Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:50

Bij ons is het ook even een puntje geweest.
Ik ben alleen zelf degene die niet wil trouwen en niet zijn naam aannemen. Voelt voor mij gewoon bizar dat ik opeens op een andere naam geschreven zou worden. Niets ten nadele van vriend hoor.
Ik heb het zelf altijd erg jammer gevonden niet hetzelfde als mijn moeder en haar familie te heten. Mijn ouders zijn nog steeds gelukkig getrouwd en mijn vader is een prima kerel waar ik een goede band mee heb. Maar zoals volgens mij velen, heb ik veel meer met de familie van mijn moederskant, dan die van mijn vaderskant.
Daarom wilde ik ons kind mijn naam geven.
Maar toen bedacht ik me dat het bij mij dus al 'mis' was gegaan, en het doorgeven van deze naam heeft dus net zo weinig betekenis. Ook was mijn opa moederszijde eigenlijk helemaal geen lieverdje, dus als je toch bezig bent had het de meisjesnaam van mijn oma moeten zijn. Dus uiteindelijk heten onze kinderen (onze dochter en binnenkort ook onze zoon) toch 'gewoon' naar hun papa. En dat is ook wel prima en past mooi bij hun voornamen eigenlijk.
Moeders die niet dezelfde achternaam als hun kind hebben zijn tegenwoordig meer regel als uitzondering hoor. Lang niet iedereen trouwt meer.
Zorg wel dat je wat vast laat leggen als het zo ver is om evt problemen en getouwtrek in de toekomst te voorkomen. Iig erkenning en gezag.
Wij hebben ook enkel dat, maar als we een huis gaan kopen gaan we voor geregistreerd partnerschap om het allemaal in een keer af te dekken (heeft voor mij persoonlijk veel minder negatieve associaties dan trouwen, ook al komt het feitelijk op hetzelfde neer).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:51

Wij zijn niet gehuwd of anderszins iets officieels.
Onze zoon is in Spanje geboren.
Aangegeven bij de burgerlijke stand hier.
Volgens de regels hier ingecheven met naam van vader en moeder.
Wellicht is Belgie waar het ook kan een optie dichterbij.

Bij de NL ambassade aangegeven met paier van Spaanse burgelijke stand.
De ambassade MOET de Spaanse inschrijving overnemen.
Resultaat is NL inschrijving met beider naam.

Even afstand nemend:
Het is allemaal administratieve onzin.
Jouw kind is van jou TOT je het aangeeft bij de burgelijke stand. Dan draag je het over aan de Staat als onderdaan.
De naam en het nummer wat het krijgt is waaronder het geregistreed wordt in het systeem.
Dat is ZO dichtgetimmerd dat je er niet onderuit kan.
Maak je echter niet druk over de naam etc. Die officiele naam is een systeemnaam; de onderdaad naam. Dat zie je gelijk al door de set regels daaromtrent.
Volg gewoon de weg van de minste weerstand, vergeet dat verder en geef je kind daarnaast een roepnaam voor jullie zelf. Een 'bijnaam' buiten het systeem om.
Werkt prima in de werkelijke wereld en het systeem is ook blij.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:52

Toen onze zoon werd geboren inmiddels al 7 jaar geleden, waren mijn man en ik nog niet getrouwd. Bij de gemeente moet je dan sowieso de vader erkennen en alles vast laten leggen, dan word er tevens gevraagd welke achternaam het kind gaat dragen.wij hebben gekozen voor zijn achternaam omdat wij sowieso wilde gaan trouwen als onze zoon wat ouder was. Je moet er samen voor tekenen dus je kunt ook niet iets alleen beslissen tenzij je hem niet erkent als vader. Let ook op dat je een verzoek bij de rechtbank indien voor gelijke rechten en plichten voor het kind, dit formulier krijg je mee bij de erkenning!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:54

Je mag je kind inderdaad in het dagelijks leven en zelfs op school jouw achternaam geven terwijl het 'officieel' de achternaam van de vader heeft. Alleen voor de Belastingdienst en zorginstellingen heeft het de 'onderdaan-naam zoals HC dat noemt'.

Er zijn ook DJ's en andere BN-ers die zichzelf een hele andere naam gegeven hebben dan ze officieel heten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:01

Maar ik gok dat de partner van TS het ook niet accepteert als de hypothetische baby alleen zijn naam op papier heeft en in het dagelijks leven anders heet :=

vuurneon

Re: Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:05

voornaam is makkelijker daarin, roepnaam kan prima anders zijn dan je 'staats'naam.

Alhoewel ons kind ook wel eens per ongeluk door anderen wordt omgeroepen met de verkeerde achternaam, net als ik trouwens :+ Ach, komt vanzelf dat meer vrouwen mijn voorbeeld volgen hahaha

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:06

En als je dan je kinderen jouw naam geeft en je gaat later toch trouwen? Hebben jullie geen van allen dezelfde naam.

Van

Onze zoon heeft mijn achternaam. Simpelweg omdat ik de achternaam van mijn vriend afschuwelijk vind en die zelf ook nooit zou aannemen dus dat doe ik mijn kind al helemaal niet aan.
De reacties erop waren heel verschillend van mijn vrienden/familie kreeg ik tijdens de zwangerschap vaak een "hij krijgt toch wel jouw achternaam he?!" maar de schoonfamilie was een ander verhaal, wat een drama om een naam :x

DeniesRos

Ik vindt het geheel logisch dat een kind de naam van de vader krijgt,
maar staat jou vriend niet er voor open om een geregistreerd partner schap aan te gaan?
En wat is daar de reden precies voor?

Trouwen kan ik me nog ergens bij indenken, kost veel geld en gedoe.. maar waarom zou jij als vriendin zijnde niet de zelfde achternaam als je vriend mogen?

Naar mijn weten gaan er heel veel mensen een geregistreerd partner schap aan als ze zwanger zijn of hun kindje verwachten.
Dit allemaal beter geregeld is voor het kindje dan ook.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:07

Als we toch ooit gaan trouwen is mijn vriend vrij om mijn naam aan te nemen, die van hem moet ik niet :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:08

Van schreef:
Als we toch ooit gaan trouwen is mijn vriend vrij om mijn naam aan te nemen, die van hem moet ik niet :D

:D

Dat vond mijn man dan weer 'onmannelijk" om mijn naam aan te nemen :')
(Voor straf maakt hij bij de kapper voor mij altijd een afspraak onder zijn naam _O- )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:10

verootjoo schreef:
Maar ik gok dat de partner van TS het ook niet accepteert als de hypothetische baby alleen zijn naam op papier heeft en in het dagelijks leven anders heet :=

Mijn punt is dat de regels zijn zoals ze zijn en je daarbuiten jullie kind zo kan noemen als je samen wil.

Een derde, neutrale, dagelijkse buitensystemse naam/achternaam is wellicht en conflictmijdende stap opzij.

Een verschil van mening over de naamstelling op zich, tja dat is een relatieprobleem waar wij verder buiten vallen. Moet de TS zelf uitzoeken.

Urbanus

Re: Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:15

Wij doen dan geregistreerd partnerschap o.a. vanwege de achternaam, maar hadden we dat niet gedaan, dan was er gewoon een potje rock paper scissor tegenaan gegooid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:17

vuurneon schreef:
Van schreef:

(Voor straf maakt hij bij de kapper voor mij altijd een afspraak onder zijn naam _O- )

Mijn voor/achternaam is de door mijn ouders aangeven onderdaan-naam.
Kan er niet mee zitten of ik zo of anders genoemd wordt.
Ik ben mezelf en de personen die het meest beangrijk voor me zijn noemen me anders, gebruiken hun eigen naam voor me <3

'What's in name? A rose by any other name would smell as sweet.'

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:20

vuurneon schreef:
Van schreef:

O maar dat gaat hij hier ook echt niet doen hoor maar dan vooral om de reactie die hij dan waarschijnlijk van zijn familie zou krijgen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:28

HC/
Ah Shakespeare :)

Precies, dat was ook de reden waarom mijn man zijn goedkeuring gaf voor mijn achternaam. T is maar een naam (en wij gaven hem dan liever een mooiere naam mee) :) De achternaam gebruiken wij toch niet als wij hem aanspreken

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 15:28

Een achternaam aannemen bij een geregistreerd partnerschap vind ik dan weer niks, als je de achternaam van je vriend aanneemt denkt iedereen gelijk dat je bent getrouwd :') .

Mijn vriend komt uit een gezin met vier zoons. Twee van hen hebben al kinderen en hebben hun achternaam doorgegeven. Hij zou zich nogal 'onmannelijk' voelen als een baby mijn achternaam krijgt :'). Gevalletje eergevoel. Daarentegen vindt hij trouwen dan super burgerlijk, maar het doorgeven van zijn eigen achternaam niet |o

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:29

Ach, mij maakt het niet zo veel uit.

Ik heb zelf de achternaam van mijn vader terwijl mijn ouders al een eeuwigheid gescheiden zijn en ik niet eens contact meer heb met die vent. Nooit problemen mee gehad behalve dat mensen er vaak vanuit gaan dat ik een andere achternaam heb. Nou, boeiend :')

Denk dat als er ooit een kind komt die gewoon de achternaam van m'n vriend krijgt. Dat is 'standaard' en mij interesseert het dus niet zo :) ik zou overigens wel mijn eigen naam willen houden als we gaan trouwen. Vind die van hem prima maar klinkt bij mijn voornaam niet zo mooi.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:31

Hmm, ik zou eerlijk gezegd eens even goed gaan zitten. Want waarom niet trouwen, maar wel zijn achternaam.
Eergevoel of niet, jij bent er ook. Jullie worden beide ouders van het kindje. Allebei evenveel recht dus op de naam lijkt mij. Persoonlijk van mening dat jij dan zelfs meer recht hebt als hij niet wilt trouwen.
Het is gewoon ook raar als je een kindje hebt, wat de achternaam van je vriend draagt, terwijl jij die niet draagt. Ik vind dat altijd een beetje, tja, net of jij niet de moeder bent ofzo.
Lastig geval. Vooral als het echt een eergevoel dingetje is.... Mannen :roll:

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:31

Mijn zoon heeft mijn achternaam. Ben ik nogsteeds erg blij mee aangezien hij ook het meeste bij mij woont

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:32

Mazida schreef:
Een achternaam aannemen bij een geregistreerd partnerschap vind ik dan weer niks, als je de achternaam van je vriend aanneemt denkt iedereen gelijk dat je bent getrouwd :') .

Mijn vriend komt uit een gezin met vier zoons. Twee van hen hebben al kinderen en hebben hun achternaam doorgegeven. Hij zou zich nogal 'onmannelijk' voelen als een baby mijn achternaam krijgt :'). Gevalletje eergevoel. Daarentegen vindt hij trouwen dan super burgerlijk, maar het doorgeven van zijn eigen achternaam niet |o

Weet je, het kan veranderen. Mijn man vond dat ook. Hij had er zelfs minder moeite mee dan hij dacht toen het eenmaal zo ver was toen de akte ondertekend moest worden. Zijn ouders hadden er meer moeite mee en zelfs mijn moeder vond het maar gek, omdat ik een jongen kreeg :+
Want eigenlijk was het heel simpel, als hij niets zou ondertekenen kreeg kind zijn achternaam.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:34

DNIEZE schreef:
Ik vindt het geheel logisch dat een kind de naam van de vader krijgt,
maar staat jou vriend niet er voor open om een geregistreerd partner schap aan te gaan?
En wat is daar de reden precies voor?

Trouwen kan ik me nog ergens bij indenken, kost veel geld en gedoe.. maar waarom zou jij als vriendin zijnde niet de zelfde achternaam als je vriend mogen?

Naar mijn weten gaan er heel veel mensen een geregistreerd partner schap aan als ze zwanger zijn of hun kindje verwachten.
Dit allemaal beter geregeld is voor het kindje dan ook.

Ik kan me dat dus helemaal niet indenken, trouwen is juist het minste gedoe en kan gratis... Iets regelen met kinderen moet je toch. Een SLC+testament is vele malen duurder en met trouwen heb je alles in een klap gratis geregeld :=

Caesar schreef:
En als je dan je kinderen jouw naam geeft en je gaat later toch trouwen? Hebben jullie geen van allen dezelfde naam.

Dan kan vriendlief toch ook gewoon de naam van TS nemen :D

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 15:35

wendy1987 schreef:
Hmm, ik zou eerlijk gezegd eens even goed gaan zitten. Want waarom niet trouwen, maar wel zijn achternaam.
Eergevoel of niet, jij bent er ook. Jullie worden beide ouders van het kindje. Allebei evenveel recht dus op de naam lijkt mij. Persoonlijk van mening dat jij dan zelfs meer recht hebt als hij niet wilt trouwen.
Het is gewoon ook raar als je een kindje hebt, wat de achternaam van je vriend draagt, terwijl jij die niet draagt. Ik vind dat altijd een beetje, tja, net of jij niet de moeder bent ofzo.
Lastig geval. Vooral als het echt een eergevoel dingetje is.... Mannen :roll:

Dat dus. Ik vind het raar een andere achternaam te hebben dan je kind. Inderdaad net of je de moeder niet bent... Dat gevoel heb ik dus ook, ook 'al is het maar een naam' en is er nog geen kind :')

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:38

Ik denk dat "probleem" eerder ligt bij het wel of niet trouwen. Ik zeg niet dat ieder stel met kinderen moet trouwen, of geregistreerd partners moeten zijn, maar t maakt t allemaal wel wat duidelijker.

Vind t nu net een strijd om welke naam het kind draagt met het idee dat jullie toch uit elkaar gaan? Misschien intepreteer ik t verkeerd maar zo lijkt t wel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:39

Als ik het zo hoor wil jij eigenlijk liever trouwen, je vriend vind dat burgerlijk, maar heeft er ook niet echt iets op tegen?
Ik zou gewoon aan het "normale" houden. Bij trouwen achternaam van vader, anders die van moeder.
Waar overigens het allemaal wel veel beter geregeld is als ouders getrouwd zijn voor de kinderen. Ook als ouders dan uit elkaar gaan zijn er verplichtingen die voor de kinderen zeer fijn kunnen zijn.