Moeders en werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:22

Heb 2 jongens van 4 en 6 jaar, gaan alleen smorgens naar school tot 12:45
Ik werk 4 ochtenden en breng en haal ze weer op, ideaal geen opvang nodig.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:23

Ik werk 24 uur en mijn man 40 uur per week. Onze kinderen zijn 2 en 5 jaar.
ma gaat onze jongste naar een vriendin en de oudste naar school met VSO, TSO en NSO
di gaat onze jongste naar KDV en de oudste naar school met VSO, TSO en NSO
woe ben ik thuis en pas ik op het zoontje van een vriendin
do gaat onze jongste naar KDV en de oudste naar school met VSO, TSO en NSO
vrij ben ik thuis

Wij hebben geen mogelijkheid om opa's en oma te laten oppassen en (schoon)zussen hebben allemaal 3 kids en werken op dezelfde dagen.
Ik werk nog net niet voor de opvang, maar als dit duurder gaat worden kan ik beter stoppen met werken.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:24

Patsab schreef:

Dat zijn weinig schooluurtjes! Welke vorm van onderwijs is dat?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:28

ukkiepuk schreef:
Patsab schreef:

Dat zijn weinig schooluurtjes! Welke vorm van onderwijs is dat?

Vrije school zitten ze :D
Uiteraard gaan ze als ze naar groep 3 gaan wel middagen draaien maar pas in de 5e groep gaan ze alle middagen, behalve de woensdagen

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:31

Wij hebben een dochtertje van 4.5 jaar die sinds dit jaar naar school gaat. In groep 1 gaan ze op vrijdag nog niet naar school.

Sinds de geboorte van m'n dochtertje in 2012 tm 2013 heb ik 32 uur gewerkt. Voordat zij er was werkte ik fulltime 40 uur.
Ik heb Toen een tijdje zonder werk gezeten en van 2014 een jaar 24 uur gewerkt. En nu sinds halverwege 2015 werk ik weer 32 uur. Vond 24 wel veel fijner, maar iets meer geld is toch ook wel fijn.
Donderdag ben ik nu vrij altijd.

M'n vriend werkt 40 uur en beunt veel bij in de avonden. Die is soms 4 dagen in de avond nog weg. Hij komt dan ook tussendoor niet thuis.

De kleine meid gaat nu dus 4 dagen naar school met continu rooster. Tussen de de middag hoeft ze dus niet opgevangen te worden. Na school gaat ze naar de bso, op donderdag natuurlijk niet. Op vrijdag gaat ze naar de gastouder.
Voordat ze naar school ging, ging ze ook naar (dezelfde) gastouder.
Laatst bijgewerkt door BiBiQ op 25-08-16 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:34

Jeetje, respect voor jullie hoor! Ik weet niet of ik het zou trekken om nog zoveel te werken als wij een kind zouden hebben.

Er is dus wel een kinderwens, maar zie echt niet in hoe ik nog veel zou kunnen blijven werken. Mijn vriend is vaak in het buitenland voor zijn werk, soms 3 weken achter elkaar. Doordeweeks werkt hij ook veel. Hij zou dit sowieso blijven doen en dat is ook prima. Heb wel altijd gezegd dat ik geen kinderen neem om ze fulltime/veel in de opvang te zetten, maar ik heb echt nog geen idee wat we zouden doen qua mijn werk. Is ook lastig want ik denk niet dat ik mijn huidige functie kan behouden met veel minder uren.

Heel eerlijk lijkt het me ook echt fantastisch om gewoon voor mijn gezin te zorgen. Werk past daar denk ik best tussen, maar hoeveel? Tsja.

Ik lees in ieder geval even mee, vind het erg interessant :)

xingridx

Re: Moeders en werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:48

Hier een dochter van 15 weken. Op dit moment werk ik op papier 32 uur, maar ik neem een jaar lang betaald ouderschapsverlof op dus ik werk 24 uur per week. Na dat jaar ga ik officieel terug naar 24 uur.
Mijn man is ook een dag minder gaan werken, dus onze dochter gaat twee dagen per week naar het kinderdagverblijf. Vind ik ook wel het maximale, ik ben blij dat ze 5 dagen per week gewoon bij ons thuis is en dat we daar ook financieel de ruimte voor hebben om dat te kunnen doen

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:52

Hier een mama van een dochtertje van 4.

Ik werk op papier 27 uur in de week, in de praktijk betekend dit de ene week 3 dagen en de andere week 4.

Dit gaat super zo! Ik ben overigens ook van mening dat ik als werkende mama een leukere ben, dan dat ik thuis zou zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:02

Ik werd alleen maar meer gestrest toen ik moest werken.
Veel geregel, en gedoe.

Had geluk dat mijn moeder langere tijd 1 hele dag kon komen, maar ook zij werkt (alleenstaande vrouw) en had een redelijke reistijd naar mij.
Zij heeft het met liefde gedaan en ik had ook niet zonder haar gekund.

Mijn vriendin pakte 1 ochtend (had dan mijn auto om zo ook naar school/peuterspeelzaal te kunnen rijden).

Gewone opvang was geen optie voor ons.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:04

Hier 2 jonge kereltjes, mijn man werkt fulltime en ik zo'n 20 uur per week.
Ik heb echter onregelmatige werktijden en een wisselend rooster, waardoor het vinden van opvang nog wel even lastig was.

Door mijn onregelmatige werktijden heb ik niet veel opvang nodig, maar soms al wel erg vroeg. Bij de reguliere kdv was dat een puntje, die openden pas later. Daardoor gaan ze nu naar een gastouder, maar ook dat was zoeken. Er zijn niet veel gastouders die 4 dagen vrij willen houden, als ik slechts 15 uur opvang afneem -O-

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:07

Ik werk 24 uur pw. Dat vind ik al erg druk naast logopedie, ggz afspraken etc 2 kids. 1 van 8 en 1 van 2.

Mijn vriend is bijna hele week van huis ivm zijn werk dus sta er vaak alleen voor.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:11

Lees dat veel werkende moeders toch wel hetzelfde ervaren.

Moet ook zeggen dat ik het soms een hele uitdaging vind hoor
om alle ballen hoog te houden, maar dat komt meer omdat ik het soms lastig
vind om alles te combineren.

Dus mama, echtgenoot en dan ook nog gewoon mezelf te zijn en dan heb je
soms ook nog wel een sociale verplichtingen, niet dat ik die als verplichting zie, maar soms
een wijntje drinken met een vriendin bijvoorbeeld is voor mij ook nog steeds heel belangrijk :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:16

@Simongek
En dan alle vakanties en (soms onverwachte) studiedagen...
En ze worden natuurlijk wel eens ziek (en dan niet allemaal tegelijk, maar natuurlijk na elkaar).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:20

@Bloembloem
Ik was ook gewoon mijzelf als moeder hoor, dat voelde niets anders als op mijn werk.
Ook ik deed andere dingen ernaast.
Heb het geluk gehad dat ik gewoon mijn paardjes had en daar naar toe kon (als manlief thuis was).

In de winter wel een uitdaging en ook in vakanties (als mijn man wat later begon, gooide hij ze s morgens naar buiten, dan hoefde ik niet met de kids op pad... helemaal in de winter :) ).

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:21

Ik ben alleen, heb een dochtertje van 4 die in september naar school gaat en werk 36 uur. 3x9 en 2x4.5. vanaf september 1.5 jaar lang ouderschapsverlof voor 6 uur in de week, waardoor ik op maandag en hele dag ga werken en de rest van de week tot ik haar van school moet gaan halen en als ik dan wat tekort kom aan uren ik het thuis mag opvullen.

mijn moeder is gastouder en daar is ze dus als ik moet werken, dus voor haar gevoel is ze gewoon bij oma :):) (gelukkig).

hoop dat ik daarna er financieel zo voorsta dat ik standaard 30 uur of zelfs 27 aankan. maar dat moet ik even bekijken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:23

Brainless schreef:
@Bloembloem
Ik was ook gewoon mijzelf als moeder hoor, dat voelde niets anders als op mijn werk.
Heb het geluk gehad dat ik gewoon mijn paardjes had en daar naar toe kon (als manlief thuis was).

In de winter wel een uitdaging en ook in vakanties (als mijn man wat later begon, gooide hij ze s morgens naar buiten, dan hoefde ik niet met de kids op pad... helemaal in de winter :) ).

Ik zeg ook nergens dat ik mezelf niet ben als ik de "mamarol" zit, maar ik vind het
ook fijn om gewoon eens Cindy te zijn, dus zonder kind, of zonder werkverplichtingen.

Alleen om daar tijd voor vrij te maken is soms wel eens lastig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:24

BloemBloem schreef:

Ik werk op papier 27 uur in de week, in de praktijk betekend dit de ene week 3 dagen en de andere week 4.

Dit gaat super zo! Ik ben overigens ook van mening dat ik als werkende mama een leukere ben, dan dat ik thuis zou zijn.

Dat dus... wanneer ik niet (of weinig) zou werken ben ik echt geen leuk mens.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:25

vonneke schreef:
BloemBloem schreef:

Dat dus... wanneer ik niet (of weinig) zou werken ben ik echt geen leuk mens.

Ja en daarbij .... ( zonder mensen te kwetsen of te schoppen ) vind ik het heel erg belangrijk dat ik als vrouw óók mijn eigen broek kan ophouden :o Dat is ook zeker iets wat ik mijn dochter bij zal gaan brengen. Nooit afhankelijk zijn of worden :n !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:27

BloemBloem schreef:
Brainless schreef:
@Bloembloem

Ik zeg ook nergens dat ik mezelf niet ben als ik de "mamarol" zit, maar ik vind het
ook fijn om gewoon eens Cindy te zijn, dus zonder kind, of zonder werkverplichtingen.

Ik vind het dus heerlijk om op school (ben docent), op concours of door de stad te lopen en heerlijk anoniem te zijn. Gewoon mezelf zonder dat mensen weten we ik ben of wat ik thuis heb.

Ik wordt altijd beduidend jonger geschat en om het gewoon over andere dingen te hebben als kinderen vind ik echt lekker.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:30

Vonneke, ik snap je :D
Zo heb ik er bijvoorbeeld ook een bloedhekel aan dat als je eens een
avond weg bent, feestje oid, dat sommige dan hele gesprekken over de kids hebben :o
Dan vinden ze mij als snel ontaard, maar ik denk dan, ben je een avond zonder ze, ga je het er nog de hele avond over hebben :))

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:34

BloemBloem schreef:

Voor mij was dat niet het geval.
Mijn man was graag thuis bij de kinderen, had/heeft geen hobby's buiten de deur en ik kon daardoor in het weekend "alles" doen wat ik wilde.
Op zaterdagochtend ging ik naar de paarden (hij naar zijn ouders met de kinderen), dan ging rond de middag daarheen, samen eten en weer naar huis.
Zondag was in overleg ook veel mogelijk, ook gingen wij zelf er vaak op uit met de kinderen hoor.
Maar als ik naar bv de HE wilde of met een vriendin naar de sauna was dat geen probleem.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:57

Ik werk nu 32 uur maar vind het best veel.
Het liefste zou ik maar 2 dagen van huis zijn maar dat is financieel niet haalbaar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:03

Ik werk voor mezelf sinds mijn dochter 1 jaar is, vanuit huis. Nu is ze bijna twee jaar en sinds vorige week gaat ze drie halve dagen en één volle dag naar het kdv. Ze laat me namelijk nauwelijks werken :+

Zo verspreid over de week werk ik minstens 40u met minimale inkomsten. Als dat niet verbetert binnen een jaar dan moet ik een baan gaan zoeken.

Edit: Ik ben sinds kort alleenstaande moeder.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:05

na 2 kinderen met heftige allergie en mama-plak, kom ik pas sinds dit jaar weer aan mezelf toe. Wat een verademing en wat geniet de rest van het gezin daar van.
ik heb een super leuke baan die energie geeft ipv kost en een intensieve hobby (hardlopen). Ik kan mijn moeder-modus dan echt uitzetten. Loslaten heb ik wel echt moeten leren...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:31

Balans is moeder zijn-werken is erg belangrijk maar ook moeilijk om te realiseren.
Ik heb veel gewerkt in een pittige baan, ik was volledig uit balans. Maar daarna fulltime moeder zijn was ook vreselijk, ook toen was ik uit balans. Nu, met een parttime baan waarin ik minder verantwoordelijkheden heb maar wel voldoende uitdaging en in 'mijn' werkgebied gaat het goed. Eindelijk een soort van balans gevonden. Het helpt ook enorm mee dat mijn man parttime werkt, daardoor kan ik de deur gewoon achter me dicht trekken 's ochtends en denken 'succes ermee vandaag' :+