Lening voor studenten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:37

Maureen_M schreef:
Maar waarom persee een macbook?

Mbo scholen werken altijd met windows dus dat betekend dat je ook nog eens windows moet laten installeren op je macbook en hier zit bij de legale versie ook nog een flink prijskaartje aan vast!!!

...

Heb overigens ook vaker gehoord dat macbook dat soort programma's niet kan dragen. Dus dat is 1500 voor niks

...

Sorry maar wat een bullshit :').
Ik volg de MBO opleiding Interaction design en iedereen wordt aangeraden een Mac te nemen. Loopt nooit vast en is zéker zijn prijs waard. MBO's werken niet 'allemaal' met windows, ik heb geen idee wie je dat verteld heeft maar diegene is zeker bij 1 opleiding geweest. Ik heb nu een 13" retina en hiervoor een 13" macbook, neem nooit meer Windows. Die lopen namelijk 1000 x vaker vast tenzij je een bijna net zo dure neemt. Mac is nou eenmaal fijner in dit vak.

ts: kijk eens op slim.nl of studentencampus, daar kun je flinke kortingen krijgen!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:38

Kiki1995 schreef:
Dat lenen voor mijn rijbewijs is mijn eigen keuze geweest. Ik ben zoekende naar een baan, is niet makkelijk te vinden helaas. De lening van de DUO rekent de minste rente, is dus voor mij later voordeliger. Een rijbewijs zal ik later sowieso nodig hebben, dus het moet een keer gebeuren.

Volgens mij is het wel zo dat ze later in het echte werkveld veel meer Apple gebruiken dan Windows (of zie ik dat verkeerd?). Ik koop denk ik liever een laptop met de gedachte dat hij nog een aantal jaren meegaat en ik hem later misschien zelfs als ik al werk nog kan gebruiken, dan dat ik een laptop koop die ik na 3 jaar weer kan vervangen omdat onderdelen niet meer werken of iets dergelijks.

Ik heb wel gezien dat Apple korting heeft voor studenten, maar dat is ook miniem nog steeds geen bedrag wat ik in mijn eentje (voor September) op kan hoesten.

Een baan is wel makkelijk te vinden

Je moet alleen niet teveel eisen stellen :)

Echt er zijn ZOOOOO veel baantjes wat heel veel mensen niet willen doen en zich de neus ervoor optrekken. Ik heb een hele zomer bij de belastingdienst de toiletten gepoetst. Iedere dag van 11 tot 1. Ik was lekker vroeg uit bed, verdiende geld met die 2 uurtjes (wel geen vetpot) en had het ook nog eens naar mijn zin want alle mensen waren super vriendelijk tegen me.

Alleen ja, het zijn toiletten poetsen, daar moet je tegen kunnen. Geldt overigens met ieder baantje. Pakken wat je pakken kan dus

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:40

Sorry Bobje, bijna altijd dan :Y) niet zo aangebrand doen joh haha

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:42

Kiki1995 schreef:
Ik koop denk ik liever een laptop met de gedachte dat hij nog een aantal jaren meegaat en ik hem later misschien zelfs als ik al werk nog kan gebruiken, dan dat ik een laptop koop die ik na 3 jaar weer kan vervangen omdat onderdelen niet meer werken of iets dergelijks.

Ja maar over 3 jaar werk je en heb je meer te besteden en kun je alsnog een betere laptop kopen.. en zo snel gaat een laptop nu ook weer niet compleet ten gronde als je er behoorlijk mee omgaat, 'onderdelen het niet meer doen,'.. Tja dan moet je het laten repareren.. als student is het makkelijker om voor 150-200 op jaar basis te verspijkeren, dan in 1x 1500 euro neer te leggen.

geld dat je niet hebt, kun je niet uitgeven. als je nu compleet krom moet gaan liggen om die laptop van 1500 euro te kopen, betekent dat dat je geen rijlessen kunt nemen, zelfs niet als je gaat werken, immers de boeken moet ook nog gekocht worden. en je schoolgeld?

als je nu genoegen neemt met een laptopje van een paar honderd euro en je hebt een bijbaantje (zomerseizoen.. kwekerijen, boerderijen, bijna overal in het land hebben ze scholieren en studenten nodig.. voor kassa werk en horeca ben je mogelijk te laat), dan kun je na de zomer als alles betaald is gewoon weer rijlessen nemen + je hebt nog een zakcentje achter de hand voor noodgevallen.

Ja, 1500 euro, dan heb je de beste van het beste.. Maar, die is over 3 jaar verouderd, net zo goed als een tweedehandsje.. Als je een laptop nodig hebt voor je werk, over het algemeen krijg je die dan, of krijg je die ter beschikking gesteld.

Ik weet niet wat voor opleiding je doet.. maar veel bedrijven werken gewoon met windows?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:05

Shadow0 schreef:
Kijk ook of er een studievereniging is die wellicht iets heeft, lang, lang geleden was er namelijk vanuit de uni/studievereniging een project om computers beschikbaar te maken voor studenten, dat bestond uit goede aanbiedingen (goede kwaliteit, goede service en gunstige prijs) en een goede betalingsregeling als dat nodig was.

O ja: https://www.surfspot.nl/

Misschien kom je daar verder mee? In ieder geval qua software...

Kiki1995

Re: Lening voor studenten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 13:10

@Prrrr: Bedankt! Daar staat in elk geval iets van de software tussen die ik nodig heb! :D

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:22

Als je inderdaad richting Media & Design gaat kan ik mij best voorstellen dat een Mac wordt aangeraden, als er minder te besteden is zou ik kiezen voor een referbished via leapp bijvoorbeeld.

Verder, lenen voor autorijlessen zou ik nooit doen, heb lang gespaard ervoor ivm kosten op kamers en niet willen lenen, dan nu maar net begonnen ipv 3 jaar eerder, een rijbewijs is later wel nodig ja, maar tenzij je elke dag met de auto naar studie gaat is het geen probleem lijkt mij om dit een stukje op te schuiven.
Kwa werk, inderdaad alles aannemen wat er is, desnoods krantenwijk lopen in de tussentijd tot iets aandoet wat beter betaald, in de zomer zoeken ze vaak vervanging voor mensen die op vakantie zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:29

Op de site van apple zelf krijg je volgens mij ook al inzicht in hoeveel studentenkorting je kan krijgen? Het scheelt best wel wat, maar kan zijn dat dat alleen voor HBO & WO studenten is, dat weet ik niet.
Eigenlijk kan je denk ik alleen maar gewoon zorgen dat je snel wat geld verdiend. Ga inderdaad gewoon flink wat uren dom werk doen, schoonmaken, magazijn werk, horeca en je bent opzich al best een eindje en het is niet heel moeilijk om aan dat soort werk te komen. Via uitzend bureau's kan je in deze periode vaak wel gauw aan de slag :j .

Ik ben ook wel een tijd van te voren geld aan de kant gaan zetten voor een laptop voor de studie. Je weet immers dat je haast niet meer zonder kan tegenwoordig, er nu achter komen dat je zo'n bedrag nodig hebt is denk ik ook wel een beetje laat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:50

Via apple krijg je 6% korting geloof ik!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:12

Je bent 20 en hebt geen spaargeld om zoiets te financieren en leent voor autorijlessen :? Wow... Gewoon wow, wat is er mis met ouderwets werken en sparen voor iets wat je wilt...

Dus ik zou als de bliksem werk zoeken voor deze zomer en dan heb je voor je nieuwe schooljaar een nieuwe laptop en misschien ook nog wel een paar rijlessen :Y)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:16

Kiki1995 schreef:
Dat lenen voor mijn rijbewijs is mijn eigen keuze geweest. Ik ben zoekende naar een baan, is niet makkelijk te vinden helaas. De lening van de DUO rekent de minste rente, is dus voor mij later voordeliger. Een rijbewijs zal ik later sowieso nodig hebben, dus het moet een keer gebeuren.

Goeie instelling, op die leeftijd al beginnen met geld te lenen voor iets wat je met werken ook prima kunt financieren. Dat belooft nog wat voor de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:19

Kiki1995 schreef:

Dus niet per se nu.
Ik ben ook rijbewijs-vrij als student (22), zelfs als je je rijbewijs hebt is een auto ook erg duur (niet alleen in aankoop) dus waarom zou je? Je kunt toch gratis reizen.
Dan kun je dat geld beter gebruiken voor andere dingen. Bijvoorbeeld je opleiding :D

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 14:37

Ik hoef geen verder commentaar op waar ik mijn geld wat ik leen aan besteed verder. Ik leen geld voor mijn autorijbewijs omdat het voor mij het beste uitkomt op dit moment. Vanaf augustus leen ik weer gewoon voor mijn studie, dus dan zal ik daarvan wel mijn laptop financieren. Tot die tijd zal het werk zoeken worden. :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:51

Ik doe ook een design opleiding met mijn Windows laptop van 700 euro. Ik kan de Adobe programma's prima draaien. Voor nu heb je denk ik geen andere keuze. Als een goedkopere laptop op is, ben je paar jaar verder, kan je altijd nog een dure kopen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:51

Tja een rijbewijs kun je ook nog altijd halen toch? Ik begrijp heel goed dat je dit wilt halen. Bij mij lag die motivatie ook heel hoog omdat ik van de 3 kinderen de enigste ben met mijn rijbewijs. Als mijn ouders ooit iets overkomt ben ik dan ook degene die ervoor op moet draaien want anders doet niemand het.

Aankoop auto zou ik inderdaad uitstellen. Ik ben 20 en ben ongeveer 400 euro per maand (wel ruim gerekend) kwijt aan mijn auto, is dan wel een zware haha...

Misschien een beetje risky maar een 2dehands laptop? Van eventueel iemand die je ktn of used products? Ik weet niet of die een soort garantie meegeven?

En tja voor de rest, start van het nieuwe schooljaar is over ongeveer 5 weken. Als je de komende weken fulltime aan de slag zou kunnen en als fulltimer betaald word heb je die 1500 euro wel. Of je zou wat spullen van jezelf moeten verkopen?

Toen ik toenertijd voor mijn pony aan t sparen was (aankoopbedrag 1100 euro) heb ik werkelijk alles verkocht wat er te verkopen viel. Mijn nintendo ds, wii, oude paardrijbroeken, kleding, de meeste gekke dingen. In zn totaal toch zeker 500 euro mee opgehaald :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:54

Ik weet niet of je het al doet en of het bij jou kan, maar je zou nog collegeld krediet aan kunnen vragen bij DUO. Dan kan je elke maand nog wat extra geld lenen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:24

Volgensmij kan je echt nig wel meer lenen dan 175 toch? Ik zou dat toch eens navragen als je echt graag deze laptop wil.

Maargoed heb je nooit gespaard voor dit soort dingen? Dan zou ik je nu wel aanraden dat echt te gaan doen vanaf nu.

Een baantje kan je prima vinden volgensmij. Ga naar buiten en vraag aan mensen en winkels etc. Of zoek het internet af. Vraag vrienden, familie, etc.

Heb je echt een laptop nodig? Doe je een bepaalde studie waar je die echt voor nodig hebt? Ik gebruik de laptop van mijn moeder thuis en als we persé op school iets op de laptop moeten doen dan kan ik er op school een huren (gratis) of gewoon de vaste computers van school gebruiken. Heel veel mensen op mijn school eisten niet eens dat je laptops gratis kan huren dus misschien kan dat bij jou ook wel zonder dat je dat wist.
Het is niet ideaal en ik zou ook liever een eigen laptop willen, maar het gaat zo ook.

En nu ook echt een baantje zoeken en gaan dparen hoor!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:22

Bizzybijtje schreef:
Kiki1995 schreef:

Dus niet per se nu.
Ik ben ook rijbewijs-vrij als student (22), zelfs als je je rijbewijs hebt is een auto ook erg duur (niet alleen in aankoop) dus waarom zou je? Je kunt toch gratis reizen.
Dan kun je dat geld beter gebruiken voor andere dingen. Bijvoorbeeld je opleiding :D

Mijn zus deed een studie waarbij je juist werd aangeraden wel je rijbewijs te halen. Afhankelijk van de richting kan het heel handig zijn om tegen de tijd dat je een stage moet zoeken al een tijdje je rijbewijs te hebben :)* . Mijn zus had een hele leuke stage die ze zonder rijbewijs ook nooit had gekregen :j. Voor bijbaantjes kan het ook erg handig zijn trouwens, is maar net wat voor richting je dingen in zoekt ed.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:37

Volgens mij kun je bij wehkamp ook op afbetaling kopen, die moeten ook wel laptops hebben. Alleen betaal je wel meer (rente) en dat is jammer. Maar met maximaal bijlenen moet je toch binnen 2 of 3 maanden een laptop kunnen kopen?

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 08:18

Gucci_ schreef:
Volgens mij kun je bij wehkamp ook op afbetaling kopen, die moeten ook wel laptops hebben. Alleen betaal je wel meer (rente) en dat is jammer. Maar met maximaal bijlenen moet je toch binnen 2 of 3 maanden een laptop kunnen kopen?

Klopt! Al moet wehkamp van te voren al je financiële gegevens hebben en lenen ze geen geld uit aan studenten :)
Het geld dat ik bijleen is voor nu nog voor mijn rijlessen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:22

Oke, vreemd dat ze dat niet doen als student heb je altijd een vast 'inkomen' tenminste...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:37

Ik weet niet wat voor opleiding jij gaat doen, maar op de technische HBO wasr ik op zat draaide we ook flinke software en mijn laptopje van 600 euro voldeed prima.
Lenen voor rijlessen if iets luxe als een laptop zou ik ook nooit doen. Toen ik nog niet ziek was werkte ik niet voor de leukste bazen maar je kan niet alles hebben.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:44

Kiki1995 schreef:
Volgens mij is het wel zo dat ze later in het echte werkveld veel meer Apple gebruiken dan Windows (of zie ik dat verkeerd?). Ik koop denk ik liever een laptop met de gedachte dat hij nog een aantal jaren meegaat en ik hem later misschien zelfs als ik al werk nog kan gebruiken, dan dat ik een laptop koop die ik na 3 jaar weer kan vervangen omdat onderdelen niet meer werken of iets dergelijks.

"Ik koop liever..." Om te kopen heb je geld nodig. Dan kan je voorkeur wel ergens anders heengaan, maar als je geen geld hebt houdt het op.

Flink gaan solliciteren & uurtjes maken (horeca al geprobeerd?), om centjes te sparen...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:03

Doubtless schreef:
Kiki1995 schreef:

"Ik koop liever..." Om te kopen heb je geld nodig. Dan kan je voorkeur wel ergens anders heengaan, maar als je geen geld hebt houdt het op.

Flink gaan solliciteren & uurtjes maken (horeca al geprobeerd?), om centjes te sparen...

Nee hoor, lenen is de oplossing voor alles ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:10

Ik koop ook liever een Ferrari en een villa ipv een Volkswagen up en een rijtjeshuis :+

Je kan geen geld uitgeven wat je niet hebt... Het verbaast mij ook hoe makkelijk er geleend wordt. Velen komen erdoor in de problemen, maar hé, mij overkomt dat niet :)