Tips voor kraambezoek en de kraamvrouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:02

Liselot schreef:
Oh ja, nog een tip; verstuur de geboorte kaartjes gewoon een dag of 2 later. Heb je net iets langer rust :)

Of verstuur ze helemaal niet als je goedbedoeld bezoek zo storend vind :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:06

Palmera schreef:
Liselot schreef:
Oh ja, nog een tip; verstuur de geboorte kaartjes gewoon een dag of 2 later. Heb je net iets langer rust :)

Of verstuur ze helemaal niet als je goedbedoeld bezoek zo storend vind :+

Zo dan, verkeerde been of verkeerde bed? >;)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:09

Dus als het goedbedoeld is, moet alles maar kunnen?

Gelukkig had ik geen gekke dingen, maar als ik sommige dingen hoor of lees, kan ik me bijna niet voorstellen dat mensen zo'n bord voor hun kop hebben. Maar als ze allemaal de instelling hebben "ik bedoel het goed, dus dan mag alles" kan ik me er opeens veel meer bij voorstellen...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:09

Volgens mij heb jíj juist een gebrek aan humor ;)

Urbanus

Re: Tips voor kraambezoek en de kraamvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:11

Vrouwen, kalmeert uw borsten!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:11

Ik vind sommige moeders ook wel beetje overdreven.. Men komt voor jullie en je baby. Als je dat teveel moeite vindt of te zwaar of noem maar op verstuur dan idd maar niks.. Net als kraamfeestjes.. Worden overgeslagen hier. Onpersoonlijk, je komt - ter goodwill van de ouders- een baby bewonderen. Wordt voor de ouders gedaan hoor, uit interesse maar nee allemaal teveel moeite kom maar allemaal op datum x kun je even een seconde in een box staan turen, graag ff hier je cadeau afwerpen want dat willen we natuurlijk wel en vervolgens mag je gaan beppen met mensen die je amper kent.

Waarom allemaal dat krampachtige.. Relax mensen!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:15

Laura82 schreef:
Dus als het goedbedoeld is, moet alles maar kunnen?

Gelukkig had ik geen gekke dingen, maar als ik sommige dingen hoor of lees, kan ik me bijna niet voorstellen dat mensen zo'n bord voor hun kop hebben. Maar als ze allemaal de instelling hebben "ik bedoel het goed, dus dan mag alles" kan ik me er opeens veel meer bij voorstellen...

Nee, zo is het niet. Als jij bv moe bent en graag wil dat je bezoek naar huis gaat mag je dat imo ten alle tijde zeggen. Maakt trouwens geen fluit uit wat voor bezoek het is. :)

Maar sommigen in dit topic schilderen mensen die het goed bedoelen af als complete imbecielen die er he-le-maal niets van begrepen hebben. Dát vind ik erg egoïstisch en respectloos. Dan kun je imo maar beter geen bezoek uitnodigen of binnen laten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:22

Ja dat snap ik idd wel. Ik vond het lastig dat te zeggen, want inderdaad, ze komen voor jou en je baby. Maar sommige mensen hebben best een bord voor hun kop zeg maar, dus ik snap wel dat er rare situaties ontstaan. Ik had een paar uur na mn keizersnede onder narcose mn kamer vol mensen staan, was best blij dat de verpleegkundige dat geen goed plan vond :o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:24

Maar kwamen die mensen uit zichzelf?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:26

Jillsil schreef:
Verootje stonden mensen serieus in het ziekenhuis? Dat is toch al helemaal niet de bedoeling? Worden ze überhaupt wel binnen gelaten op de afdeling?

Gekoppaard ik vond dat heel lastig om tegen bezoek te zeggen dat ze weg moesten gaan. Je vindt het ook wel heel lief als ze bij je kleine komen kijken.

Sommokele volgens mij heb jij een heerlijke kraamtijd gehad. Wat fijn!! Ik kan nu na 3 weken nog steeds niet zoveel als wat jij beschrijft in je kraamtijd. Hahah en dan de huisarts die komt en jij bent niet thuis :D

Sammie het is geen verplicht lijstje, het zijn tips. Doe er je voordeel mee en als jij graag je lingerie wil laten zien aan de aanstaande ouders helemaal top toch _O-

Wendy klopt ik vind het ook leuk om andere verhalen te horen. Maar sommige mensen komen gelijk binnen met hun verhaal en vergeten bijna om naar de kleine te kijken.

Jep, en ze hadden er nog een uur voor gereden ook... :') en nee, niemand mag zomaar in de couveuses komen koekeloeren gelukkig. Ik was lekker aan t buidelen toen de verpleegster zei dat er bezoek was, was pas na een half uur klaar met buidelen en heb ze toen maar wel even laten kijken. Maar eigenlijk was dat mn kolftijd en dat kon ik toen pas veel later doen... Niet handig als je productie nog op gang moet komen na een prematuurgeboorte met keizersnee.

Nu thuis vind ik elk bezoek gezellig. :j

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 15:27

Nogmaals het zijn tips en geen wetten. Iedereen ervaart dingen anders en op zijn/haar eigen manier. Doe hierme wat je wilt.

Voordat ik thuis was in de "kinderwereld" had ik van sommige zaken echt geen idee. Wat moet je bijvoorbeeld kopen? Dolblij was ik als er een linkje van lijstje.nl kwam. Of wanneer kun je het beste op visite gaan na 1 dag na een week? en dat je niet te lang moest blijven had ik al helemaal geen weet van.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:29

Laura82 schreef:
Ja dat snap ik idd wel. Ik vond het lastig dat te zeggen, want inderdaad, ze komen voor jou en je baby. Maar sommige mensen hebben best een bord voor hun kop zeg maar, dus ik snap wel dat er rare situaties ontstaan.

Wat is er nu mis mee om dat te zeggen dan?
Ik zou maar zo zo iemand kunnen zijn. Ik heb liever dat je dat dan gewoon zegt :j

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:34

Wendy schreef:
Laura82 schreef:
Ja dat snap ik idd wel. Ik vond het lastig dat te zeggen, want inderdaad, ze komen voor jou en je baby. Maar sommige mensen hebben best een bord voor hun kop zeg maar, dus ik snap wel dat er rare situaties ontstaan.

Ik zou maar zo zo iemand kunnen zijn. Ik heb liever dat je dat dan gewoon zegt :j

Nou geloof mij, niet iedereen kan dat waarderen :+ mijn schoonouders zouden zwaar beledigd zijn...
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ze bij de geboorte van hun eerste kleinkind (van een schoonzus) enorm buitengesloten zijn en het daardoor allemaal nogal gevoelig ligt, maar daardoor voelden ze zich door zoiets al ontzettend beledigd...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:37

Mijn schoonzus wilde haar kids van school halen en naar het ziekenhuis komen als ik aan het bevallen was.
Dus wij hebben niks gezegd.

Ik moest in het ziekenhuis blijven en wilde na toch wel zware bevalling alleen mijn en zijn ouders (eventjes) op bezoek. Is ze nu een dik jaar later nog boos over dat ze niet met haar kids van 3 en 5 (type onafgericht) mocht komen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:41

amy_leftover schreef:
Nou geloof mij, niet iedereen kan dat waarderen :+ mijn schoonouders zouden zwaar beledigd zijn...
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ze bij de geboorte van hun eerste kleinkind (van een schoonzus) enorm buitengesloten zijn en het daardoor allemaal nogal gevoelig ligt, maar daardoor voelden ze zich door zoiets al ontzettend beledigd...

Dat is dan hun probleem, hoor. Als jouw hoofd niet naar visite staat gewoon aangeven. Hier was het precies de andere kant op. Schoonzus was nog niet dichtgenaaid of ik moest maar gelijk ff langskomen. Daar thuis op de bank gezeten, kind even in het voorbijgaand gezien, kraamverzorging natuurlijk druk bezig met ma en kind en hop naar bed. Of ik nog ff een blik in de wieg wil werpen. Euh.. nou ja daarvoor wilde je toch dat ik kwam. Van mij had het niet gehoeven hoor :') Later in de week ziet het er nog precies hetzelfde uit.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-08-16 15:44, in het totaal 2 keer bewerkt

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:42

Ik wil de eerste week geen bezoek. Ouders en broer/zussen prima, maar derest wacht nog maar lekker even :P baby zal niet weg lopen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:45

Wendy schreef:
Laura82 schreef:

Ik vind dat gewoon lastig, gewoon hoe ik in elkaar zit. Heb het soms wel gezegd, vooral bij mn tweede, maar niet iedereen reageert daar positief op ook.

Lieveli, ja die kwamen inderdaad uit zichzelf.
Enige die niet uit zichzelf daar waren, waren de opa's en oma's, maar die waren ook gewoon welkom. Mn eigen ouders snapten ook dat ik na een kwartier helemaal leeg was, mn sm kwam niet omdat ze beledigd was door iets wat er eerder was voorgevallen, en sv (ze zijn gescheiden) heeft ml er na 1,5 uur over zichzelf praten uitgeschopt :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:55

_love12_ schreef:
Ik wil de eerste week geen bezoek. Ouders en broer/zussen prima, maar derest wacht nog maar lekker even :P baby zal niet weg lopen

Precies dit := Mijn omgeving doet niet echt aan baby's maar het lijkt me dat het de eerste dagen leuk is om even te bellen om te feliciteren, vragen hoe het gaat etc. Dan kom ik nadien wel een keer langs als je voldoende energie hebt om gezellig bij te kletsen

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:02

Wendy schreef:
Laura82 schreef:

Ik ben normaal gesproken iemand die zoiets zou zeggen, maar vlak na de bevalling lukte me dat niet altijd (en mijn man ook niet). Doordat de borstvoeding niet goed liep was ik alleen maar daarmee bezig, met kolven en oja, ook nog even eten en drinken tussendoor. Aan slapen kwam ik niet echt toe, dus ik had een dik slaaptekort en mijn wereldje was even heel klein. Dan is het best fijn als het kraambezoek bovenstaande richtlijnen kent.

Overigens sprak ik na een paar dagen gewoon een vaste tijd af met het bezoek, bijvoorbeeld van 14.00 tot 14.30 uur, dan wisten ze meteen waar ze aan toe waren. En dan kon ik op het moment zelf altijd nog zeggen dat ze langer konden blijven als ik me goed voelde.

Zolang je nog geen kinderen hebt kun je moeilijk zeggen dat dit zeikregels zijn. Geloof me, er komt vrij veel op je af waar je je niet op kan voorbereiden in de eerste weken na de bevalling (en de bevalling zelf natuurlijk ;-)), zowel geestelijk als lichamelijk. Ik kon bijvoorbeeld niet eens fatsoenlijk zitten de eerste week, mijn onderkantje (zo wordt het genoemd door de verloskundige en kraamverzorgster, wen er maar alvast aan ;-)) was helemaal opgezwollen, wel veel lol om gehad, het zag er zo grappig uit. Ben een nuchter persoon, maar zelfs ik begreep tijdens mijn kraamperiode die richtlijnen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:07

Wat je zegt is heel waar! Dat had ik ook, er was in mn hoofd geen ruimte voor. Ik leefde ontzettend in mn eigen wereldje.
Ik vond het overigens wel ontzettend gezellig om over andere dingen te kletsen dan baby's, of beter nog, dat anderen kletsten en ik (half) luisterde :+ Maar ik denk niet dat ik iets onthouden heb :') Heb nog tijden gehad dat mensen zeiden "maar dat heb ik toch verteld??" Uhhh... Ohh... echt?

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:09

Laura82 schreef:
Wat je zegt is heel waar! Dat had ik ook, er was in mn hoofd geen ruimte voor. Ik leefde ontzettend in mn eigen wereldje.
Ik vond het overigens wel ontzettend gezellig om over andere dingen te kletsen dan baby's, of beter nog, dat anderen kletsten en ik (half) luisterde :+ Maar ik denk niet dat ik iets onthouden heb :') Heb nog tijden gehad dat mensen zeiden "maar dat heb ik toch verteld??" Uhhh... Ohh... echt?

Herkenbaar! Ik sprak ook graag over andere dingen, maar geen idee meer wat iedereen me allemaal heeft verteld. Ik kan me wel goed voorstellen dat er dames zijn die alleen maar over het kindje en de bevalling praten, dus als iemand dat doet, helemaal prima!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:18

Croo schreef:
Ik ben normaal gesproken iemand die zoiets zou zeggen, maar vlak na de bevalling lukte me dat niet altijd (en mijn man ook niet). Doordat de borstvoeding niet goed liep was ik alleen maar daarmee bezig, met kolven en oja, ook nog even eten en drinken tussendoor. Aan slapen kwam ik niet echt toe, dus ik had een dik slaaptekort en mijn wereldje was even heel klein. Dan is het best fijn als het kraambezoek bovenstaande richtlijnen kent.

Overigens sprak ik na een paar dagen gewoon een vaste tijd af met het bezoek, bijvoorbeeld van 14.00 tot 14.30 uur, dan wisten ze meteen waar ze aan toe waren. En dan kon ik op het moment zelf altijd nog zeggen dat ze langer konden blijven als ik me goed voelde.

Zolang je nog geen kinderen hebt kun je moeilijk zeggen dat dit zeikregels zijn. Geloof me, er komt vrij veel op je af waar je je niet op kan voorbereiden in de eerste weken na de bevalling (en de bevalling zelf natuurlijk ;-)), zowel geestelijk als lichamelijk. Ik kon bijvoorbeeld niet eens fatsoenlijk zitten de eerste week, mijn onderkantje (zo wordt het genoemd door de verloskundige en kraamverzorgster, wen er maar alvast aan ;-)) was helemaal opgezwollen, wel veel lol om gehad, het zag er zo grappig uit. Ben een nuchter persoon, maar zelfs ik begreep tijdens mijn kraamperiode die richtlijnen.

Zo lang je geen kinderen hebt? Excuse me?
Volgens mij lees ik de meest verschrikkelijke 'overtredingen' in dit topic juist van mensen die wel kinderen hebben :+ Schoonouders enzo :+

Ik geloof meteen dat er veel op je af komt :j Maar een klein beetje gezond verstand mag je dan toch ook verwachten van je bezoek? Dat is toch niet veel anders dan dat je op bezoek gaat bij bijvoorbeeld iemand die een heftige operatie heeft ondergaan? Als diegene het niet meer trekt, dan stap je op. Simpel.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:26

Wendy schreef:
Croo schreef:

Zo lang je geen kinderen hebt? Excuse me?
Volgens mij lees ik de meest verschrikkelijke 'overtredingen' in dit topic juist van mensen die wel kinderen hebben :+ Schoonouders enzo :+

Ik geloof meteen dat er veel op je af komt :j Maar een klein beetje gezond verstand mag je dan toch ook verwachten van je bezoek? Dat is toch niet veel anders dan dat je op bezoek gaat bij bijvoorbeeld iemand die een heftige operatie heeft ondergaan? Als diegene het niet meer trekt, dan stap je op. Simpel.

Tsja, de opa's en oma's vinden blijkbaar weleens dat ze boven die regels staan...;-).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:28

Croo schreef:
Tsja, de opa's en oma's vinden blijkbaar weleens dat ze boven die regels staan...;-).

Die hebben vaak gewoon last van hun eigen hormonen, vaak volledig ontoerekeningsvatbaar als het om kleinkinderen gaat :D ;)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:29

Ik herken (gelukkig) lang niet alles van dit verhaal.

Ik vond het heerlijk om visite te ontvangen en m'n kleintje te showen. Neefjes, nichtjes... iedereen mocht meekomen (meteen op de eerste dag). Tot 's avonds 22 uur hadden we de 1e dag bezoek.

Wat ik wel heel belangrijk vond en echt aan te raden is: als het kindje geboren is, is het heerlijk om even van elkaar te genieten en je ouders en andere naaste familie pas na een paar uur langs te laten komen.

Verder had ik een kraamhulp die mij regelmatig terug naar bed stuurde of op een subtiele manier aan het bezoek liet weten dat het tijd was om te vertrekken, maar ik voelde me prima en vond het daardoor dus ook allemaal prima.

Nu scheelt het denk ik ook of je borst- of flesvoeding geeft. Ik gaf nl. gewoon de fles tijdens de kraamvisites, dat is bij borstvoeding natuurlijk al een ander verhaal...