Hoe slecht moet je zijn, voor men naar een rusthuis mag!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:40

Ik probeer voor de mensen te doen waarvan ik hoop dat ze het later ook voor mij zullen doen als het nodig is. Aangezien ik verder afgestudeerd ben als verpleegkundige, spring ik heel af en toe in op dienst als de opnames doodkalm zijn. De zorg die ik dan geef, die doe ik met het idee "zo wil ik ze later ook krijgen". Ik ben op dat moment verantwoordelijk voor iemands geliefde vader, moeder, opa, oma, broer, zus, tante... Een mens met gevoelens die ten alle tijde gerespecteerd moeten worden. Uiteraard heb ik ook wel eens momenten dat ik denk "verdorie, dat had ik beter zus of zo gedaan" maar dat pak je dan mee naar de toekomst.

Het is gewoon frustrerend als mensen op de laatste moment bedenken dat iemand opgenomen moet worden en dan verwachten dat je mirakels kan verrichten. Sowieso krijgen ze bij ons uitgebreid uitleg wat er kan aan thuishulp als die er nog niet is, we bekijken of dagopvang of kortverblijf een oplossing kan zijn tot er plek is en ze krijgen ook het advies + een adreslijst mee van andere woonzorgcentra in de regio. Er is niks dat me meer de kast op kan jagen dan mensen die die lijst voor je neus de vuilnisbak in gooien met de woorden "die komt naar hier en nergens anders" en dan alle registers open trekken om hun zin te krijgen, maar letterlijk elke andere oplossing afblokken.

Edit: maar ik begrijp vanuit chanel haar standpunt ook dat het vreselijk is dat ze hem overal afschepen. Ben dan ook aan het bedenken of er nog alternatieven zijn tot hij opgenomen kan worden, maar op dit moment schiet me niet veel te binnen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:56

Het is triest, maar ik hoop dat ik overlijd voordat ik afhankelijk ben van anderen...

dromertje2

Re: Hoe slecht moet je zijn, voor men naar een rusthuis mag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 07:41

Even voor de correctheid: Ik verwacht niet dat hij in een vingerknip wordt opgenomen, ik verwacht wel een toelating dat hij opgenomen gaat worden wanneer een plaats vrij is. Ik snap dan ook niet de relevantie daarvan dat je dit verteld in dit topic.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:03

Niemand zegt dat jij dat verwacht Chanel, het kwam puur ter sprake als illustratie van de geheel situatie in de zorg :)

Maar verschrikkelijk dat het in België ook zo een drama is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:48

Willen ze hem helemaal niet op de wachtlijst zetten dan? Ik begreep het als nu voorlopig niet opnemen ivm te goed profiel.

Daar kijk ik ook van op eerlijk gezegd. Er staan zoveel mensen op onze lijst die gewoon preventief inschrijven maar nog prima fit zijn. Kan perfect. Het is gewoon een voorzorg die ze nemen, moest het ooit bergaf gaan, dat ze dan niet elke plek meer moeten afgaan en rondrennen. Ze krijgen er ook niet echt voorrang mee maar het administratieve is dan al in orde.

Hier krab ik toch achter mijn oren Hoe ze daar dan werken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 11:48

is via zorgbedrijf, ze werken niet meer via een actieve en passieve lijst. Diegene die op de lijst staan, willen effectief naar een rusthuis op korte termijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:58

Ellendige dingen. Ik heb ook geen goede raad. Heb met mijn oma ook zo getobd. Ik woonde dan wel vlakbij en thuiszorg kwam ook, maar ze kon uiteindelijk nog geen twee minuten alleen zijn. Dag en nachtritme was ook weg, dus ik kwam ook nauwelijks aan slapen toe. En had nog twee kleine kinderen, destijds. Huisarts had haar in tien jaar tijd twee keer gezien, de laatste keer dat hij kwam had ze een helder moment, hij zei: 'u wilt hier hier net weg, he mevrouw', waarop oma antwoordde: ze krijgen me hier nooit weg, denk dat maar niet'. Einde gesprek. Huisarts zei me toen dat hij opname in een verzorgingstehuis onmenselijk vond. Pas toen de thuiszorg hem heeft medegedeeld dat zij hun handen er vanaf trokken was het binnen drie dagen geregeld. Helaas was ze al te slecht voor een verzorgingstehuis en werd het een verpleeghuis. Ik hoop dat het bij jullie beter/sneller zal gaan omdat de artsen er wel achter staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 14:32

Wij hebben vaak artsen die net mensen proberen binnen te krijgen die nog veel te goed zijn, maar de mensen wel aanpraten "u bent daar beter af". Meestal omdat de familie geen zin heeft in thuishulp regelen etc. In de mate van het mogelijke proberen wij dat dan voor hen te doen, of in elk geval doorverwijzen naar de goede instanties.

Chanel, in dat geval zou ik gewoon de stappen zetten die ik via PB heb aangegeven. Kijk of je de arts en verpleegkundigen achter je kan krijgen hierin, en anders kunnen de verpleegkundigen van thuiszorg ook zeker en vast wat voor je betekenen ;)
Echt, hier sta ik paf van. Ofwel zijn het dus sociaal assistenten die nooit van z'n leven enige verpleegkundige taak of zorgtaak op zich hebben moeten nemen en dus van geen kanten weten hoe ingrijpend COPD is. Die dus alleen maar die score bekijken en niet naar het menselijke aspect of de verdoken zorg die er achter zit.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 17:02

Ja, die zeggen dat alles afhangt van die schaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:52

Bleh. Wij nemen soms ook wel mensen op die volgens de schaal te goed zijn maar waarvan we Door ervaring weten dat de zorg erg complex is. Is heel zelden, maar goed. Je moet wel menselijk blijven en niet iemand (letterlijk) laten stikken als ze nergens terecht kunnen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 17:56

Daarmee dat ik ook is gaan horen bij privé rusthuizen, misschien zijn die menselijker. We zijn nu bezig met het zorgbedrijf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 18:01

Misschien luistert je vader wel naar je wanneer je hem heel goed duidelijk maakt dat hij , zolang hij enkele stappen kan doen, hij niet naar een verzorgingstehuis kan. Je hebt nu in dit topic gehoord wat de duidelijke eisen zijn en het is niet netjes maar wel absoluut nodig om het dan maar op deze manier te proberen. Probeer je vader ervan te doordringen dat hij gewoon geen stap meer moet zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:07

Ik kan maar 1 gouden raad geven: gok op zoveel mogelijk plaatsen tegelijk. Privé en openbaar moet in principe dezelfde kwaliteit van zorg leveren. Wij als privé aanvaarden ook personen waarbij het ocmw de facturen betaald, als dat van toepassing is, vraag er dan zeker naar. Er zijn privé hele dure maar zeker ook waar de prijs bijna hetzelfde is als openbare. Je kan hem nu ergens privaat laten opnemen en later alsnog verhuizen eventueel.

Zorg, incontinentiemateriaal, wondzorg, eten, kamer... zit altijd in de prijs. Kapper, HA, medicatie meestal niet. Kinesist varieert per plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:38

ik denk dat als hij in een "rusthuis" zit, het jullie nog wel eens heel zwaar kan gaan tegenvallen... Ook daar weigeren mensen te eten namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:41

Samiyah schreef:
Thuiszorg kan ook zorgen dat het eten op de tafel komt. Het koken etc. dat lijkt me niet echt werk van een verpleegkundige (wij doen dat iig niet) maar opwarmen en opdienen doen we wel als de client dat niet zelf kan. Ook meerdere keren per dag mocht dat nodig zijn. Ook het toedienen (dus niet alleen klaarzetten) van medicatie, dus echt toezicht en hulp bij medicatie.

Precies!
Klinkt alsof TS niet helemaal weet wat thuiszorg inhoudt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:59

Ik denk eerder dat jij niet weet hoe het met TS haar vader gesteld is. Eten opwarmen is prima, maar gaat hij het ook nog opeten? Thuiszorg is goed als de betrokkene zelf nog heel wat kan en het is een hele organisatie om alles aan elkaar geknoopt te krijgen.
TS, ik denk dat het beste wat je kan doen is zelf een heleboel rusthuizen contacteren en hopen dat er ergens een plaatsje is. Ooit zat mijn moeder in hetzelfde geval. Zij werd uit het ziekenhuis ontslagen en woonde in een serviceflat met een boel thuishulp. Ik ging iedere avond het ontbijt al op tafel zetten, helaas stond dat er 's ochtends nog. Enkel al ik mee aan tafel zat at mijn moeder iets.
Uiteindelijk is er een oplossing uit de bus gekomen door een rusthuis dat het zich aantrok en haar toch een plaats heeft kunnen aanbieden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 10:04

Ik zit zelf in de sociale sector, ik weet goed genoeg wat thuishulp inhoud, maar voor mijn vader is dat niet afdoende.
Mijn vader heeft nood aan structuur en regelmaat, iets wat hij moet volgen elke dag. In het ziekenhuis eet hij dus wel omdat, hij daar geen moeite voor moet doen en de tijden elke dag hetzelfde zijn.

Thuis kan er nooit heel de dag iemand bij hem zijn, op de momenten dat hij zijn medicatie moet nemen, moet eten, zich moet wassen.
Er kan wel 4 uur iemand komen en zij kan dan alles klaarzetten, maar dan moet hij uit de zetel komen, het zelf gaan halen, nemen,.... Iets wat hij fysiek en mentaal niet meer kan.

Denk niet dat er een dienst is die iemand op een dag 8 keer laat langskomen.

Ik neem het jullie niet kwalijk dat jullie het niet snappen, is ook moeilijk vanaf een computerscherm, jullie staan er niet midden in.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 10:05

Sclimpre schreef:
Ik denk eerder dat jij niet weet hoe het met TS haar vader gesteld is. Eten opwarmen is prima, maar gaat hij het ook nog opeten? Thuiszorg is goed als de betrokkene zelf nog heel wat kan en het is een hele organisatie om alles aan elkaar geknoopt te krijgen.
TS, ik denk dat het beste wat je kan doen is zelf een heleboel rusthuizen contacteren en hopen dat er ergens een plaatsje is. Ooit zat mijn moeder in hetzelfde geval. Zij werd uit het ziekenhuis ontslagen en woonde in een serviceflat met een boel thuishulp. Ik ging iedere avond het ontbijt al op tafel zetten, helaas stond dat er 's ochtends nog. Enkel al ik mee aan tafel zat at mijn moeder iets.
Uiteindelijk is er een oplossing uit de bus gekomen door een rusthuis dat het zich aantrok en haar toch een plaats heeft kunnen aanbieden.

Jij snapt wat ik bedoel.

Dat ben ik ook aan het doen, woensdag gaan we er al naar 2 kijken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 10:06

Varekaj schreef:
Ik kan maar 1 gouden raad geven: gok op zoveel mogelijk plaatsen tegelijk. Privé en openbaar moet in principe dezelfde kwaliteit van zorg leveren. Wij als privé aanvaarden ook personen waarbij het ocmw de facturen betaald, als dat van toepassing is, vraag er dan zeker naar. Er zijn privé hele dure maar zeker ook waar de prijs bijna hetzelfde is als openbare. Je kan hem nu ergens privaat laten opnemen en later alsnog verhuizen eventueel.

Zorg, incontinentiemateriaal, wondzorg, eten, kamer... zit altijd in de prijs. Kapper, HA, medicatie meestal niet. Kinesist varieert per plek.

Het zorgbedrijf is zelfs duurder, maar daar zit wel meer inbegrepen, bijvoorbeeld ook de kosten van dokters en hospitalisatie en medicatie. ondermeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:32

Is je vader wel 65 of ouder? Een rusthuis mag slechts 10% van zijn capaciteit max. uitbesteden aan mensen die jonger zijn. Als je zoekt, kijk dat ze zeker de RVT erkenning hebben, die zijn ook voorzien op (erg) zware zorg. Maar vooral die leeftijdsgrens is echt zo klote. Dan krijg je zelden iemand geplaatst die jonger is.

Ik ga er van uit dat hij al maximumfactuur krijgt via de mutualiteit en forfait voor chronisch zieken ook? Al gedacht aan tegemoetkoming voor bejaarden en als hij -65 is VAPH? Eens kijken voor of hij recht heeft op een persoonlijk assistent? Ik denk dat dat de enige optie is om een hele dag iemand bij hem te hebben. Nachtopvang thuis is onmenselijk duur.

Wanneer je gaat bezoeken, meldt er zeker bij dat de COPD al ver gevorderd is. In een rusthuis gaan ze ook niemand verplichten om te eten, dat klopt. Maar ze houden het wel in de gaten, ze horen de persoon aan te moedigen en anders zorgen ze voor extra bijvoeding met hoge dosis voedingswaarde. Zij mogen ook iemand eten geven, dat mag een huishulp of vrijwilliger niet.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:36

Ik heb 5 jaar in een voorziening gewerkt voor personen met een matig tot zware beperking. Om bepaalde tussenkomsten en hulpmiddelen te krijgen moesten er ook zo een schalen ingevuld worden.

Bij de vraag kan hij zelfstandig eten zei ik pertinent NEE! De bewoner kon de boterham wel naar zijn mond brengen maar kon het brood en beleg niet kopen, kon de boterham niets smeren dus neen deze persoon kan niet zelfstandig eten.

Kan de persoon zich wassen? NEE! De bewoner kan wel een washandje over zijn gezicht wrijven maar hij moet er op gewezen worden dit te doen, moet gestopt worden tijdens de handeling of hij blijft het doen, hij kan de wasproducten niet kopen ...

Vaak ging ik voor zo een gesprek met de mutualiteit ed met de ouders/ familie samen zitten om dit zo af te spreken want vaak zijn familieleden terecht fier op wat de persoon nog kan maar soms moet je slimmer zijn dan het systeem.

En dit is in mijn ogen geen oplichting want een persoon met een zware zorgbehoefte heeft hier recht op en het is schandalig dat de overheid door al hun kromme en onrealistische regeltjes schrijnende situaties creëert.

Ik vind het heel jammer voor jou en je vader en ik hoop dat er in de nabije toekomst een oplossing komt.

Varekaj: Wat knap dat jij ts zo veel info geeft die haar op de goede weg kan helpen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:46

Bij mijn vader is alzheimer vastgesteld. Mijn vader heeft het Narcisme uitgevonden, is een enorme einzelganger, boos op alles, en iedereen, altijd. Ligt altijd in bed sport te kijken of zijn opgenomen tv programma's. Heeft een hele hoge functie gehad in het bedrijfsleven en verwacht dat iedereen hem met u aanspreekt en precies doet zoals hij opgedragen heeft. Duld geen tegenspraak.

Zie je dat al wonen in een tehuis?

Dus komt er een tuinhuis met warm en koud stromend water, een douche en toilet, klein keukenblokje voor koelkast en koffiezetapparaat. Een bed en een bankje, een televisie en een internet aansluiting. Dan veranderd zijn wereld niet, alleen de plek waar zijn wereld zich bevind.

En wij, wij zullen zijn tirades ons moeten laten welgevallen maar dat zullen we (hopelijk) met liefde doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 13:20

Laibadji: Het zijn niet altijd dezelfde schalen, voor een rusthuis werken we met de KATZ maar voor bijvoorbeeld VAPH gebruiken ze een andere, eentje die veel uitgebreider is. Daar telt het aantal totale punten, niet de volgorde waarin (als ik het goed herinner). Hoe meer punten op hoe meer je recht hebt, ook financieel.
Voor de vader van TS maakt het niet uit dat hij slecht scoort op eten als hij wel goed scoort op wassen en kleden. Scoort hij daarop 2'tjes en de rest veel zwaarder, vergeet het dan maar. Voor de KATZ telt de volgorde wél mee. Op veel momenten vreselijk frustrerend. Dan zit er iemand voor u die compleet incontinent is, ook niet meer beseft wanneer hij moet eten of hoe hij dat moet klaarmaken, maar die zich wel nog zelf kan wassen en kleden en perfect mobiel is. Voor die mensen kan je op basis van die schaal dus gewoon niks doen hè! Het is gewoon absurd. Zo'n situaties, dat komt bij mij (en mijn collega) serieus hard binnen. Je moet die schaal opvolgen, je ziet de wanhoop bij de familie, gezinsleden, je ziet dat daar écht hulp nodig is en je zit gewoon gebonden door die kl*te score.

Mensen te zwaar scoren, ik weet heel goed dat het gebeurd. Te laag scoren gebeurd even goed, veel mensen zijn te fier om toe te geven dat het allemaal niet meer zelf lukt (of te koppig, dat kan ook). Het is echter de context die voor ons zeer zwaar meetelt. Er zijn er die expres te zwaar gescoord worden voor het "gemak" van de familie, maar die eigenlijk nog perfect met thuiszorg zelfstandig kunnen wonen. Daar ben ik ook absoluut op tegen, een rusthuis is er voor mensen bij die dat absoluut niet meer gaat en niet als hotel of gemaksoplossing.
Je moet weten, als iemand onterecht te zwaar wordt gescoord en er is inspectie, en die komen daar op uit, dan kan een rusthuis dik in de problemen komen met zijn erkenningen. Hoe meer lichte zorgprofielen, hoe minder verpleegkundigen ze mogen aanwerven. Elke onterecht zwaar gescoorde persoon die er eigenlijk niet hoort, die pakt de plek in van iemand anders die wél zwaar zorgbehoevend is.

Danzzz: Als er geen sprake is van agressie of storend gedrag naar andere bewoners kan iemand zoals jouw vader perfect terecht in een rusthuis hoor. Zolang de zorg thuis draaglijk is en jullie zien dat zitten, gewoon doen. Hou er echter rekening mee dat Alzheimer sowieso progressief is en er altijd een dag kan komen dat hij begint weg te lopen, mensen vanuit zijn tirades wil aanvallen, eender wat. Je kan altijd iemand opschrijven op een wachtlijst. Heb je ooit een plek nodig, dan is die stap al geregeld. Lukt het om ze hun hele leven in huis te houden, des te beter, en dan bel je na zijn overlijden die plek gewoon terug af. Bellen ze je op dat er plaats is, dan sta je altijd vrij om die te weigeren en aan een ander op de wachtlijst door te schuiven.
Het enige waar wij niet blij van worden, is van mensen die zich op het laatste nippertje inschrijven, waar zogenaamd het water aan de lippen staat en die dan grote tamtam maken om op de spoedlijst te komen maar als je dan belt "er is plek" dat je dan moet horen "ja nee toch maar niet, het lukt nog of liever een andere afdeling..." Dat kan 1x, maar geen 2x. Dan schrap ik die mensen en gaan ze gewoon terug naar de gewone actieve lijst. Het is graag of niet.

Vanuit mijn standpunt als verpleegkundige kan ik echter wel zeggen, dat voor iemand als TS haar vader, ik zou gaan overleggen met collega en directie. Hij scoort misschien volgens de schaal te licht maar er is wel degelijk sprake van een hele zware, progressieve zorg die zeer snel kan evolueren. Bij inspectie kan je dat al-tijd rechtvaardigen in mijn ogen. Voor iemand die deze week langskwam voor inschrijving op de wachtlijst heb ik zelfs naar een "concurrent" gebeld omdat ik wist dat daar wel nog plek was. Wij hadden absoluut geen plek, lange spoedlijst en die dame was een gevaar voor zichzelf en omgeving. Die stuur je niet weg met "geen plaats, sorry, trek je plan". Dat was 1 (!) telefoontje en die mensen hadden een kamer. Die scoorde ook veel te licht op basis van fysieke zorg maar was zeer zwaar dement. Ze probeerde oa haar haar te wassen in de ingeschakelde frituurpan. Dan boeit het me niet wat de wet zegt hoor of die schaal. Veiligheid voor alles.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 13:28

mijn vader laat zich niet vertellen wanneer "we" gaan eten en wat "we" gaan eten. De eerste die zegt "kom gaan we onze medicijnen innemen" die krijgt gegarandeerd een scheldkanonnade waar ze tijdens het voetballen stil van worden. En dan is hij in goede doen.

Er zijn alleen particuliere verpleeghuizen waar bewoners (ook maar deels) zelf kunnen bepalen hoe hun dagindeling is en wat ze willen eten. Daar is wel geld voor tzt. Maar ik wil het hem en zeker ook de mensen die onder hetzelfde dak moeten wonen het gewoon niet aandoen om "opgezadeld" te zitten met iemand die echt enorm een stempel op de sfeer kan drukken.

Het gaat nog een uitdaging worden

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 13:36

Varekaj ik vrees echter dat er niet zo veel gemotiveerde en menslievende opnameverantwoordelijken zijn. Ik vind het heel knap van jou dat jij dit wel allemaal doet.

In de sector personen met een beperking zaten we met dezelfde situaties en immens schrijnende verhalen. Ik zat gebonden aan regels en een directie die niet mee wou denken...

Resultaat: Burnout en de deur achter mij toe getrokken. De voorziening was een harde werker en een maatschappelijk werker met een hart kwijt. Echter mijn hart was gebroken...

Ik kan mij de miserie van ts heel goed voorstellen en ik word zo kwaad van sociale diensten die mensen van het kastje naar de muur sturen. Zelf heb ik ondervonden dat de sociale sector vaak niet zo sociaal is. (Varekaj dit is niet op jou!! Jij verdient alle lof!!!)

Soms wil ik letterlijk die ministers uit hun ivoren toren rukken en confronteren met de werkelijkheid! Een werkelijkheid die vaak niet, zoals hun regels zwart/wit is maar altijd grijs.

Ts nogmaals sterkte! Ik begrijp je boosheid, frustratie en emoties.