;)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:01

de katten zijn al begonnen met losmaken bij ons. Ziet er dus echt niet meer uit. Hopelijk is de lijm inderdada makkelijk los te maken. Ik denk dat ik van de winter maar eens begin met tree voor tree los te peuteren. leuk werkje voor de donkere dagen :D

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 13:24

Natascha schreef:
Boven heb ik de trap zelf gedaan bij ons thuis. Treden voorzien van laminaat. Stootborden van die kleine matjes tegels en het voorste stuk een overzetprofiel. Ziet er super netjes uit zo.

Natascha, heb je hier misschien een foto van ? Het klinkt wel heel mooi!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:37

Ik vind die Flexx stairs er wel supermooi uitzien maar dat is ook nog best duur denk ik.
Ik heb in mijn huis besloten om er gewoon tapijt overheen te gooien en dat is ook best netjes geworden. Bij de Carpet right laten doen en het was goedkoper dan traprenovatie.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:40

Denk eraan dat oudere lijmresten asbest kunnen bevatten!
Als je daar dus zelf aan gaat krabben, schuren enzovoort is dat niet gezond.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 18:04

Afbeelding
Dit vind ik ook wel erg mooi.
Kwam het op pinterest tegen.
Lijstenen effect

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 19:07

Ondertussen al wel even geleden maar de trap is eindelijk klaar. Nadat ik eraf gestuiterd ben maar gelijk werk van gemaakt en hem helemaal afgemaakt.

Het before en after resultaat
Afbeelding

Heeft me nog geen 100,- gekost en erg blij met het resultaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:12

Gaaf hoor!

Heb hier toch het tapijt eraf gerukt dus ben druk met de lijmresten bezig :+

Afbeelding

Ziet er ook net zo slecht uit als bij jou eerst

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:21

Een ding weet ik wel, ik neem nooit meer een witte trap. Je ziet er echt alles op :(

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 20:44

Rebecca schreef:
Gaaf hoor!

[ [url=m/kLrUI8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pfff die lijmresten waren echt een hel. Lijmoplosser hielp niks dus maar aan de slag met een verf brander en een krabber. Daarna alles opgestuurd.
Blaren stonden op mn handen, maar het was de moeite waard. Duurt alleen Ff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:45

desi92 schreef:
[naam] schreef:
Gaaf hoor!

[ [url=m/kLrUI8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pfff die lijmresten waren echt een hel. Lijmoplosser hielp niks dus maar aan de slag met een verf brander en een krabber. Daarna alles opgestuurd.
Blaren stonden op mn handen, maar het was de moeite waard. Duurt alleen Ff

Pff heb een brander maar duurt mij te lang en vind dat ding doodeng :') , ooit komt het wel klaar :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:26

Wauw Desi prachtig eindresultaat zeg! Mooi geheel ook met die lijstjes aan de muur. Wat heb je er allemaal aan gedaan?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 21:49

Rije schreef:
Wauw Desi prachtig eindresultaat zeg! Mooi geheel ook met die lijstjes aan de muur. Wat heb je er allemaal aan gedaan?

Zijkanten van lijmresten verlost en met wit overheen, net zoals de trapleuning. De trapleuninghouder dingen flink schoongemaakt.

Verder de traptrden van de lijmresten verlost en geschuurd totdat ook de laatste lijmresten eraf waren.
Stootbord kant heb ik niet van lijmresten verwijderd dat heb ik laten zitten.
Traptreden in de grijze grondlak 3 lagen. Daarna 2 lagen zwarte trapverf. De stootborden zijn ban een mdf plaat de was al aan 1 kant wit. Op maat laten zagen en vast gekit. Heel goedkoop in eindtotaal en echt super blij met het resultaat

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:55

Wij hebben dit jaar twee trappen gerenoveerd thuis, en wat een hels karwei was dat. Achteraf gezien had ik het graag uitbesteed, maar ik wou het 'snel' in het weekend doen.

Dat laatste was niet echt mogelijk..

Het betreft een oude dijkwoning en dus ook oudere houten trappen, hierboven zaten zo'n 6 verschillende lagen (trap)verf, lijm met zeil, tapijt en een extra plank.. Ik heb dus mogen slopen, slijpen en giftige goedjes erop mogen smeren.. Erg prettig..

In ieder geval, na erg lang en veel schuren heeft mijn vriend nieuwe stootborden geplaatst en daarna heb ik het geverfd en er halve maantjes op vast gekit.

Helaas geen voor foto (die vergeet ik op de een of andere manier altijd te maken, en dat terwijl wij het hele huis verbouwen.) En de foto's van de andere trap staan nog niet op mijn computer.

Schuren, goed de verschillende lagen te zien:
Afbeelding

Afbeelding

Al flink wat geschuurd en nieuwe stootborden gestoken.
Afbeelding

Het trappengat moest natuurlijk ook netjes geverfd worden.
Afbeelding

Eerste laag verf erop
Afbeelding

Eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Verkijk je er in ieder geval niet op als je het zelf gaat doen, maar uiteindelijk ben ik wel erg trots! En heb ik toch leuk resultaat van het harde werk.

Edit: Ik zie net dat je al begonnen bent, ik ben heel benieuwd hoe het wordt! Wat een werk he?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:07

desi92 schreef:
Rije schreef:

Zijkanten van lijmresten verlost en met wit overheen, net zoals de trapleuning. De trapleuninghouder dingen flink schoongemaakt.

Verder de traptrden van de lijmresten verlost en geschuurd totdat ook de laatste lijmresten eraf waren.
Traptreden in de grijze grondlak 3 lagen. Daarna 2 lagen zwarte trapverf. De stootborden zijn ban een mdf plaat de was al aan 1 kant wit. Op maat laten zagen en vast gekit. Heel goedkoop in eindtotaal en echt super blij met het resultaat

Thanks voor de uitleg. Als ik ooit moed heb verzameld zou ik het ook wel zo willlen doen!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 00:44

Rije schreef:
desi92 schreef:

Thanks voor de uitleg. Als ik ooit moed heb verzameld zou ik het ook wel zo willlen doen!

Ghehe zoals balou_k hierboven vermeld is het niet in een weekend gedaan. Vooral die nare lijmresten als dat eenmaal weg is gaat het wel vlotjes.
Ik had de mazzel dat ik toevallig vakantie had gevraagd halverwege sept. En dat ik toen vollop de lijm kon weghalen. Verven heb ik toen traptrede om en om gedaan zodat ik wel kon lopen. De uiteindelijke kleur heb ik geverfd toen ik er een weekje in zat. Stootborden zijn afgelopen week pas geplaatst.

Maar geeft wel echt een voldaan gevoel als het af is en ben er ook wel beetje trots op. Alles zelf gedaan behalve de stootborden daar heeft mn vader bij geholpen