Wanneer aan kinderen beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:09

Hoe ziet jullie financiële situatie op langere termijn eruit? Als kinderen echt opgroeien in armoede dan lijkt me dat geen fijne jeugd voor ze. Bijvoorbeeld niet naar een (sport)club kunnen, niet naar verjaardagsfeestjes omdat je geen kadootje kunt betalen en elke keer weer stress en spanning thuis omdat ouders moeite hebben met rondkomen.

Anderzijds: rijkdom is geen voorwaarde voor geluk. Kinderen kunnen er ook van leren vindingrijk te zijn, zuinig te zijn en te waarderen wat je hebt. Ik denk dat dat kinderen altijd nieuwe kleren nodig hebben om gelukkig te zijn en ook niet ieder jaar op vakantie hoeven. Ouders die relaxed en vrolijk zijn en niet stijf staan van de stress omdat de rekeningen niet betaald kunnen worden is veel belangrijker dan spullen.

Je weet zelf of je er klaar voor bent. Ik denk wel dat er kinderen in nog veel lastigere situaties worden geboren en ik weet dat die ouders zich soms desondanks heel goed redden. En bedenk ook dat als je het nog een aantal jaren voor je uitschuift en je ontdekt dan onverhoopt dat zwanger worden niet zo makkelijk lukt, dat heel erg vervelend kan uitpakken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:11

bakkabouter schreef:
Ailill, je moet inderdaad rekening houden met een hoop onbekende factoren, het lijkt me erg lastig om daar een beslissing in te maken, veel succes!

Ook wij hadden het financieel prima voor elkaar, tot halverwege de zwangerschap het bedrijf waar mijn man werkte ermee ophield. Spaargeld hadden we net gebruikt om een huis te kopen, dus daar stonden we dan. Maar ondanks dat hebben we het gered hoor! Maandelijkse kosten vallen best mee de eerste jaren, en je krijgt echt heel veel spullen en kleding.
Klopt, dat wilde ik extra benoemen. Dank je wel, komt goed ;)

Hier het fin. meer dan goed en daar gelukkig geen zorgen over. Voor ons ligt de bottleneck bij het feit dat we twee mannen zijn. Dat maakt het net lastiger dan twee vrouwen. . . alhoewel, wellicht heeft TS interesse ;)

x_Anne_x

Re: Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 16:52

Nu vinden we echt geen optie. Hoe graag we ook zouden willen.
Emotioneel zijn we er echt klaar voor. Het is echt puur het stukje geld.

Maar idd starten we als er 900 euro op de rekening staat, of pas bij 3000. Dat stukje komen we niet uit.

Die 900 euro is overigens voor 6 pogingen. Maar mocht ze in 1 keer zwanger zijn krijgen we dus 750 euro terug.

Qua werk weten we dat mijn vriendin er eind november uit moet. Ze is al heel druk aan t solliciteren maar tot op heden zonder succes.
Ik heb een vast contract maar wel maar voor 13 uur.
Daarnaast een 0 uren contract waar ik veel kan werken maar daar moet ik eind september er uit. Dus ook opzoek naar iets anders.

Ook gaan we volgend jaar december trouwen en ook al houden we dat echt heel klein kost dat ook geld.

Mijn schoonmoeder zou 2 of 3 dagen per week willen oppassen.
Qua uren die nu maken zouden we niet minder hoeven gaan werken. Wel beter verdeeld. Zou zelf wel meer mogen/kunnen zijn.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:09

Ik zou vooral kijken naar de toekomst. Wanneer verwachten jullie wel geld "over" te hebben maandelijks. Kinderen zijn zoooo duur

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:10

Kinderen zijn op zich niet zo heel duur, je kan het wel heel duur maken. Een stukje geld achter de hand is wel handig.
Je zal toch het eea moeten aanschaffen voor de baby, kamertje en andere spulletjes, kleertjes. Dit is wel allemaal tweedehands te krijgen maar je zal er toch geld voor moeten hebben
Kraamzorg wordt bijvoorbeeld niet volledig vergoed (als ik het goed onthouden heb) en zonder medische noodzaak in het ziekenhuis bevallen is ook niet gratis dacht ik.
Allemaal wel zaken ook waar je rekening mee moet houden.

Gaat het kindje naar het kdv? Hoeveel krijg je terug? Kun je de rest betalen?

Kindje moet in het begin zo ongeveer elke maand een nieuwe maat kleding hebben. Ook tweedehands te krijgen maar over het algemeen niet gratis :)

Zet het allemaal eens op een rijtje en kijk dan of je het financieel ziet zitten. Het valt allemaal mee maar het voelt wel fijner om wat achter de hand te hebben voor nood :)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 17:15

Kindje zal maximaal 1 dag per week naar t kdv hoeven.

qua spullen hebben we bijna alles al. Hier in t dorp hele actieve weggeefhoek en daar veel vandaan. En vorige maand is t hele gezin van onze zwager overleden en daar waren ook een hoop spullen die wij nu gekregen hebben

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:15

Als je nog geen 900 euro kunt missen, is dit duidelijk niet het moment. ik vind het wel heel goed dat jullie dat zelf ook realistisch bekijken.

Mijn ouders hebben gezegd dat ze eerst 10.000,- op de bank wilden hebben, voordat ze aan kinderen zouden beginnen. En daar hebben ze zich ook aan gehouden. Mij lijkt het een prettig idee dat je genoeg geld op de bank hebt om echt zorg te kunnen dragen, wat er ook gebeurt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:13

Dat zou mij een prachtige oplossing lijken, een kind met een homostel uit de buurt.
Is dat geen optie voor je?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:22

Doubtless schreef:
Als je nog geen 900 euro kunt missen, is dit duidelijk niet het moment. ik vind het wel heel goed dat jullie dat zelf ook realistisch bekijken.

Mijn ouders hebben gezegd dat ze eerst 10.000,- op de bank wilden hebben, voordat ze aan kinderen zouden beginnen. En daar hebben ze zich ook aan gehouden. Mij lijkt het een prettig idee dat je genoeg geld op de bank hebt om echt zorg te kunnen dragen, wat er ook gebeurt.

Holy 10.000 als ik dit zo lees kan ik beter vast een hut in het amazone gebied of op een vruchtbaar eiland bouwen. Zag eerst een aflevering met floortje naar het einde van de wereld dat een gezin daar woonde een de kids gingen per boot naar school, maar hoe wel ze ook af en toe in de stad kwamen ging hun voorkeur ook naar reizen en de natuur. Vooral in Nederland zijn kinderen duur. Want ja ze moeten naar een sportclub kunnen, hobbyclubjes, opvang en de ouders moeten weer werken om dat te betalen, dure kinderfeestjes op wat latere leeftijd mobieltjes, tablets enzovoorts. Ik heb nog geen kinderen, wil ze wel maar ergens diep in mn hart wou ik dat het niet in Nederland zou hoeven...maar natuurlijk woon ik nu niet in het buitenland dus het kan ook zijn dat ik het idealiseer.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:25

Alja schreef:
Dat zou mij een prachtige oplossing lijken, een kind met een homostel uit de buurt.

Ik snap niet zo goed waarom deze optie wordt aangeraden? Volgens mij willen ze gewoon samen met z'n tweetjes een gezin stichten toch..? Of misschien heb ik het niet goed gelezen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:28

Ik zou het een mooie oplossing voor mezelf vinden ;)
Maar miss is het ook een optie voor hun?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:33

Dan zit je je hele leven lang aan dat homostel vast. Ook als het niet blijkt te klikken, ook als je kind pubert en zich tegen je keert, ook als zij uit elkaar gaan en allebei een nieuwe partner vinden. Plus, vrijwillig voor co-ouderschap kiezen vind ik nogal wat.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:34

Alja schreef:
Zou het dan toch :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:36

Bovendien kunnen er wettelijk maar twee ouders zijn. Als je vier ouders hebt is dat dus lastig.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 18:37

Hoe mooi ik het oook zou vinden als ik het wel zou kunnen ben ik inderdaad echt geen voorstander om meteen aan co-ouderschap te beginnen.
Heb wel grote bewondering voor stellen die het wel kunnen.

Maar wij willen inderdaad toch echt ons 'eigen' gezinnetje starten.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 18:38

Lente schreef:
Bovendien kunnen er wettelijk maar twee ouders zijn. Als je vier ouders hebt is dat dus lastig.

Wat dat betreft ben ik zo blij dat het niet meer uitmaakt wat voor geslacht die ouders hebben.
Dat straks het kind uit Brenda's buik ook echt van 'mij' is.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:47

Allereerst gefeliciteerd Anne,alvast met deze nieuwe stap in je relatie en leven.

Wanneer je eraan moet beginnen vind ik ook een lastige vraag. Maar als je nu nog twijfelt of de financiële mogelijkheden voldoende zijn, zijn ze wellicht nog te krap. Hebben jullie al een financieel plaatje gemaakt tav kosten en inkomsten? (Misschien heb ik erover heen gelezen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:00

Zijn wij ook blij mee. Daarom willen wij ook eerst trouwen. Maar dat maakt het ook ingewikkelder want we willen het niet extreem klein :')

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 19:07

Haha tja. Ik eigenlijk ook niet. Maar t is t een of t ander en dan is onze kinderwens groter.

Dank je wel Nynke :D :D
Had 3 jaar geleden echt niet gedacht nu hier te zijn.

Nu zou het maandelijks prima uit moeten kunnen. Maar de inkomsten gaan de komende maanden flink dalen dus dan wordt t heel krap.

We hadden een flinke schuld bij beide ouders en dat zijn we maandelijks aan te afbetalen maar volgende maand nog 1 keer geld overmaken en dan zijn we klaar en kunnen we eindelijk echt sparen als we beide een andere baan vinden.

Dat is sowieso nu onze voorwaarde eerst beide een andere baan (of voor mij een tweede baan)

Maar ons twijfelpunt is vooral wanneer hebben we genoeg gespaard om te kunnen zeggen we gaan er voor.
Eerst hadden we gezegd 5000 euro maar de wens is zo groot dat we een beetje ongeduldig worden :')

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:56

Begrijpelijk het ongeduld. Een vaste inkomst qua extra baan lijkt me zeer verstandig!
Als die baan er is zou je kunnen zeggen, we sparen elke maand een x aantal bedrag en dan hebben een buffer.
Succes met het verder uitvogelen en meestal is er voor alles wel een oplossing, het is hoe je met de middelen omgaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:21

Afgezien van de kdv vind ik het eigenlijk helemaal niet duur.
Een spaarrekenimg van 10.000 dat hebben heeeeeel veel mensen hun hele leven niet.
En je weet toch nooit hoe het loopt.
Zowel ik als mijn man raakte onze baan kwijt toen ik zwanger was 8)7
Uiteraard is alles gewoon goed gekomen ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:29

Ach de eerste jaren... maar als ze naar het voortgezet onderwijs gaan berg je maar de 3 kinderen van mijn schoonzus studeren alle 3 als je dan de kosten hoort :wow:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:58

Dat is inderdaad duur, maar aangezien niemand weet hoe het leven over 18 jaar is valt daar amper rekening mee te houden behalve 18 jaar sparen en hopen dat er geen gekke dingen gebeuren.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:12

Baby's ja ik zat er financieel ook mee maar bedacht me iemand met weinig red het ook dan moest ik het ook wel redden zo was de keus snel en nu een gezond zoontje van 10 maanden samen en happy en qua maandelijkse kosten valt mij mee gaat twee dagen naar opvang maar krijg meer als de helft terug van belasting dan is het nog leuk en qua luiers eten enzovoorts kan je zelf bepalen huismerk of een A merk zoveel verschillen net zo als met kleding en moet zeggen we zaten er in begin tegen op maar is allemaal goed te doen we werken Allebij ik 4 en m'n vriend 5. en ik snap 900 veel in begin maar 9 maanden zwanger zou je ook al wat kunnen sparen en dingen zoals meubels van marktplaats enzo zo hebben wij onze gehele baby kamer gekocht echt toppie :) ik wens jullie veel succes met de keuze en als jullie het gaan doen wens ik jullie ook al wachten jullie nog even veel geluk toe xxx

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:12

Kan je 250/300 euro per maand missen? Dat is wat mijn zoontje mij kost incl belastingen en GWL enzo. Opvang zit hier niet bij.
Als je daar ja op zegt zeg ik doen, bij nee zou ik eerst zorgen voor iets meer ademruimte in de financiën