Andere mensen die foto's maken van je kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:24

Kwita: Dan is het maar goed dat ik zelf ook moeder ben :D
(misschien eerst is vragen, voor aleer je een conclusie trekt op een verkeerde basis).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:25

Tja, is apart geregeld in nl.
Fotograaf mag idd fotos maken van je kind en ze vervolgens verkopen op het i-net voor geld.
Terwijl als je de gene bent die op foto is gezet en je wilt niet of zou ook deel van geld willen dan ben je opeens de gebeten hond.
Ik vindt zelf meer dan normaal dat een fotograaf zijn fotos wist wanneer er iemand om vraagt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:28

Die man zal zich erg geschokt voelen denk ik,hij had geen kwaad in de zin en dan word hij 'verdacht' omdat hij foto's maakt in het openbaar.
Een Pedo zal niet in het volle zicht foto's maken van kinderen,hij heeft immers wat te verbergen,en zal stiekum foto's maken.
Deze man maakte foto's in het volle zicht van iedereen,omdat hij geen kwaad in zin heeft,en totaal niet gedacht heeft dat ouders wel eens konden denken dat hij pedo zou zijn.

Maar TS jou dochter,en jij doet wat voor jou goed voelt.Dat is je goed recht.
Hier op de wei stond ook een keer een man foto's te maken van ons en v.d. paarden.Ik zelf zoek daar niks achter.

dromertje2

Re: Andere mensen die foto's maken van je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:32

Inderdaad, zo denk ik er ook over.

Je kan in alles iets slecht gaan zien, ik ben daar heel nuchter in. Vind het dan wel grappig dat een andere bokker dan concludeert dat ik geen moeder kan zijn, omdat ik een andere mening erover heb :=

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:33

Deze man zou bij wijze van mijn vader kunnen zijn. Hij fotografeert hobbymatig en vindt spelende kinderen erg leuk om op de foto te zetten, de energie spat dan van zo'n foto af. En helemaal als het een kind is met een mooi koppie of mooie uitstraling. Het gaat hem er uiteindelijk om om een mooie plaat te maken. Ik zou er zelf dus ook geen moeite mee hebben, omdat ik weet hoe een fotografen brein werkt :)) Daarnaast, wat kan hij nou helemaal met "gewone" foto's, als het nou strand foto's oid waren dan zou het naar mijn gevoel anders zijn. En meerdere foto's is ook logisch, hij wil een bepaalde uitstraling te pakken krijgen en die is er vaak elke keer maar een moment, dus vaak meerdere foto's voor een fotograaf het juiste plaatje te pakken heeft.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:39

Maar buiten of iemand wel of niet wat slechts in de zin heeft: moeten we het dan maar gewoon accepteren dat Jan en alleman foto's van jou of je kinderen neemt?

Ik zou er ook wat van zeggen.afhankelijk van hoe de persoon in kwestie reageert zou ik ze ook laten wissen als het nog steeds niet goed voelt...
In zo'n geval van jouw vader amable blijkt waarschijnlijk uit zijn verhaal zijn enthousiasme, ik zou vragen wat zijn plannen er verder mee zijn en afhankelijk daarvan en het gevoel zou ik ze wel of niet laten verwijderen of juist vragen ze door te sturen.
Ik gok dat iemand die niks kwaads in de zin heeft dat jammer vind, maar het ook begrijpt en de foto's verwijderd. Wat deze meneer ook netjes gedaan heeft..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:43

Ik snap je wel, maar ik denk niet dat ik zelf iets gedaan zou hebben, hoewel ik me er niet 100% tof bij zou voelen.

Mijn dochter gaat sinds kort naar het kdv en toen ik haar ging halen kwam er een man naar me toe die haar leeftijd en naam wilde weten en helemaal met z'n hoofd de auto in ging :') Hij woont er tegenover en ik neem aan dat hij dagelijks kleine kinderen ziet, dus waarom is die van mij zo bijzonder?
Daarvan heb ik bij het kdv wel een melding gemaakt, dat ie zich er niet inl*lt om m'n kind op te halen. Misschien paranoia, maar als er wel iets gebeurt is het te laat.

Kortom, ik vind dat je goed hebt gehandeld :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 08:50

Ze stond inderdaad op een podium maar deze is niet echt onderdeel van het evenement en was de hele dag niet in gebruik. Het is ook niet dat er echt publiek was ofzo.

Als de man ze niet had willen verwijderen had ik eerst de organisatie gevraagd of ze bekend waren met de man, maar weet niet goed wat ik dan had gedaan?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:52

jojootje84 schreef:
Maar buiten of iemand wel of niet wat slechts in de zin heeft: moeten we het dan maar gewoon accepteren dat Jan en alleman foto's van jou of je kinderen neemt?

Ik zou er ook wat van zeggen.afhankelijk van hoe de persoon in kwestie reageert zou ik ze ook laten wissen als het nog steeds niet goed voelt...
In zo'n geval van jouw vader amable blijkt waarschijnlijk uit zijn verhaal zijn enthousiasme, ik zou vragen wat zijn plannen er verder mee zijn en afhankelijk daarvan en het gevoel zou ik ze wel of niet laten verwijderen of juist vragen ze door te sturen.
Ik gok dat iemand die niks kwaads in de zin heeft dat jammer vind, maar het ook begrijpt en de foto's verwijderd. Wat deze meneer ook netjes gedaan heeft..

Da's nog een goede inderdaad, als mijn vader weet wie de ouders zijn dan biedt hij eigenlijk altijd ook direct aan om de foto's door te sturen, ik denk dus dat wanneer je hem zou aanspreken hij direct om je email zou vragen :')

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:02

Amable schreef:
Deze man zou bij wijze van mijn vader kunnen zijn. Hij fotografeert hobbymatig en vindt spelende kinderen erg leuk om op de foto te zetten, de energie spat dan van zo'n foto af. En helemaal als het een kind is met een mooi koppie of mooie uitstraling. Het gaat hem er uiteindelijk om om een mooie plaat te maken. Ik zou er zelf dus ook geen moeite mee hebben, omdat ik weet hoe een fotografen brein werkt :)) Daarnaast, wat kan hij nou helemaal met "gewone" foto's, als het nou strand foto's oid waren dan zou het naar mijn gevoel anders zijn. En meerdere foto's is ook logisch, hij wil een bepaalde uitstraling te pakken krijgen en die is er vaak elke keer maar een moment, dus vaak meerdere foto's voor een fotograaf het juiste plaatje te pakken heeft.

Als fotograaf wilde ik een soortgelijke verklaring typen maar je verwoord het eigenlijk prima. :) Het is ook zo dat op openbare evenementen dit allemaal gewoon mag. (foto's maken van mensen/kinderen die daar komen)

Ik loop zelf ook wel eens op evenementen waar kleine kinderen verkleed/niet verkleed zijn en spelen en maak hier dan ook nog wel eens een foto van. Ik loop daarna wel naar de ouders om dit te melden en geef ze mijn kaartje zodat ze de foto's kunnen krijgen via de mail. Vinden ouders altijd leuk :D Dat is misschien een tip naar deze man toe ;)

Maar het is óók jou goed recht om de fotograaf te verzoeken om de foto's te verwijderen of niet online te zetten en dat zou hij dan ook gewoon moeten doen. :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:10

Ik heb er een bloedhekel aan als iemand foto's van mij maakt. Overigens zijn het altijd toeristen die dat flikken, en dan in bos/berg/strand. Ik zou het dus ook niet pikken als dat mijn hypothetische kind zou overkomen.
Maar wel: ik weet bij evenementen, dierenparken, concerten, etc; iedereen foto's maakt. Dus dan kan het gebeuren. Dan moet je niet naar dergelijke toestanden toegaan, en je kind ook niet.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:25

chanel1985 schreef:
Kwita: Dan is het maar goed dat ik zelf ook moeder ben :D
(misschien eerst is vragen, voor aleer je een conclusie trekt op een verkeerde basis).

nou mama , zou jij het er bij laten zitten als het zo jou en je kind overkwam? :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:28

Persoonlijk vind ik het raar dat je wel foto's van je kind op fb en bokt zet. Pedofielen kunnen hier genoeg mee, daar hoeven ze zich echt niet voor in het openbaar te begeven met risico om betrapt te worden.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 18-08-16 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:34

Waarschijnlijk zou ik mijn email adres geven of zijn gegevens vragen zodat hij die mooie foto's kan opsturen. Hebben we ineens nieuwe foto's zonder er voor te moeten betalen :D

Ik ben niet zo achterdochtig aangelegd, als je achter elk ding iets zoekt, lijkt me dat heel vermoeiend.

Als de fotograaf iemand van het evenement zelfs was of van de krant, zou men er dan geen probleem mee hebben? Die foto's kunnen ook overal terecht komen.

Daffie: Dat bedoel ik ook, als je hier foto's neerzet van je kind of op fb, kan men er ook mee doen wat men wilt.
Als je geen enkel risico wilt nemen, moet je daar ook geen foto's zetten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:36

Persoonlijk had ik me iets minder druk er in gemaakt,Dat is het nadeel van een openbaar evenement.Ik zou het enger gevonden hebben als hij het stiekem deed.

Ik had eens iemand aan de deur staan met foto's van mijn dochter die hij gemaakt had terwijl ze in de sneeuw aan het spelen was met één vd honden in de straat.Hij vond ze zo schattig.Ik kreeg keurig de foto's afgedrukt van hem.Wel was ik even verbaast,maar vond het luk dat ik de foto's kreeg.Mijn dochter heeft hier ook nooit iets van gezegd dat er foto's gemaakt waren of zo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:38

Ketaki schreef:
Deze man had als eerste TOESTEMMING moeten vragen aan jullie

Dat deed die niet, dus dan mag je hem idd verplichten de foto's te verwijderen.

Bij elk kind hangt een zwevend bordje in de lucht waardoor direct duidelijk is welk kind bij welke ouder hoort. Overigens je tweede zin niet helemaal juist. Dat 'verplichten' werkt zo simpel niet. Portretrecht in openbare ruimtes zit een stuk ingewikkelder in elkaar behalve als je de Britse William & Kate bent.. :)

Op zich klinkt het vreemd, maar als hij collages's maakt snap ik het ergens nog wel. Maar dan nog kan hij beter z'n eigen kleinkinderen gebruiken. Wat mij niet duidelijk is is of het foto's betrof waar echt alleen jullie kind op stond en geen andere kinderen. Als het foto's zijn waar diverse kinderen op stonden en die van jullie toevallig ook vind ik het een heel ander verhaal.

En je vent heeft natuurlijk ook een punt. Als jullie zelf foto's delen op FB heb je echt geen flauw idee waar deze belanden.. Zelfs je rechten van de foto verdwijnen in heel veel gevallen. Er is niet voor niks een site waar je koffiemokken kan 'bestellen' met daarop foto's van vreemde kinderen die die ouders zélf online hebben gezet. Dat zelf wel doen, maar eisen dat foto's verwijderd worden als iemand foto's staat te maken vind ik een dubbel standaard hebben. Niettemin begrijp ik ergens je reactie wel, dus om hem nu als fout te bestempelen gaat ook weer erg ver.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 23:39

Sammie het waren echt portretfoto's en 'standfoto's' alleen onze dochter er op geen andere kinderen erbij.

Ik begrijp trouwens dat er ook van alles kan gebeuren met foto's die ik zelf op Bokt en FB plaats, toch is dat gevoelsmatig toch een ander verhaal. Op FB plaats ik niets openbaar en op Bokt alleen op de HK of achter de schermen.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:46

Op mijn werk vragen mensen vaak of ze een foto van me mogen maken, blijkbaar pas ik nogal in de ambiance :+ en ik heb er dan ook geen probleem mee. Alleen ik vind dat je als ouder je kind wel voor dat soort dingen moet beschermen (of er i.i.g. toezicht op moet houden) tot ze op een leeftijd komen waarop ze de situatie zelf prima kunnen afhandelen. Je hebt naar mijn idee prima gereageerd :j.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 00:00

jojootje84 schreef:
Oeh ik zou precies zo handelen als jij. Wij zetten onze kinderen helemaal niet op internet. En dat wil ik graag zou houden. Een onbekende hoeft geen foto's van mijn kind. Dus als er zo duidelijk foto's van mijn kind genomen worden mogen ze ook gewist worden of ze nou door man, vrouw, jong of oud gemaakt worden.
Wij twijfelen soms al als er foto's gemaakt worden van andere kinderen waar ons kind per ongeluk bij op staat. Ik vind het niet erg dat een ander haar erbij heeft. Ik wil echter niet dat ze zomaar herkenbaar op internet verschijnt, en daar heb ik dan geen hand meer in...

Als je het niet wilt moet je altijd in huis blijven met de kinderen.
Openbare ruimtes mag altijd gefotografeerd worden

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 07:55

zonnebloem18 schreef:
Sammie het waren echt portretfoto's en 'standfoto's' alleen onze dochter er op geen andere kinderen erbij.

Ik begrijp trouwens dat er ook van alles kan gebeuren met foto's die ik zelf op Bokt en FB plaats, toch is dat gevoelsmatig toch een ander verhaal. Op FB plaats ik niets openbaar en op Bokt alleen op de HK of achter de schermen.

Niets openbaar plaatsen beschermt ook veel weinig. Iemand deelt of liked ze en ze kunnen de hele wereld overvliegen. De hk is voor niet leden niet toegankelijk, maar ook daar weet je niet wat de overige leden doen. :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:40

Elin_ schreef:
jojootje84 schreef:
Oeh ik zou precies zo handelen als jij. Wij zetten onze kinderen helemaal niet op internet. En dat wil ik graag zou houden. Een onbekende hoeft geen foto's van mijn kind. Dus als er zo duidelijk foto's van mijn kind genomen worden mogen ze ook gewist worden of ze nou door man, vrouw, jong of oud gemaakt worden.
Wij twijfelen soms al als er foto's gemaakt worden van andere kinderen waar ons kind per ongeluk bij op staat. Ik vind het niet erg dat een ander haar erbij heeft. Ik wil echter niet dat ze zomaar herkenbaar op internet verschijnt, en daar heb ik dan geen hand meer in...

Als je het niet wilt moet je altijd in huis blijven met de kinderen.
Openbare ruimtes mag altijd gefotografeerd worden

Wat een onzin. Het is toch een heel verschil of er een foto van alleen jouw kind gemaakt wordt (zoals ts beschrijft) of van een groep kinderen waar toevallig jouw kind op staat. Situatie waarin wij twijfelden was een oma die een foto maakte van haar kind. Zat toevallig naast mijn dochter te spelen. Vrouw kon makkelijk zo gaan zitten dat alleen haar kind er op stond. We hebben er niks mee gedaan, maar het voelt niet goed. Wij zetten heel bewust onze kinderen niet op sociale media en nu weet ik niet wat een ander er mee doet. Dat vind ik niet fijn.
Ik wil mijn kinderen hierin beschermen, maar het is onzin om dan maar binnen te blijven.
Wat is het probleem om, als je ziet dat zoiets gebeurt te vragen wat iemand van plan is met de foto's en evt te vragen om ze te verwijderen?
Zoals ik al eerder aangaf, iemand die niks kwaads in de heeft zal die gene er niet een groot probleem van maken of zelfs aanbieden de foto's op te sturen en door enthousiasme ervoor zorgen dat jouw vervelende gevoel verdwijnt...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:42

Ik vind het zeer terecht dat je hebt ingegrepen. Welke bedoelingen de man doet er niet toe, hij heeft de privacy van je kind te respecteren. Per ongeluk mee op een foto staan is wat anders.
Ik heb meegemaakt dat ik aan het paardrijden was in het bos en steeds opnieuw stond er een kerel voor mijn neus om foto's te maken van mij te paard. Hoe haal je het in je hoofd? Ik was pisnijdig en de man wilde ook niet stoppen met fotograferen. Ik heb de boswachter gebeld en dit gemeld.
Ik ben ook een keer met mijn paard door een fotograaf gefotografeerd (zelfde bos) maar die vroeg mij eerst netjes om toestemming, gaf zijn kaartje en mailde mij later de foto. Zo hoort het!

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:43

En ik vraag me nogsteeds af wat iedereen hier gedaan had als het ging om foto's van jullie zelf. Als iemand dus overduidelijk foto's maakt waar alleen jij op staat...

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:01

Het is zo dat de fotograaf het beste, indien mogelijk, even langs de ouders had kunnen gaan om het te melden en kaartje te geven. Dat is de nette oplossing. Het is helaas (zoals eerder gezegd) niet altijd even duidelijk bij wie een kind hoort.

Maar zoals Sammie al zegt, portretrecht in een openbare ruimte zit vrij ingewikkeld in elkaar. Daarbij komt ook bij dat je dan alleen invloed kan uitoefenen op publicatie en niet op het maken van de foto.

Ik begrijp je reactie echter volkomen vanuit een moeder-perspectief. Als jij naar mij had toegekomen had ik je sowieso mijn doel met de foto's uitgelegd en waarom ik dan per sé jou kind 'alleen' heb. (Misschien heeft je dochtertje wel een prachtige blik! ) Wil jij geen publicatie, dan is dat prima. In alle gevallen had je een kaartje meegekregen zodat je zelf de foto's kreeg. Dat mis ik een beetje in de man zijn reactie.

jojootje84 schreef:
En ik vraag me nogsteeds af wat iedereen hier gedaan had als het ging om foto's van jullie zelf. Als iemand dus overduidelijk foto's maakt waar alleen jij op staat...

Dit gebeurd mij regelmatig op evenementen waar ik verkleed kom of als ik in mijn western kloffie te paard ben op een openbare locatie (Want dat is toch wel even anders dan wat je normaal ziet). Ik vraag naar een kaartje, want die foto's wil ik zelf ook graag zien :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:03

Laten we dat eens omdraaien.. Wat is eigenlijk het probleem dat iemand foto's van je maakt? Als je nl. gewoon ergens op een evenement loopt kunnen er foto's van je gemaakt worden en daar kun je bitter weinig tegen doen. Portretrecht is dan vaak een stukje ingewikkelder.

Want stel dat deze man wel kwaads in de zin had. In het ergste geval had ie s avonds zich afzitten trekken met die foto in z'n hand. Nou newsflash.. daar hebben mannen geen foto voor nodig. De buurman kan ook door het raampje gluren en z'n hand in z'n broek doen.. En ik heb liever dat ze een foto gebruiken dan een echt kind. Het is alleen niet echt leuk als jouw kind op die foto staat, maar dat is puur gevoelsmatigs. Fysiek gebeurt er gelukkig niks.

Ik begrijp ts d'r reactie, die man heeft er verder ook weinig moeilijk over gedaan. Dus om er nu gelijk een pedofiele moordende idioot in te zien of van te maken.. Maar heel eerlijk als je dit soort foto's afkeurt mag je van mij ook héél kritisch kijken naar wat je zélf de internetwereld inslingert qua foto's. Zeker op FB, helaas schuilt het gevaar niet enkel in vreemde mensen die een snoepje aanbieden. Misbruik gebeurt veel eerder binnen 'bekende' kring.