Brandalarm gaat af, hoe reageer jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Brandalarm gaat af, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:06

Ik ben een keer enorm van mezelf geschrokken.

Alarm ging 's nachts af en in m'n slaap hoorde ik het wel, maar ik denk dat het wel 20 minuten duurde voor ik echt wakker en bewust was van het ding.

Dat het zo lang duurde weet ik van de buren die de volgende dag geïrriteerd vroegen waarom ik dat ding zo lang af liet gaan...
Joh had dat toen gelijk komen vragen, het was nu slechts een storing in het ding zelf, maar het had brand kunnen zijn.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:07

Volgens mij zouden wij hetzelfde reageren! Bij stomme toeval ging vanmorgen vroeg bij ons op de overloop het brandalarm af. Wij wonen in een oude boerderij en ik schrok mij een hoedje! Binnen 2 seconden stonden we op de overloop, vriend martelen om dat ding uit te krijgen en ik voor de zekerheid naar beneden gerend. Gelukkig vals alarm.... schoonouders is 2 jaar terug huis van afgebrand, dus ff een dejavu!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:18

Wij hebben een tijd in een flatgebouw gewoond met een centraal brandalarm, die ging echter om de haverklap af, met een beetje pech zat t hele gebouw in de herrie als er teveel stoom vrij kwam bij het koken van water, of het roken van een sigaret... Dat duurde dan 10 minuten (of de beheerder moest net aanwezig zijn, die had de code om hem eerder uit te zetten)
Op een gegeven moment reageerde niemand meer natuurlijk, en toen heb ik wel eens gedacht dat er, als er een keer echt brand zou zijn, toch een behoorlijk aantal slachtoffers zou vallen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:26

Ook hier een appartementen complex, helaas is er hier in mijn eerste 2 jaar zo vaak een brandalarm afgegaan dat het gewoon begon te worden.
Als ik thuis kom hoor ik het aan de liften, die dan lucht pompen en loop ik altijd naar de melder toe.
Laatste keer met een rotgang naar boven gerent, want het was bij mij onder ... en aangezien die man aan het zuurstof zit en rookt was ik erg bang voor de kat!
Gelukkig viel het mee, gewoon rook en geen vuur ...

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:31

Er zijn velen die niet reageren. Ik zit sinds 2 jaar bij de bhv, en heb daar een filmpje gezien van een wachtkamer met alarm. Iedereen bleef zitten. Ik zou dus ook zeker initiatief nemen en wel wat doen.

Goed dat jij ook bent gaan kijken, anders hadden er nog wel slachtoffers kunnen vallen

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:33

Ik heb via mijn werk BHV en weet hoe te reageren, door ervaring weet ik ook hoe ik daadwerkelijk reageer.

Dat gezegd: het alarm gaat hier minimaal 1 x per week af zonder er iets aan de hand is, op een gegeven moment ben je vooral geirriteerd als je gaat kijken wat er is.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:48

Ik zou gelijk gaan kijken, met knikkende knietjes waarschijnlijk := als ik ergens doodsbang voor ben is het wel brand...

Kerstochtend 2009 werd ik wakker van m'n moeder die hysterisch naar m'n vader riep "bel 112!" Op dat moment ben ik naar beneden gerend en zag ik dat onze schuur in brand stond. Lang verhaal kort: aangestoken, verder nog één, daar was de brandweer uit ons dorp al bij (woon in een klein dorpje) dus lang moeten wachten op de brandweer uit een dorp verderop.

Paar weken na die brand lag ik in bed, gaat de brandmelder op zolder :oo dacht echt dat ik het zou begeven :') Was vals alarm, stofje in de melder waarschijnlijk.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:24

Je hebt goed gehandeld hoor!

Vorig jaar in een hotel in Budapest ging ook ineens het brandalarm af toen wij lagen te slapen. Wij hebben snel onze paspoorten gepakt en zijn naar de hotel lobby gegaan. Daar zaten slechts een paar mensen, de rest is denk ik in zijn kamer gebleven. Wat het meest opviel was de reactie van de front desk medewerker. Deze zat wat op zijn computer te bekijken en toen we vroegen of er wat aan de hand was reageerde hij laconiek dat het vast een vals alarm was..

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:27

Mocht er een brandalarm afgaan zou ik snel mijn jas en telefoon pakken, naar buiten rennen, en 112 bellen. Ik twijfel of ik mensen wel zal waarschuwen, maar wel hard 'brand' gillen. Want ik denk dat ik dichtklap als ik brand zie. :+

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 21:30

Bedankt voor al jullie reacties :)

Florenc schreef:
Je wil niet weten hoeveel mensen er niet zouden reageren, zelfde bij een inbraakalarm. Bij dit laatste zijn het dan mensen die uuuren later pas naar de politie bellen "want hier is al uren een inbraakalarm aan het afgaan, en ik kan daar niet door slapen". IDIOTEN. :')

Ja nu je (en anderen) het zegt, je raakt inderdaad gewend aan alarmen... Op het werk gaat dat ding zo'n 3 keer per dag af, dus we hebben allemaal de gewoonte ontwikkeld om het meteen af te bellen als er iemand in het gebouw aanwezig is. Maar daardoor konden dieven laatst wel rustig hun gang gaan... oeps :=

Al met al lijkt het dus een beetje laksheid te worden als je het te vaak hoort, begrijpelijk, maar ook gevaarlijk natuurlijk. Wel blij om te lezen dat de meesten van jullie zouden reageren.

@kalender 7: Het gaat prima, maar ik heb er afgelopen nacht wel slecht van geslapen!
Ze zijn hier gelukkig lekker kordaat aan het werk gegaan. Groot deel van de troep opgeruimd, en een tijdelijke voordeur. Heel fijn. Oorzaak was duidelijk, er lagen resten van een gestolen scooter voor de voordeur.

@Celiien, lijkt me aan de ene kant fijn, maar ook knap lastig om overal maar doorheen te slapen :P