Contact verbreken met vriendin.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:29

Zonder vertrouwen heb je geen vriendschap, En die is er niet dus vriendschap ook niet.. Al die andere dingen doen er dan al niet meer toe..

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:32

Gewoon steeds minder reageren en het een beetje "dood laten bloEden" zegmaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:34

Ben ik de enige die het ontzettend flauw vindt om gewoon te laten doodbloeden? Ik bedoel, nu doet ze vervelend, maar TS zegt dat ze ook goede momenten gehad hebben. Zo beëindig je een vriendschap toch niet? Vind dat echt heel laag. Zo moeilijk is het niet om een berichtje met uitleg te sturen of beter nog, even face to face een gesprek te voeren.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:36

superauke schreef:
Gewoon steeds minder reageren en het een beetje "dood laten bloEden" zegmaar

Nou dit zou ik dan toch even laten denk ik :Y)

Ik zou gewoon zeggen waar het op staat. Niemand verdiend het om zomaar genegeerd te worden, ook niet als ze dit soort schijtgedrag vertonen (want dat is het wel, zeker dat doorvertellen). Maar een relatie met een ander persoon gewoon dood laten bloeden is ongeveer net zo laag. Je bent ze zeker geen boekwerk aan uitleg verschuldigd, maar je kunt wel zeggen waar het op staat en er zo een einde aan breien. Dat is in ieder geval netter en volwassener dan gewoon stoppen met praten.

Mijn beste vriendin van vroeger is ook ineens gestopt met praten terwijl ik lief en leed met haar heb gedeeld. Ze praat alleen nog maar tegen mijn vriend en dat is toch wel echt heel vervelend.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:11

Ailill schreef:
Mag ik, als man zijnde, opmerken dat dit een bijzonder flauw topic is en dat de reacties getuigen van weinig ruggengraat?

Zonde.

Dan ben ik wel benieuwd wat je zelf zou suggesteren. De TS in kwestie is natuurlijk ook nog maar 16. Niet dat je dan geen ruggengraat kan tonen, maar het is dan vaak nog iets moeilijker. :)

Edit: had de reacties erna nog niet gelezen. Laten verwateren/doodbloeden raad ik ook zeker af. Dan is het voor Petra ook niet duidelijk. Maak het -zoals in mijn eerdere post- haar goed duidelijk en als ze daarna toenadering zoekt, herinner je je daaraan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:19

Niet laten doodbloeden, gewoon zeggen waar het op staat.
Ben ook pas mijn twee jeugdvriendinnen verloren omdat ik met de ex van één van hun iets ben begonnen (lees: pas NA haar goedkeuring, ze waren al een dik jaar uit elkaar en zij had al een tijdje een nieuwe vriend). Achteraf bleek dat ze het toch niet zo oké vond dat we een stel waren geworden, maar toen was het kwaad natuurlijk al geschied. Ik heb me lange tijd rot en rotslecht gevoeld, want wie valt er nu in godsnaam voor de ex van je beste vriendin? Maar ja, die aantrekking was er nu eenmaal, en maakte niet uit hoe hard we allebei afstand van elkaar hielden, de "chemistry" was gewoon te sterk.
Maar soit, ik werd plots niet meer uitgenodigd voor leuke dingen, onze dagelijkse gesprekken doofden uit. Ik snapte heus wel dat ze niets meer met me te maken wou hebben, maar van onze andere gemeenschappelijke vriendin (wie ik nota bene niets misdaan had) hoorde ik ook plots niets meer. Dus ik heb op de man af gevraagd waar het op stond, toen kwam de aap wel uit de mouw. Ik dacht alleen maar aan mijn eigen geluk, ik heb totaal geen rekening gehouden met de andere vriendin's gevoelens, dat ik lieg, dat ik niks om onze vriendschap geef en dat ik dit allemaal zelf had veroorzaakt.
Dit zijn dan de mensen waar je mee bent opgegroeid en lief en leed mee gedeeld hebt, die je zo veroordelen omdat je op de verkeerde persoon verliefd bent geworden. Tja, dat doet dan even pijn, maar achteraf gezien ben ik wel opgelucht dat het voorbij is. Er is meer dan genoeg drama aan deze situatie te pas gekomen, en zij hebben hun ware aard laten zien terwijl ik vanaf het begin open kaart heb gespeeld en niets heb achtergehouden.
Ondertussen zijn mijn vriend en ik bijna 5 maanden verder, ik voel me ontzettend goed bij hem en heb nog geen seconde spijt dat ik hem heb leren kennen.

Maaaaaar anyway, moraal van het verhaal, zeg het haar gewoon. Iets laten doodbloeden kan heel uitputtend zijn voor beide situaties. Korte pijn en dan kunnen jullie beiden weer verder met jullie levens ;)

romyloverrr

Re: Contact verbreken met vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:39

Misschien een onzeker meisje Petra, zonder veel vrienden. Waardoor ze zich veel te veel aan jou vastklemt? En dat ze dingen heeft doorverteld omdat er dan opeens wel even geluisterd werd naar wat ze te zeggen had en wel even belangrijk leek? Als dit zo is zou ik echt voor een heel voorzichtige aanpak gaan zonder rusie, lijkt me nu al een onzeker meisje met weinig vrienden. Maar ik ben afgelopen jaar echt veranderd naar het maar geen rusie willen maken en maar het proberen netjes op te lossen. Zeker met mensen die al problemen hebben. En zeker niet via de app rusie maken, gewoon liever even bellen. Je wilt niet weten waar alleen maar appen en rusie uiteindelijk toe kan leiden. Maar misschien ben ik ook te angstig voor dat soort dingen geworden. :o

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:15

SindyKaya schreef:
Snorlex schreef:
Nou als er iets geregeld moet worden met vervoer wil ik ook graag een beetje rap reactie :')

Maargoed, ik ga niet spammen. Ik bel liever.

Verder ga ik mee met jennifuur.

Er moest overlegd worden voor woensdag, de dag dat ze mij zo 'spamde' was het vrijdag.... ;)

Maar soms is het toch nodig om op tijd een afspraak te maken?

Wie weet wil haar moeder/vader graag weten hoeveel mensen er woensdag mee moeten in de auto en hoe laat oid.

Dat ze zo doordramt is irritant, dat is iets om het over te hebben. Als je niet online bent op whatssapp heeft het geen zin om te blijven appen. Dan kan ze beter even bellen. Maar als je het leest kun je best een berichtje terugsturen en het regelen. Dan hoeft ze ook niet drammen.

Volgens mij heeft het hier meer te maken met onduidelijkheden via de app (niet reageren, drammen, vicieuze cirkel idee).

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:54

Het maakt niet uit wat voor redenen er allemaal kunnen zijn waarom deze vriendin zich zo gedraagt en het maakt ook geen bal uit dat bellen beter is dan appen, dat er wel overlegd moet worden etc (maar kom op, het was vrijdag en het ging om woensdag pas, TS zegt nee, ik ben moe, duidelijk toch. Vervolgens wel door blijven appen en dan eindelijk "Je bent vast moe." Neeee, echt? Duh... Dat is geen normaal gedrag)... Maar goed, het maakt echt allemaal niet uit of dingen wel of niet beter kunnen of het aan haar ligt of misschien aan TS.

Feit blijft, TS voelt zich niet prettig in de vriendschap en al een tijd niet meer. Dan houd het toch gewoon op.

Ik zou het niet laten doodbloeden. Lijkt me sowieso lastig met iemand die zoveel aandacht vraagt. Dan moet je haar al compleet gaan negeren en dat is ook niet bepaald aardig. Je zult het dus toch aan haar moeten vertellen.. Maar ik snap dat het lastig is.

Beste is wel dat je het haar face to face vertelt en niet via de app. Het is voor jouw makkelijker, om het te appen, maar naar haar toe is dat alleen maar gemener. Als je elkaar ziet, dan kan je het ook nog verduidelijken als ze het niet snapt... En mocht ze boos zijn of ruzie gaan maken, dan loop je gewoon weg. Ga niet die ruzie met haar aan. Heeft totaal geen nut.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:05

Ach je leest toch ook wel in de app dat die meid super onzeker is "we gaan toch wel hé woensdag".

Lekker simpel, ik denk dat dit verhaal twee kanten heeft.
Iets meer dan "nee ben kapot moe" kan er ook wel vanaf als je vriendinnen bent. Geef dan aan wanneer je wél even tijd hebt ;)
Ookal is het vrijdag en gaan jullie woensdag pas, misschien is zij afhankelijk van anderen die het nu wel moeten weten.
Ze stuurt veel appjes maar ook op verschillende tijdstippen, tijdsbestek van bijna 24 uren. Het blijft "stalken" maar is iets anders dan iedere 10 minuten een appje.

Dat je er geen zin in hebt en het gedram zat bent, dikke prima. Maar doodbloeden is sneu. Speek het uit face to face (dat je deze vriendschap nergens heen ziet gaan).

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:16

romyloverrr schreef:
Misschien een onzeker meisje Petra, zonder veel vrienden. Waardoor ze zich veel te veel aan jou vastklemt? En dat ze dingen heeft doorverteld omdat er dan opeens wel even geluisterd werd naar wat ze te zeggen had en wel even belangrijk leek? Als dit zo is zou ik echt voor een heel voorzichtige aanpak gaan zonder rusie, lijkt me nu al een onzeker meisje met weinig vrienden. Maar ik ben afgelopen jaar echt veranderd naar het maar geen rusie willen maken en maar het proberen netjes op te lossen. Zeker met mensen die al problemen hebben. En zeker niet via de app rusie maken, gewoon liever even bellen. Je wilt niet weten waar alleen maar appen en rusie uiteindelijk toe kan leiden. Maar misschien ben ik ook te angstig voor dat soort dingen geworden. :o

Op mij komt Petra in het verhaal ook over als onzeker en eenzaam, en daarom misschien claimend en afhankelijk. Petra is misschien ook "gewoon" wel niet zo goed in vriendschappen en banden met mensen, en weet niet zo goed hoe die "werken". Ik wil geen labeltje op Petra plakken, maar ikzelf heb een vorm van autisme en ik las laatst een boek met ervaringen van volwassen vrouwen met autisme: uit die verhalen kwam naar voren dat autistische vrouwen vaak niet zo goed wisten wat ze wel en niet moesten delen met mensen, wie "beste" vrienden zijn en wie "gewoon kennissen", en wat de sociale etiquette is in vriendschap (hoe veel mag je iemand aanraken, wat kan je vertellen, hoe dicht kan je bij iemand staan). Eén vrouw bijvoorbeeld dacht als tiener dat ze vrienden kon maken door gewoon naar anderen toe te lopen en eindeloos persoonlijke verhalen te vertellen, maar die anderen liepen dan juist weg en dat snapte ze niet. :(:)

Dat Petra misschien onzeker is en niet zo goed is in vriendschappen betekent natuurlijk niet dat je daarom vrienden met Petra moet blijven terwijl je je er niet goed bij voelt, maar wél dat je face-to-face op een vriendelijke, rustige manier kunt vertellen dat je liever niet meer met haar wil afspreken omdat X en Y is gebeurd en je je daar onprettig bij voelt. Als je dat kunt doen zonder verwijten als "je gedroeg je raar" of iets dergelijks te maken ben je helemaal top bezig! :j Je zou wel kunnen zeggen "ik voel me onprettig bij de vele berichtjes". Petra zal het hoe dan ook wel rot vinden, maar heeft dan in elk geval geen grotere onzekerheid of hekel naar zichzelf gekregen.

Als ze daarna nog eindeloos berichtjes blijft sturen mag je best negeren, of in elk geval miniem reageren met "ik wil liever niet praten, oké?" of "Dit is waar ik het in het gesprek over had, en dat wil ik niet meer.", en daarna weer stilte.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:34

Snorlex schreef:
Ach je leest toch ook wel in de app dat die meid super onzeker is "we gaan toch wel hé woensdag".

Lekker simpel, ik denk dat dit verhaal twee kanten heeft.
Iets meer dan "nee ben kapot moe" kan er ook wel vanaf als je vriendinnen bent. Geef dan aan wanneer je wél even tijd hebt ;)
Ookal is het vrijdag en gaan jullie woensdag pas, misschien is zij afhankelijk van anderen die het nu wel moeten weten.
Ze stuurt veel appjes maar ook op verschillende tijdstippen, tijdsbestek van bijna 24 uren. Het blijft "stalken" maar is iets anders dan iedere 10 minuten een appje.

Dat je er geen zin in hebt en het gedram zat bent, dikke prima. Maar doodbloeden is sneu. Speek het uit face to face (dat je deze vriendschap nergens heen ziet gaan).

Hier sluit ik me bij aan. :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:47

Ook meegemaakt, alleen dan met een vriendengroep. Of, hun vonden het een vriendengroep, ik voelde me meer opvulling want dan was het even getal :+

Ik liet in de app al niks meer van me horen (meer omdat ik er weinig behoefte aan had om dingen met hun te delen) en toen hun zich met zijn allen daar over tekeer gingen heb ik me netjes gehouden en gezegd dat ik geen behoefte voelde om verder af te spreken of iets. Jup, ze zijn tekeer gegaan en nee dat was niet leuk. Maar nu weten ze het wel.
Ofwel, ik zou gewoon eens een opmerking maken van "hou nu eens op met dat gestalk, ik vind het onwijs irritant aan het worden dat je zoveel berichten stuurt. Ik heb ook niet echt behoefte meer om hierop te antwoorden want ik ben hierdoor eigenlijk een beetje klaar met onze vriendschap."

Ik wil je best helpen met een berichtje :j moet je me even een pb sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:49

Laten doodbloeden vind ik not done, vooral als je dit gaat doen door te negeren/blokkeren.
Als het nou van beide kanten al minder was kan dat best, maar dat lijkt niet het geval.
Even met haar praten erover is veel beter. Wil je er echt van af? Of ben je nog bereid een oplossing te zoeken? Als dit niet het geval is moet je wel gewoon eerlijk zijn en niet alleen naar haar wijzen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 01:29

Als je echt wilt stoppen met omgaan met haar zou ik het ook idd face to face zeggen. Héél duidelijk, maar wel even vriendelijk, want dit gaat hard aankomen voor haar. Zeker als het (waarschijnlijk) een heel onzeker meisje is. Als ze daarna doorgaat met appen, zou ik wel kort zijn.

Lastig zoiets, maar je leert er wel uit.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 02:38

Ik begrijp dat je geen vertrouwen meer in haar hebt. Als je de vriendschap wilt beëindigen is het wel zo volwassen om haar eerlijk uit te leggen waarom je niet verder wilt. Anders doe je haar én jezelf tekort.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 07:07

JPS schreef:
Ik begrijp dat je geen vertrouwen meer in haar hebt. Als je de vriendschap wilt beëindigen is het wel zo volwassen om haar eerlijk uit te leggen waarom je niet verder wilt. Anders doe je haar én jezelf tekort.

Dit dus…gewoon duidelijk zijn. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

En Snollygoster, wat een bullshit zeg….alsof die gozer z'n hele leven een soort 'bezit' blijft van z'n ex. Het is niet voor niets de ex van toch? En als jouw vriendin jou niet het geluk met hem gunt zegt dat veel over haar.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:20

Kinke schreef:
En Snollygoster, wat een bullshit zeg….alsof die gozer z'n hele leven een soort 'bezit' blijft van z'n ex. Het is niet voor niets de ex van toch? En als jouw vriendin jou niet het geluk met hem gunt zegt dat veel over haar.

Hier ben ik het mee eens.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:01

xPabloBokt schreef:
Ailill schreef:
Mag ik, als man zijnde, opmerken dat dit een bijzonder flauw topic is en dat de reacties getuigen van weinig ruggengraat?

Zonde.

Ik heb niet gereageerd in dit topic verder maar ben nu wel benieuwd. :+

Kun je deze mening onderbouwen? Waarom vind je dat?

Hier klagen achter iemands rug om, wél met diegene afspreken, je vervolgens meer ergeren dan plezier hebben en dit vervolgens niet uit spreken.

En dan komen er adviezen als: ik zou het laten doodbloeden, ze gaat nu toch op vakantie, alles blocken en geen contact meer toelaten.

Imo nogal zwak.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:03

Anoniem schreef:
Ben ik de enige die het ontzettend flauw vindt om gewoon te laten doodbloeden? Ik bedoel, nu doet ze vervelend, maar TS zegt dat ze ook goede momenten gehad hebben. Zo beëindig je een vriendschap toch niet? Vind dat echt heel laag. Zo moeilijk is het niet om een berichtje met uitleg te sturen of beter nog, even face to face een gesprek te voeren.
Amen. Dit bedoel ik dus.

Ik ga zo absoluut niet met mijn vrienden/kennissen om. Als wij een probleem hebben spreken we dit uit, luisteren we naar elkaar en zoeken we samen naar een oplossing. Simple as that.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:19

Ailill schreef:
Anoniem schreef:
Amen. Dit bedoel ik dus.

Ik ga zo absoluut niet met mijn vrienden/kennissen om. Als wij een probleem hebben spreken we dit uit, luisteren we naar elkaar en zoeken we samen naar een oplossing. Simple as that.

Soms heb je gewoon de nuchtere kijk van een MAN nodig... Ben het ermee eens Ailill (wat een onmogelijke naam heb je :D , moest 3 keer kijken of ik het goed gespeld had, heb ook een brillll nodig trouwens).

Dus TS: afspraak maken en vertellen dat jij het zo niet meer trekt en er last van hebt. Succes!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:28

Dood laten bloeden zou ik zeker niet doen, dat is zulk typisch meidengedrag. En daarna elkaar op school zeker alleen maar vuil aankijken en over elkaar roddelen? Niet doen.

Ik zou haar gewoon eerlijk vertellen hoe vervelend jij sommige dingen vindt en dat er echt momenten zijn waarop je niet kan reageren op whatsapp. Misschien heeft ze wel een hele goede uitleg en begrijp je haar kant van het verhaal prima waardoor het verbreken van een vriendschap misschien niet eens nodig is.

Twee jaar geleden is er bij mij een vriendschap doodgebloed vanuit het niets. We waren al 10 jaar vriendinnen en zo ineens was dit over. Geen gesprekjes meer op whatsapp, niet meer met elkaar afspreken en de verjaardagen waren ook ineens over. Ik kan je vertellen dat dit echt niet leuk is en gewoon ronduit kinderachtig is. Zeker als je bedenkt dat we toen allebei 27 waren. Ik vraag me nog steeds wel eens af wat ik haar heb "misdaan".

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:30

Zodra er een hogere verwachting is van de ene partij dan dat je wilt/kunt geven en daar dus commentaar op komt, krijg je irritatie.

Irritatie kan je uitpraten, maar de angel zit er al.

Als zij respecteert dat je niet direct antwoord (sorry hoor, als ik even wifi heb en mijn berichten check, geef ik ook vaak niet direct antwoord), kan dit alleen nog maar 'helen' als je het vertrouwen weer terug krijgt. Maar dat kost (veel) tijd. Anders... helaas, jij leeft jouw leven en zij de hare.

@EvaC, ik ben van het openlijk bespreken, maar dat is zeker niet makkelijk en kan ook lang zeer doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:35

Ik ga mee met Ygritte. Laten doodbloeden of haar zonder wat te zeggen blokkeren en compleet negeren vind ik echt not done. Behalve dat het niets oplost, leert niemand er wat van. Via whatsapp dit soort dingen oplossen lukt ook echt niet, daar heb ik inmiddels ook voldoende ervaring mee. Je hebt via whatsapp geen gezichtsuitdrukking om naar te kijken, geen intonatie om naar te luisteren.

Ga dus rustig met haar het gesprek aan, geef aan hoe jij je voelt, maar maak geen verwijten ("jij stalkt mij" of "je dringt je op"). Vaak blokkeert iemand dan, schiet in de verdediging en luistert ook niet meer naar je (ook al zijn je argumenten nog zo goed). Als je het moeilijk vindt om op een goede manier feedback te geven (want dat is eigenlijk wat je doet), kun je kijken of de feedbackregels je helpen:
1. Je waarneming; "ik zie...", "ik hoor...", "ik merk..."
2. Je interpretatie; "ik denk...", "... dat maakt op mij de indruk...", "... dat komt op mij over als..." (soms kun je dit weglaten; als iemand bijv. steeds te laat is, hoef je dat niet te interpreteren)
3. Je reactie; "ik vind dat...", "ik voel me..."
4. Het effect; "dan...", dat maakt(e) dat ik..."
5. Gewenst gedrag; "ik zou graag willen dat...", "ik wil dat je...", "je maakt het me gemakkelijk als..."

Dus bijvoorbeeld: Ik merk dat je een aantal keer dingen die ik je in vertrouwen heb verteld hebt doorverteld aan anderen. Het komt op mij over alsof je dat vertrouwen niet serieus neemt en ik voel me daar heel verdrietig / boos over. Dat maakt dat ik geen / weinig vertrouwen meer heb in jou en onze vriendschap. Ik zou graag willen dat je geen contact meer met mij opneemt (om iets af te spreken).

Als je dit in een gewoon gesprek normaal kunt bespreken, ben je al een heel eind. Gaat ze je daarna alsnog 'stalken' via social media: negeren (openbaar reageren is namelijk nooit handig met dit soort dingen). Gaat ze je 'stalken' via Whatsapp, geef dan één keer via Whatsapp aan dat je eerder duidelijk hebt aangegeven hier geen behoefte aan te hebben en je graag wil dat ze dit respecteert. Blijft ze jouw verzoek tot geen contact negeren, dan kun jij haar negeren. Negatieve aandacht ("kap daar nou mee" etc.) is namelijk ook aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:39

Om heel eerlijk te zijn moest ik wel een beetje lachen om die screenshots :+ Ookal snap ik dat het heel vervelend is.

Ik zou gewoon hier even over praten met elkaar en dan niet via app maar in het echt. Dat lijkt me de enige oplossing.